Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:
birkebeineren skrev:Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.

Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.

Om Furgia har några flygande skepp får Snibbeb svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd :roll:).
Om vi kanske då landar i att Kalmurri har något enstaka flygande skepp - gjort av det magiska trä från centrala Akrogal, kanske ett ceremoniellt och större skepp för kejsaren och något litet som brukas av alverna.

Ett stiliserat skepp, tänk en liten segelbåt, med långa fanor som fladdrar i vinden som dras av en flock vita tranor känns bara så rätt som Kejsarinnans personliga farkost.
Ett kejserligt flygande skepp får helt klart min röst!
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Vidare, skillnader mellan de två folkslagen Kalmurrer och Ashatârer.

Ashatârer är i grunden nomadiska med familjeband och klaner som de starkaste sociala länkarna. Runt städer och längs floder så tar jordbruket över de traditionella boskapshjordarna, men dessa är fortfarande dominerande.

Kalmurrer är en jordbrukande kultur med en mer feodal struktur som bas. Vesäntliga arealer är nästan övernaturligt bördiga och inställningen finns att bruka och förvalta jorden är ett näst intill heligt arbete. Vissa delar av södra Kalmurri har en mycket ovanligt hög befolkningstäthet.

"Som en Kalmurrisk milis" (betydande väldigt, väldigt många)

Militär

Ashatârer har hästen med lätt kavalleri och beridna bågskyttar som en central del av både arme och kultur.

Kalmurrer har en yrkesarme som till stor del består av bågskyttar som även fungerar som lätt infanteri, men har en tidig tradition av en folkarme där man i mycket folktäta områden kan bringa fram en hyfsat tränad milis med spjut och pikar i mycket stora mängder.

Politik och Maktstruktur

Även om det har förekommit inbördeskrig mellan Ashatârer och Kalmurrer så har risken för detta mildrats under de senaste hundra åren då de så typiska syd-kalmurriska hemliga och halv-hemliga politiska sällskapen börjat spridas på allvar även i norr och börjat ersätta den traditionella lojaliteten till familj och klan.

En nordkalamurrisk krigshövding av Ashatârers ätt kan nu tillhöra en familj, en klan men även ett antal sällskap som ger denne möjlighet att bedriva politik inom olika särintressen..

Ex: Han vill att prästerskapet ska vara mer välvilligt till högt uppsatta medlemmar som är Ashatârer, därför är han med i 'den gyllene vågen'.

Ex: Han investerar mycket tid och myndighet att stödja 'den trefaldiga vägen' då han tror på ett trefrontskrig mot Furgia.

Kalmurrer i den södra delen av riket styrs i praktiken av den kejserliga administrationen som inte har någon distinkt seperation från prästerskapet, de flesta präster har i själva verket någon eller ett flertal titlar, sigill och funktioner inom den Kejserliga administrationen. Man skulle kunna säga att södra kalmurri är en form at Teokratiskt tjänstemannavälde.

Liksom i Furgia kan det vara en insats som resulterar i galenskap att få något gjort när man behöver stämplar av olika ämbetsmän med de mest vitt skilda säten och förvirrande titlar för att ens få lämna in en ansökan av en viss typ. Har man rätt vänner i rätt politiska sällskap kan det dock lösas över en måltid och lite utbyte av gåvor.

Ashatârer i den norra delen av riket styrs officiellt av klan och familjeöverhuvuden för olika områden, dessa områden kan vara delvis mobila baserat på månen och årstiderna samt delvis överlappande. Städer och jordbruksområden i norr omfattas dock nu för tiden av den kejserliga administrationen. Gamla krigare klagar runt elden om kvällarna att "man ej längre kan släppa gas utan ett pergament med fem stämplar på". Skillnaden mellan söder och norr är dock stor genom att många klaner och familjer i praktiken börjat agera i form av hemliga sällskap och mycket makt sitter i händerna på några få individer.

Tiden för en karismatisk ledare som samlade Ashatârerna som ett folk till krig under en sommar av styrkeuppvisningar, dueller och frikostiga gåvor är dock förbi.

Religion

De religösa skillnaderna ligger huvudsakligen i att Ashatârer anser att många av de äldsta riterna skall upprätthållas och utföras av familjeöverhuvudet eller klanledaren (inte präster), Kalmurrer anser att man ska anta de nyare och mer civilicerade ceremonier och hymner som getts dem av Kejsaren (och då i sin tur av Mångudinnan).

Detta handlar i stort om makt, om religionen ska ligga i hövdingarnas eller i prästernas händer.

I söder anser man att det är hädiskt att följa vissa religösa seder skapade av de sju förbannade kejsarna, medan man i norr inte accepterar sydlänska äktenskap och kallar deras hustrur 'konkubiner'.

Naturligtvis är det konstant dispyt om den förste kejsaren var Ashatâr eller Kalmurr.

.
Senast redigerad av Gabriel den 2013-04-18 07:32, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gabriel skrev:Var kommer dessa hippogriffer ifrån? Har jag missat något?

:lol:
Hippogriffer är vanliga riddjur hos Akrogals nomadfolk enligt EA-boxen. Hur vanliga är självklart en fråga och alla länder eller kulturer behöver heller inte använda sig av flygdjuren.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:
Gabriel skrev:Var kommer dessa hippogriffer ifrån? Har jag missat något?

:lol:
Hippogriffer är vanliga riddjur hos Akrogals nomadfolk enligt EA-boxen. Hur vanliga är självklart en fråga och alla länder eller kulturer behöver heller inte använda sig av flygdjuren.
Det måste vi naturligtvis arbeta in, dock tror jag att de huvudsakligen är nyttodjur hos Ashatârerna medans att man använder dem för spaning, medelanden och liknande bland Kalmurrer - naturligtvis i vissa organisationer och handelsmän som har rätt stämplar och papper för att bedriva Hippogriff avel.

.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Hur det alviska påverkat K's kultur

Vissa skönhetsideal har lånats.. en konstnär och alvkännare skulle säga att vissa snitt och former på kläder inspirerade av hovet samt skepp och byggnader har alviska influenser. Huvudsakligen nära hovet, huvudstaden och i södra Kalmurri.

Mer tydligt är det med långsiktigheten hos den Kejserliga administrationen, de fält som ska bära de träd vilka ska bygga de kalamurriska krigsskeppen om tvåhundra år förbereds redan kärleksfullt med minst en eller två skogar i reserv på helt olika platser i riket. Allt väl dolt och begravt i den vansinniga snårskog som är den Kejserliga administrationen.

Man ser det även i vardagen där de alviska influenserna bara förstärkt en viss besatthet av konstnärlig perfektion i alla ting som redan fanns i den Kalmurriska identiteten. Jordbruk, Hantverk, Vapenbruk.

Utdrag från okänd krönika:
"Kopparhavet stoltsera med Caddiska och Hynsolgiska bågskyttar men det är ej att förglömma den Kalmurriske bågskytten, ty även om de sprödare och enklare bågar med kortare räckvidd hava och ej fokusera på individuell pricksäkerhet som andra så dra och släppa de i grupp pilar på ett koordinerat sätt med en snabbhet och mjuk rytmik som jag ej skådat utanför en orkester av det högsta klass.

En yrkessoldat i Kalmurri vara ofta en bågskytt, detta vara dennes liv och identitet från en tidig ålder till grav då de går igenom tretton bågar under sin livstid. Den sista kallas Ce'athm och vara helt oduglig att skjuta pil med men fungerar mer som en käpp, en symbol för att denne gamle man eller kvinna vara bågskytt samt att ha en båge att hålla i sina händer när livet lämnar kroppen. Denna begravs ofta med densamma."


.
.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:I söder anser man att det är hädiskt att följa vissa religösa seder skapade av de sju förbannade kejsarna, medan man i norr inte accepterar sydlänska äktenskap och kallar deras hustrur 'konkubiner'.

Naturligtvis är det konstant dispyt om den förste kejsaren var Ashatâr eller Kalmurr.
De sju förbannade kejsarna förbannades ju av Gorág av de svarta kullarna som var ashatar. Kalmurrerna återtog senare makten. Med hjälp av bergsmännen var det tänkt. Frågan är då vad som hände med de döda kejsarnas urnor nere i fängelsehålan. Kalmurrerna torde ju se dessa som sina egna och flyttat tillbaka dem till den kejserliga gravkammaren. Fast det hela går ju att ändra. Idén med evigt fördömda kejsare är ju rätt cool. Kanske var det inte förrän Gorág tog makten som folket delades i två...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:
Gabriel skrev:
birkebeineren skrev:Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.

Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.

Om Furgia har några flygande skepp får Snibbeb svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd :roll:).
Om vi kanske då landar i att Kalmurri har något enstaka flygande skepp - gjort av det magiska trä från centrala Akrogal, kanske ett ceremoniellt och större skepp för kejsaren och något litet som brukas av alverna.

Ett stiliserat skepp, tänk en liten segelbåt, med långa fanor som fladdrar i vinden som dras av en flock vita tranor känns bara så rätt som Kejsarinnans personliga farkost.
Ett kejserligt flygande skepp får helt klart min röst!
+1
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gabriel & Adragoor: Geografin i Kalmurri. Är den bra som den är på min äldre karta över Akrogal, eller ska den modifieras på något sätt?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:
Gabriel skrev:I söder anser man att det är hädiskt att följa vissa religösa seder skapade av de sju förbannade kejsarna, medan man i norr inte accepterar sydlänska äktenskap och kallar deras hustrur 'konkubiner'.

Naturligtvis är det konstant dispyt om den förste kejsaren var Ashatâr eller Kalmurr.
De sju förbannade kejsarna förbannades ju av Gorág av de svarta kullarna som var ashatar. Kalmurrerna återtog senare makten. Med hjälp av bergsmännen var det tänkt. Frågan är då vad som hände med de döda kejsarnas urnor nere i fängelsehålan. Kalmurrerna torde ju se dessa som sina egna och flyttat tillbaka dem till den kejserliga gravkammaren. Fast det hela går ju att ändra. Idén med evigt fördömda kejsare är ju rätt cool. Kanske var det inte förrän Gorág tog makten som folket delades i två...
Då säger vi att det är tvärtom då? I norr anser man att det är hädiskt att följa vissa religösa seder skapade av de sju förbannade kejsarna, medan man i söder inte accepterar sydlänska äktenskap och kallar deras hustrur 'konkubiner' .. eftersom de bara har blivit vigda av hövdingar och inte en präst?

Innan Kalmurrerna tog tillbaka makten så tog Gorág söner de förbannade kejsarnas urnor och fördes till en hemlig plats, där de förblir gömda än idag. --> Detta kan man göra något mycket coolt med.

Min tanke är att de sju förbannade kejsarna är gömda i bergsmännens berg, där deras närvaro grott till en sorts osund dyrkan, lite perverterat de som skulle gömma dem. Lite touch av lovecraft. De kan även ha seglat dem till 'de dimmiga öarna' nära Dharbia?

---

De kan ha delats i två när Gorag tog över, men sedan utvecklats isär en del .. huvudsakligen beroende på olika förutsättningar och livstilar (jordbruk vs boskapskötsel).


.
Senast redigerad av Gabriel den 2013-04-18 09:39, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Spelknepe skrev:Gabriel & Adragoor: Geografin i Kalmurri. Är den bra som den är på min äldre karta över Akrogal, eller ska den modifieras på något sätt?
Jag antar att det är den karta jag använt/utgått från?

Tja det får gärna vara lite mer öken där jag skrivit 'de öde landen', kanske lite mer skog norrut i riket mot den östra gränsen?

Ett träsk på gränsen mellan Dharbia och Kalmurri.

Som sagt i Furgia tråden så finns det inget enormt bergpass direkt söder-norr mellan Furgia och Kalmurri?

Det är ganska viktigt för mig att de stora städerna jag placerat ut fortsätter vara vid floders utlopp och i grenklykan på mäktiga floder. Jag tänker mig ganska hög befolkning och stora irrigerade arealer.

Alvernas stad, den röda pricken syd-väst om Ken'shak är även viktig att den ligger i skog mot bergmassiv samt med öar direkt utanför. Precis som på den existerande.

Kanske en stor långsmal sjö till, vid foten av det berg där det står Ashatârer på min karta?

Ok?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gabriel skrev:
Spelknepe skrev:Gabriel & Adragoor: Geografin i Kalmurri. Är den bra som den är på min äldre karta över Akrogal, eller ska den modifieras på något sätt?
Jag antar att det är den karta jag använt/utgått från?

Tja det får gärna vara lite mer öken där jag skrivit 'de öde landen', kanske lite mer skog norrut i riket mot den östra gränsen?

Ett träsk på gränsen mellan Dharbia och Kalmurri.

Som sagt i Furgia tråden så finns det inget enormt bergpass direkt söder-norr mellan Furgia och Kalmurri?

Det är ganska viktigt för mig att de stora städerna jag placerat ut fortsätter vara vid floders utlopp och i grenklykan på mäktiga floder. Jag tänker mig ganska hög befolkning och stora irrigerade arealer.

Alvernas stad, den röda pricken syd-väst om Ken'shak är även viktig att den ligger i skog mot bergmassiv samt med öar direkt utanför. Precis som på den existerande.

Kanske en stor långsmal sjö till, vid foten av det berg där det står Ashatârer på min karta?

Ok?
Hmm, bergen mellan Furgia och Kalmurri är något som Snibben har arbetat in tidigare. Att plocka bort dem innebär förändringar i hans verk. Går det inte att behålla bergen?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Spelknepe skrev:
Gabriel skrev:
Spelknepe skrev:Gabriel & Adragoor: Geografin i Kalmurri. Är den bra som den är på min äldre karta över Akrogal, eller ska den modifieras på något sätt?
Jag antar att det är den karta jag använt/utgått från?

Tja det får gärna vara lite mer öken där jag skrivit 'de öde landen', kanske lite mer skog norrut i riket mot den östra gränsen?

Ett träsk på gränsen mellan Dharbia och Kalmurri.

Som sagt i Furgia tråden så finns det inget enormt bergpass direkt söder-norr mellan Furgia och Kalmurri?

Det är ganska viktigt för mig att de stora städerna jag placerat ut fortsätter vara vid floders utlopp och i grenklykan på mäktiga floder. Jag tänker mig ganska hög befolkning och stora irrigerade arealer.

Alvernas stad, den röda pricken syd-väst om Ken'shak är även viktig att den ligger i skog mot bergmassiv samt med öar direkt utanför. Precis som på den existerande.

Kanske en stor långsmal sjö till, vid foten av det berg där det står Ashatârer på min karta?

Ok?
Hmm, bergen mellan Furgia och Kalmurri är något som Snibben har arbetat in tidigare. Att plocka bort dem innebär förändringar i hans verk. Går det inte att behålla bergen?
Det jag menar är att man kan lägga till några berg. Så att det passet försvinner.

Det spelar inte någon roll för mig, men de tar upp detta i Furgia tråden där det står skrivet med stora bokstäver 'inget bergspass'.

Om det finns ett stort bergpass där som är 10 mil vitt, måste det finnas några rejäla murar och befästningar. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gabriel skrev:
Spelknepe skrev:
Gabriel skrev: Jag antar att det är den karta jag använt/utgått från?

Tja det får gärna vara lite mer öken där jag skrivit 'de öde landen', kanske lite mer skog norrut i riket mot den östra gränsen?

Ett träsk på gränsen mellan Dharbia och Kalmurri.

Som sagt i Furgia tråden så finns det inget enormt bergpass direkt söder-norr mellan Furgia och Kalmurri?

Det är ganska viktigt för mig att de stora städerna jag placerat ut fortsätter vara vid floders utlopp och i grenklykan på mäktiga floder. Jag tänker mig ganska hög befolkning och stora irrigerade arealer.

Alvernas stad, den röda pricken syd-väst om Ken'shak är även viktig att den ligger i skog mot bergmassiv samt med öar direkt utanför. Precis som på den existerande.

Kanske en stor långsmal sjö till, vid foten av det berg där det står Ashatârer på min karta?

Ok?
Hmm, bergen mellan Furgia och Kalmurri är något som Snibben har arbetat in tidigare. Att plocka bort dem innebär förändringar i hans verk. Går det inte att behålla bergen?
Det jag menar är att man kan lägga till några berg. Så att det passet försvinner.

Det spelar inte någon roll för mig, men de tar upp detta i Furgia tråden där det står skrivet med stora bokstäver 'inget bergspass'.

Om det finns ett stort bergpass där som är 10 mil vitt, måste det finnas några rejäla murar och befästningar. :)
Aaah, då förstår jag - puh! Bergspasset är något som jag skulle fylla igen, men jag väntade lite på fler ändringar som Snibben skulle komma med. Det är väl hög tid att mura igen bergen då! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Glöm inte att fläta in i Kalmurri hur månens växlingar påverkar folks beteende från svinlevnad vid mörkmåne till gudfruktighet vid fullmåne.

Notera i sammanhanget att Altor har ett år på 360 dygn exakt och att månen Lhûnia går genom sina faser på exakt 30 dygn. Det finns vissa grumligheter i maskineriet beroende på sol- och månförmörkelser men detta är något endast de skickligaste astrologerna, de högsta prästerskapen och de ytterst fåtaliga tidsmagikerna vet om och kan beräkna.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:Glöm inte att fläta in i Kalmurri hur månens växlingar påverkar folks beteende från svinlevnad vid mörkmåne till gudfruktighet vid fullmåne.

Notera i sammanhanget att Altor har ett år på 360 dygn exakt och att månen Lhûnia går genom sina faser på exakt 30 dygn. Det finns vissa grumligheter i maskineriet beroende på sol- och månförmörkelser men detta är något endast de skickligaste astrologerna, de högsta prästerskapen och de ytterst fåtaliga tidsmagikerna vet om och kan beräkna.
"Som att försöka muta en tjänsteman vid fullmåne" (Kalmurriskt utryck för något riktigt korkat)
Skriv svar