Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Dharbia får gärna bli ännu mindre så att det passar med min karta :). Ödelandet tillhör formellt Kalmurri även om kejsarens makt här är obefintlig. Trimbien är mycket mindre och omfattar egentligen bara högplatån direkt norr om Ödelandet. Öster om Trimbien är bergen fulla av svartfolk ända bort mot Aqusuili-Kartals Innanhav där ett litet magir-rike ligger. (Med undantag från Gadirms rike, som ju dock inte är större än Öland.)
Tyvärr har jag ingen dator tillgänglig f.n. Så jag kan inte rita ut hur jag hade tänkt på kartan. Förhoppningsvis går det att förstå iaf.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
Gabriel skrev:Språkmässigt. Influerad av mix mellan Kinesiska och gamla peruanska språk ..Quechua and Aymara.

Låter ok?
Tänk på att kalmurriska ska vara besläktat med krunska. http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Krunska
Angående släktskapet mellan Akrogals nomader och befolkningen i Krun, Nidland och Kalmurri finns det lite bakgrundshistoria från officiella källor och utvecklingar på forumet:

Från Nidland:
Under Hynsolges historia i EA-boxen står det Kejsardömet Jorpagna lägger under sig Lasutyp ca 800 fO. Ca 750 fO börjar akrogaliska nomader driva bort jorerna från flera strategiska platser (dock inte Demontungan) och enligt Kampanjbokens historia härjas områden så långt bort som på södra Tolan (gissningsvis de östra delarna). Nomadernas framstöt beror på en religiös omvändelse borta i Akrogal och bättre organisering. Akrogalierna härjar bland jorerna helt fram till Den tredje Konfluxen.

Kan vi tänka oss att östra Lasutyp (dagens Nidland), och ev även Krun, befolkades av akrogalier redan under Imperiets tid likt germanstammar bosatte sig innanför gränserna i Romerska riket i vår värld. Dessa stammar var både en tillgång för jorerna och ett potentiellt hot. Hursomhelst så fanns dessa när Konfluxen innföll och det var i det jorisk/akrogaliska blandområdet som den såkallade Gren tog makten. Efter kort tid kom så nya nomadstammar över den nu obevakade(?) Demontungan och började sprida sig i landet. Gren försökte hävda sin makt över det fåtal jorer som fanns kvar, de bofasta akrogallierna och de nyanlända nomadstammarna men dödades relativt snabbt. Nomaderna delade upp sig och behärskade ett splittrat men ändå typiskt akrogalisk land fram till ca 400 fO. Då bröt det såkallade "Sexstammarskriget" ut och allt vad ordning föll samman som resultat. Som ett resultat förlorade nomaderna mycket av sina band till Akrogal och härifrån härstammar dagens befolkning i Nidland. Ett annat resultat blev ev också att den kortvarige Gren på något vis kom att dras fram ur minnet som en stor kung trots sin egentliga betydelseslöshet(?) och förbindas med en tid då allt var mycket bättre. Därav det faktum att han fortfarande platsar i Lasutyps historia.

En annan kopplig som kan dras ur detta är att de sex stammarna som drabbade samman i Sexstammarskriget möjligens var de akrogallier som sen bosatte Krun?
En religiös väckelse ca 750 fO får nomadfolken ute på Akrogals slätter att röra på sig och bl.a. attackera Kejsardömet Jorpagnas östra provinser på Krunska halvön. Några av dessa nomader ger upphov till dagens befolkning i Nidland. En senare invandring av nomader ca 400 fO kommer att bilda grunden för den akrogaliska befolkningen i dagens Krun.

På något vis måste Kalmurris historia passas in med detta.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:Dharbia får gärna bli ännu mindre så att det passar med min karta :). Ödelandet tillhör formellt Kalmurri även om kejsarens makt här är obefintlig. Trimbien är mycket mindre och omfattar egentligen bara högplatån direkt norr om Ödelandet. Öster om Trimbien är bergen fulla av svartfolk ända bort mot Aqusuili-Kartals Innanhav där ett litet magir-rike ligger. (Med undantag från Gadirms rike, som ju dock inte är större än Öland.)
Tyvärr har jag ingen dator tillgänglig f.n. Så jag kan inte rita ut hur jag hade tänkt på kartan. Förhoppningsvis går det att förstå iaf.
Ok, detta är nog det bästa jag kan åstakomma, då har jag tittat på din karta samt lagt in det vidriga träsket som ligger på gränsen.

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Gabriel skrev:
Bild
Du använder dig av en något refuserad karta. Landet Fahli ströks för snart två år sedan.

Här är den näst senaste versionen innan Spelknepes världskarta.
http://img824.imageshack.us/img824/5964 ... extra5.jpg
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Snibben skrev:
Gabriel skrev:
Bild
Du använder dig av en något refuserad karta. Landet Fahli ströks för snart två år sedan.

Här är den näst senaste versionen innan Spelknepes världskarta.
http://img824.imageshack.us/img824/5964 ... extra5.jpg
Ok, bra info. Tackar.

Dock är det huvudsakligen för att skissa upp var grejor finns. Sen får någon göra något vackrare senare. Stryker över Fahli.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Ny karta:

- Fahli borttaget
- Namn på några sjöar/städer inskrivna
- De två kuststäderna Ariatenu och Ken'shak
- Den konstant omstridda (med Furgia) staden Shunda

Ariatenu är en 'förbjuden stad' det är ochså den skog som omger och skyddar den i kanten av bergen. Det är en hamnstad, men ligger devis invävd i ett bergsområde från vilken vissa vita torn kan ses på avstånd men aldrig vid kusten. Ariatenu är ett alvisk ord, som kan motsvara 'Österfamn' eller 'Moder i öster'. Det sägs det var här en splittra av de grott/tornlevande alver som flydde från Cereval slog sig ner, här har de sedan sörjt sin förlorade högkultur genom att bygga sig ett hem som liknar det de förlorat - i gränslandet mellan skog och berg.

Det grunda havet förutom i några få hemliga farleder, liksom de höga och branta öarna utanför som har diskreta befästningar med belägringsvapen har hållt borta Furgia's flotta. Detta är Kejsarinnans hem och hennes mest älskade del av Kalmurri.

Ken'shak är Kalmurri's största hamnstad och urhemmet för deras Kejserliga flotta. Här byggs och liggs förtöjda majoriteten av Kejsardömmets krigsskepp.

Bild
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Hur är det egentligen med Flygande Skepp?

Jag skulle gärna vilja att Kalmurri skulle ha tillgång till ett antal flygande skepp, i stil med Nidlands (men mindre onda). Samma magiska träslag borde väl finnas här?

Förslag är ex att de drivs genom skyarna med speciellt avlade och tränade burslag av stora vita Tranor + segel.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Nu ska jag skriva lite mer och påta lite mindre med kartan.. ;)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gabriel skrev:Hur är det egentligen med Flygande Skepp?

Jag skulle gärna vilja att Kalmurri skulle ha tillgång till ett antal flygande skepp, i stil med Nidlands (men mindre onda). Samma magiska träslag borde väl finnas här?

Förslag är ex att de drivs genom skyarna med speciellt avlade och tränade burslag av stora vita Tranor + segel.
Personligen tycker jag det är för mycket high-fantasy med flygande skepp. Kanske lite för mycket Dungeons & Dragons över det.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Om jag minns rätt är skeppen inte magiska utan tillverkade av virke från de svävande skogarna i norra Akrogal. Jag ser helst att deras tillverkning förpassas till nordöstra Akrogal för att göra dem allt för dyra och exotiska för att finnas utanför Nidland. Med andra ord bör de vara ovanliga även i Kalmurri.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Karta över staden Kernath i Ödelandet.
Bild
http://i.pgu.me/aRWUPZ6P_original.jpg

Bild

Ödelandet utklippt ur kartan över Kalmurri /Admin.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Om jag minns rätt är skeppen inte magiska utan tillverkade av virke från de svävande skogarna i norra Akrogal. Jag ser helst att deras tillverkning förpassas till nordöstra Akrogal för att göra dem allt för dyra och exotiska för att finnas utanför Nidland. Med andra ord bör de vara ovanliga även i Kalmurri.
Ghuhunhudurs svävande skogar i Akrogals inre. Dessa kanske borde läggas till på kartan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.

Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.

Om Furgia har några flygande skepp får Snibbeb svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd :roll:).
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.

Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.

Om Furgia har några flygande skepp får Snibbeb svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd :roll:).
Om vi kanske då landar i att Kalmurri har något enstaka flygande skepp - gjort av det magiska trä från centrala Akrogal, kanske ett ceremoniellt och större skepp för kejsaren och något litet som brukas av alverna.

Ett stiliserat skepp, tänk en liten segelbåt, med långa fanor som fladdrar i vinden som dras av en flock vita tranor känns bara så rätt som Kejsarinnans personliga farkost.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Var kommer dessa hippogriffer ifrån? Har jag missat något?

:lol:
Skriv svar