Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev: Ahhh... fast jag tänket tvärtom. Kalmurrierna har tagit sitt namn från det gamla Furgiska provinsnamnet ungefär som dagens palestinier har fått namn från den gamla romerska provinsnamnet Palestina (som kommer från Filistéerna. Detta var ett sätt för romarna att trycka ner de upproriska judarna i Judeen och Galileen då Filistéerna var historiskt Judarnas mest hatade fiender. Vid år 0 fanns det dock inga filistéer kvar men historien fanns. - Lite kuriosa).
Saken är väl att jag redan tidigare hade tänkt en annan lösning. Skrev ihop följande för ett tag sen men glömde att posta det:

Enligt de kalmurriska legenderna lämnades de nyfödda tvillingarna Kalmur och Ashatar att dö i ödemarken en gång i världens ungdom. När mångudinnan såg de arma pojkarna grät hon och förbarmade sig över dem. Hon närde dem med sitt vita ljus så att de inte skulle svälta och hon skyddade dem från vilda djur. Eftersom de närdes enbart av månljus blev både deras hår och hud helt vita.

När de blev gamla nog lärde hon dem att jaga. Men när de tillsammans hade fällt en silkeslama började de träta om vem som skulle få den vackra pälsen. Båda bröderna hävdade sig vara den förstfödde och därför ha rätt till den. Bråket slutade med att bröderna skiljdes åt. Kalmur gick söderut medan Ashatar gick norrut.

De stammar som bröderna träffade på i söder och norr såg de vita männen som utsända av månen och följde dem och gjorde dem till hövdingar. Både Kalmur och Ashatar undervisade sina nya folk om mångudinnan och lärde dem heliga riter till hennes ära. De båda folken fick nu namnen kalmurrer och ashatarer.

När Kalmur och Ashatar slutligen dog blev sorgen stor bland båda folken, men en av de åldriga schamanerna i Emshats heliga grottor förutspådde att det en dag skulle födas ett barn som bar månens tecken. Detta barn skulle bringa enhet mellan de två brödrafolken.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Om kalmurrierna har ett annat ursprung så kan de inhyrda barbarerna ha varit ett eget folk som senare kom att ge upphov till ett av människofolken i Lasutyp (Nidland). Din föreslagna tidslinje kan följas och de kommande lasutypierna lever i perioden 900-750 i landet kring Demontungan i norra Furgia/södra Kalmurri. När så den religiösa omvändelsen i centrala Akrogal kommer drivs lasutypierna över Demontungan av dessa omvända. Möjligtvis anlitas dessa flyktningar som ett slags foederati-folk av Kejsardömet Jorpagna som behärskar Lasutyp och västra sidan av Demontungan (som aldrig faller före konfluxen utan kringgås av luftberidna omvända). Detta dock tankar som rör Nidland. Men att nidlänningarnas förfäder en tid fyller luckan i historien och geografien mellan margylernas tillbakadragning 800 fO och den senare omvända invasionen (Sathmog?) 750 fO borde väl kunna passa?
Det där skulle kunna funka rätt bra. Hur är de med de moderna krunerna? Vandrade de in i Ereb samtidigt som nidlänningarna eller först efter konfluxen?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:
Snibben skrev: Ahhh... fast jag tänket tvärtom. Kalmurrierna har tagit sitt namn från det gamla Furgiska provinsnamnet ungefär som dagens palestinier har fått namn från den gamla romerska provinsnamnet Palestina (som kommer från Filistéerna. Detta var ett sätt för romarna att trycka ner de upproriska judarna i Judeen och Galileen då Filistéerna var historiskt Judarnas mest hatade fiender. Vid år 0 fanns det dock inga filistéer kvar men historien fanns. - Lite kuriosa).
Saken är väl att jag redan tidigare hade tänkt en annan lösning. Skrev ihop följande för ett tag sen men glömde att posta det:

Enligt de kalmurriska legenderna lämnades de nyfödda tvillingarna Kalmur och Ashatar att dö i ödemarken en gång i världens ungdom. När mångudinnan såg de arma pojkarna grät hon och förbarmade sig över dem. Hon närde dem med sitt vita ljus så att de inte skulle svälta och hon skyddade dem från vilda djur. Eftersom de närdes enbart av månljus blev både deras hår och hud helt vita.

När de blev gamla nog lärde hon dem att jaga. Men när de tillsammans hade fällt en silkeslama började de träta om vem som skulle få den vackra pälsen. Båda bröderna hävdade sig vara den förstfödde och därför ha rätt till den. Bråket slutade med att bröderna skiljdes åt. Kalmur gick söderut medan Ashatar gick norrut.

De stammar som bröderna träffade på i söder och norr såg de vita männen som utsända av månen och följde dem och gjorde dem till hövdingar. Både Kalmur och Ashatar undervisade sina nya folk om mångudinnan och lärde dem heliga riter till hennes ära. De båda folken fick nu namnen kalmurrer och ashatarer.

När Kalmur och Ashatar slutligen dog blev sorgen stor bland båda folken, men en av de åldriga schamanerna i Emshats heliga grottor förutspådde att det en dag skulle födas ett barn som bar månens tecken. Detta barn skulle bringa enhet mellan de två brödrafolken.
Låter som en jättefin och bra legend, finns chans att den kanske har förvrängts i senare tidsåldrar för 'politiska' orsaker? Därför ser ut som den gör?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Vi vet ju att måne är "kaupu", så Kaupsha, Kaupuul, Kaup'guul, Kaupana, Kaupoor eller något liknande?
Gillar Kaupuul och Kaupoor men Gabriel får bestämma. :)
Kaupuul är bra, men min favorit är nog Kaupsha..

Då kan man även slå fast att tillägget 'sha' i slutet av ett ord ger det kvinnligt genus. Alltså.

Kaupsha, 'månen med kvinnligt genus, kännetecknande kvinna eller flicka'.

Är dock ingen språkvetare. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:
birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Vi vet ju att måne är "kaupu", så Kaupsha, Kaupuul, Kaup'guul, Kaupana, Kaupoor eller något liknande?
Gillar Kaupuul och Kaupoor men Gabriel får bestämma. :)
Kaupuul är bra, men min favorit är nog Kaupsha..

Då kan man även slå fast att tillägget 'sha' i slutet av ett ord ger det kvinnligt genus. Alltså.

Kaupsha, 'månen med kvinnligt genus, kännetecknande kvinna eller flicka'.

Är dock ingen språkvetare. :)
Eller kanske t.o.m. Kaup'sha i analogi med andra ord... -sha låter bra som feminin ändelse. Det kanske är dags att börja fundera lite på kalmurrisk fonetik också innan den börjar spreta för mycket åt olika håll. Ska se vad jag kan göra med de ord och ortsnamn som vi har hittat på hittills...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

De kalmurriska ord och namn vi hittills har hittat på:

Ashatâriska:
Ashat
Daimoth
Draguul
Draguul’am
Gau
Keloor
Lham Daar
Morkait
Mos Ahm
Mos Guul
Shog-Mish

Kalmurriska:
Azah’Gar
Depíla
Emren
Emshat
Fenroh
Kaup’sha
Kaup’shool
Kaupukuu
Ken’shak
Mekaum
Omez’im
Schoon
Ushetil
Valtaku
Ve-lash
Yah’Azah
Yem

Har jag missat något Gabriel? Annars kommer jag att basera den kalmurriska fonetiken på dessa ord...
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:
Har jag missat något Gabriel? Annars kommer jag att basera den kalmurriska fonetiken på dessa ord...
Jag bockar ut lite på det, språk är inte min grej. Dock skulle jag gärna se att vissa alviska ord och det alviska språket kan ha haft vissa influenser.

De har ju importerat en hel del rörande administration från Furgia så det är nog inte helt fel ifall vissa ord kommer därifrån, ex för 'process', 'ärende', 'tjänsteman' etc.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Det där skulle kunna funka rätt bra. Hur är de med de moderna krunerna? Vandrade de in i Ereb samtidigt som nidlänningarna eller först efter konfluxen?
Krunierna korsade Demontungan och kom in i Ereb ca 400 fO. Men det har även varit tankar om att de har samma bakgrund som nidlänningarna (lhassierna) när båda folken bodde i Akrogal. Även att några av kulturerna i dagens Nidland kom över med krunierna (antingen höglandsfolket i Umerhit eller nomaderna i Kabsah).

Hur passar detta med vad som skrivits om det krunska språket?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Jag har försökt plocka så mycket som möjligt från/med inspiration från Krunskan.

Ex:
shat - helig plats

Jag har lagt om vissa saker som kshukh (befästning på krunska) till shak (befäst position på Kalmurriska).

Ken'shak är ju huvudhamnen för Kalmurri's flotta, så kanske 'Ken' betyder något, sen har de lagt på ordet för befäst position = Ken'shak?

.
Senast redigerad av Gabriel den 2013-05-09 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kollade på denna gamla språkkarta och då verkar det ju som om vi redan bestämt att Kalmurri, Krun och Nidland talar språk ur samma språkfamilj:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... 5kfamiljer
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-05-10 07:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Månsilvret och Månalverna - jag vet att vi inte kör med 'månsilver' från dess EA ursprung?

Där lade jag in att de Cer alver som flytt uppfann en silverlegering som var i princip lika duglig som järn. Som de kallade 'Lauthredain', sorgesilver.

Går det att passa in på något sätt?

.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående språk så kan kanske namnet Shakhora - den svarta månen, finnas i centralakrogaliskan. Namnet är dock mycket gammalt och uppstod förmodligen på Yndar.

Två delar?

Sha-khora
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Följande har jag kommit fram till vid en liten språkanalys:

Kalmurrisk fonetik
Vokaler: a, e, i, o, u, (o och u kan dubbeltecknas och är då långa)
Diftonger: au
Konsonanter: ’, b, d, f, g, h, k, l, m, n, p, r, sh, t, v, y, z
Konsonantkluster: l+konsonant, r+konsonant, m+konsonant, n+konsonant, konsonant+r

Ashatârisk fonetik
Vokaler: a, e, i, o, u (a, o och u kan dubbeltecknas och är då långa.)
Diftonger: ai, au
Konsonanter: b, ch, d, g, h, k, l, lh, m, n, p, r, s, sh, t, th, v (lh är ett tonlöst l, ch är som i tyskans ich)
Konsonantkluster: l+konsonant, r+konsonant, m+konsonant, n+konsonant, konsonant+r, hm i slutet av ord.

Kommentarer:
I kalmurriska verkar ’ i nuläget beteckna två olika saker. Antingen en förlorad vokal som i kaup’shool (av kaupu och shool) eller en konsonant (förmodligen ett glottalt stoppljud, lite som en halvkvävd hostning) som i Yah’Azah. Det sistnämnda ljudet verkar uppkomma i sammansatta ord när efterledet börjar på vokal. Slutar förledet på vokal och efterledet börjar på konsonant sätts orden istället samman med ett bindestreck som i ve-lash.

I ashatâriska verkar ’ inte finnas, utom i namnet Draguul’am. (Jag föreslår att namnet ändras till Draguul-am för att få en liten men konsekvent skillnad mellan kalmurriska och ashatâriska.)

Konsonantkluster verkar inte förekomma i kalmurriska annat än likvid+konsonant eller nasal+konsonant. (Likvider är l och r, nasaler är m och n.) Jag föreslår att det inte finns fler konsonantkluster i kalmurriska, utan orden är uppbyggda efter mönstret konsonant-vokal-konsonant-vokal. I ashatâriska verkar även klustret hm förekomma i slutet av ord

Accenter kan sättas ut på vokaler och betecknar då att betoningen är på en annan stavelse än den första, vilket annars är regel.

I ashatâriska används cirkumflex (^) för att beteckna en vokal som betonas med uppåt- sedan nedåtgående accent. Cirkumflexet används inte i kalmurriska.

Ljudet sh kan stavas både sh och sch. Förmodligen beror detta på att det finns två tecken för detta ljud i skriftsystemet.


Om man försöker hålla sig till detta när man hittar på nya ord blir nog språket konsekvent och bra.

EDIT: Lade till ljudet ch i ashatâriska.
Senast redigerad av Adragoor den 2013-05-11 12:40, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

När det gäller kalmurrisk grammatik känner vi till följande:
-as är en genitiv eller possessivändelse (som i Kalmurras "Kalmurris")
-sha är en femininändelse.

I övrigt har förmodligen grammatiken vissa likheter med den krunska. Till exempel skiljer man mellan levande, dött och abstrakt genus. Till skillnad från krunska delas levande-genuset upp i maskulinum, femininum och neutrum.
Troligen finns ett stort antal kasus i kalmurriska. Precis som i krunska uttrycks dessa med prefix. T.ex. yi-Kaupukuu "i Kaupukuu" (inessiv)
Personliga pronomen saknas antagligen. Istället används verbändelser för att uttrycka dessa ord. En mening som "jag slår dig" skulle t.ex. uttryckas med ett enda ord som är sammansatt slå-jag-dig.
Tempus och modus uttrycks förmodligen med partiklar som föregår verbet.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Kollade på denna gamla språkkarta och då verkar det ju som om vi redan bestämt att Kalmurri, Krun och Nidland talar språk ur samma språkfamilj:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... 5kfamiljer
Japp, den idén är gammal...
Skriv svar