Postat: 2013-01-27 11:57
Den är mycket snygg.Spelknepe skrev:Snibben: Blev kartan över Furgia som du hade tänkt dig?
Jag har några synpunkter jag arbetar på.
Den är mycket snygg.Spelknepe skrev:Snibben: Blev kartan över Furgia som du hade tänkt dig?
Spelknepe skrev:Snibben: Ok, fixa en sammanställning av allt - gärna med hjälp av kartan. Så fixar jag det
Vet inte om det finns så mycket mer just nu.Spelknepe skrev:Snibben: Ok, fixa en sammanställning av allt - gärna med hjälp av kartan. Så fixar jag det
För att förklara mig bättre. Det finns ETT pass mellan Furgia och Kalmurri - Hamdaldipasset (jo det finns fler men inget som är så stort att man kan leda en armé igenom det utan att förminska den rejält)Gabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?
Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?
1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.
2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".
.
.
2. Fahli finns inteGabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?
Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?
1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.
2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".
Med tanke på att det är två ganska enorma nationer på båda sidor och en gammal fiendeskap så borde vi kanske arbeta in några sorts stora befästningsverk med historisk betydelse på båda sidor?Snibben skrev:För att förklara mig bättre. Det finns ETT pass mellan Furgia och Kalmurri - Hamdaldipasset (jo det finns fler men inget som är så stort att man kan leda en armé igenom det utan att förminska den rejält)Gabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?
Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?
1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.
2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".
.
.
2. Fahli finns inteGabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?
Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?
1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.
2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".
1. Har alltid tänkt mig Hamdaldipasset som det stora slagfältet. Hit är det svårt att föra arméer från bägge håll. Snåriga skogar åt båda hållen förhindrar det helt enkelt. Detta gör att det är något av ett "Status qou".
Jag föreställer mig att sjöfarten i Golwyndas sötvattenhav är något "primitiv". Svaga vindar och strömmar (förutom i utloppen och i mitten då) gör att skeppen är i princip flatbottnade pråmar med råriggade segel. Jag kan dock tänka mig att furgierna har börjat bygga skepp av samma kvalitet som finns i Valgusjön för att föra över trupper till demontungan. Detta kan vara förklaringen till att man lyckas erövra detta område vid tiden för den femte konfluxen [/img]
Det finns tre gränser mellan Furgia och Kalmurri.Gabriel skrev: Med tanke på att det är två ganska enorma nationer på båda sidor och en gammal fiendeskap så borde vi kanske arbeta in några sorts stora befästningsverk med historisk betydelse på båda sidor?
Jaha? Jag har alltid sett Kalmurrierna som de "civilicerade" mongolerna. - "Våra hästar och bågar är våra murar"Gabriel skrev:Det känns dock väldigt Kalmurriskt att bygga enorma murar eftersom man förväntar sig försök till Furgiska invasioner, ok för dig att jag lägger in två stora befästningar?
Harytis är den del av Furgia och jag tror inte att Furgia skulle tillåta en sådan bygnation. Harytis är en extremt ström flod och alla sten skulle behövts fraktas över. Betänk också att Furgias huvudstad Ketoriam ligger vid Harytis, så all försök av Kalmurri att börja bygga saker skulle mötas av ett regn katapultstenar (inte för att skryta men Furgierna "upptäckte" matematiken och ingenjörskonsten ca 6000 f.O. Det var ju trots allt den furgiske elementarmagikern Nynon som sade "ge mig en hävstång och jag skall rubba Altor")Gabriel skrev: Ett i form av en tornbro över Harytis? Alt två stora torn på vardera sida med kedjor mellan över floden.
Hur stor befolkning hade du tänkt dig?Gabriel skrev: Sen en befästning i form av en rejäl mur tvärs över Kalmurri's sida av Hamdaldipasset? Med en mindre garnisionsstad på 'sin' sida. De saknar inte resurser, de är mycket långsiktiga i sin planering och har en tokstor befolkning så arbetare torde inte saknas.
Jag hade nog tänkt att passet var en sådan där historia som skiftar från år till år eller ibland från vecka till veckaGabriel skrev: Furgia's stora fördel är i öppen terräng, att bygga en mur samt så många fallgropar/hinder som möjligt i terrängen framför känns .. ganska typiskt. Eller är detta område så konstant bekrigat att man inte kan göra det?
birkebeineren skrev:Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.
Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.
Om Furgia har några flygande skepp får Snibben svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd ).
Jag har tänkt mig att Furgias handikapp är just att dee inte har några flygande varelser. Istället har man utvecklat missilvapen av olika slag. Däremot skulle jag kunna tänka mig flygande fästningar med hissar till.birkebeineren skrev:Vad tycks om några flygande skepp i Furgia?
birkebeineren skrev:Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.
Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.
Om Furgia har några flygande skepp får Snibben svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd ).