Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Furgia före den Yndariska invasionen.
Bild

Furgia anser fortfarande att dessa gränser gäller. :shock: Guess why they are pissed of by Kalmurri :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bara ett streck på en karta men det berättar hur mycket dom helst. Gillar streck på kartor. :D

Glöm inte nu i all interessant diskussion att kalmurrierna och deras förfäder inte är de enda ryttarnomaderna i Akrogal. Norr och öster om Kalmurri finns enorma slättområden där folk både besläktade och icke-besläktade folkslag lever.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mera namn och platser i Furgia

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

mer kommer :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Du är inte snabb nog Snibben! :)

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Nej, jag var tvungen att baka nytt frukostbröd ikväll vilket drog ut på tiden.

Gult = provinsnamn
Blått = plastnamn
Rött = skogar
Vitt= namn på öar och hav

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vill du markera provinsgränserna?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:Vill du markera provinsgränserna?
Ok då :wink:
känn dock att du är fri att snygga till gränserna.

Lagt till några namn jag missade.
och det är Södra Maboidjungeln och Nikoneas Ädelskogar (typsnitet skanade Å, Ä och Ö

Bild
Senast redigerad av Snibben den 2014-02-06 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja just det - nu verkar det bra men använd tydliga typsnitt. Allt för ofta får jag sitta och gissa vad det står. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag såg att jag i Kalmurri-tråden skrev att Ketoriam fallit två gånger de senaste 2000 åren men det skall vara endast 1000 år. :oops:

Det vill då säga mellan ca 400 fO och till och med nu. Kring år 400 fO händer olika saker i regionen:

Kejsardömet Kalmurri uppstår
Sexstammarkriget utkämpas i Nidland
Krun bosätts av nomader från Akrogal

Och när föll Ketoriam andra gången?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Det borde vara under en period då Kalmurri var starkt och enat?

124 e.O. så verkar Kalmurri vara på G, tar tillbaka Bahaz etc. Så ca 110 e.O.?

Det är inom en 1000 års period från 400 f.O.?

.

Det verkar lite som det gått lite extra bra för Kalmurri ca 400 f.O. samt 120 e.O. ?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Jag såg att jag i Kalmurri-tråden skrev att Ketoriam fallit två gånger de senaste 2000 åren men det skall vara endast 1000 år. :oops:

Det vill då säga mellan ca 400 fO och till och med nu. Kring år 400 fO händer olika saker i regionen:

Kejsardömet Kalmurri uppstår
Sexstammarkriget utkämpas i Nidland
Krun bosätts av nomader från Akrogal

Och när föll Ketoriam andra gången?

Det passar också bättre in i mina tankar. Jag har nämeligen tänkt att Ketoriam grundas först efter det att margylerna är på tillbakagång. Innan dess var Faoriam huvudstad (600 e.O. är det fotfrande en viktig stad och framförallt att religöst Mecka - vilket då gör Ketoriam till Medina antar jag :P )
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:
birkebeineren skrev:Jag såg att jag i Kalmurri-tråden skrev att Ketoriam fallit två gånger de senaste 2000 åren men det skall vara endast 1000 år. :oops:

Det vill då säga mellan ca 400 fO och till och med nu. Kring år 400 fO händer olika saker i regionen:

Kejsardömet Kalmurri uppstår
Sexstammarkriget utkämpas i Nidland
Krun bosätts av nomader från Akrogal

Och när föll Ketoriam andra gången?

Det passar också bättre in i mina tankar. Jag har nämeligen tänkt att Ketoriam grundas först efter det att margylerna är på tillbakagång. Innan dess var Faoriam huvudstad (600 e.O. är det fotfrande en viktig stad och framförallt att religöst Mecka - vilket då gör Ketoriam till Medina antar jag :P )
Ketoriam grundas alltså på 700-talet f.O.? Staden kan ju ha fallit första gången i samband med att kalmurrerna svepte in över Nordfurgia på 390-talet f.O. Andra gången kan ha varit 124 e.O. när Kalmurri erövrade Demontungan från Furgia?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
Snibben skrev:Det passar också bättre in i mina tankar. Jag har nämeligen tänkt att Ketoriam grundas först efter det att margylerna är på tillbakagång. Innan dess var Faoriam huvudstad (600 e.O. är det fotfrande en viktig stad och framförallt att religöst Mecka - vilket då gör Ketoriam till Medina antar jag :P )
Ketoriam grundas alltså på 700-talet f.O.? Staden kan ju ha fallit första gången i samband med att kalmurrerna svepte in över Nordfurgia på 390-talet f.O. Andra gången kan ha varit 124 e.O. när Kalmurri erövrade Demontungan från Furgia?
Att det talas om en tidsrymd på tusen år skulle också kunna betyda att staden grundades för tusen år sen. Då skulle Ketoriam kunna vara där kalmurrierna stoppades under invasionen 390 fO och på platsen grundades staden som sen blev huvudstad.

De två tillfällena då staden ha fallit har då inträffat någon gång under de tusen år Ketoriam existerat. Det ena tillfället skulle kunna vara ca 120 eO men vad med det andra? Kan de erebiska solfararna på 200-talet eO ha råkat göra något som sen fick ödesdigra följder?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Furgia före den Yndariska invasionen.

Bild
Om jag förstått det rätt så bestod norra Furgia (som sen blev Kalmurri) av 5 (?) provinser. Har hittat namnen Kaelamurri och Haeryti men vilka var de andra? Var dagens Memmen en av provinserna?

Sen undrar jag om denna del av Furgia var bosatt av bara furgier, av en blandning av furgier och nomadfolk eller av bara nomadfolk med eventuellt ett tunt skikt av furgier på toppen?

Behöver veta lite mer då jag försöker pussla samman historien till västra Akrogal och östra Ereb under Järnets ålder.
Skriv svar