Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är jag kanske ute och cyklar men har Furgia kust mot Masevabukten? Har för mig att det står i Nidländska reningen kampanjboken att Kalmurri kontrollerar den akrogaliska sidan av demontungan, om så är fallet borde det väl vara osannolikt att Furgia har tillgång till Masevabukten.
Angående Kalmurri är nog Adragoor den som har mest ideer kring det landet så vi får väl avvakta ett svar från honom. :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

ja i så fall får mina stolta furgier segla runt med stulna TryggHansa-bojar som de smugglat över till Maseva.. :)
I det läget behövs nog ingen vidare utvecklad befälsgång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev:ja i så fall får mina stolta furgier segla runt med stulna TryggHansa-bojar som de smugglat över till Maseva.. :)
I det läget behövs nog ingen vidare utvecklad befälsgång.
I Nidland står det att det är Kalmurri som f.n. har kontrollen över den akrogaliskia sidan av Demontungan. Detta antyder att Furgia också har kontroll över ett område upp mot Masevabukten ibland. Kanske ligger en furgisk stad här också...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

I Nidland står det att det är Kalmurri som f.n. har kontrollen över den akrogaliskia sidan av Demontungan. Detta antyder att Furgia också har kontroll över ett område upp mot Masevabukten ibland. Kanske ligger en furgisk stad här också...
Jo, men det säger ju inget om hur längesedan det var Furgia hade kontroll över kustområden mot Masevabukten. När det sedan gäller den ursprungliga frågan om, och i sådan fall hur stor, Furgia har en flotta i Masevabukten måste väl ändå svaret bli att med största sannolikhet de inte har det.

När det gäller en furgisk stad, så menar du antar jag, en stad som eventuellt grundats av furgier och domineras av furgier men nu kontrolleras av kalmurrierna eller?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:
I Nidland står det att det är Kalmurri som f.n. har kontrollen över den akrogaliskia sidan av Demontungan. Detta antyder att Furgia också har kontroll över ett område upp mot Masevabukten ibland. Kanske ligger en furgisk stad här också...
Jo, men det säger ju inget om hur längesedan det var Furgia hade kontroll över kustområden mot Masevabukten. När det sedan gäller den ursprungliga frågan om, och i sådan fall hur stor, Furgia har en flotta i Masevabukten måste väl ändå svaret bli att med största sannolikhet de inte har det.

När det gäller en furgisk stad, så menar du antar jag, en stad som eventuellt grundats av furgier och domineras av furgier men nu kontrolleras av kalmurrierna eller?
Jo det var så jag menade... Tidigare har jag haft ngn idé om att den äldre furgiska kulturen hade spridit sig en bra bit norrut längs Masevabukten, men att dessa områden aldrig blev furgiska igen efter Yndars fall. Kalmurrierna tog över istället... Isf. bör det ligga en hel del gamla furgiska städer i södra Kalmurri och området kanske fortfarande har element av furgisk kultur. Kanske har furgiska/golwyndiska flottor seglat på Masevabukten i forntiden, men nu tror jag knappast det. Att försöka markera närvaro i tre hav samtidigt känns lite svårt för Furgia, i synnerhet om det rör sig om en relativt splittrad stat som jag har för mig har diskuterats att Furgia skulle vara.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Akrogal?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier i Akrogal (eller hade man det?), men borde gjort strandhugg och plundringståg mot de folk som bodde där. Hur gick det till, betalades det tribut till Halle? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Akrogal?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier i Akrogal (eller hade man det?), men borde gjort strandhugg och plundringståg mot de folk som bodde där. Hur gick det till, betalades det tribut till Halle? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Frågan är hur meningsfulla plundringståg kan ha varit mot folken i Akrogal under den tiden. Kalmurri var då ett mindre kejsardöme koncentrerat till stäpperna inåt land och större delen av kusten var öde och var glest befolkad av primitiva stammar. Slavjägare kanske kunde tjäna sig en hacka dock...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Akrogal?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier i Akrogal (eller hade man det?), men borde gjort strandhugg och plundringståg mot de folk som bodde där. Hur gick det till, betalades det tribut till Halle? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Frågan är hur meningsfulla plundringståg kan ha varit mot folken i Akrogal under den tiden. Kalmurri var då ett mindre kejsardöme koncentrerat till stäpperna inåt land och större delen av kusten var öde och var glest befolkad av primitiva stammar. Slavjägare kanske kunde tjäna sig en hacka dock...
Ja vi kanske kan lämna det därhän tills vi utvecklar Akrogals västkust mer. Jorduakaerlarna stoppade nog vid Demontungan men färdades nog upp längs Kalmurris längsta flod och kanske (trloigtvis :twisted: ) ända bort till Kamsun på något enstaka östertåg.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Akrogal?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier i Akrogal (eller hade man det?), men borde gjort strandhugg och plundringståg mot de folk som bodde där. Hur gick det till, betalades det tribut till Halle? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Frågan är hur meningsfulla plundringståg kan ha varit mot folken i Akrogal under den tiden. Kalmurri var då ett mindre kejsardöme koncentrerat till stäpperna inåt land och större delen av kusten var öde och var glest befolkad av primitiva stammar. Slavjägare kanske kunde tjäna sig en hacka dock...
borde det inte ha varit väldigt vanskligt för jorderna att ta sig inåt land i kalmurri för att tillskaffa sig slavar från de stridstränade stäppnomaderna? Deras stridsteknik borde vara sämsta tänkbara mot de hästburna kalmurrerna om man lägger till det faktum att jordekaerlarna måste anfalla...eller?
Slavar torde kanske finnas närmare samt mer lättilgängliga ur jordekarlernas synsätt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har funderat vidare och föreställer mig nu att under mörkertiden skickades en expedition av Jarl/Kung av Halle i österled för att utforska vad som finns där. De fann allt för lite rikedomar och odlad mark, men allt för mycket ilskna Akrogaler. Endast ett skepp återvände till Halle och kunde rapportera att bortom Drakrännan finns inget av värde att hämta. Några få äventyrliga nordmän har trots detta genom årehundraden lockats österut.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev:
Adragoor skrev:
Mikael skrev:Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Akrogal?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier i Akrogal (eller hade man det?), men borde gjort strandhugg och plundringståg mot de folk som bodde där. Hur gick det till, betalades det tribut till Halle? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Frågan är hur meningsfulla plundringståg kan ha varit mot folken i Akrogal under den tiden. Kalmurri var då ett mindre kejsardöme koncentrerat till stäpperna inåt land och större delen av kusten var öde och var glest befolkad av primitiva stammar. Slavjägare kanske kunde tjäna sig en hacka dock...
borde det inte ha varit väldigt vanskligt för jorderna att ta sig inåt land i kalmurri för att tillskaffa sig slavar från de stridstränade stäppnomaderna? Deras stridsteknik borde vara sämsta tänkbara mot de hästburna kalmurrerna om man lägger till det faktum att jordekaerlarna måste anfalla...eller?
Slavar torde kanske finnas närmare samt mer lättilgängliga ur jordekarlernas synsätt?
De primitiva stammarna längs kusten var kanske inte nödvändigtvis hästburna och krigiska...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

De primitiva stammarna längs kusten var kanske inte nödvändigtvis hästburna och krigiska...
sant. Hade kanske lite naivt fått för mig att kustområdet väster om dåvarande kalmurri redan vid denna tidpunkt mer eller mindre börjat anpassa sin livsstil för att kunna försvara sin frihet mot det expanderande inlandsimperiet.
Det blir kanske mer spännande om "kustfolken/folket" inte gjorde det utan fortsatte med primitivt jordbruk och fiske samt bevarade sin ursprungliga kultur än i "våra dagar" 610. Då kanske det är dessa folk, som likt halvautonoma mellanhänder, sköter viss del av den kalmurriska kontakten med Cereval och därmed utgör en möjlighet till intrikata twister?

Eller jag kanske är ute och cyklar lite väl frenetiskt nu? :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Historia

Inlägg av Snibben »

Jag börjar här skissa på en allmän historia för Akrogal, främst därför att jag lagt beslag på Furgia. Vissa delar är officiella och andra hittar jag på.

9000-6000 fO
Människorna invandrar till Akrogal. De kommer främst från Soluna och tar sig lätt över sötvattenshavet som inte har många faror. Många slår sig ned kring sötvattenhavet men flera vandrar vidare upp i Akrogal och över demontungan in i östra Ereb.

6000-5000 fO
Den första Golwyndakulturen eller Timikulturn.
Staden Timi låg i det som idag är södra Furgia och var den dominerande stenålderskulturen. Trots enkla flintvapen lyckades man inlemma flera andra statsstater till ett fungerande förbund. Detta kungadöme leddes av den legendariska röda kungen. Tack vare att man lärt sig bryta guld och tillverka enkla smycken och föremål av dessa börjar en rundimentär handel med pengar. Vid ca 5700 fO börjar rikets storhet att dala för att slutligen kollapsa.

De Margyliska stammarna
Margylerna var under denna tid uppdelade i flera stammar som ständigt låg i fejd med varandra. I sitt urhem i sydöstra Akrogal börjar deras samhälle allt mer märkas av en ondska. Orsaken till denna ondska har debatterats av Erebs och Furgias lärde länge. En teori menar på att margylerna vände sig bort från gudarna till att dyrka en ondska så uråldrig att den förekom demonerna, en annan teori menar på att margylernas gudar smittades av en sjukdom från kaos och detta märkte även deras folk till en blodtörstigt ras.

Slimpaku
Vem kan i sanning veta något om slimpaku och slempukarna? Men redan långt innan människor och alver vandrade i Akrogal fanns här deras hemvist.

5000 fO-3500 fO
Den andra Golwyndakulturen eller Gawlakulturen
Staden Gawla, i det blivande Sobatze, hade lyckats bli det dominerande kulurcentrat bland flera små statstater under 4800-talet. Trotts att man använder sig av stenverktyg har man mycket skickliga hantverkare, statsplaner och båtbyggare. Många av de större städerna har uppfört både palats och de stora ziqquraten som fortfarande finns i Furgia.
Under 4100-talet försvagas dock riket men istället för att falla tas dess roll över av statstaten Faori och dess kung Palofar.

Den tredje Golwyndakulturen eller Faorikulturen
Det är under denna tid som Palofar sägs ha utmanat en gasell i kapplöpning för att avgöra ett vad mellan gudarna. Då Palofar vinner till favör för vattenguden Enki beviljas han en önskan. Palofar önskar då att axen i hans segerkrans skulle bära tredubbelt med korn. Den listige Palofar använde sedan dessa ax till utsäde och kunde på så sätt skaffa sig en stort övertag mot andra furstar.
Palofar sägs också ha grundat den nya staden Ketori som sin nya huvudstad.

Margylernas kungadömme
Efter att i de närmaste ha slagit ihjäl hälften av sina stammar och hälften av alla de kvarvarande stammarna i ett blodigt inbördeskrig förklarar sig Ykan för överhövding av alla margyler. Med hjälp av domesticerade hästar är hans krigare utvilade då de anländer till slaget och tack hans blodiga rykte lyckas man förslava de kringliggande folken och lär sig av dem att bruka jorden, något som dock endast anses vara värdigt slavar. Man tar också till sig teknik från andra slavar som konsten att bygga städer och havsfart.

Masevabuktens kust
Kusten mot masevabukten bebos främst av jägarnomader. Dessa nomader lever av jakt och samling. Vissa av dem vågar till och med att jaga den mäktiga indriken. Landet är rikt på både vild frukt och byten. den enda nageln i ögat är hippogriferna som har börjat lära sig att det kan löna sig att riva upp ett tält för att få sig ett skråvmål.

Några mer förslag på stenålder innan vi övergår till bronsets?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser ut som en god grund, fullt mojligt att fylla i mera material efter behov.

En fundering dock; margylerna sags ha fått sitt namn efter Margyl (Vicotnik) nar denna varelse tog makten over folket (ca 2600 fO?). Ett annat namn innan detta?

Lite icke-mansklig histora kanske också skrivas in?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Ser ut som en god grund, fullt mojligt att fylla i mera material efter behov.

En fundering dock; margylerna sags ha fått sitt namn efter Margyl (Vicotnik) nar denna varelse tog makten over folket (ca 2600 fO?). Ett annat namn innan detta?

Lite icke-mansklig histora kanske också skrivas in?
Dett är bara stenålder så det finns fortfarande rum för all icke mänsklig historia som rör hela akrogal. Nu känner inte jag till några större alvriken eller dvärgriken som påverkar denna region men idéer är alltid välkommna.

Margyl-Vicotnik. Jag skall ärligt säga att jag inte har läst Vicotniks historia. Margylerna nämns inte kanoniskt förän under bronsets ålder vari 2600 fO förekommer så om någon vill upplysa och tillföra så rä man välkommen. Själv tyckte jag att min idé om utomaltorisk influens på hela folket var kul.
Skriv svar