Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hade nästan glömt den här kartan... Mycket fin. :)

Trimbien, är det dvärgarnas eget namn på sitt rike eller är det vad det kallas på något människospråk (som kanske dvärgarna också kan tala) som har med dvärgarna att göra?

Vad kallar de trimbiska dvärgarna sitt språk och tillhör det språkfamiljen Gryndur eller någon annan?

Om dvärgarna är tänkt att tillhöra den klassiska grynnerska kulturen med språk, historia och kontakter så utspelade sig den stora utvandringen från Grynnerbergen ca 15-1400 fO. Troligtvis var det även en mindre ca 0-100 eO också men om denna vet Erebs icke-dvärgiska lärde mindre om. Dvärgar kan dock ha utvandrat från Grynnerbergen innan 1500 fO (och således aldrig upplevt det stora nederlaget mot människorna i Järnkriget 1539-1534 fO).
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev: Trimbien, är det dvärgarnas eget namn på sitt rike eller är det vad det kallas på något människospråk (som kanske dvärgarna också kan tala) som har med dvärgarna att göra?
Öster om Dharbia uppe i Trimbusbergen ligger dvärgriket Bôr-Drîm, eller på dharbisk jori Trimbien. Det är efter detta rike som Trimbusbergen fått sitt namn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Trodde Akrogaldvärgarna var de gamla varifrån alla dvärgar stammar?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Känner ni att det börjar bli dags för en karta över Akrogal? Jag har redan gjort Furgia och skulle kunna fortsätta norrut. Vad säger ni?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Känner ni att det börjar bli dags för en karta över Akrogal? Jag har redan gjort Furgia och skulle kunna fortsätta norrut. Vad säger ni?
Det låter som en utomordentlig idé!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gärna en ny karta över Akrogal. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har lagt den gamla kartan i trådens början och även alla de helt nya länder som Snibben kort beskrivit:

viewtopic.php?p=285#285
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

På den akrogaliska sidan av Demontungan dyrkas denna som den tvekönade guden Okasu av de primitiva stammar som fortfarande lever där. (Nidland, kampanjboken s. 20)
Vilka är dessa stammar och finns de i Kalmurri, Furgia eller både och?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Viktigare karavanleder genom Akrogal.
Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Karavanvägen upp till Darbia tycks livsfarlig och borde istället gå via Kalmurri.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Karavanvägen upp till Darbia tycks livsfarlig och borde istället gå via Kalmurri.
Det är meningen att den ska vara livsfarlig. Det faktum att endast kalmurriägda karavaner får passera landet gör att priserna i Bahaz är skyhöga. Kalmurrierna lägger på rejäla tullar och andra avgifter. Det finns de som är villiga att riskera livet på den norra leden för att kunna skeppa ut kamsunska varor från Dharbia till halva kostnaden. Visserligen försvinner karavaner titt som tätt i vildmarken men det finns alltid folk som är villiga att ta risken.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Kanske man kan betona mängden av handel med tjocklek på sträck, då visa på att karavanerna genom barbarland är lite färre.

Jag kan dock tänka mig rejäla 'handelskompanier', dvs mer eller mindre en rullande stad/arme styrda av en furste/kavaranledare. Detta krävs för att klara sig igenom centrala Akrogal med konstanta anfall av nomader dag och natt?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tror iofs inte att det är så lätt att hitta en enstaka karavan på de enorma stäpperna. Lite som att hitta någon i Sibirien. Så konstanta anfall dag och natt är kanske att ta i.
Sen kan man ju tänka sig att karavanerna även medför varor som järnverktyg och annat så att man kan idka byteshandel med nomaderna, som därför låter karavanen passera. Karavanvägen slingrar sig kanske fram genom relativt välvilliga territorier. Eller så är det någon nomadstam som själva sköter handeln...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:Viktigare karavanleder genom Akrogal.
Bild
Mja, jag vill nog hävda den här kartan från Handelsruttråden skall gälla.

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=610&postdays=0&postorder=asc&start=15 skrev:Jag försökte lägga upp de viktiga handelsvägarna i Västra Altor. De centrala handelslederna i Ereb kom inte med då de inte kändes ekonomiskt viktiga i världshandeln.

Rött är karavnleder och mörkblått är sjöleder.

Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vad är problemet med att lägga till mina? Att exempelvis kalmurriska karavaner rör sig norr om Mahammarabergen är väl nästan en självklarhet eftersom det finns en marknad i Bahaz. Att det sedan finns en väg som leder norrut från Kamsun till Dharbia är heller inte så konstigt eftersom det inte finns någon väg till sjöss.
Skriv svar