Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Ni glömmer väl inte Altors baksida? Inte för att den har så mycket att bidra med, men den ger lite grann om Akrogals länder.
Finns det något i den? Jag är tveksam till att vi skall använda material som kom ut till Chronopia. Det är ju trots allt fel spel.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:
Mikael skrev:Ni glömmer väl inte Altors baksida? Inte för att den har så mycket att bidra med, men den ger lite grann om Akrogals länder.
Finns det något i den? Jag är tveksam till att vi skall använda material som kom ut till Chronopia. Det är ju trots allt fel spel.
Kan man inspireras av den och har tillgång till den (jag har det inte) så visst, men det får inte begränsa oss. Chronopia i övrigt är inte Ereb.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Äger någon Altors Baksida, som kan tala om ifall där finns en världskarta i boken? Eller någon slags karta över annat än Ereb?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag vet inte riktigt var min är, men det finns både en världskarta och en historisk tidslinje. (Har jag iallafall för mig...)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael: Det finns inte mer info om Kalmurri och Furgia i Altors baksida än i de gamla böckerna...

Alla andra: Altors baksida kan man inspireras av... Egentligen tar den modulen mest upp en massa gammalt material, men i Akrogals fall nämns de två länderna Marajien och Sabranien som ligger längst i öster.
I nuläget känns det lite onödigt att gå så långt österut. Kamsun och länder där bortom ligger helt enkelt för långt ifrån Ereb för att vara intressanta inom ramen för det här projektet tycker jag... Man kan däremot kasta in en del antydningar om dem i beskrivningar av mer närliggande länder för att skapa djup.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skulle någon kunna... uhm... visa den där världskartan för mig? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

altors baksida (framsidan som vi göteborgare skulle säga)

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Äger någon Altors Baksida, som kan tala om ifall där finns en världskarta i boken? Eller någon slags karta över annat än Ereb?
Jag har en. Den har en Altorkarta med bägge halvkloten. Från magmaoceanerna i söder till is och tundran i norr. Från Jih-pun i öster till Pandarealia i väster.

Den har en historisk tidslinje där vi inte behöver bry oss om vad som sker efter 610. Det finns ett bra kortfattat kapitel om konfluxerna, nr 1-7.

Västra halvklotets kontinenter och viktigaste länder beskrivs på ca 7 sidor, alltså mkt kortfattat och år 685 e.O. (den tid Cronopia tydligen utspelar sig.)

Vi behöver kanske inte känna oss bundna till den i lika hög grad som Äventyrspels material, men den är såpas bra att den inte kan bortses från helt och hållet.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Titeln var inte så tydlig som jag hoppats (hamnar uppe i marginelen :/ )

Hursomhelst: det här är mina egna idéer, inte officiellt material.

Lite fler idéer på hur ett furgiskt svärd kan se ut.

Och lite förslag på masker: en olmekisk
en romersk
och en japansk
Jag gillar helt klart maskidén, men vi kanske skulle köra mindre på indianmasker och japanska masker och mer på kungens mask i Kingdom of Heaven...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ok... vore kanske bra att ha världskartan till hans iaf. Tar gärna en titt på den Mikael när du har tid
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Titeln var inte så tydlig som jag hoppats (hamnar uppe i marginelen :/ )

Hursomhelst: det här är mina egna idéer, inte officiellt material.

Lite fler idéer på hur ett furgiskt svärd kan se ut.

Och lite förslag på masker: en olmekisk
en romersk
och en japansk
Jag gillar helt klart maskidén, men vi kanske skulle köra mindre på indianmasker och japanska masker och mer på kungens mask i Kingdom of Heaven...
Jag vet inte jag. Olmecmasken är ju enkel och uttrycksfull. Visst är Bauduins IV:s mask I Kingdom of Heaven stilistisk och ren (liksom f.ö. den romerska kavallerimasken), men jag har hellre något mer, exotiskt. Det skall märkas att Furgia ligger utanför Ereb. Kanske något mer Assyriskt, med skägg?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lite sassanidisk inspiration är inte helt fel heller, och kanske lite persisk för de östliga nomadfolken.

Ett par bilder till...
Kataphrakt
En till
Ytterligare en
Fotsoldat?

Furgiskt landskap
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag vet inte jag. Olmecmasken är ju enkel och uttrycksfull. Visst är Bauduins IV:s mask I Kingdom of Heaven stilistisk och ren (liksom f.ö. den romerska kavallerimasken), men jag har hellre något mer, exotiskt. Det skall märkas att Furgia ligger utanför Ereb. Kanske något mer Assyriskt, med skägg?
Hmmm... assyriskt känns lite fel. Indiskt kanske? När det gäller maskerna då.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Mikael: Det finns inte mer info om Kalmurri och Furgia i Altors baksida än i de gamla böckerna...

Alla andra: Altors baksida kan man inspireras av... Egentligen tar den modulen mest upp en massa gammalt material, men i Akrogals fall nämns de två länderna Marajien och Sabranien som ligger längst i öster.
I nuläget känns det lite onödigt att gå så långt österut. Kamsun och länder där bortom ligger helt enkelt för långt ifrån Ereb för att vara intressanta inom ramen för det här projektet tycker jag... Man kan däremot kasta in en del antydningar om dem i beskrivningar av mer närliggande länder för att skapa djup.
Låter bra, tycker redan vi börjar lämna Ereb i väl stora utsvävningar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev: Ytterligare en
hehe, jag gjorde det felet först också, men iranchamber har ruskigt snygga bilder. Vet inte hur man länkar till dom bara.

Kanske något sånt här annars? Indisk mask? Hur skulle en sådan se ut?

Skägg känns som rätt väg hur som helst.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag gillade inte olmecmasken eftersom det syns för tydligt vilken typ av kultur den kommer ifrån, ännu mer så med den japanska...
Hittade några exempel på indiska/ostindiska masker:

Från Java
Lite mer bisarr variant
Ascoola varianter från Himalaya
En till lite annorlunda javanesisk mask

Maskerna från t.ex. Bhutan är skitcoola, tänk dem i skinande metall, olika metaller för olika ranger inom armén...
Den javanesiska längst ner är ju också helgjuten tycker jag... Tänk dig även den i skinande metall...
Kanske skulle man också fundera över varför furgierna använder masker. Är det ett slags motsvarighet till heraldik? Eller finns det gamla religiösa traditioner bakom?

Sen är jag inte säker på att man ska kalla riddarna för katafrakter... Det låter lite för grekiskt i mina öron. Hmmm... ska spåna på ett bättre ord. (Jag tänkte mig som sagt tidigare furgiska som lite persisk/sanskrit klingande...)[/url]
Skriv svar