Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. Jag tittade mest på kartan som den nu ser ut i kartoteket. Men jag hade nog tänkt mig att beskriva området som mestadels bestående av stäpper med enskilda mesor här och var och floddalar som delar upp landskapet. Här och var ligger det skogar som iofs är skitstora men som ser ut som små pluttar i det stora hela. Området är som sagt större än Furgia i arealen så att klämma in små skillnader i terrängen innebär inte att allting ändras.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Annars är kusterna vid Aqusuilis-Kartals innanhav rätt fria att exploater. I sydöstra utloppet leder en flod ut till Kalsalsjöns livliga handel.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo men nu tänkte jag använda Jorduashiska och Barbiska sjöfarare som en av baserna för kulturerna i området. Det känns enklare att få in dem på västkusten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående sjöfart kring Erebs norra kuster finns det i Barbia-tråden vissa saker vi kom fram till här:

viewtopic.php?p=19246#19246
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Blir intressant att se vad ni hittar på. Akrogals nordliga delar bör förbli stäpper av obyggd och enormaskogar genomkluvna med höga berg.

Men visst kan det norr om Kalmurri finnas utrymme för mindre kalmurriska koloniförsök/utposter, små städer av blandat ursprung från handel och ruserliknandelapptäcken av små flodriken. Dharbia är redan nämnt. Alla i ständig oro för stäppernas nomader.

Avs jorderna så skrev jag någonstans att de inte vill ha med något att göra österut, dvs bortom Barbias västkust. Återkommer om detta. Avs narguriska runraden har Birke svarat på hur den uppkom och kopplingen till Akrogal genom Cereval, se wikin tror jag. Ja glöm inte Cereval.

Slempukerna håller sig hemma eller strax söder om muren för att bevaka den. Låt detta Altors mest mystiska folk förbli outforskade.

Conanfilmerna hehe, jo, och Varghund (rysk fantasyfilm som på svenska heter Wolfhound!?) mfl
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ok så att Jordukaererna eller liknande folk befolkat kusterna och floderna i västra akrogal är alltså otänkbart? Strunt samma i så fall.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Ok så att Jordukaererna eller liknande folk befolkat kusterna och floderna i västra akrogal är alltså otänkbart? Strunt samma i så fall.
Barbier och Cerevalier duger väl? Det är faktiskt etablerat i Mastika Agga tråden att akrogalerna handlar där. Kalmurrierna har tom ett måntempel där och flera hus är byggda med akroigaliska stockstil. Så visst. Och säkert finns historier om både antika joriska äventyrare och jordiska sådana i smårikenas mytologi.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Fast varken Cerevalier eller Barbier dyrkar mig veterligen Aesir, är skitstora och ljusa och har en historia av att vara ute och kolonisera saker. De har för mig alltid framstått som kortväxta och satta hästfolk. Eftersom jag tänkte att Akrogalerna själva kan fylla nichen av satt hästfolk så ville jag ha storväxta nordbor som reser på floderna som en kontrast. Jag tänkte göra ett litet sidoprojekt ifrån Moril Dilaz om denna regionen. Om inte ens grundpremisserna som jag vill använda mig av stämmer så kan jag leva med att inte göra det och bara låta det stämma i mitt egna Altor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Fast varken Cerevalier eller Barbier dyrkar mig veterligen Aesir, är skitstora och ljusa och har en historia av att vara ute och kolonisera saker. De har för mig alltid framstått som kortväxta och satta hästfolk. Eftersom jag tänkte att Akrogalerna själva kan fylla nichen av satt hästfolk så ville jag ha storväxta nordbor som reser på floderna som en kontrast. Jag tänkte göra ett litet sidoprojekt ifrån Moril Dilaz om denna regionen. Om inte ens grundpremisserna som jag vill använda mig av stämmer så kan jag leva med att inte göra det och bara låta det stämma i mitt egna Altor.
OK, så har även jag valt att göra för vissa idéer. :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Ok så att Jordukaererna eller liknande folk befolkat kusterna och floderna i västra akrogal är alltså otänkbart? Strunt samma i så fall.
Tycker att jordukaerarna passar bäst. De har ju haft en guldålder som sjöfarare och att man hittar någon gammal kvarleva i Akrogal är väl guld?

Barbier har ju knatat runt på sina vidder och slagits oavbrutet mot svartisar, sig själva och pirater. Har de haft styrka och möjlighet att företa sig det att sprida bosättningar i Akrogal?

Cervalier är väl mycket samma?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Barbiernas storlek är av både storvuxet noroguhrisk blod och småväxt osroguhrisk blod.

Se wikin: www.erebaltor.se/wiki/Barbier
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:idea: AnWn (östnarguri), eller akrogalisk demonulv är som namnet säger en grotesk ulvbest, björnstor med smått demonsikt utseende och röda öron. De lever i Akrogals nordligaste skogar och på dess kalla tundraslätter. Enligt rykten skall de ibland födas upp av ett folk på jori kallade Akruri, som använder sig av AnWn som riddjur. Bandet mellan best och ryttare skall vara så starkt att om ryttaren dör, dör AnWn.

(för SL: Akruri är ett nomadiskt krigarfolk (människor). De klär sig sparsamt i päls och skinn och bryr sig mycket lite om att ansa sin hårväxt även om deras skäggväxt är begränsad.)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

I min spelvärld så överlevde en spillra av Månalverna från Cereval i flykt österut och fann en fristad i Kalmurri.

Jag vet att tidslinjerna verkligen inte går ihop, men Månalvernas yttre attribut med silverne hår och ögon samt deras kultur borde kunna gå ihop mycket väl med Kalmurri.

Här för att överleva så gifte sig en av de mest framstående Månalverna sig med kejsaren - en evig partner för den som återföds i all evighet.

Här har jag lyft Kalmurri som ett mycket framgångsrikt och vitalt imperium/kejsardömme där de kejserliga magikerna och härerna har osedvanligt mycket kraft och normalt går segerrika ur strider som sker under fullmånen. Ett kejsardömme som i viss mån verkar välsignat av mångudinnan och som huvudsakligen ägnar sig åt expansion kulturellt och via finansiellt inflytande. Där deras underättelseverksamhet, Luna Obscura, är mycket välfinansierad.

Här så studerade även Vicotnic och förfinade Mörkermagin, alt så användes vissa av de läror som han förde med sig att utveckla den magi de Kejserliga magikerna brukar för att försäkra freden och välståndet i kejsardömmet. Kanske med en mörk baksida som betalas i det tysta? När månen är blott en skärva?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Trevligt att läsa lite om Akrogal. Sugen på att sätta mer text på dina tankar och idéer Gabriel? :)
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Håller på med en kalmurrisk invasion av östra ereb, ledd av Vicotnik, och undrar:

Vad heter den enväldiga härskare som sägs vara mångudinnans son? Och vad heter huvudstaden där denna härskare bor? Och vad har denna härskare för titel?
Skriv svar