Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Självklart går det att passa in, i historien som Fafnir föreslår eller som lokala/egna namn på land och riken. Bestämda nej känns alltid så inspirationsdödande. :(
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben: Både Dharbia och Trimbien är mkt mindre än på din karta, Vilket också syns på min gamla karta.

Norra delen av Kalmurri är inte öde, utan bebos av kalmurrernas släktingar ashatârerna. De senares ovilja att styras av den kalmurriske kejsaren och inre strider inom Kalmurri för ett par hundra år sedan är huvudanledningen till att Dharbia lyckades frigöra sig från imperiet. Idag är ashatârerna formellt underställda kejsaren, men denne har dålig kontroll över området.
Området direkt söder om Trimbien (syns som en större dal på kartan, men borde kanske vara mer ökenfärgat) kallas för ödelandet. Detta är ett laglöst område vars främsta näringar är tullavgifter från karavaner som tar den norra rutten upp mot Dharbia, handel med Trimbiens dvärgar, smuggling av salamantstenar samt odling av den purpurfärgade växten schmaktus, vilken är det enda som kan växa i den torra dalen. Den alkoholstarka brygd man kan göra av dess saft är mycket eftertraktad i området. Kejsarens långa arm sträcker sig definitivt inte hit, och Ödelandet är främst tänkt som ett slags mongolvildavästern korsat med lite klassisk tjuvstadsstämning i Kernath, ett slags syndens och dekadensens näste som ligger mitt i dalen.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:Snibben: Både Dharbia och Trimbien är mkt mindre än på din karta, Vilket också syns på min gamla karta.
Jag vet, jag håller på med en redigering dä de är mindre.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Nytt förslag

http://img137.imageshack.us/i/akrogalgrnserextra5.jpg

Jag har lagt till länderna Jian och Kanth för att få lite fler handelsländer på denna sidan Altor.

Dharbia och Trimbien är mindre nu och borde vara i rätt storlek. Om de skall vara mindre så måste kartan ritas om.
Senast redigerad av Snibben den 2009-09-06 01:16, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det där ser bättre ut!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Det fjärran Akrogal

Inlägg av Snibben »

Memmen

En gång i tiden var Memmen en del av Furgia på den tiden sträckte sig Furgia runt Mahammarabergen och man kunde enkelt ta sig dit. Under krigen med Kalmurri förlorade man området då passen i bergen var igensnöade under stora delar av året och kalmurriern hade erövrat området på andra sidan bergen. Idag är Memmen ett litet självständigt rike som ömsom slåss mot barbarerna och ömsom handlar med dem. Kulturellt påminner man mycket om Furgia med den stora skillnaden att man inte har någon kung eller ämbetsmänn. Istället utses härskaren i detta rike ab munkarna och ämbetsmännens roll har också tagits över av munkar. Memmen är med andra ord en teokrati styrt av munkar dock finns en stark armé som också har en del att säga till om.

Kalsalsjön

I Kalsalsjöns vatten pågår en livlig handel. Stora fartyg anlöper och läger ut ur hamnarna från Kamsun, Handelsalliansen, alvriket Vahla, Kanth och Tandakaj. Sjön är mycket snäll, stormar går över relativt fort och vinden är lagom stark.

Handelsalliansen

Handels Allians består av fler små furstendömmen. Ca 80 fO bildades handels alliansen för att värna sig mot furstarnas tyraneri, oskäliga skatter och kapande av köpmännens båtar. Snart hade alliansen börjat anlägga egna frihamnar, bygga egna små flottor och sätta press på furstarna. Till slut var man så pass mäktig att man kunde börja göra sig av med de splittrade furstarna en efter en så att man snart hade ett enat rike. Alliansen leds av en enväldig diktator som väljs av de mäktigaste handelshusen. Varje handelshus som kan bekosta en viss del av hären har en röst i valet av diktatorn och hans medhjälpare.

Kanth

Emiratet Kanth bebos av kamsuner och var en gång i tiden ett av dessa små riken. 86 eO började emir Agwrze ett krigståg mot sina grannar som snart föll till föga och gav upp. Kanth bredde ut sig och kunde ha blivit ett mindre imperium om inte emir Agwrze dött av en tarminfektion. Hans son, emir Zagwarra, var inte intresserad av att för krig utan ville föra en bekväm livstill. Zagwarra var dock mycket intreserrad av konst, kultur och arkitektur. Många vackra och intressanta palats och trädgårdar anlades under hans regeringstid. Kanth är än idag en plats med annorlunda arkitektur och exotiska upplevelser.

Vahla

Det alvisk kungariket Vahla är mycket öppet för att vara ett alvrike. Alverna här är mycket öppnare och välkomnande mot främlingar än alverna i öst. Likt Melukhas och Landoris alver lever man enligt de urgamla seder som man lärde sig av gudinnan själv, men så här långt bort känns saknaden av den försvagade Tavatenu än mer och i sin förtröstan har man vänt sig utåt för att söka kunskap var man än kan finna den, såväl människor som demoner.

Tadzabukten

Tadzabukten är inloppet till Kalsalsjön. Fast sjön är lika enkel att navigear som Kalsalsjön så bebos den av farliga havsormar som gör livet surt för handelsmännen.

Tandakaj

Trippelkungadömmet Tandakaj är en stor producent av mattor, kamfer och rena smaragder. Dessa varor är de som letar sig till Ereb (dock utan erebernas vetskap då de kallas för kamsunska smaragder) och bringar då höga priser. Tandakaj styrs av en envåldshärskare kallad den trekrönte då landet består rent tekniskt av tre kungadömen. De tre kungadömena – Tankaj, Dankaj och Kankaj grundades av emigranter från ett rike på andra sidan Slöjornas Ocean då det sägs ha blivit torra och obeboeliga öknar under den tredje konfluxen.

Magirer

Starx norr om Tandakaj ligger Magirernas förlorade rike. Städerna här är sedan flera tusen år döda och tomma. Detta hindrar inte lycksökare att färdas dit i hopp om att hitta något magiskt föremål. Det skall tillsägas att dessa städer också är mycket farliga.
Trotts att riket har dött ut sedan flera tusen år lever här Magirer fortfarande i byar. De livnär sig som jordbrukare, jägare och fiskare

Jian

Kaliphatet Jian är ett mycket gammalt rike som har stått emot både margyler och andra invaderande stammar från öster. Även om Jian inte ligger vid Kalsalsjön så räknas de till dess handelssfär. Man skeppar ut kryddor, glas, jade och slavar tagna från den fjärran öster.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben, såg att du lagt till Akrogals historia under Akrogal i wikin. Jag ändrar tillbaks det då Akrogal liksom övriga kontinenter ligger under geografi och historia ligger under egen rubrik på huvudsidan. Det är lätt att hitta om man läser rubrikerna. Bara så du vet.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Snibben, såg att du lagt till Akrogals historia under Akrogal i wikin. Jag ändrar tillbaks det då Akrogal liksom övriga kontinenter ligger under geografi och historia ligger under egen rubrik på huvudsidan. Det är lätt att hitta om man läser rubrikerna. Bara så du vet.
OK
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Förminskade kartan en aning.

Memmen

En gång i tiden var Memmen en del av Furgia på den tiden sträckte sig Furgia runt Mahammarabergen och man kunde enkelt ta sig dit. Under krigen med Kalmurri förlorade man området då passen i bergen var igensnöade under stora delar av året och kalmurriern hade erövrat området på andra sidan bergen. Idag är Memmen ett litet självständigt rike som ömsom slåss mot barbarerna och ömsom handlar med dem. Kulturellt påminner man mycket om Furgia med den stora skillnaden att man inte har någon kung eller ämbetsmänn. Istället utses härskaren i detta rike ab munkarna och ämbetsmännens roll har också tagits över av munkar. Memmen är med andra ord en teokrati styrt av munkar dock finns en stark armé som också har en del att säga till om.

Kalsalsjön

I Kalsalsjöns vatten pågår en livlig handel. Stora fartyg anlöper och läger ut ur hamnarna från Kamsun, Handelsalliansen, alvriket Vahla, Kanth och Tandakaj. Sjön är mycket snäll, stormar går över relativt fort och vinden är lagom stark.

Handelsalliansen

Handels Allians består av fler små furstendömmen. Ca 80 fO bildades handels alliansen för att värna sig mot furstarnas tyraneri, oskäliga skatter och kapande av köpmännens båtar. Snart hade alliansen börjat anlägga egna frihamnar, bygga egna små flottor och sätta press på furstarna. Till slut var man så pass mäktig att man kunde börja göra sig av med de splittrade furstarna en efter en så att man snart hade ett enat rike. Alliansen leds av en enväldig diktator som väljs av de mäktigaste handelshusen. Varje handelshus som kan bekosta en viss del av hären har en röst i valet av diktatorn och hans medhjälpare.

Kanth

Emiratet Kanth bebos av kamsuner och var en gång i tiden ett av dessa små riken. 86 eO började emir Agwrze ett krigståg mot sina grannar som snart föll till föga och gav upp. Kanth bredde ut sig och kunde ha blivit ett mindre imperium om inte emir Agwrze dött av en tarminfektion. Hans son, emir Zagwarra, var inte intresserad av att för krig utan ville föra en bekväm livstill. Zagwarra var dock mycket intreserrad av konst, kultur och arkitektur. Många vackra och intressanta palats och trädgårdar anlades under hans regeringstid. Kanth är än idag en plats med annorlunda arkitektur och exotiska upplevelser.

Vahla

Det alvisk kungariket Vahla är mycket öppet för att vara ett alvrike. Alverna här är mycket öppnare och välkomnande mot främlingar än alverna i öst. Likt Melukhas och Landoris alver lever man enligt de urgamla seder som man lärde sig av gudinnan själv, men så här långt bort känns saknaden av den försvagade Tavatenu än mer och i sin förtröstan har man vänt sig utåt för att söka kunskap var man än kan finna den, såväl människor som demoner.

Tadzabukten

Tadzabukten är inloppet till Kalsalsjön. Fast sjön är lika enkel att navigear som Kalsalsjön så bebos den av farliga havsormar som gör livet surt för handelsmännen.

Tandakaj

Trippelkungadömmet Tandakaj är en stor producent av mattor, kamfer och rena smaragder. Dessa varor är de som letar sig till Ereb (dock utan erebernas vetskap då de kallas för kamsunska smaragder) och bringar då höga priser. Tandakaj styrs av en envåldshärskare kallad den trekrönte då landet består rent tekniskt av tre kungadömen. De tre kungadömena – Tankaj, Dankaj och Kankaj grundades av emigranter från ett rike på andra sidan Slöjornas Ocean då det sägs ha blivit torra och obeboeliga öknar under den tredje konfluxen.

Jian

Kaliphatet Jian är ett mycket gammalt rike som har stått emot både margyler och andra invaderande stammar från öster. Även om Jian inte ligger vid Kalsalsjön så räknas de till dess handelssfär. Man skeppar ut kryddor, glas, jade och slavar tagna från den fjärran öster.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Hmm..... Trodde nog att någon skulle skrika och protestera mer :wink:

Skulle man kanske få liten presentation om Dharbia och Trimbien?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:Skulle man kanske få liten presentation om Dharbia och Trimbien?
Dharbia är en liten jordbrukande nation som ursprungligen grundades som en handelskoloni under Imperium Jorpagnums tid. Landet var länge en provins under Kalmurri, men blev ett självständigt kungadöme för ett par hundra år sedan efter inbördes stridigheter i Kalmurri. Huvudstaden, också vid namn Dharbia är slutstation för den norra karavanvägen genom Akrogal och viss handel, i huvudsak omesörjd av ett par ankiska handelshus, sker med Ereb. Språket är en gammaljorisk dialekt med vissa kalmurriska inslag och religionen är ett slags dyrkan av elementarandar. För många år sedan skrev jag en komplett beskrivning av landet men denna bör nog revideras en del för att passa bättre med det nya Altor som växer fram här.

Trimbien är människors namn på ett dvärgrike som ligger uppe i Trimbusbergen. Riket är det starkaste dvärgiska fästet i Akrogal och består av ett antal städer i bergen runt den högplatå som landet ligger på/runt. Alla bergspass runt landet är befästa, och ickedvärgar släpps inte in utan tillstånd från den dvärgiske storkonungen. En av huvudnäringarna är brytning av den röda pseudomagiska bergarten salamant, som är eftertraktad i länderna runtomkring. Trimbien ligger i ständig konflikt med vilda svartfolksstammar i öster, som emellanåt utgör ett verkligt hot när de samlas under en starkare härskare.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Historia

Inlägg av Snibben »

Bronsåldern 3500 fO - 1400 fO
Trimbusbergens dvärgar
Nattväktardvärgarnas kultur hade utvecklats annorlunda än den i Ereb. Nattväktarnas kultur var på sin höjd vid 3600 fO då man hade lärt sig tillverka fantastiska verktyg av trimbusbergens svarta stenar. Man hade dock fortfarande kontakt med Grynerbergen vilket gjorde att man på sin höjdpunkt får del av koppargjutningens hemliga konst. Denna konst var dock så pass förödande för nattväktarnas kultur att det uppstod ett inbördeskrig mellan de konservativa stenarbetarna och de progressiva koppargjutarna. Detta krig varade i över hundra år och utkomsten blev att den unika dvärgkulturen försvan och de kvarvarande mörkhåriga dvärgarna tog till sig grynerbergens kulturella drag.
Vid 3500 fO hade man återhämtat sig så pass att man återigen kunde bilda ett stabilt rike. Den nya legeringen brons importerades och man försöker att kopiera denna hemlighet genom att blanda i arsenik. Följaktligen blev de första bronsföremålen tillverkade i Akrogal en legering av koppar och arsenik.

Furgia
Konsten att gjuta brons spred sig snabbt inom golwyndas kultursfär. Man lärde sig snabbt konsten från det som i dag är Krun. Denna nya mettallen gav snabbt Faorikulturen ett övertag och man började expandera snabbt på halvön mellan Golwyndahavet och Valgusjön.
Då den ledande rollen som tillverkare av bronsföremålen låg på den krunska sidan av sötvattenhavet börjar denna allt mer ta över den ledande positionen. Trotts att stenåldershögkulturen i Faoriam hade utvecklat avancerade byggtekniker och en början till att föra komplicerade matematiska formler och spekulativ filosofi förlorar man sin ledande roll och får nöja sig med att spela andra fiolen under golwyndernas glansperiod.

Dûmak-Ganzirs och Margyl
Dûmakfolkets kungadöme var ett löst hopfogat rike där varje hövding i princip var autonom. Kungen var den hövding som kunde lägga fram anspråk på titel och som inte hade någon opposition, åtminstone efter att han slagit ihjäl den. Dûmakfolket var helt enkelt ett dömt att som folk gå under om inte ett utomaltoriskt väsen hade brutit sig in i altor 2600 fO och trotsat gudarnas vilja - Margyl. Margyl presenterade sig som en gud, och då hans makter var i sanning starka var det få som opponerade sig mot honom. Margyl lyckades också med något som ingen inom Dûmak-Ganzir lyckats med, nämligen att ena folket. Som ett enat folk gav nu Margyl dem namn efter sig - Margylerna.
Dûmak-Ganzirs, eller som de nu kallades Margylerna, var ännu ett stenåldersfolk. Konsten att använda mettal hade inte nått dem. Margyl visste dock många förborgade kunskaper och lärde sitt folk att använda hemliga och farliga konster inom magisk metallurgi.
2500 fO inriktar man sig på att erövra den vackra och fridfulla ön Yndar. Yndar var under denna tid ett blomstrande paradis med överflöd av frukt och bördig jord. Det var dock knappast detta som lockade Margyl. Faktiskt vet man inte vad det var som lockade honom dit. Några källor hävdar att det var det karftiga energiflödet som här bildade några av de kraftigaste maginoderna på Altor. Andra källor menar på att Margyl vistte om att här fanns några av de förkonfluxa städerna med deras mörka hemligheter som bäst bevarade.

Kamsunerna
När Margylerna ger sig efter erövringen av Yndar står inte dessa länder tomma länge. Från det bortre Altor vandrade ett nytt folk in 2000 fO. Folket kallade sig för Kamsuner och sitt land för Kamsun och man bosatte sig längs med kusten mot valgusjön. Trotts att de inte fått lära sig bronsgjutningen av golwynderna besatt de redan denna kunskap som de påstod att de själva kommit på.


Har jag glömt något?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Något om hur det ser ut hos kalmurrierna och bland nomadfolken ute på de centalakrogaliska slätterna? :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Något om hur det ser ut hos kalmurrierna och bland nomadfolken ute på de centalakrogaliska slätterna? :?
Kalmurrierna är ännu inte samlat som ett enat folkslag. Nomaderna lever fortfarande på stenåldersnivå och lite händer som är världshistoriskt värdefullt (lokalhistoriskt händer det kanske intressanta saker med stambildningar och stamsplittringar).
Under Järnåldern kommer det som blir södra Kalmurri tillhöra det Furgiska riket. När sedan det Margyliska Imperiet breder ut sig sväljer det de som är Furgia (inklusive södra Kalmurri). När sedan det Margyliska imperiet faller under den tredje konfluxen blir Furgia återigen ett fritt rike men man får aldrig riktigt något fast grepp om de fem nordligaste provinserna. Tre av dem blir sedan det som är södra Kalmurri. Den femte är Memmen.
Kalmurriernas storhetstid börjar först på 500-talet f.O.

Dessutom är det inget som säger att det kan tillkomma mer senare.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mäktiga trollkarlar finns det tydligen gott om i Ereb (ja tre då). Funderade på om man kunde tala om AKROGALS FYRA STORA inom trollkarlskretsen?
Gadarim
Valdûn
och två till.
Skriv svar