Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Själv uppfann jag för några år sedan ett större dvärgrike vid namn Trimbia (som gett namn åt Trimbusbergen). Detta rike var i min version dvärgarnas urhem i Akrogal, och bör ha funnits väldigt tidigt, och förmodligen varit stort och mäktigt i forntiden p.g.a. bristen på människor i området vid denna tidpunkt. Rikets namn på dvärgiska var Ghôn-Trymbôr eller ngt liknande om jag inte minns mina egna tankar helt fel.

Vid Trimbusbergens östra utlöpare brukade jag placera ett uråldrigt magir-rike, som numera är reducerat till hemsökta ruiner, men som kan ha blomstrat under stenåldern och kanske bronsåldern. I detta rikes ruiner, som spelarna naturligtvis inte kände till stammade från magirfolket, återfanns ibland föremål av avancerat teknomagiskt slag som var livsfarliga pga att ingen längre mindes vad de skulle användas till.

Den stora taigan norr om Trimbusbergen bebos i min version av spridda skogsalver och vargmän, som dock pga sitt ringa antal sällan har slåt sig samman till större riken utan mer levt isolerat och naturnära.

Det är främst i södra Akrogal som människor från början har haft sin hemvist. Stäpperna i centrala delarna av kontinenten är till största delen obefolkade fortfarande utom av spridda barbariska nomadstammar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Margyl-Vicotnik. Jag skall ärligt säga att jag inte har läst Vicotniks historia. Margylerna nämns inte kanoniskt förän under bronsets ålder vari 2600 fO förekommer så om någon vill upplysa och tillföra så rä man välkommen. Själv tyckte jag att min idé om utomaltorisk influens på hela folket var kul.
Jag tankte kanske en annan benamning på folket kunde anvandas innan de tog namnet margyler. Den utomaltoriska influensen funkar for mig.

Om dvargars ursprung i Akrogal hittas foljande skrivet (inledningstexten):

http://www.erebaltor.se/wiki/Dv%C3%A4rgar
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Historia

Inlägg av Snibben »

Ok. Margylerna måste byta namn här är några förslag Angear, Hanacker, Anaxer. Några preferenser.

Jag försöker framförallt framställe de stora händelserna under denna tid så mycket små kungadömmen eller dvärgiska städer kan bli lite förbisedda i denna övergripande historia (vilken också då lämmnar mycket öppet). Mitt mål är framförallt att få en förklaring till Furgias utseende.

Kungariket Trimbia och magirriket (D'masi?) borde vara viktiga och räknas som två högkulturer värda att nämna.

9000-6000 fO
Människorna invandrar till Akrogal. De kommer främst från Soluna och tar sig lätt över sötvattenshavet som inte har många faror. Många slår sig ned kring sötvattenhavet men flera vandrar vidare upp i Akrogal och över demontungan in i östra Ereb.
Magir
När människorna vandrade in i akrogal var det inte tomt. Vid trimbusbergens östra utlöpare låg ett rike med en högkultur så åldrig att den börjat då världen fortfarande skälvde efter den första konfluxen, några säger att den till och med var äldre. Detta rike bebodes varken av alver, dvärgar eller människor utan en ras vars ursprung var höljt i dunkel och redan börjat dö ut - Magir. Magirs rike var av sådan art att dess like inte ännu setts på Altor. Mäktiga magiska maskiner lät magirerna färda snabbt över hela riket, åkrarna sköttes av mäktiga golems och ljuset flödade nattetid längs dess städers gator.
Magir var mäktiga och stolta men deras ras var på utdöende trots att deras främsta magiker försökte få igång fertiliteten hos sin befolkning. Redan 7000 fO låg det som en gång hade varit Altors mäktigaste stat i ruiner och städerna som en gång varit upplysta hade mörknat för alltid. Magirerna levde dock fortfarande kvar även om deras kultur fallit.

6000-5000 fO
Den första Golwyndakulturen eller Timikulturn.
Staden Timi låg i det som idag är södra Furgia och var den dominerande stenålderskulturen. Trots enkla flintvapen lyckades man inlemma flera andra statsstater till ett fungerande förbund. Detta kungadöme leddes av den legendariska röda kungen. Tack vare att man lärt sig bryta guld och tillverka enkla smycken och föremål av dessa börjar en rundimentär handel med pengar. Vid ca 5700 fO börjar rikets storhet att dala för att slutligen kollapsa.

Trimbusbegens dvärgar
Dvärgarna etablera sig i trimbusbergen. De klaner som bosätter sig här utvecklar snart ett något mörkare hår, nästan svart, vilket gör att de kommer att kallas nattväktare av de kringliggande samhällen de handlar med.

De Margyliska stammarna
Margylerna var under denna tid uppdelade i flera stammar som ständigt låg i fejd med varandra. I sitt urhem i sydöstra Akrogal börjar deras samhälle allt mer märkas av en ondska. Orsaken till denna ondska har debatterats av Erebs och Furgias lärde länge. En teori menar på att margylerna vände sig bort från gudarna till att dyrka en ondska så uråldrig att den förekom demonerna, en annan teori menar på att margylernas gudar smittades av en sjukdom från kaos och detta märkte även deras folk till en blodtörstigt ras.

Slimpaku
Vem kan i sanning veta något om slimpaku och slempukarna? Men redan långt innan människor och alver vandrade i Akrogal fanns här deras hemvist.

5000 fO-3500 fO
Den andra Golwyndakulturen eller Gawlakulturen
Staden Gawla, i det blivande Sobatze, hade lyckats bli det dominerande kulurcentrat bland flera små statstater under 4800-talet. Trotts att man använder sig av stenverktyg har man mycket skickliga hantverkare, statsplaner och båtbyggare. Många av de större städerna har uppfört både palats och de stora ziqquraten som fortfarande finns i Furgia.
Under 4100-talet försvagas dock riket men istället för att falla tas dess roll över av statstaten Faori och dess kung Palofar.

Den tredje Golwyndakulturen eller Faorikulturen
Det är under denna tid som Palofar sägs ha utmanat en gasell i kapplöpning för att avgöra ett vad mellan gudarna. Då Palofar vinner till favör för vattenguden Enki beviljas han en önskan. Palofar önskar då att axen i hans segerkrans skulle bära tredubbelt med korn. Den listige Palofar använde sedan dessa ax till utsäde och kunde på så sätt skaffa sig en stort övertag mot andra furstar.
Palofar sägs också ha grundat den nya staden Ketori som sin nya huvudstad.

Margylernas kungadömme
Efter att i de närmaste ha slagit ihjäl hälften av sina stammar och hälften av alla de kvarvarande stammarna i ett blodigt inbördeskrig förklarar sig Ykan för överhövding av alla margyler. Med hjälp av domesticerade hästar är hans krigare utvilade då de anländer till slaget och tack hans blodiga rykte lyckas man förslava de kringliggande folken och lär sig av dem att bruka jorden, något som dock endast anses vara värdigt slavar. Man tar också till sig teknik från andra slavar som konsten att bygga städer och havsfart.

Masevabuktens kust
Kusten mot masevabukten bebos främst av jägarnomader. Dessa nomader lever av jakt och samling. Vissa av dem vågar till och med att jaga den mäktiga indriken. Landet är rikt på både vild frukt och byten. den enda nageln i ögat är hippogriferna som har börjat lära sig att det kan löna sig att riva upp ett tält för att få sig ett skråvmål.

[/b]
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det där tycker jag börjar se rätt bra ut... Det är rätt kul att få in magir, vars existens ju har debatterats rätt häftigt tidigare, på Altor, fast på en avlägsen plats. Det gör ju att de får någon slags kött på benen för dem som vill använda dem, samtidigt som man kan bortse från dem rätt lätt om man inte gillar dem.

Gillar idén med nattväktardvärgar, de går nog att utveckla lite mer till något som kanske skiljer sig något från de vanliga fantasydvärgarna.

Ett litet fantasy-sumeriskt förslag på margylernas tidigare namn skulle kunna vara dûmak-ganzir "mörkrets söner". Margyl skulle på samma språk kunna komma av mergulu "förgörare från norr". (Med reservation för att jag inte egentligen kan sumeriska och att orden är rätt fritt sammanfogade...)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:
Ett litet fantasy-sumeriskt förslag på margylernas tidigare namn skulle kunna vara dûmak-ganzir "mörkrets söner". Margyl skulle på samma språk kunna komma av mergulu "förgörare från norr". (Med reservation för att jag inte egentligen kan sumeriska och att orden är rätt fritt sammanfogade...)
Skulle man enkel kunna kalla dem Dûmakfolket?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:
Adragoor skrev:
Ett litet fantasy-sumeriskt förslag på margylernas tidigare namn skulle kunna vara dûmak-ganzir "mörkrets söner". Margyl skulle på samma språk kunna komma av mergulu "förgörare från norr". (Med reservation för att jag inte egentligen kan sumeriska och att orden är rätt fritt sammanfogade...)
Skulle man enkel kunna kalla dem Dûmakfolket?
Varför inte.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Glöm nu inte vad jag lagt fram för Magir i Orghins historia, går utmärkt att kombinera
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Glöm nu inte vad jag lagt fram för Magir i Orghins historia, går utmärkt att kombinera
Efter att jag läst om de Orghinska Magirerna kan jag konstatera att de inte är lika mäktiga som det rike som fanns i Akrogal. De är kanske ättlingar till dessa som har flydde under vad som nu hände med riket i Akrogal och även om de hadde mycket kunskap hade mycket mer glömts än kommit i hågs.

Jag hackar inte ned på dina Orghinska Magirer men den stora skillnaden mellan dem och de forna riket i Akrogal är att de första hade kontakt med sin kringliggande kulturer medan de senare var allt för avancerade för att bry sig om stenålderskulturerna.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Historia

Inlägg av Snibben »

9000-6000 fO
Människorna invandrar till Akrogal. De kommer främst från Soluna och tar sig lätt över sötvattenshavet som inte har många faror. Många slår sig ned kring sötvattenhavet men flera vandrar vidare upp i Akrogal och över demontungan in i östra Ereb.
Magir
När människorna vandrade in i akrogal var det inte tomt. Vid trimbusbergens östra utlöpare låg ett rike med en högkultur så åldrig att den börjat då världen fortfarande skälvde efter den första konfluxen, några säger att den till och med var äldre. Detta rike bebodes varken av alver, dvärgar eller människor utan en ras vars ursprung var höljt i dunkel och redan börjat dö ut - Magir. Magirs rike var av sådan art att dess like inte ännu setts på Altor. Mäktiga magiska maskiner lät magirerna färda snabbt över hela riket, åkrarna sköttes av mäktiga golems och ljuset flödade nattetid längs dess städers gator.
Magir var mäktiga och stolta men deras ras var på utdöende trots att deras främsta magiker försökte få igång fertiliteten hos sin befolkning. Redan 7000 fO låg det som en gång hade varit Altors mäktigaste stat i ruiner och städerna som en gång varit upplysta hade mörknat för alltid. Magirerna levde dock fortfarande kvar även om deras kultur fallit.
Slimpaku
Vem kan i sanning veta något om slimpaku och slempukarna? Men redan långt innan människor och alver vandrade i Akrogal fanns här deras hemvist.

6000-5000 fO
Den första Golwyndakulturen eller Timikulturn.
Staden Timi låg i det som idag är södra Furgia och var den dominerande stenålderskulturen. Trots enkla flintvapen lyckades man inlemma flera andra statsstater till ett fungerande förbund. Detta kungadöme leddes av den legendariska röda kungen. Tack vare att man lärt sig bryta guld och tillverka enkla smycken och föremål av dessa börjar en rundimentär handel med pengar. Vid ca 5700 fO börjar rikets storhet att dala för att slutligen kollapsa.

Trimbusbegens dvärgar
Dvärgarna etablera sig i trimbusbergen. De klaner som bosätter sig här utvecklar snart ett något mörkare hår, nästan svart, vilket gör att de kommer att kallas nattväktare av de kringliggande samhällen de handlar med.

Dûmak-Ganzirs stammarna
Dûmakfolket var under denna tid uppdelade i flera stammar som ständigt låg i fejd med varandra. De kallade sig för Dûmak-Ganzir - mörkrets söner. I sitt urhem i sydöstra Akrogal börjar deras samhälle allt mer märkas av en ondska. Orsaken till denna ondska har debatterats av Erebs och Furgias lärde länge. En teori menar på att dûmak-ganzirerna vände sig bort från gudarna till att dyrka en ondska så uråldrig att den förekom demonerna, en annan teori menar på att dûmakfolkets gudar smittades av en sjukdom från kaos och detta märkte även deras folk till en blodtörstigt ras.

5000 fO-3500 fO
Den andra Golwyndakulturen eller Gawlakulturen
Staden Gawla, i det blivande Sobatze, hade lyckats bli det dominerande kulurcentrat bland flera små statstater under 4800-talet. Trotts att man använder sig av stenverktyg har man mycket skickliga hantverkare, statsplaner och båtbyggare. Många av de större städerna har uppfört både palats och de stora ziqquraten som fortfarande finns i Furgia.
Under 4100-talet försvagas dock riket men istället för att falla tas dess roll över av statstaten Faori och dess kung Palofar.

Den tredje Golwyndakulturen eller Faorikulturen
Det är under denna tid som Palofar sägs ha utmanat en gasell i kapplöpning för att avgöra ett vad mellan gudarna. Då Palofar vinner till favör för vattenguden Enki beviljas han en önskan. Palofar önskar då att axen i hans segerkrans skulle bära tredubbelt med korn. Den listige Palofar använde sedan dessa ax till utsäde och kunde på så sätt skaffa sig en stort övertag mot andra furstar.
Palofar sägs också ha grundat den nya staden Ketori som sin nya huvudstad.

Dûmakfolkets kungadömme
Efter att i de närmaste ha slagit ihjäl hälften av sina stammar och hälften av alla medlemmar i de kvarvarande stammarna, i ett blodigt inbördeskrig, förklarar sig Ykan för överhövding av alla Dûmak-Ganzir. Med hjälp av domesticerade hästar är hans krigare utvilade då de anländer till slaget och tack hans blodiga rykte lyckas man förslava de kringliggande folken och lär sig av dem att bruka jorden, något som dock endast anses vara värdigt slavar. Man tar också till sig teknik från andra slavar som konsten att bygga städer och havsfart.

Masevabuktens kust
Kusten mot masevabukten bebos främst av jägarnomader. Dessa nomader lever av jakt och samling. Vissa av dem vågar till och med att jaga den mäktiga indriken. Landet är rikt på både vild frukt och byten. den enda nageln i ögat är hippogriferna som har börjat lära sig att det kan löna sig att riva upp ett tält för att få sig ett skråvmål.
Senast redigerad av Snibben den 2008-12-01 13:26, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:
Mikael skrev:Glöm nu inte vad jag lagt fram för Magir i Orghins historia, går utmärkt att kombinera
Efter att jag läst om de Orghinska Magirerna kan jag konstatera att de inte är lika mäktiga som det rike som fanns i Akrogal. De är kanske ättlingar till dessa som har flydde under vad som nu hände med riket i Akrogal och även om de hadde mycket kunskap hade mycket mer glömts än kommit i hågs.
Låter bra tycker jag och funkar utan att vi ens behöver ändra våra tidslinjer. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Raknar vi Yndar som tillhorande Akrogal eller ar on ett eget "kontinent/varldsdel" i vad geograferna definerar som De ostra haven ?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Raknar vi Yndar som tillhorande Akrogal eller ar on ett eget "kontinent/varldsdel" i vad geograferna definerar som De ostra haven ?
Med tanke på det kulturella inflytande Yndar utövade över Akrogal kanske ön borde räknas som en del av Akrogal. Fast den är ju å andra sidan rät stor...
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

HUR stor?

Hur stor del av akrogals befolkning hade Yndar?

Hur stor ÄR ön i mil sett?
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sopodlare skrev:HUR stor?

Hur stor del av akrogals befolkning hade Yndar?

Hur stor ÄR ön i mil sett?
Yndar ar ungefar 300 mil lång från nordspets till sydspets (engång faktisk annu en liten bit langre men det var innan gudarna flyttade på biten med Krau-Ki) och ungefar 150 mil bred.

Detta utraknat från den endas faststalda avstånd jag kunde hitta på Spelknepes kartor.
viewtopic.php?p=10719#10719

Akrogals sodra delar tog succesivt over av margylerna från ca 1500 fO, kamsunska kusten forst, och vidare Furgia som var ockuperat 1200-800 fO. Från ca 750 fO pressades yndarerna hårt av nomaderna norr om Kamsun men de verkar ha hållit stånd fram till ca 600 fO då Tredje Konfluxen i form av slempukar krossade forst de kamsunska kolonierna och sen sjalva Yndar.

Vilket forhållande margylerna hade till Akrogal från det att de lamnade sitt forna hemland dar ca 2600 fO tills 1500 fO då de borjade plåga Kamsun, tror jag inte vi vet något om?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Sopodlare skrev:HUR stor?
Som Australien på ett ungefär...
Skriv svar