Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Känns nästan genant att vara så välkomnad tillbaka... :oops:

Spelis: Jag har skickat en inbjudan till min dropbox. Hoppas det funkar. Vad gäller namn på skogarna är nog Adragoor den bästa auktoriteten att tillfråga. Är han fortfarande i faggorna?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Nu har jag alla bilderna. Lägger upp dem igen på nytt! Adragoor har varit tyst länge. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Birke: Nej, eftersom jag är bosatt is USA har jag inte tillgång till Fenix. Vad ansågs där?
Det var vi själva som kom till orda. En kort presentation av EA-projektet och några utdrag av texter som vi alstrat samt kartor och illustrationer. Caddo var särskit presenterat då detta fortfarande(!) är det bästa och mest färdiga som projektet alstrat. Fenix hade Drakar och Demoner som tema och numret hade flera intressanta artiklar och intervjuer med gamla Äventyrspelsfolk. Trudvang var omtalat och ett pågående arbete om filmatiseringar från denna DoD-värld. Det nya Svavelvinter-rollspelet var också omtalat.

Gissar att det går att köpa gamla Fenix över nätet så prova det. Annars får vi väl skicka dig ett nummer på något vis. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Anders eller någon: Har försökt följa den där ritade kartan över Caddo, men hade svårt med några namn. Släng gärna en blick ifall det är något som är fel. Har även lagt till några extra namn på skogarna. Hojta ifall det blir fel!
Det enda jag kan se är att den floden som rinner ut vid staden Uvi vid Pallinviken kanske borde sträcka sig längre upp i bergen? Annars bra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Broder Anders, du har varit mycket saknad så all tid vi kan få är vi väldigt glada för! (Zoo'ol sitter inramad och upphängd i min trapp fö)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:Känns nästan genant att vara så välkomnad tillbaka... :oops:
For att spa pa genansen: hjartligt valkommen fran en annnan som varit borta lange, men ar glad att se dig och din grymma pennforing (i skrift och illustration) har igen
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Fin karta spelis! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur ser Caddo och den dalkiska grenen av Lysande Vägen på Palinor?

Palin själv levde länge på Cado och staden Pallin är grundad av honom:
Tadosen i Pallin
I centrum av staden Pallin reser sig en magnifik tados som har klassats som ett av Kopparhavets under. Tadosen är inte lika stor som exarkens palatstados i Arno, men är ändå av imponerande storlek. Helgedomen är stor nog att rymma 3 000 personer och är ett populärt pilgrimsmål. I en krypta under tadosen ligger nämligen en stor stensarkofag innehållande S:t Palins reliker varför den också kallas "S:t Palinstadosen". Många andra stora helgon ligger begravda här och historier om helande och visioner i anknytning till den enorma tadosen är många.
Tadosen består av en central rund byggnad med ett enormt gyllene kupoltak som gnistrar i solskenet. Denna byggnad omgärdas av tio höga torn vars toppar kröns av guldfärgade bronsstatyer föreställande de tio solseraferna. Varje torn fungerar också som klockstapel och varje klocka (som är av olika storlek) rings vid varje middagsbön och soluppgång till Etins, Odos och solserafernas ära.
Pallins tados grundlades av S:t Palin själv mot slutet av hans liv. Han fick aldrig se det färdiga bygget (som tog 45 år att slutföra), men hans reliker flyttades in i helgedomen vid dess invigning. Det är inte ovanligt för pilgrimer från Palinor att genomlida den mödosamma resan via Ransard och över Västerhavet för att vörda sitt fallna skyddshelgon. Dessa pilgrimer reser dock alltid i lönndom då dalkerna har mycket svårt att acceptera dessa "nordröna kättare" på en så helig plats.
Den nuvarande bontisâlen över tadosen är hans eminens Ligo Civio, en mager och mycket lång man. Hans långa ansikte ger honom ett nästan komiskt utseende och bland folket är han känd som Leggo - "fyren". Ligo tar sitt ämbete på högsta allvar och är en skicklig diplomat och administratör. Däremot är han inte speciellt social och har inte mycket av en personlighet. Hans predikningar är kända för att vara långa och oinspirerande, men bland tempeltjänarna och riarkerna är han ändå omtyckt. Trettio solriddare lever också i anknytning till tadosen, under Ligos förvaltning.
Anses ordensstaten uppe i norr vara en styggelse och alla som har samröre med den som idkare av heresiet palinism? Eller har dalkerna en mera nyanserad syn och är kanske palinismen något den aidniska grenen av Lysande Vägen fruktar? Vad innebär egentligen "palinism"?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Finns det någon stadskarta över Arno?

Det vore enligt min mening en mycket intressant tillgång!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:Hur ser Caddo och den dalkiska grenen av Lysande Vägen på Palinor?

Palin själv levde länge på Cado och staden Pallin är grundad av honom:
Tadosen i Pallin
I centrum av staden Pallin reser sig en magnifik tados som har klassats som ett av Kopparhavets under. Tadosen är inte lika stor som exarkens palatstados i Arno, men är ändå av imponerande storlek. Helgedomen är stor nog att rymma 3 000 personer och är ett populärt pilgrimsmål. I en krypta under tadosen ligger nämligen en stor stensarkofag innehållande S:t Palins reliker varför den också kallas "S:t Palinstadosen". Många andra stora helgon ligger begravda här och historier om helande och visioner i anknytning till den enorma tadosen är många.
Tadosen består av en central rund byggnad med ett enormt gyllene kupoltak som gnistrar i solskenet. Denna byggnad omgärdas av tio höga torn vars toppar kröns av guldfärgade bronsstatyer föreställande de tio solseraferna. Varje torn fungerar också som klockstapel och varje klocka (som är av olika storlek) rings vid varje middagsbön och soluppgång till Etins, Odos och solserafernas ära.
Pallins tados grundlades av S:t Palin själv mot slutet av hans liv. Han fick aldrig se det färdiga bygget (som tog 45 år att slutföra), men hans reliker flyttades in i helgedomen vid dess invigning. Det är inte ovanligt för pilgrimer från Palinor att genomlida den mödosamma resan via Ransard och över Västerhavet för att vörda sitt fallna skyddshelgon. Dessa pilgrimer reser dock alltid i lönndom då dalkerna har mycket svårt att acceptera dessa "nordröna kättare" på en så helig plats.
Den nuvarande bontisâlen över tadosen är hans eminens Ligo Civio, en mager och mycket lång man. Hans långa ansikte ger honom ett nästan komiskt utseende och bland folket är han känd som Leggo - "fyren". Ligo tar sitt ämbete på högsta allvar och är en skicklig diplomat och administratör. Däremot är han inte speciellt social och har inte mycket av en personlighet. Hans predikningar är kända för att vara långa och oinspirerande, men bland tempeltjänarna och riarkerna är han ändå omtyckt. Trettio solriddare lever också i anknytning till tadosen, under Ligos förvaltning.
Anses ordensstaten uppe i norr vara en styggelse och alla som har samröre med den som idkare av heresiet palinism? Eller har dalkerna en mera nyanserad syn och är kanske palinismen något den aidniska grenen av Lysande Vägen fruktar? Vad innebär egentligen "palinism"?
Fanns lite på ämnet i äventyrsförslagen också;
En grupp om tio palinorer, ledda av Palinriddaren Uvrekt, har i lönndom tagit sig till staden Pallin för att stjäla S:t Palins reliker. Målet är att frakta hem dessa till Palinor och återkalla S:t Palin som dödsriddare. Men att få ut relikerna ur tadosen är lättare sagt än gjort. Rollpersonerna kan antingen vara oskyldiga förbipasserande som råkar dras in i härvan, eller anlitade av bontisâlen Ligo Civio för att hitta och stoppa palinorerna. Alternativt kan rollpersonerna vara palinorerna som försöker stjäla S:t Palins benrester. Men många frågor återstår. Varför vill palinorerna återuppväcka S:t Palin? Och är det verkligen S:t Palins reliker som ligger under tadosen?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Patrik Höij skrev:Finns det någon stadskarta över Arno?

Det vore enligt min mening en mycket intressant tillgång!

Kod: Markera allt

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Arno
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Nja, den visste jag fanns, men jag menade nog en annan typ av karta.

Jag menar nog mer en karta i stil med den över Khartotum, Ventimiglia eller Nohstril. En karta där man ser hus, vägar m.m.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Vad gäller namn på skogarna är nog Adragoor den bästa auktoriteten att tillfråga. Är han fortfarande i faggorna?
Loggade in för första gången på något år idag. Det är möjligt att jag återkommer när jag har en fungerande dator hemma...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vore trevligt att se dig här igen. Hoppas du får ordning på din dator! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gott att se dig Adragoor! Hoppas du återkommer! :)
Skriv svar