Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Började pilla med sättningen idag och såg att du har ändrat i en del redan befintliga stycken i texten om Caddo på wikin. Jag tänker vänta med sättning/redigering tills du anser dig så gott som färdig med texten.

Härlig beskrivning av Loma och bra äventyrsuppslag.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelis: Fullt förståeligt. Innan du gör något skulle jag gärna ha ett par frivilliga korr-läsare med tillträde till wikin. Jag ska skriva klart det sista inom en vecka, sedan är det dags att gå in i nästa fas...

Frivilliga?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag kommer dra igenom det i nyaste word för att upptäcka uppenbarliga fel.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag ställer gärna upp med korr-läsning. Som vissa minns utlovade jag det när forumet var ungt...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Jag ställer gärna upp med korr-läsning. Som vissa minns utlovade jag det när forumet var ungt...
Tack Adragoor! Jag har aldrig utgivit mig för att vara en grammatikens (eller stvningens) mästare - så all hjälp är välkommen. Jag säger till när jag skrivit färdigt och fört texten till sitt slutskede...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

...och tack Spelis för uppdaterade och uppladdade kartor på Wikin! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Glädjande nog har jag äntligen lyckats göra en uppdaterad version av de dalkiska ordlistorna tänkt som ett appendix till Caddo-pdf:en. De finns här som ett Word-dokument för att underlätta sättning.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ljuvligt Adragoor! Jag ska läsa igenom listan, men jag hittade en sak att anmärka på. Tadohekiõ betyder snarare "stift" än "församling". Det är ett område av flera församlingar övervakat av en bontisâl... Jag har inte kommit på något ord för "församling", så om du har ett på lager är det fritt fram. :)

EDIT: Vore det kanske en poäng att låta både"måne" och "månad" heta oro? Just nu är de två olika ord...

EDIT 2: Vore det för mycket att be om en introduktion till dalkisk grammatik och meningsbyggnad till appendixet?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Ljuvligt Adragoor! Jag ska läsa igenom listan, men jag hittade en sak att anmärka på. Tadohekiõ betyder snarare "stift" än "församling". Det är ett område av flera församlingar övervakat av en bontisâl... Jag har inte kommit på något ord för "församling", så om du har ett på lager är det fritt fram. :)

EDIT: Vore det kanske en poäng att låta både"måne" och "månad" heta oro? Just nu är de två olika ord...

EDIT 2: Vore det för mycket att be om en introduktion till dalkisk grammatik och meningsbyggnad till appendixet?
Ska ändra till "stift"...
När det gäller "måne" finns det ju iofs flera sådana som cirklar runt Altor, så ett särskilt ord är kanske trots allt berättigat...
Grammatiken kommer... Hav tålamod... :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:Ljuvligt Adragoor! Jag ska läsa igenom listan, men jag hittade en sak att anmärka på. Tadohekiõ betyder snarare "stift" än "församling". Det är ett område av flera församlingar övervakat av en bontisâl... Jag har inte kommit på något ord för "församling", så om du har ett på lager är det fritt fram. :)

EDIT: Vore det kanske en poäng att låta både"måne" och "månad" heta oro? Just nu är de två olika ord...

EDIT 2: Vore det för mycket att be om en introduktion till dalkisk grammatik och meningsbyggnad till appendixet?
Ska ändra till "stift"...
När det gäller "måne" finns det ju iofs flera sådana som cirklar runt Altor, så ett särskilt ord är kanske trots allt berättigat...
Grammatiken kommer... Hav tålamod... :)
Så frågan är då snarare om det ska finnas ett generellt ord för "måne", eller om diontat endast syftar till Lûnia. Eller kanske är oro det dalkiska namnet för Lûnia?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:
Adragoor skrev:
anders skrev:Ljuvligt Adragoor! Jag ska läsa igenom listan, men jag hittade en sak att anmärka på. Tadohekiõ betyder snarare "stift" än "församling". Det är ett område av flera församlingar övervakat av en bontisâl... Jag har inte kommit på något ord för "församling", så om du har ett på lager är det fritt fram. :)

EDIT: Vore det kanske en poäng att låta både"måne" och "månad" heta oro? Just nu är de två olika ord...

EDIT 2: Vore det för mycket att be om en introduktion till dalkisk grammatik och meningsbyggnad till appendixet?
Ska ändra till "stift"...
När det gäller "måne" finns det ju iofs flera sådana som cirklar runt Altor, så ett särskilt ord är kanske trots allt berättigat...
Grammatiken kommer... Hav tålamod... :)
Så frågan är då snarare om det ska finnas ett generellt ord för "måne", eller om diontat endast syftar till Lûnia. Eller kanske är oro det dalkiska namnet för Lûnia?
Eller kanske en avledning/variant? Lûnia = Orin...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:
Adragoor skrev: Ska ändra till "stift"...
När det gäller "måne" finns det ju iofs flera sådana som cirklar runt Altor, så ett särskilt ord är kanske trots allt berättigat...
Grammatiken kommer... Hav tålamod... :)
Så frågan är då snarare om det ska finnas ett generellt ord för "måne", eller om diontat endast syftar till Lûnia. Eller kanske är oro det dalkiska namnet för Lûnia?
Eller kanske en avledning/variant? Lûnia = Orin...
Adragoor: Låter bra. Lägg gärna till det i listan.

Och här kommer några äventyrsuppslag till Caddo. Kom med konstruktiv kritik, då dessa kommer att inkluderas i PDFen... Och det kommer fler.


• Rollpersonerna befinner sig i staden Higa på södra Caddo. En vacker dag skakar hela ön, men ingen tycks veta vad detta jordskalv berott på. Nästa dag kommer ett ilbud från Appobergen – ånga har börjat läcka ut ur berget och det verkar som om den urgamla vulkanen Todal vaknat till liv efter ett årtusendes sömn. Nu gäller det att snabbt evakuera staden och varna byarna som ligger på bergets sluttning, men vem vågar ta sig mot vulkanen för att varna byborna? Det blir ett lopp mot tiden, och rollpersonerna måste rädda så många som möjligt. Till slut får Todal utbrott, och lavan börjar strömma mot Higa. Ur lavan lösgör sig salamandrar och magmavarelser vilka sprider eld och förödelse. Om det finns en trollkarl i sällskapet kan denne förstå att man måsta kalla på vatten- och köldelementarer för att rädda staden Higa, men det kräver magi – något som inte är tillåtet på Caddo. Kan staden räddas?

• Uddio Orneabagus, eremiten som håller till i S:t Amundsklostret, har fått en syn som förutsäger att Hemaquiels mörker snart kommer att sänka sig över Ereb. Om kyrkan ska lyckas bekämpa detta mörker måste exarkerna i Arno och Ekeborg arbeta tillsammans – något som för närvarande verkar omöjligt. En nitisk bontisâl på Caddo, Uviomello, vill tysta Uddio en gång för alla och hyr lönnmördare för att göra sig av med munken. Exarken i Arno är bekymrad över Uddios vision, men känner inte till bontisâlen Uviomellos mörka planer. Rollpersonerna är antingen de lönnmördare som bontisâlen anlitat, eller inhyrda av dédo Benidio Acco för att skydda Uddio. Oavsett vilket får de snart reda på att stora saker är i görningen, och nu vill både krafter i fastlandskyrkan och på Caddo tysta eremiten. Varför är alla så rädda för Uddios profetia? Ligger det något i den? Är det sant att Hemaquiels skugga kommer att sänka sig över Ereb?

• En grupp om tio palinorer, ledda av Palinriddaren Uvrekt, har i lönndom tagit sig till staden Pallin för att stjäla S:t Palins reliker. Målet är att frakta hem dessa till Palinor och återkalla S:t Palin som dödsriddare. Men att få ut relikerna ur tadosen är lättare sagt än gjort. Rollpersonerna kan antingen vara oskyldiga förbipasserande som råkar dras in i härvan, eller anlitade av bontisâlen Ligo Civio för att hitta och stoppa palinorerna. Alternativt kan rollpersonerna vara palinorerna som försöker stjäla S:t Palins benrester. Men många frågor återstår. Varför vill palinorerna återuppväcka S:t Palin? Och är det verkligen S:t Palins reliker under tadosen?

• Pirater från Morëlvidyn har plundrat och bränt tre byar på Caddos sydkust de senaste två månaderna, och allting pekar på att den morëlviske priathövdingen Bargaross ligger bakom attackerna. Rollpersonerna (som inte är dalker) anlitas för att infiltrera piraterna och sedan ge information till riksrådet, som planerar att skicka fyra stridsskepp för att tillintetgöra Bargaross och piratnästet. Men rollpersonerna för reda på att Bargaross inte ligger bakom plundringarna, utan att någon försöker få honom att se skyldig ut. Men vem är det som plundrat dalksiksa byar under Bargaross flagg? Vem är det som vill se Caddo förgöra pirathövdingen, och varför?

• En grupp piratankor våldsgästar byn Hemmo två dagsmarcher väster om Valli. Rollpersonerna, som av en händelse råkar vara i byn under en resa mot Valli, måste oskadliggöra eller driva bort ankorna innan de mördat byborna, plundrat soltemplet och bränt byn. Dags att spela hjälte!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En till:


• För tolv år sedan utvisades en dalkisk magiker vid namn Iggo Varekio från ön. Iggo blev mycket bitter och fick efter en tid kontakt med självaste häxmästaren i Svarta Tornet. Efter att ha tränat under honom i tio år har Iggo nu återvänt till Caddo, under förklädnad som en aidnisk pilgrimsmunk. Iggo brinner av hat för riksrådet och den dalkiska kyrkan, och planerar att mörda riksrådets medlemmar, och smitta exarken med en magiskt framkallad pest. En efter en börjar rådsmedlemmarna att dö under mystiska omständigheter, och exarken Umóvagelio II har börjat få bölder. Ännu är det ingen som vet vad som pågår, men rollpersonerna har anlitats för att ta reda på vad som dödade rådsmedlemmarna. När det väl fått reda på att de blivit mördade ombeds rollpersonerna att finna mördaren och föra honom inför riksrätten.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

...och ännu ett par:

• Stadsvakten i Arno behöver hjälp att infiltrera tjuvgillet i hamnen för att komma åt dess ledare. Rollpersonerna anlitas som utomstående för att ta reda på vad som är i görningen och vem som leder gillet. Väl där upptäcker rollpersonerna att gillet är involverad i underjordiska alkemism-skolor, som inte bara utbildar folk inom den alkemiska magiskolan, utan också framställer elixir som säljs på svarta marknaden. Detta är minst sagt olagligt på Caddo, och rollpersonerna har plötsligt upptäckt en rikstäckande syndikat. Men var ligger huvudkvarteret, och vem är ledaren för denna underjordiska verksamhet? Ju mer rollpersonerna gräver desto högre upp i samhällsskikten kommer de. Det verkar som att det t.o.m. finns falanger inom riksrådet som vill göra alkemi lagligt på Caddo.

• En storm härjär utanför Caddos kust och en mindre flotta med skepp tillhörande den aidniska Solriddarorden lyckas halvt sönderslagna rädda sig i land. De skeppsbrutna solriddarna är nu på högst osäker mark. Snabbt måste de ta sig härifrån och de har inte råd till att förlora sina skepp som innehåller dokument och reliker som är ytterst viktiga för Ekeborg. I närheten ligger en köping vid namn Penikio som otroligt nog ett skeppsvarv. Solriddarna mer eller mindre ockuperar det lilla samhället och börjar reparera sina skepp. Det tar inte lång tid innan Arno är underrättat och inser att de har ett mycket stort problem, en stor militär styrka tillhörande inte bare en främmande makt utan även direkt underlydande exarken i Ekeborg... Rollpersonerna kan representera riksrådet och exarken i Arno, och således få i uppdrag att antingen förhandla med solriddarna (inte det lättaste!) eller avväpna dem. I vilket fall är detta en mycket känslig politisk situation som lätt kan antända och explodera. Alternativt var rollpersonerna ombord på de förlista skeppen, och försöker så snabbt som möjligt reparera dem och ta sig till Ekeborg. De har då både den upprörda befolkningen i köpingen och Arnos utsända soldater att tampas med.


Nu finns det bara två äventyrsuppslag till som jag vill inkludera, och det är:
- Handelhuskonflikt
- Konflikten mellan Zorakin och Caddo (dalkiska missionärer på fastlandet)

Idéer om hur rollpersonerna kan vara involverade i dessa?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har lite planer på att göra en helt ny spelarkarta över Caddo istället för att uppdatera den gamla... Den kommer isf att bli i A3-format och vara rätt detaljerad med namn på alla kantoner. Jag hade också gärna fyllt ut kartan med massor av köpingar och småbyar. Själv gillar jag den typen av kartor... Hade någon annan gillat det?
Skriv svar