Hakkai & Montagor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Kvarter

Inlägg av Gunther »

Jag håller på att fundera på det här med skala. Jag har börjat lite smått med att märka ut några stycken för att se hur det passar.

Den nedre ytan med hus är ankägda, så dessa är marginellt mindre än de övre som är männsikoägda.

På torget har jag placerat ut en liten måttstock som är samma som diametern på de stora tornen vid hamninloppet.

Om vi ska ha ungefär den här skalan, så är det nog en god idé att döpa om öarna så att de inte heter något med 'kvarter'. Utan att ytorna på öarna blir kvarter.

Vad tycker ni om skalan?
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker kartan är proffsig och snygg. Ser inget problem med skalan.
Är lite osäker på vad du menar med "döpa om öarna så att de inte heter något med 'kvarter'. Utan att ytorna på öarna blir kvarter."

Menar du kvarterat "Öarna" i den nordöstra delen eller menar du öarna som de "öar" kvarteren ligger på? :?

Bifogar en liiiiiten karta över Hakkai. Vad jag vet finns där ingen detaljkarta över Hakkai.

Bild
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Du har rätt, jag ska förtydliga. Det jag menar med "öar" är dom stora ytorna som sammanbinds av broar (t ex Glädjeön). Jag insåg att det är ganska dumt att låta ön "Norra hamnkvarteret" heta just det, eftersom den kommer indelas i kvarter. :)

Hur tänkte du runt placeringen av Montagor? Tänkte du att staden skulle löpa tvärs över huvudön i Hakkai och sedan pålas en bit ut i vattnet på västra respektive östra sidan?

Om man tittar noga på kartan i KK, så verkar det som att staden är helt omgiven av vatten från alla håll (som en egen, delvis konstgjord, ö).

Kan vi kanske komma överens om en mer detaljerad skiss? Vore ju spännande att göra något av resten av Hakkai också.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Enligt bilden på stadskartan så är det ju vatten på båda sidor åt väst och öst, men jag vet inte om det är vatten eller land norr och söder

Bestäm du hur kartan ska se ut, och jag modifierar den stora kartan till att efterlikna! :)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Som jag förstått det är Hakkai en liten ö och Montagor en stad som ligger på ön, men hela Hakkais yta täcks av Montagor. Det finns alltså ingen del av Hakkai som inte är Montagor. Däremot är Montagor utbyggd ut i vattnet till viss del på olika pirar och bryggor.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, det är en tolkningsfråga. Det står att Montagor är anlagd på ett antal småöar tillhörande Hakkai och att stora delar är pålade. Det utesluter inte att Hakkai kan ha fler öar runt omkring (vilket vore vettigt eftersom havsbotten måste vara högre där). Men jag skulle iaf säga att Montagor är helt omgiven av vatten.

Vi kanske skulle behålla den stora ön på vår fina världskarta och sedan göra om den mindre i nedre högra hörnet till en mängd småöar, som Montagor vilar på. På det sättet skulle man kunna göra något spännande av huvudön. Piratläger i viken t ex.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag håller med dig helt och hållet!

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Så här ser Montagor ut med lite fler hus och kvarter. Jag har markerat ut ett torg, nummer på kvarteren (så man ska kunna hänvisa till dom lättare) och lite färgkoder.

Mörkblå är handelshus. Grön är krog/taverna/värdshus.
Bild

Så här skulle man kunna placera Montagor på Hakkai.
Bild
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Enligt din mindre skiss verkar "piratlägret" ligga i en skyddad vik. I Aidnes historia skrev jag att Hakkai varit en Zorakisk bas för kolonisering, och att en hög tjänsteman från kungen av något slag var stationerad där. Där det är piratläger nu skulle kunna vara dennes gamla högkvarter och Montagor en befästning som skyddar stället.

Det som sedan hände var att Zorakin förlorade Hakkai till Felicien, som sedan kan ha gett(?) förlorat(?) den till pirater. Vad Felicien gjorde med det har jag inte skrivit något om. I vilket fall skulle den bakgrundshistorien passa bra in på din fina karta.

Vad det gäller stadskartan så ser den väldigt bra ut också. Jag undrar bara lite smått hur skalan är. Hur stora är husen?

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hur motiverar vi en zorakisk bas på själva huvudön (för det var väl så du menade?) Enligt KK så verkar allt handla om själva staden, men å andra sidan kanske orginalidén var att Montagor i princip skulle utgöra hela ögruppen. Finns det sötvattenskällor på huvudön också? Fördelar med att bosätta sig på huvudön jämfört med i staden? För trångt för vissa (tidigare) militära syften (t ex bågskyttebanor)?

Om vi ska flytta ut folk från staden så måste vi ha en väldigt bra anledning. All handel sker på ön, och det är där möjligheterna finns. En idé är ju att det ibland kan vara för trångt i Montagors hamn och att man istället ankrar upp i huvudöns vikar.

Varför placerar den zorakiske kungen en man på huvudön istället för i staden, där handelscentrat och det politiska centrat är. Det måste vi fundera över.

Angående övergången till stat, så står det i KK att Montagor köptes loss. Angående skalan på Montagorkartan så är det inte riktigt bestämt, men ett hus är väl i nuläget 10-15m långa. Ankornas hus (dom nedre) är dock någon mindre p g a att dom gillar mindre skala, vilket även påverkar arean i mitt tycke.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Detta är bara lite tankar om hur det skulle kunna varit. Fyll gärna på med kommentarer eller säg till om något verkar orimligt eller dåligt på annat sätt.
Hur motiverar vi en zorakisk bas på själva huvudön (för det var väl så du menade?) Enligt KK så verkar allt handla om själva staden, men å andra sidan kanske orginalidén var att Montagor i princip skulle utgöra hela ögruppen. Finns det sötvattenskällor på huvudön också? Fördelar med att bosätta sig på huvudön jämfört med i staden? För trångt för vissa (tidigare) militära syften (t ex bågskyttebanor)?
Jag tror att meningen från början är att hela ön är staden. Men min tanke var att när zorakerna kom dit fanns inget mer än sötvattenskällor lite överallt, både på den stora ön och på den lilla där montagor ligger. På montagorön grundades en befästning och i viken på huvudön en liten by där kungens ambasadör bodde och arbetade. Där kan även funnits andra administrativa saker och eventuellt lite hantverkare.
Varför placerar den zorakiske kungen en man på huvudön istället för i staden, där handelscentrat och det politiska centrat är. Det måste vi fundera över.
Från början var inte Montagor något politiskt centra. Därför placerades ambasadören på den stora ön och försvaret av ambasadören på den lilla ön.

När Felicien tog över stället kan det vara så att de inte hade någon användning av administrationsbyggnaderna på huvudön, men däremot byggde ut befästningen så det även blev en handelsstation, då stränderna på den ön var bättre lämpade för hamnar, än stränderna inne i viken. Detta medförde då att Montagor växte till en större handelsplats medan huvudön förblev liten i betydelse.
Montagor köptes sedan loss av ett handelsförbund, men Felicien äger fortfarande den större ön. De kan dock ha "hyrt ut" den till pirater för att skapa oordning i Kopparhavet för andra än Felicier (och Feliciens allierade). Jag vill minnas att Felicien har något sådant för sig. Dessa pirater kan då huseras på den större ön.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Montagor köptes sedan loss av ett handelsförbund, men Felicien äger fortfarande den större ön. De kan dock ha "hyrt ut" den till pirater för att skapa oordning i Kopparhavet för andra än Felicier (och Feliciens allierade). Jag vill minnas att Felicien har något sådant för sig. Dessa pirater kan då huseras på den större ön.
Felicien har väl aldrig egentligen brytt sig om Hakkai, dom fick det bara. Om Hakkai ska vara en självständig stat, så borde dom ha köpt lös hela ögruppen? Dessutom har Montagor en mycket stark flotta som utan problem kan tvinga sig till huvudön om så skulle behövas.

Det skulle ju kunna vara så att zorakierna inte visade intresse för dom små öar som Montagor ligger på från början. Man hade kanske bara upptäckt sötvattenskällor på huvudön. Men sedan visade det sig att det fanns ännu fler på Montagors öar, men då hade man redan börjat bygga på huvudön.

Sedan kanske en del stannade på huvudön för att t ex skövla skogsbeståndet, bygga en fyr och anlägga ett fiskeläger som kan förse byggarna i staden med mat.

Ett användningsområde för huvudön i dag skulle kunna vara att den berömde pirathövdingen Blodskägg har sitt läger där.

Så här går utvecklingen med Montagors karta. Om ni undrar vad dom sexkantiga hålen är för något, så är det sötvattenskällor i berget. Det syns inte så bra så här lågupplöst, men...

Strecket nedanför ön med kvarter 13 är diametern på ett av dom stora tornet vid huvudinloppet. Bara så att ni ser skalan...
Bild
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Hela kartan

Inlägg av Gunther »

Så här ser hela Montagorkartan ut. Jag kommer att uppdatera den lite då och då, när jag får klart nya kvarter.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tjusigt Gunther! Det enda jag har att påpeka är den där blåa nyansen mellan husen. Kan lätt förväxlas med vatten. Kanske den skulle varit lite grå eller gråbrun? Annars mycket bra! :)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Ser jättebra ut! Har du någon uppgift om befolkningsmängd?

/j
Skriv svar