Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

... Om vilka jag förövrigt hittade på en liten anekdot baserad på missförstånd i Joruashurtrådens inledning. :wink:

De ord som står i den tråden är dock eget hittepå och har inte fått ngn officiel status från ngn av dem som faktiskt kan språk...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Varsågoda... Ett litet smakprov på ransardiska:
alla - al
ben - pîn
berg - pirki
bita - pitana
blod - plût
bränna - prennana
bröst - prust
detta - theze
dricka - trîkana
du - tou
dö - touwana
döda - slachtana
eld - phuir
en - în
fett - phîdz
fisk - phisk
flyga - phlîyana
fot - phuodz
frö - saumo
full - phul
ge - kebhana
god - wauchi
grön - kruoni
gå - gâgana
hals - halz
hand - hât
hjärta - hezda
horn - kozen
hund - chût
huvud - hûbhit
hår - phachz
höra - hozana
inte - ni
jag - ih
jord - ard
kall - kalt
knä - kneo
komma - kwemana
kvinna - wip
ligga - liyana
liten - ludzil
lång - lanklich
mage - wâpa
man - man
moln - wolkan
mun - mût
måne - mauno
många - manak
namn - namo
natt - nacht
ny - niwi
regn - wasal
ren - ran
röd - rodz
sand - sâta
se - sechana
sitta - sidzana
sol - sunna
sova - slauphana
sten - stîn
stjärna - stezo
stor - brît
stå - stautana
svart - swart
säga - kwedhana
torr - thuzi
träd - pûm
tunga - zûga
två - zwen
vad - waz
varm - hîz
vatten - acha
veta - irkennana
vi - wîs
vit - wiz
väg - wik
äta - ezana
öga - ouya
öra - ouzo

Dessa ord är baserade på tidigmedeltida högtyska men fantasifierade. Resten av ordförrådet kommer antagligen att bestå av helt påhittade ord och "lånord", även de påhittade, men för ngt annat språk. Ovanstående ord finns med för att skapa en germansk känsla...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Härligt! Tackar och bockar. :D
Kommer sannolikt lämna in lite ordönskningar framöver :twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor det är så härligt att läsa listorna. Mycket imponerande! Skulle vara kul att veta hur du gör?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Adragoor det är så härligt att läsa listorna. Mycket imponerande! Skulle vara kul att veta hur du gör?
Just den här listan har jag skapat genom att förändra ljuden i ett antal fornhögtyska ord. Det dalkiska ordförrådet genererades fram efter vissa ljudlagar. (Något som rätt lätt kan göras på datorn...)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Nu när du har återuppstått från de döda så skulle jag vilja att du tog en koll på språkdiagrammet på sidan 11 och ge en kommentar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Adragoor: Nu när du har återuppstått från de döda så skulle jag vilja att du tog en koll på språkdiagrammet på sidan 11 och ge en kommentar.
Några frågetecken uppstod:
1. Barbiska är ett språk, inte en dialektgrupp.
2. På vilket sätt har de centralerebiska språken (jag tänkte mig främst mireliska) påverkat prangi? De centralerebiska språken tänkte jag mig ursprungligen som isolat, precis som dalkiskan. D.v.s. de är i.s.f. orelaterade till andra språk även om lånord kan förekomma. Jag tänkte mig att en del mireliska lånord kan finnas i de västnarguriska dialekterna.
3. Är inte forntunga och erdir samma språk? Det troligaste för mig är att dalkiskan kommer från forntunga/erdir (med en streckad linje för att antyda en viss osäkerhet).
4. Även kalmurriska bör komma från de centralakrogaliska språken.
5. Den kejserliga jorin kommer ursprungligen (förutom från östnarguri/hyniska) från den golwyndiska språkfamiljen (via fornkrunska) som förutom fornkrunska innehåller fornsombatzinska och furgiska.
6. I Krilloan nämns vissa språk:
  • Kri'hanni (Kampanjboken s.33) som talas av Sab'hinn Zathago, en solunsk ökenfurste.
    Zoelahotl och Wuggi (Kampanjboken s.34), av okänt ursprung. Zoelahotl låter som om det vore lite "indianskt" och skulle kunna vara samkarniskt.
    Solunska (Kampanjboken s.36).
Frågan är hur dessa språk ska passas in...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Egentligen har jag inga svar på dina frågor, då jag bara egentligen har försökt passa ihop det ena med det andra.

Att barbiskan är ett språk (liksom nyjori som du inte kommenterade) är jag medveten om, har dock inte kommit till skott att ändra det än.

Om du vill kan du få PSD filen så att du kan bygga ut eller leka med det? Ser hellre ju att något som detta kommer från dig än från mig! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rörande språkdiagrammet; Central-erebiska, vilket språk är detta? :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tror att det blir bättre om man gör ett diagram för varje språkfamilj, för överskådlighetens skull. Så här till exempel.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeinaren skrev:Rörande språkdiagrammet; Central-erebiska, vilket språk är detta?
Mireliska...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Språk som nämns i Krilloan komplettering:
Spelknepe skrev:Mikael: Kollade upp vad det stod i Krilloan, och informationen var ganska utförlig.

Krilloanska är ett hopplock av de flesta språk som förekommer runt kopparhavet och ormsjön och förändras ständigt.

Feliciska, sanritska, Kimzon, trakoriska, zorakiska, kardiska, efariska, thelguliska, niferländska, morelvidynska, Klomelliska, saphynska, magilliska, berendiska, erebosiska, hynsolgiska, satenu, poktiska, sombatziska, sivoiska, kejserlig jori
Citatet är rensat för översikt. Fetstil är min markering för Solunska och Samkarniska språk.

:idea: Jag undrar om inte sanritska skall byta plats med morelvidynska då Sanritras placering i Krilloanboxen var felaktig jämfört med äldre källor.

:idea: Morelvidynskan har jag tänkt mig så här:
Influenserna är många, urinvånarna och djungelfolkens språk och morelvernas ormsjöspråk utgör dock basen, men influenser från hela Kopparhavet och grannländerna är betydande. I kuststäderna är influenserna från Kopparhavets länder så stora att man kan tala om ”piratmorelvidynska”. En språkform som innehåller så många influenser från Ereb att man med god kunskap i kardiska, zorakinska, erebosiska, feliciska eller efariska kan förstå och tala grundläggande piratmorëlvidynska. Behärskar man sanritska, sivoiska, krystilliska eller zoelahotl (det dominerande djungelspråket) har man god möjlighet att göra sig förstådd i städerna och grundläggande möjlighet i morëlvidynska. Med mycket goda kunskaper i krystilliska eller niferländska kan man klara grundläggande morëlvidynska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
birkebeinaren skrev:Rörande språkdiagrammet; Central-erebiska, vilket språk är detta?
Mireliska...
Jaha, men vadan denna benämning? :?

Sen så har inte mireliska något med narguriska språk att göra, åtminstonde enligt officiellt material eller i det jag skrivit om de narguriska folken, häller inte i det lilla som vuxit fram i Mirel-tråden, och som ännu är i ett tidigt stadium, finns annat än spekuleringar om eventuellt språkligt utbyte.
Sådan ömsesidig påverkan mellan språkfamiljerna har rimligtvis både förr och nu försigkommit mellan Mirel och Palinor, även eventuellt med Ransard och sydnarguriska stammar, men detta rör i så fall västnarguri och sydnarguri, inte östnarguri.

Howathiska, eller ovatiska, har jag förövrigt tänkt mig härstamma ur det (for logikens skull skapade) central-narguri , och ha påverkats av satenu efter 1500 fO och jori efter 900 fO. Alltså; howatiska en gammal central-nargurisk dialekt som numera är det jori-och satenu-influerade ovatiska.

Krångligt, jag vet! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jaha, men vadan denna benämning?
Jag tycker mig komma ihåg att vi tidigare diskuterade att Mireliskan var ett eget språk och var obesläktat med både de narguriska språken och Jori. När jag ritade kartan över språkfamiljerna uppfann jag därför de centralerebiska språken (med Mireliskan som hittills enda medlem). Centralerebiska är alltså benämningen på familjen som Mireliska tillhör.

F.n. håller jag på med att rita upp språkdiagram, ett för varje språkfamilj. Se min post ovan för golwyndiska/jori. Jag kommer till de narguriska språken...

(F.ö. tar jag inget ansvar för de stora språkdiagrammen som spelis ritade tidigare i sommar...)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

F.ö. tar jag inget ansvar för de stora språkdiagrammen som spelis ritade tidigare i sommar...)
Du får det att låta som om jag har gjort något riktigt dumt... :cry:
Skriv svar