Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Angående riddarkulturen vid Kopparhavet så är Berendien självklart en del av denna. Tornerspelen i Hebanon på sommaren och Kungaspelen i Entika på förhösten är två exempel på tillställningar då de berendiska riddersmännen visar upp sig i all sin prakt. Besökande från andra länder vittnar om att berendierna är mycket förtjust i pråliga och färgsprakande utstyrslar, vapenrockar, schabrak, plymer och vimplar. Adelsätterna spenderar t o m mycket guld på kostsamma färger på sina sköldar, vilket ätten Purpursparre är ett exempel på (purpur är en ovanlig färg i heraldiska vapen eftersom pigmentet är så dyrt).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ghazam skrev: Ethel and Narcissus
La Belle Dame Sans Merci
Spring (The Flower Picker)
The Enchanted Garden
Two Little Italian Girls By A Village
Ok, lite större koll nu =)

Hitta denna nyss....
http://wingmar.deviantart.com/art/bavar ... I-72688312
kanske kan va nå om man bortser från bergen som kanske inte är så Berendiska?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Som jag ser på UG får vi dela upp deras beskrivning i:
Religionens Historia + UG i Berendien (med historia).

Skall nedan försöka jämka ihop de olika idéerna hittills:

Relgionen UG:
Efter att ha bevittnat hur grymt de Äldre Gudarna behandlat människorna fram till den 3K och den mörka tid som följde, beslutade de Unga Gudarna...
Ghazam skrev:reste sig mot de Äldre Gudarna (paralellen till Lovecraft är medveten) och i likhet med Zeus och hans syskons kamp mot titanerna spöade man sina äldre kollegor i ett stort krig som bedrevs både på jorden och i himlen
.
De Unga Gudarna delade upp universum och fick olika funktioner.


Zeeris var en girig halvbror, av Sholak betraktad som bastard, som krävde större makt än vad hans halvsyskon och kusiner ville ge honom. Zeeris gjorde uppror. Men alla andra gudar, inklusive hans ungdomskärlek Delitha, vände sig mot honom och fördrev honom. ( Som unga tu hade de funnit varandra, men efter många pasionerade tidsåldrar utan tankar på annat än varandra, blev Delitha varse Zeeris mörka sida och lämnade honom. Ungdomskärlek dör dock inte så lätt och ännu brann inte hatet i Zeeris hjärta och Delitha kända medlidsamhet för honom.) Den slutliga brytningen mellan Zeeris och Delitha blev hård och bitter då dessa två tidigare varit som oskiljaktliga och kämpat för samma mål, d v s emancipationen av de lägre varelserna.

Målet förblev detsamma, men drivs nu genom två vägar, den vänstra (Zeeris egoistiska starkes rätt väg) och den högra (övriga UG:s mer kärleksfulla väg). Sedan denna tid är Zeeris och Delitha bittra fiender.
(UG ges i likhet med de grekiska gudarna mänskliga egenskaper, något som Etin inte har).



UG i Berendiens historia:
Tolans folk var besvikna på sina gudar som uppenbarligen ignorerat dem och deras långa tid av plågor under den mörka tid som var innan och efter 3K. Man förkastade Imperiets stora gudar, de Äldre, och tog sig nya mer barmhärtiga gudar.
vije skrev:Året är sisådär kring 100 fO. Vi har en del mäktiga grupperingar i landet där det i övrigt råder kaos. Dessa mäktiga grupperingar slår sig samman för att försöka ena landet.
Där ingår även grupper av människor som dyrkar Ninnave, en variant på Moder Jord. Dessa lever i kontakt med alver och älvfolk och har en outtalad försvarsallians.
Som så många andra har han (landsfaderna Tebarchus) övergett de joriska gudarna och tagit sig nya, kanske han tror på Kartov, en prejorisk ätteande och surmagat jordväsen. Tillsammans lägger grupperingarna upp planer på att ena landet, och i det ingår att slå fast en religion som skall kunna få folkets stöd och som skall kunna hålla de olika grupperingarna sams.
Grupperingarnas mäktigaste präster finner överraskande att deras olika gudar och gudinnor är besläktade, oftast syskon, halvsyskon eller kusiner. Ett
publikvänligt panteon
är funnet.
Mikael skrev:378 (Birke: Bland Erbulasbergen lever ett bergsfolk som förr bebodde dagens felicien. Deras gud är den hårde Zeeris.) Med influenser från feliciska svartpräster (felisorden) grundas kulten av Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Zeeris vävs i Berendien in i de Unga gudarnas panteon som en svart outsider, en oäkting till halvbror skulle man kunna säga. Zeeris budskap är simpelt nog; samla makt och rikedomar till Zeeris ankomst.

548-550 Efter att kung Johan X dör barnlös, utbryter en kamp om tronen mellan två adelssläkter som anser sig ha bäst rätt till tronen. Ragnvald Lange som är brorson till kung Ulvebrede, har stöd av många städer och större delen av adeln. Freigvand Grivp har sitt stöd bland besläktade adelsfamiljer och den stora bondebefolkningen. I två år strider man över hela landet om makten över riket. Ragnvald föraktar bönderna och begår i ilskan misstaget att alliera sig med Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Kulten utför många grymheter i Ragnvalds namn och skrämmer därför bort många av Ragnvalds stödfamiljer och städer. Ragnvald inser sitt misstag och erkänner Freigvand Grivp som kung. Ragnvald dör kort efteråt under mystiska omständigheter och Zeeriskulten drar sig undan i tysthet.


Bygger på min egen historia för Berendien, men ändrar man bara namnen på kungar mm så borde det gå att få in?


Dagens spänningar i Berendien:
vije skrev:När sedan LV gör intåg börjar de rota i UG:s barndom och hittar alla dessa små snaskigheter som de genast börjar använda sig av
att vissa gudar bara är maskerade golwyndagudar, har generande enkla rötter, bara är naturväsen osv osv (kanske de rentav understöder Zeeris orden för att påvisa UG:s koppling till the dark side och dra ut UG i smutsen.)


Vad tros om dessa lösningar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag upprepar att jag tycker Wegil och Kashim är gudar i sin egen rätt och att Torshem nämner dem paralellt med UG.
Wegil är en jorisk gud från Imperiets tid (men förmodligen inte en av de dominerande ÄG).
Kashims ursprung är uttalat inte joriskt, men osäkert på vilket det är (forntida cereval? akrogal? Soluna? demon? gud? mörkertrollkarl? ...?)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Äldre gudarna = golwyndiska panteonet är något vi på forumet har kommit upp med, eller hur? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael: Tycker du jämkar ihop det på ett mycket bra sätt!

UG "uppstår" under den tid som berendierna ser som början på sin nation:
Riket Berendia 150-50 fO
Tabarcus (av gammal jorisk patricierfamilj från Entichon) lyckas samla norra Tolans hövdingar och med gemensam kraft driver de bort svartfolken. Alverna i Landori bistår med trupper och även många älvfolk deltar i striderna. Slaget vid Sankmas klint kommer att bli legendarisk i Berendiens historia Tabarcus utropar sig själv till kung och delar upp landet enligt ett primitivt feodalsystem. Riket får namnet Berendia. Han lovar att respektera alvernas gränser och att älvfolk alltid skal ha en fristad här. Berendiernas öppna sinne för andra folk och kulturer härstammar från denna tiden. Tabarcus deklarerar att de Gamla Gudarna nu har drivits bort och att de nya Unga Gudarna nu råder. Han samlar diverse lokala bruksgudar och naturandar som existerat redan på tolanernas tid, innan Kejsardömet Jorpagna, knådar lite om och slår ihop dem i ett panteon som känns nytt och "ungt" men som folket ändå kän känna sig igen i. Fred råder nu under lång tid (i ett relativt isolerad land) och berendierna kommer alltid att referere till detta Berendia under de Unga Gudarnas välsignade styre som ett idealrike då allt var bra och ingen ondskap eller missnöje fanns. Så var dock inte fallet.


Rörande Wegil så är synen, om inte helt olika, så något splittrade...
Kan inte denna gud vara en som i likhet med många andra guddomar fanns hos tolanerna under Mörkertiden, men inte riktigt fick vara med i det officiella UG panteonet när det etablerades? UGs prästerskap har helt sedan dess haft svårt att acceptera honnom, precis som de har med Delitha enligt "Enhörningshornet" (förutom Ninnaveprästinnorna). Hans trogna återfinns huvudsakligen i Torshem (och Jorpagna?) där han har stärkt stod och både (andra) UG och LV får stå något tillbaka. Så jämkar vi ihop de olika synen lite här också?
Jag kan dock leva med de flesta lösningar så länge mina nargurer får hållas med sina (mis)uppfattningar om att Wegil var en ovatisk Hjälte! :)

Kashim är möjligtvis den samma som Maal (vill minnas att detta inte är ursprungsnamnet på denna gud)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Äldre gudarna = golwyndiska panteonet är något vi på forumet har kommit upp med, eller hur? :?
Någonstans där var det tror jag, och det golwyndiska panteonet kan i en variant hittas i Trakorien, dit det kom med kolonister från Kejsardömet Jorpagna som i sin tur baserade sig på krunska förlagor från Golwyndakulturen.

Eller? :?
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Jag tror att den ände som vi måste börja nysta i är de Gamla Gudarna (detta är kanske OT? Ska vi flytta diskussionen till rätt tråd under 'Religioner'?). Jag är nämligen inte alls så säker på att man kan sätta likhetstecken mellan dessa äldre gudar och Shamash, Ingeril, Enki, Anxalis etc. Visst är det en tilltalande lösning eftersom det knyter ihop lösa trådar, men något som talar mot det är den information som vi har om de Gamble från Gadirm Drakmästare i Gigant. Gadirm är eventuellt berendier eftersom han (åtmindstone delvis) står i Sholak och Kartovs tjänst. Gadirm är en fiende till de gamla gudarna som både enligt honom och uppgifter i "Kandra" är elaka och vill förslava mänskligheten. Det rimmar ju lite illa med det vi vet om t ex Shamash och Ingeril (Mandelordens gudinna om jag inte missminner mig)?

Jag undrar om inte de GG är helt andra gudomar, möjligtvis lokala berendiska sådana.

Wegil får gärna vara en separat gudom för mig. Det går ju att ha en rik pluralism för de gudar som dyrkades i det gamla Jorpagna. Se bara på Rom, där det fanns många olika kulter och traditioner som både var inhemska och importerade (från Grekland, Egypten eller Levanten).

De nämnda passagerna i berendisk kronologi är jag lite obekant med (kunganamnen känner jag inte alls igen t ex) jag antar att det är något som tillkommit i min frånvaro?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

De Gamla gudarna och deras relation till UG kan diskuteras vidare under religion.

Kunganamnen var min utfylllnad för en idé, skall naturligtvis bytas mot de korrekta från din Berendiska historia.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Mikael skrev: Zeeris var en girig halvbror, av Sholak betraktad som bastard, som krävde större makt än vad hans halvsyskon och kusiner ville ge honom. Zeeris gjorde uppror. Men alla andra gudar, inklusive hans ungdomskärlek Delitha, vände sig mot honom och fördrev honom. ( Som unga tu hade de funnit varandra, men efter många pasionerade tidsåldrar utan tankar på annat än varandra, blev Delitha varse Zeeris mörka sida och lämnade honom. Ungdomskärlek dör dock inte så lätt och ännu brann inte hatet i Zeeris hjärta och Delitha kända medlidsamhet för honom.) Den slutliga brytningen mellan Zeeris och Delitha blev hård och bitter då dessa två tidigare varit som oskiljaktliga och kämpat för samma mål, d v s emancipationen av de lägre varelserna.

Målet förblev detsamma, men drivs nu genom två vägar, den vänstra (Zeeris egoistiska starkes rätt väg) och den högra (övriga UG:s mer kärleksfulla väg). Sedan denna tid är Zeeris och Delitha bittra fiender.
(UG ges i likhet med de grekiska gudarna mänskliga egenskaper, något som Etin inte har).
Jag är inte helt med här. Dramatiken blir mer intressant om Zeeris från början har varit one of the good guys, likställd t ex Sankma (varför skulle annars Delitha brytt sig om honom?), som avfallit efter att ha drabbats av övermod.
Mikael skrev: UG i Berendiens historia:
Tolans folk var besvikna på sina gudar som uppenbarligen ignorerat dem och deras långa tid av plågor under den mörka tid som var innan och efter 3K. Man förkastade Imperiets stora gudar, de Äldre, och tog sig nya mer barmhärtiga gudar.
vije skrev:Året är sisådär kring 100 fO. Vi har en del mäktiga grupperingar i landet där det i övrigt råder kaos. Dessa mäktiga grupperingar slår sig samman för att försöka ena landet.


Detta kan funka, men vi måste först bestämma vilka de GG var och var UG kom ifrån. Man kan tänka sig att de GG var en jorisk import, medans
de UG:s panteon var stamväsen dyrkade av Tolans urbefolkning.
Där ingår även grupper av människor som dyrkar Ninnave, en variant på Moder Jord. Dessa lever i kontakt med alver och älvfolk och har en outtalad försvarsallians.


Jag är helt överens.
Som så många andra har han (landsfaderna Tebarchus) övergett de joriska gudarna och tagit sig nya, kanske han tror på Kartov, en prejorisk ätteande och surmagat jordväsen. Tillsammans lägger grupperingarna upp planer på att ena landet, och i det ingår att slå fast en religion som skall kunna få folkets stöd och som skall kunna hålla de olika grupperingarna sams.
Grupperingarnas mäktigaste präster finner överraskande att deras olika gudar och gudinnor är besläktade, oftast syskon, halvsyskon eller kusiner.


Detta stämmer inte med beskrivningen av den riksbildning som finns sedan tidigare då det var Bermond Riksfader som utropade Berendien efter svartfolkskrigen. Dessa krig är viktiga för landets historia för de förklarar dels hur feodalismen i riket föddes och det förklarar de djuriske halvfolkens juridiskt fria ställning. På Tebarchus tid var Berendien ett svagt hoplänkat ättesamhälle som valde kung (lite som Britannien pre-Arthur).
Mikael skrev:Erbulasbergen lever ett bergsfolk som förr bebodde dagens felicien. Deras gud är den hårde Zeeris.) [/i]Med influenser från feliciska svartpräster (felisorden) grundas kulten av Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Zeeris vävs i Berendien in i de Unga gudarnas panteon som en svart outsider, en oäkting till halvbror skulle man kunna säga. Zeeris budskap är simpelt nog; samla makt och rikedomar till Zeeris ankomst.


Se om Zeeris ovan.
vije skrev:När sedan LV gör intåg börjar de rota i UG:s barndom och hittar alla dessa små snaskigheter som de genast börjar använda sig av
att vissa gudar bara är maskerade golwyndagudar, har generande enkla rötter, bara är naturväsen osv osv (kanske de rentav understöder Zeeris orden för att påvisa UG:s koppling till the dark side och dra ut UG i smutsen.)
Jajamensan!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Varning: Jag kommer nu vara gnällig igen om kartan. Ta ett djupt andetag och försök ha överseende, jag kanske har en poäng...

Spelknepe och Ghazam, och övriga, kartan behöver justeras!
Även om vi nu inte återgår till källornas avståndsangivelser så har ju floder och områden öster, väster och norr om Kandra ändrats rejält. (Iaf om jag läst kartorna korrekt :? )

Observationer och frågor:

Enligt kartan är Tvefloden källa till Isrul, (som jag förstår blev en kompromiss mellan kartor), samt Getån och Gräsån? Är det riktigt?

Om Isrul är flod direkt till Kandra, är den farbar och varför är (tycks) vägen vara den viktiga handelsleden till Kandra i öst-västlig riktning?

Vad hände med Månträsk, Trolldammen och Getå kvarndamm?

Söder om Kandra har Getån bytt namn till Kimerafloden, det borde väl isf vara först från Hebanon där ån blir flod eller?

Är floden söder om Entika tänkt att vara Opa-floden? Var har den sin källa (är det sjön som tycks vara samma som Tväråns källa)?

Byarnan Keram och Krom borde kanske vara gul prick? Hur stor är Edgir, gul prick? Sedan var det ju det här med Karan-nur-Alemin?

Skall det inte vara lite mer berg och skog?

Är jag forumets gnällspik? Förmodligen... :roll:
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-10 18:05, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dramatiken blir mer intressant om Zeeris från början har varit one of the good guys, likställd t ex Sankma (varför skulle annars Delitha brytt sig om honom?), som avfallit efter att ha drabbats av övermod.
Han är ju det, en av de goda, men likt en Anakin Skywalker bär han ett mörker inom sig som tillslut kommer ut.
Detta kan funka, men vi måste först bestämma vilka de GG var och var UG kom ifrån. Man kan tänka sig att de GG var en jorisk import, medans
de UG:s panteon var stamväsen dyrkade av Tolans urbefolkning.
Jag föreställer mig att Tolanborna efter 3K betraktade alla imperiets officiella gudar (dvs de största och mest kända) som de GG/ÄG. Så out with the old in with the new. En yngre generation, gärna med lokal tolansk förankring, Arvingarna tar plats. GG är framförallt några stora, men andra halvstora som förknippades med imperiet åkte ut med badvattnet. Idag är det ingen som minns namnen på exakt vilka ÄG som UG besegrade. De ses som ett ondkefullt kollektiv.

Detta stämmer inte med beskrivningen av den riksbildning som finns sedan tidigare då det var Bermond Riksfader som utropade Berendien efter svartfolkskrigen. Dessa krig är viktiga för landets historia för de förklarar dels hur feodalismen i riket föddes och det förklarar de djuriske halvfolkens juridiskt fria ställning. På Tebarchus tid var Berendien ett svagt hoplänkat ättesamhälle som valde kung (lite som Britannien pre-Arthur).
Det har du naturligtvis rätt i (du har ju skrivit det :wink: ) det där med landsfadern kom från diskussioner när du var borta. Ändra till...
49 f.O
Hövdingen i Entika, Tebarchus lyckas med Gabrandus hjälp att ena alla hövdingarna i norra Tolan, och blir själv vald till kung. Man är egentligen djupt oense, men man inser att man måste enas om man skall kunna motstå svartfolken.


Vid denna tidpunkt passar det i tycker jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Äldre gudarna = golwyndiska panteonet är något vi på forumet har kommit upp med, eller hur? :?
Golwyndas gudar => Kruns => Imperiets => Trakorien! Mirel? Staden O! Drylo? Kalklanden? Klomellien?

och...
Mikael skrev:Som jag ser det så är UG:s företrädare GG en allmän beskrivning av en rad gudar ingen längre kan de exaka namnen på. De symboliserar tolanbornas besvikelse och ilska mot Imperiet, dess sena kejsare och dess mäktiga gudar som lät Tolans folk lida.

Folk sökte rötterna, religioner som överlevt på Tolan lite i skymundan från de stora kolosserna. Senare fann man att dessa gudar var släkt och gemensamt hade besegrat GG. :shock:

En berendier idag blir därför inte upprörd över att en trakorier dyrkar en av vad som kan förmodas vara GG. (Möjligen kan en historiker och teolog förklara sammanhangen och då få berendien att reagera med avsky...)
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Kloka inlägg, mina herrar.

Det slog mig att ÄG ju kan ha många olika skepnader (exempel från Trakorien visar ju på detta - se Shamash!) och dessa kan förändras i tid och rum. Man kan ju jämföra hur guden Baal gick genom många olika metamorfoser i det gamla Rom. Ett tänkbart scenario är att det uppstått ett lokalt religiöst tyranneri på Tolan som gått överstyr och att UG införs understött av Landori (särskilt Ninnave, men frågan är om alverna lägger sig i människornas affärer?). Sedan kommer 3K och precis som tidigare skrivits här så kommer en väckelse i spillrorna av konfluxens härjningar. Man kan tänka sig att UG:s gryende prästerskap bidragit i kampen mot svartfolken och på så sätt blivit en viktig del i den berendiska kulturen. Att UG är ursprungliga Tolan-andeväsen är analogt med att många av dess gudar inte dyrkas i tempel utan i naturen (se Kandra).

När det gäller den berendiska stadsbildningen ser jag att den växer fram under lång tid snarare än att den planeras. Det är ju historiskt trovärdigt. Efter 3K är ju Tolan i spillror och anarki råder, förfallet är stort. En centraliserad och välorganiserad statsmakt i Berendien på feodal basis tvingas fram genom det yttre hotet från svartfolk och deras allierade (varför inte förvildade, degenererade barbarfolk som dyrkar ÄG?), precis som likadana statsappareter uppstår i Europa under medeltiden inför trycket från vikingar, hunner och muslimer.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Skulle inte vilja definiera dig som gnällspik utan snarare någon som har järnkoll på detaljerna - vilket är fruktansvärt bra.

Kartan över Berendien var den första kartan jag gjorde, där jag även slängde in lite av mina egna påhittade namn som tydligen har hängt med hela tiden - Tvefloden, Kimeraflodem, Järntopp, Eldhele, Durnfast, Sju-äldres-träsk, etc.

Personligen så har jag inget att strida för, utan vill sträva efter det som är rätt eller riktigt (eller mest passande).

Så jag gör de ändringarna som Ghazam önskar, efter din övertygelse förstås. :)
Skriv svar