Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ghazam skrev:
Vad berendiern säger om sina kardiska kollegor
Echterna? De kan vara riktigt tröttsamma skrythalsar, burdusa sällar och de har verkligen ingen smak när det gäller det goda livet. De är rent ut sagt hopplöst bakom när det gäller skönhet och kultur! En del av dem är så råa till sättet att man inte kan se någon skillnad mellan en echt och de jorduaekaerlar som de försvarar sig mot!
Men, en om du någon gång har vunnit en echts vänskap så har du den livet ut! Och om en echt lovat dig något, ja då kan du ge dig tusan på att han hellre skulle kasta sig på sitt svärd än sviker det löftet (förutsatt att du inte betraktas som en ärelös person...). Jag hade hellre inte velat stå i vägen för en tropp kardiska riddare som anfaller sida vid sida, för lojalare stridskamrater finns inte i hela Ereb! Så om jag skulle bege mig djupt in i Erbulasbergens trollhålor så hade jag valt en kardisk frände att passa min rygg, för dessa hedersknyfflar kan man lita på i vått och torrt och då gör det ju inte mycket att de ofta är fula som stryk!
:lol:
Det går rätt upp på wikin!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Zorakien

God stridsman 8-9 (varierar något)
Kunnig inom administration och juridik 5 ( bör man kunna för att avancera inom politik och håva in pengar)
Kunnig inom klassisk bildning (matematik, filosofi, språk, historia etc) 7 (en allt viktigare egenskap i Zorakien)
Vackert utseende 5 (alltid en fördel men pengar och makt är viktigare)
Duktig på att dikta, spela och sjunga 7 (kompenserar utseendet...i någon mån)
Snygga och fina kläder 7-9 (beror på adel)
Hövisk mot damer 7-9 (beror på adel)
Artig-Vältalighet 9 (mycket viktigt även när man uttalar en dödlig förolämpning-vältalighet är en konstform)
Ärlig och rättskaffens 7 (beror mycket på politik och person)
Rättvis och sportsmannamässig 4 (ändmålet helgar medlen)
Religiös/from 5-7 (varierar något)
Handlingskraftig 9
Trofast sin herre (den näst i rang enligt det rådande feodala systemet) 5 (beror på vilka herrar man har....då man kan ha flera herrar i det Zorakiska feodala systemet)
Trofast sin ätt 7
Trofast sin Kung 9
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser fram emot när vi kan göra liknande för hynsolger, jorpagnier och magiller, kanske även trakorier och klomellier! :)
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

birkebeineren skrev:Ser fram emot när vi kan göra liknande för hynsolger, jorpagnier och magiller, kanske även trakorier och klomellier! :)
Ja, nu syns skillnaderna mellan riddarna i Berendien, Zorakin och Kardien på ett konkret sätt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Varning: Jag kommer nu vara gnällig igen om kartan. Ta ett djupt andetag och försök ha överseende, jag kanske har en poäng...

Spelknepe och Ghazam, och övriga, kartan behöver justeras!
Även om vi nu inte återgår till källornas avståndsangivelser så har ju floder och områden öster, väster och norr om Kandra ändrats rejält. (Iaf om jag läst kartorna korrekt :? )

Observationer och frågor:

Enligt kartan är Tvefloden källa till Isrul, (som jag förstår blev en kompromiss mellan kartor), samt Getån och Gräsån? Är det riktigt?

Om Isrul är flod direkt till Kandra, är den farbar och varför är (tycks) vägen vara den viktiga handelsleden till Kandra i öst-västlig riktning?

Vad hände med Månträsk, Trolldammen och Getå kvarndamm?

Söder om Kandra har Getån bytt namn till Kimerafloden, det borde väl isf vara först från Hebanon där ån blir flod eller?

Är floden söder om Entika tänkt att vara Opa-floden? Var har den sin källa (är det sjön som tycks vara samma som Tväråns källa)?

Byarnan Keram och Krom borde kanske vara gul prick? Hur stor är Edgir, gul prick? Sedan var det ju det här med Karan-nur-Alemin?

Skall det inte vara lite mer berg och skog?
Hur blir det egentligen med dessa, och andra, kartografiska frågor som här Mikael tar upp?

Behöver inte egentligen hela kartan över Berendien ses över?

Mäster Ghazam? :?
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

All work and no play för mig den senaste tiden... Det kungliga berendiska kartografiska sällskapet är dock inkallat till en extra session i Entika i veckan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ghazam skrev:All work and no play för mig den senaste tiden... Det kungliga berendiska kartografiska sällskapet är dock inkallat till en extra session i Entika i veckan.
Ser fram emot den! :D
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Mötet är öppnat...

...och avslutat. Synpunkter skickade till Mikael för bearbetning!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ghazam skrev:Mötet är öppnat...

...och avslutat. Synpunkter skickade till Mikael för bearbetning!
Fick vi inte vara med? :(
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Ghazam skrev:Mötet är öppnat...

...och avslutat. Synpunkter skickade till Mikael för bearbetning!
Fick vi inte vara med? :(
Jag har gnällt mest så jag fick en pre-view. Har du några specifika idéer Birke?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag har gnällt mest så jag fick en pre-view. Har du några specifika idéer Birke?
Helst skulle jag se att kartan från Enhörningshornet med byn Keram i söder och staden Kandra i norr fick behålla sin skala och infogas som en mindre bit i den stora Berendienkartan.
Med detta som utgångspunkt kan sedan det mesta av Spelknepes och Ghazams karta behållas.

En annan fundering som rör Berendiens geografi men utan att kräva några kartändringar är städerna Atrema och Lindaros existensgrunnlag. Från Kandra-modulen vet vi att mellan dessa städer går en viktig handelsväg. Denna är ett säkrare alternativ än sjövägen söder om Tolanhalvön och feliciernas farvatten. Frågan är om det endast är berendierna som använder vägen eller om de tillåter andra länders handlare att färdas här också? Tull skulle i så fall vara viktiga inkomstkällor för städerna och Berendien som handelsnation.

Atremas läge känns enkel att förklara genom närheten till Jorpagna och Erebs inre (bla Mirel och Nargur) medans Lindaros är lite knepigare. Hynsolge kan synas som en logisk handelspartner men enligt EA-boxen så är inte kontakterna goda och både den hynsolgiske kungen och adeln i landet har samröre med Felicien. Ett annat alternativ är Krun men deras närvaro i Kopparhavet sägs hindras av återigen dessa felicier. Har möjligtvis erebosier och dalker egna skepp som opererar här i östra Kopparhavet utan stöd från sina egna hemmahamnar?

Vad tycker ni? :?

En bidragande anledning till Lindaros betydelse kan också vara som närmaste större stad till flodvägen från Torshem och dvärgahandeln härifrån. En bit mellan Leipterflodens mynning och Lindaros men det gör bara vägen lite längre. Sen har jag i Hynsolge-tråden (i sammanhang med egen äventyrskonstruktion) funderat kring en handelsled från Leipters mynning, genom eller söder om östra Landori, upp till norra Hynsolge och vidare ner i Cereval. Denna kan också bidra till Lindaros betydelse.

(i äventyret så har Lindaros monopol på handeln med lapiz lazuli från östra Ereb/Akrogal vilket ger ett mycket eftertraktat färgämne och en välanvändt alkemisk ingrediens)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Jag har gnällt mest så jag fick en pre-view. Har du några specifika idéer Birke?
Helst skulle jag se att kartan från Enhörningshornet med byn Keram i söder och staden Kandra i norr fick behålla sin skala och infogas som en mindre bit i den stora Berendienkartan.
Med detta som utgångspunkt kan sedan det mesta av Spelknepes och Ghazams karta behållas.

En bidragande anledning till Lindaros betydelse kan också vara som närmaste större stad till flodvägen från Torshem och dvärgahandeln härifrån. En bit mellan Leipterflodens mynning och Lindaros men det gör bara vägen lite längre. Sen har jag i Hynsolge-tråden (i sammanhang med egen äventyrskonstruktion) funderat kring en handelsled från Leipters mynning, genom eller söder om östra Landori, upp till norra Hynsolge och vidare ner i Cereval. Denna kan också bidra till Lindaros betydelse.
Håller med och tycker det låter bra.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Yes, låter fint. Lindaros placering beror mycket på att Berendiens östkust är långgrund en bra bit från Kungsfortet och norrut, varför det är ont om naturliga hamnar i området. Staden kan ju ha anor från den joriska tiden då en hamn behövdes för kontakten med Hynsolge. Att staden är viktig p g a dess närhet till Torshem verkar också logiskt.

/Trötta hälsningar från en magsjuk Ghazam
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ghazam skrev:Yes, låter fint. Lindaros placering beror mycket på att Berendiens östkust är långgrund en bra bit från Kungsfortet och norrut, varför det är ont om naturliga hamnar i området. Staden kan ju ha anor från den joriska tiden då en hamn behövdes för kontakten med Hynsolge. Att staden är viktig p g a dess närhet till Torshem verkar också logiskt.

/Trötta hälsningar från en magsjuk Ghazam
Låter bra!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ghazam skrev:
/Trötta hälsningar från en magsjuk Ghazam
:(

Krya på dig! :D
Skriv svar