Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle nog också vilja redigera lite på Berendienkartan och även i Ghazams ofullständiga material (känns som han inte hann publisera allt han hade) men låter det bero så länge.

De Unga Gudarnas ankomst skulle kanske kunna knytas till funderingarna kring ett tidigare BerendiA? Kanske ett rike som existerade mot slutet av Mörkertiden men som svartfolken erövrade (för att senare återuppstå som BerendiEN efter detta slag vid Sankmas Klint som nämns?

De Unga Gudarna är kanske både bönders och adels religion men LV har börjat få fäste bland städernas hanverkare och handlare?

Vilken justering menar du Mikael?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Vill tillägga att jag i huvudsak inte ogillar vad Ghazam skrev, men undrar fortfarande varför det svaldes så fullständigt. Jag vet att Spelis inte gillar detta, men kartan krymte Berendien och dess potential avsevärt.
Que?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hade för mig att LV tog över nästan helt från UG i Ghazams text, men får väl läsa om den (ett dåligt russin tycker jag). LV är närvarande i Berendien och det finns ett säte i Ventimiglia. Hur mkt mer officiellt finns det? Sedan blev ju Wegil = St Wegil för att berendien var LV eller hur var det med det? Kanske får läsa Berendien igen iaf. Finns på wikin nu tror jag va?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Hade för mig att LV tog över nästan helt från UG i Ghazams text, men får väl läsa om den (ett dåligt russin tycker jag). LV är närvarande i Berendien och det finns ett säte i Ventimiglia. Hur mkt mer officiellt finns det? Sedan blev ju Wegil = St Wegil för att berendien var LV eller hur var det med det? Kanske får läsa Berendien igen iaf. Finns på wikin nu tror jag va?
Tycker också LV blev lite för stark enligt Ghazam men den bör absolut finnas och gärna bidra till att levandegöra Berendien med konflikter och äventyrsmöjligheter.

Jag menade inte att Wegil endast skulle vara ett LV helgon utan har försökt göra honom till en gud som både jorer och nargurer har tolkat på olika vis. Något i stil med att Ungguden Wegil engång faktisk vandrade på Altor men tolkades olika; av nargurerna som en ahrlin eller Hjälte och av LV-trogna jorer som ett Helgon.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Men i Torshem är ju Wegil en gud i sin egen rätt, med motståndaren Kashim. De kommer från De Gamla Gudarna från Imperiets dagar. Det står iget om LV i Torshem, även om den naturligt borde finna med representation om än liten.

Har lagt till De Unga Gudarna under Religion.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Men i Torshem är ju Wegil en gud i sin egen rätt, med motståndaren Kashim. De kommer från De Gamla Gudarna från Imperiets dagar. Det står iget om LV i Torshem, även om den naturligt borde finna med representation om än liten.
Det är ingen viktig detalj men antog att LV även fanns i denna joriska utpost (hade även för mig att det nämns någonstans i texten om Torsborg men kan ha fel). Tanken är dock att Wegil faktisk är en guddom, men att LV och nargurerna har tolkat om det på sitt sätt. Tre "religioner" tillber samma guddom på samma plats... :twisted:

Vad om Wegil är en Ung Gud och Kashim en Gammal Gud?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Eftersom de unga gudarna nämns för sig i Torshem tycker inte jag det. Wegil-tron tycker jag som sagt har ett berättigande i sig själv. Nargurernas variant känns rätt liksom att det kan finnas LV-missionärer som försöker göra honom till helgon för att omvända hedningarna.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Berendiska historien skrev: 900-talet f.O
De svaga tolanska stammarna börjar jorifieras. Man tar sig an jorisk kultur, språk och namn.

150-talet f.O
Ett avtal sluts mellan Ninnaves och Delithas prästinnor och alverna i Landori om hjälp, mycket tack vare att Ninnave och Moder Jord har så mycket gemensamt. I det tysta knyts Berendien ihop av De Unga Gudarnas religion.

49 f.O
Hövdingen i Entika, Tebarchus lyckas med Gabrandus hjälp att ena alla hövdingarna i norra Tolan, och blir själv vald till kung. Man är egentligen djupt oense, men man inser att man måste enas om man skall kunna motstå svartfolken.
Plockade ovanstående ur historien. Vet inte om det är Ghazams eller från urkällorna, men jag använde det (ungefär) till ett förslag på hur de nya gudarna kan ha tänkas kommit till (Tebarchus kanske borde vara lite tidigare, men i stort sätt):

Kring 150 fO finns det så starka grupperingar i det av konfluxen härjade landet att dessa grupperingar med en enhetlig vision, besluter sig för att ena landet (ledda av någon lämplig landsfader, urkonung (Tebarchus?)), men man behöver en religion. Den gamla tron fick skulden för konfluxen och är hatad, och andetro och vidskepelse regerar. Man beslutar att knåpa ihop ett eget panteon, ett som liknar det jorpagniska så att folk kan känna igen sig, men som ändå är nytt, fräsht och oskuldsfullt.
Samtidigt är alverna inblandade. De vill se ett stabilt och fredligt Berendien som inte hotar deras existens. Alverna är mer eller mindre allierade med de riksbyggande krafterna och börjar propagera för gudinnan Ninnave, en avatar på tevatenu/Moder jord som en ensam gudinna i ny monoteistism. "Urkungen" vill dock ha ett panteon och man samlar diverse lokala bruksgudar och naturandar som existerat redan på tolanernas tid, innan Jorpagna, knådar lite om och slår ihop dem i en "harmonisk familj". Med finns både Zeeris och Delithia, berenderna har inte granskat sina nya gudars historia allt för noggrant och är lyckligt ovetande om att den ena är en uråldrig och destruktiv two-timin' hoe. Alverna som alltså hjälper till med uppbyggandet av det nya riket, sliter sig i håret över Zeeris i synnerhet - hon skall slopas och Delithia skall stöpas om till Ninneve. Så småningom blir det också så, mer eller mindre, men först efter uppslitande kamper inom de nygrundade ordnarna. Och kanske urkungarna hinner svära sina trohetseder i Zeeris namn, och rikets grundvalar läggs i hennes tecken.
Mänskorna fuckar alltså till det för sig. Kanske det rentav är så att det är deras egen idé att ersätta Delithia med Ninneve, i stället för att ta med henne vid sidan av Delithia som är en naturlig motvikt till Zeeris. Alverna hade kanske gärna sett både Delithia och Ninneve, men de pragmatiska ordningsfreakarna till mänskor tyckte att de överlappade varandra och beslöt sig för bara den ena.

I de nya gudarnas historia finns alltså genanta detaljer att gräva fram, något som LV utnyttjar för fullt. Någon av gudarna kanske tidigare var en pervers alkoholist och rumptafsare, en annan kanske bara är en slarvig omskrivning/maskering av en av de gamla gudarna. Sholak = Shamash tex. osv.
Sen finns det förstås lyckade val också, jag kan tänka mig att Sankma är en gudagåva (heh..) för magiker och akademiker, och en bidragande faktor till Berendiens höga magiker-status (??), Ninneve är förstås bra för relationerna till alverna och det allmänna lugnet osv osv.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vije skrev:Plockade ovanstående ur historien. Vet inte om det är Ghazams eller från urkällorna, men jag använde det (ungefär) till ett förslag på hur de nya gudarna kan ha tänkas kommit till (Tebarchus kanske borde vara lite tidigare, men i stort sätt):

Kring 150 fO finns det så starka grupperingar i det av konfluxen härjade landet att dessa grupperingar med en enhetlig vision, besluter sig för att ena landet (ledda av någon lämplig landsfader, urkonung (Tebarchus?)), men man behöver en religion. Den gamla tron fick skulden för konfluxen och är hatad, och andetro och vidskepelse regerar. Man beslutar att knåpa ihop ett eget panteon, ett som liknar det jorpagniska så att folk kan känna igen sig, men som ändå är nytt, fräsht och oskuldsfullt.
Låter för planerande. Religion är verklighet och andlighet norm för Erebs folk, även om man sedan kan använda det till värdsliga önskemål. Så Urjkungen hade tron på vissa av dessa gudar, inflytelserika präster hade talat om några av dem som besläktade (gudafamiljer var vanliga på Imperiets dagar) så att man samlar…
"Urkungen" vill dock ha ett panteon och man samlar diverse lokala bruksgudar och naturandar som existerat redan på tolanernas tid, innan Jorpagna, knådar lite om och slår ihop dem i en "harmonisk familj".
…fungerar (mötet i Nocosia). Skulle dock tona ner alvernas inblandning i detta läget.
Med finns både Zeeris och Delithia, berenderna har inte granskat sina nya gudars historia allt för noggrant och är lyckligt ovetande om att den ena är en uråldrig och destruktiv two-timin' hoe.
Är Zeeris en kvinna?
Delithia skall stöpas om till Ninneve.
Varför vill alverna det? Troligare att hon fasa ut av nybildade ordnar och prästskap. (Delithia fick sin orden först år 227 eO. Enl. Enhörningshornet).
Och kanske urkungarna hinner svära sina trohetseder i Zeeris namn, och rikets grundvalar läggs i hennes tecken.
Behövs det? Jag har följande alternativa inblandning av Zeeris i Berendien:
378 Med influenser från feliciska svartpräster grundas kulten av Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Zeeris vävs in i de Unga gudarnas panteon som en svart outsider, en oäkting till halvbror skulle man kunna säga. Zeeris budskap är simpelt nog; samla makt och rikedomar till Zeeris ankomst.

548-550 Efter att kung Johan X dör barnlös, utbryter en kamp om tronen mellan två adelssläkter som anser sig ha bäst rätt till tronen. Ragnvald Lange som är brorson till kung Ulvebrede, har stöd av många städer och större delen av adeln. Freigvand Grivp har sitt stöd bland besläktade adelsfamiljer och den stora bondebefolkningen. I två år strider man över hela landet om makten över riket. Ragnvald föraktar bönderna och begår i ilskan misstaget att alliera sig med Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Kulten utför många grymheter i Ragnvalds namn och skrämmer därför bort många av Ragnvalds stödfamiljer och städer. Ragnvald inser sitt misstag och erkänner Freigvand Grivp som kung. Ragnvald dör kort efteråt under mystiska omständigheter och Zeeriskulten drar sig undan i tysthet.


Bygger på min egen historia för Berendien, men ändrar man bara namnen på kungar mm så borde det gå att få in?
mänskor tyckte att de överlappade varandra och beslöt sig för bara den ena.
Låter bra. Nicosiamöte igen.
I de nya gudarnas historia finns alltså genanta detaljer att gräva fram, något som LV utnyttjar för fullt. Någon av gudarna kanske tidigare var en pervers alkoholist och rumptafsare, en annan kanske bara är en slarvig omskrivning/maskering av en av de gamla gudarna. Sholak = Shamash tex. osv.
Sen finns det förstås lyckade val också, jag kan tänka mig att Sankma är en gudagåva (heh..) för magiker och akademiker, och en bidragande faktor till Berendiens höga magiker-status (??), Ninneve är förstås bra för relationerna till alverna och det allmänna lugnet osv osv.
Låter OK!

Från berendiens historia.
960-talet f.O
Många veteraner från fälttågen på Aidne-halvön får jordlotter på Tolan som pensioner. Detta visar sig vara en populär belöning, då det är en lugn landsända av imperiet med mycket god jord och behagligt klimat. Befolkningen ökar och städerna Tremium (Atrema), Entichon (Entika), Lindarium (Lindaros) och Nemeii blomstrar. Opa-dalen odlas snabbast upp, och från den här tiden härstammar några av de äldsta och finaste vingårdarna.
Vad sägs om att det inre av tolan fortfarande är tät skog fullt av älvfolk, kentaurer och satyrer.
912 f.O Rådsmötet i Grafferburg
Jorerna inkallar narguriska hövdingar till ett rådsmöte invid Grafferburg. Fred och framtida handel erbjuds men då nargurerna ej är intresserade av detta och heller vill ha en ursäkt för jorernas beteende mot ovaterna och alverna i Landori, kommer jorernas verkliga avsikter fram. Kejsar Tamsolion av Jorpagna vill enbart öka sitt inflytande och sin makt i norr. En mäktig hövding kallar då kejsaren ”en söderns hund och vekling” och som svar blir samtliga nargurer nerhuggna av joriska legionärer gömda runt mötesplatsen.
Väldigt ingående och låter snarast som det berättas av en ovat än en jorer.
899 text
885 text
Jag har anpassat texten till Historien och dess kejsarnamn, får jag ändra i Berendien wikin?

828 f.O
Zenobia kröns och Härförarnas Krig slutar. Kejsarinnan återupprättar Tiberions avtal från 1022 f.O med Landoris alver och reser vid gränserna stora stenar med vilkåren om ömsesidig respekt inhugget på satenu och kejserlig jori.
Stenarna sattes upp redan 1022 fO. Förnyades stenarna och avtalet kanske?
699 f.O
En grupp magiker med mycket gemensamt med Stjärnläran (demonologer och nekromantiker) samlas i Belemius i södra Berendia. Deras mål var att infiltrera olika maktpositioner inom kejsardömet.
Alternativ entré för Zeeris?
150-talet f.O
Ett avtal sluts mellan Ninnaves och Delithas prästinnor och alverna i Landori om hjälp, mycket tack vare att Ninnave och Moder Jord har så mycket gemensamt. I det tysta knyts Berendien ihop av De Unga Gudarnas religion.
Som sagt, Delithas organisation är mkt yngre.
7 e.O Slaget vid Sankmas Klint
Orchernas huvudhär besegras i ett väldigt slag av Bermond och hans söners alvunderstödda armé. Även halvlängdsmän, vargmän, kentaurer, satyrer, ankor och dvärgar uppges ha bidragit med trupper för att rensa Tolan från svarterna. Kung Bermond ger sina närmaste kämpar olika delar av Berendien som belöning – feodalsystemet införs. Även de icke-mänskliga raserna belönas, Bermond lovar att inte röra alvernas skogar och evig fred med Landori, samt att ingen icke-mänsklig varelse (förutom svartfolk) skall nekas att bo i Berendien och skall inte förföljas där. Kung Bermond utropar därmed konungariket Berendien från Landoris gräns i norr till Erbulasbergen i söder. Från den här tiden härstammar också berendiernas öppna sinne för andra folk och kulturer. Bermond kallas i historieskrifterna för Riksfader.
Skippa dvärgarna så blir det inte lika mkt Tolkien. De har inget större intresse i tolan ännu ändå.
Ca 150 e.O
Kimzônerna anländer efter en stapatsrik färd till Koalintviken söder om Erbulas. Kungariket Felicien grundas efter ett par år. (Ereb Altor-boxen)

Beboddes av primitiva fiskarfolk, så det var ej en del av Berendien eller?

Kandras ”grundande” av magiker mitt i de centrala skogarna på Tolan kan byggas ut från Kandra och tas med.
275 e.O
Det Andra soltåget mot Efaro. Viss berendisk medverkan. (Drakar och Demoner Ivanhoe)
278-281 e.O
Den stora schismen. Den Lysande Vägens splittras i två grenar och missionen blir lidande. Dock har redan den nya religionen fått starkt fäste hos Berendiens nya köpmannaklass.
Detta bör föregås med kort beskrivning av lärans ankomst till Berendien. Enligt Kandra kom LV först till landet ca år 510 ! Det står vidare att det är köpmännens religion.
443 e.O
Landori hotas ånyo av svartfolksinvasioner och Valerian III stupar i striderna. Valerian IV är blott fyra år när detta händer och landet styrs av ett råd tills denne är mogen.
Behöver beskrivas utförligare och motiveras.
503 e.O
Det dalkiska handelshuset Calvado etablerar sig i Entika, Atrema och Ventimiglia. (Calvado nämns i Kopparhavets Kapare()
Varför är just detta viktigt till skillnad från andra handelshus? Stryk det.

5e Soltåget strykes tycker jag!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ghazam (I svavelvinter forum)

Angående religionen finns det dock motstridiga källor. I Ereb Altor-boxen finns det t o m motstridiga fakta. Detta förmodligen eftersom Äventyrsspel hade olika författare till prylarna. De Unga Gudarna är Berendiens äldre religion, och innehåller det panteon beskrivet i föregående inlägg. Men den Lysande Vägen har missionerat mycket i landet.
Min bild av religionen i Berendien är att de Unga Gudarna tillbeds på landsbyggden och av enkelt folk som lever nära naturen. Den monoteistiska Lysande Vägen har dock fått genomslag i städerna, hos köpmannaklassen och hos adeln (som attraheras av Lysande Vägens samhällsbevarande inslag). De Unga Gudarnas religion påminner lite om hinduismen, det finns ingen hierarkisk organisation utan varje gudom har sina egna tempel och traditioner, och dyrkarna väljer den gud som passar dem bäst. Lysande Vägen är betydligt mer välorganiserad, och rikare.
Situationen är lite som i Storbrittanien under Arthureran/tidig medeltid, d v s en monoteistisk lära på frammarsch i samexistens med en hednisk religion med djupa rötter i kultur och tradition. I min kampanj tänker jag givetvis uttnyttja detta, då det kan ge många intressanta uppslag.

Lucius:
Lysande vägen vinner nog också mycket anhängare i de rikare kvarteren som däriegnom ser en ny väg till en maktposition för deras söner. I en descentraliserad religion som de unga gudarnas är det svårt att bygga upp maktstrukturer. Av den anledningen är nog också missionerandet ganska intensivt på landsbyggden för att foga in de obstinata bönderna i ledet så att säga.

Jag kan tänka mig att scenariot påminner en del om när Sverige kristnades och det var "kungarna" som i steg ett blev kristna. Hos folket levde den gamla religionen kvar längre. Även när man begravde folk enligt den nya reliogionen var det någon som stoppade in en torshammarring i graven i smyg, för man visste väl inte säkert hur det skulle gå efter döden och det är ju alltid bra att gardera sig.

Ghazam:
Det är min uppfattning också, i stort. Missionerandet fick ju en knäck efter Stora Schismen, och har bara gett viss framgång. Jag antar att många sett Etin som ännu en gud i mängden och att det är helt i sin ordning att dyrka denne om man vill. Därmed ser man inte Lysande Vägen som ett hot, men man har väldigt liten förståelse för den monoteistiska tanken. En del dyrkar säkerligen Etin vid sidan om de Unga Gudarna, precis som de dyrkar Sankma ibland och Ninnave ibland. En del ser säkert också Etin som Sholak med annat namn. Lysande Vägens bontisâl och riarker sliter sina hårtestar vid detta beteende!

I min kampanj skall de flesta adelsmän vara av Lysande Vägen, men det ska också finnas kvar traditionalister. Kungen sitter i en klämd sits mellan de bägge religionerna, dels vilar hans makt på gamla traditioner, och många av hans ritualer och symboler är klart "hedniska". Samtidigt är han den Lysande Vägens beskyddare i Berendien... Lite som kung Arthurs dilemma i "Avalons dimmor" alltså.

I min version av Berendien har konungen starkt begränsad makt (han är förvisso väldigt rik) men landets politiska struktur präglas mycket av flera rika adelsätter med digra stamtavlor. Kyrkan (Lysande Vägen) är på uppgång och stärker sina positioner. Religionen komplicerar ytterligare situationen genom att en del ätter fortfarande bekänner sig till den gamla religionen. Detta ger möjlighet till en pyrande konflikt under ytan, som än så länge bara gestaltar sig på små områden. Torneringen i Hebanon i Enhörningshornet är ett sådant exempel, då det snabbt blev Lysande Vägen-riddarna mot hednariddarna...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Blev ett lite rörigt inlägg detta... :?
Mikael skrev:
Med finns både Zeeris och Delithia, berenderna har inte granskat sina nya gudars historia allt för noggrant och är lyckligt ovetande om att den ena är en uråldrig och destruktiv two-timin' hoe.
Är Zeeris en kvinna?
Zeeris tror jag beskrivs som en mannlig guddom.
Mikael skrev:
Delithia skall stöpas om till Ninneve.
Varför vill alverna det? Troligare att hon fasa ut av nybildade ordnar och prästskap. (Delithia fick sin orden först år 227 eO. Enl. Enhörningshornet).
Två olika gudinnor tycker jag. I Enhörningshornet-modulen beskrivs ett samarbete mellan dessa och att Nynnaeveprästinnorna är de enda som axepterar Delitha innanför Kandras stadsmurar.
Mikael skrev:
I de nya gudarnas historia finns alltså genanta detaljer att gräva fram, något som LV utnyttjar för fullt. Någon av gudarna kanske tidigare var en pervers alkoholist och rumptafsare, en annan kanske bara är en slarvig omskrivning/maskering av en av de gamla gudarna. Sholak = Shamash tex. osv.
Låter OK!
Mycket möjligt att detta är åsikter bland Etinstrogna men är det en retorik som LV använder i sin mission?
Mikael skrev:
699 f.O
En grupp magiker med mycket gemensamt med Stjärnläran (demonologer och nekromantiker) samlas i Belemius i södra Berendia. Deras mål var att infiltrera olika maktpositioner inom kejsardömet.
Alternativ entré för Zeeris?
Det skulle det kunna vara. Fast tillhör inte dessa upplysningar något som Ghazam skrev in som tillhörande något "större"? Dock inget hinder för att använda det.
Mikael skrev:
150-talet f.O
Ett avtal sluts mellan Ninnaves och Delithas prästinnor och alverna i Landori om hjälp, mycket tack vare att Ninnave och Moder Jord har så mycket gemensamt. I det tysta knyts Berendien ihop av De Unga Gudarnas religion.
Som sagt, Delithas organisation är mkt yngre.
Precis, Delitha är yngre. Men något slags gammalt avtal mellan alver och berendier tycker jag vi skal fläta in någonstans.
Mikael skrev:
7 e.O Slaget vid Sankmas Klint
Orchernas huvudhär besegras i ett väldigt slag av Bermond och hans söners alvunderstödda armé. Även halvlängdsmän, vargmän, kentaurer, satyrer, ankor och dvärgar uppges ha bidragit med trupper för att rensa Tolan från svarterna. Kung Bermond ger sina närmaste kämpar olika delar av Berendien som belöning – feodalsystemet införs. Även de icke-mänskliga raserna belönas, Bermond lovar att inte röra alvernas skogar och evig fred med Landori, samt att ingen icke-mänsklig varelse (förutom svartfolk) skall nekas att bo i Berendien och skall inte förföljas där. Kung Bermond utropar därmed konungariket Berendien från Landoris gräns i norr till Erbulasbergen i söder. Från den här tiden härstammar också berendiernas öppna sinne för andra folk och kulturer. Bermond kallas i historieskrifterna för Riksfader.
Skippa dvärgarna så blir det inte lika mkt Tolkien. De har inget större intresse i tolan ännu ändå.
Allians mellan berendier och älvfolk låter bättre.
Mikael skrev:
275 e.O
Det Andra soltåget mot Efaro. Viss berendisk medverkan. (Drakar och Demoner Ivanhoe)
278-281 e.O
Den stora schismen. Den Lysande Vägens splittras i två grenar och missionen blir lidande. Dock har redan den nya religionen fått starkt fäste hos Berendiens nya köpmannaklass.
Detta bör föregås med kort beskrivning av lärans ankomst till Berendien. Enligt Kandra kom LV först till landet ca år 510 ! Det står vidare att det är köpmännens religion.
Beroende på hur stark vi vill att LV skal vara i Berendien kan vi tolka detta årstal olika; det år kerisâtet Berendien etablerades (trogna kan ha funnits tidigare); det år den första berendiska kungen officiellt bekände sig till LV; eller så kan vi låta det vara LVs dalkiska gren som etablerar sig detta året.
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-01-25 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
912 f.O Rådsmötet i Grafferburg
Jorerna inkallar narguriska hövdingar till ett rådsmöte invid Grafferburg. Fred och framtida handel erbjuds men då nargurerna ej är intresserade av detta och heller vill ha en ursäkt för jorernas beteende mot ovaterna och alverna i Landori, kommer jorernas verkliga avsikter fram. Kejsar Tamsolion av Jorpagna vill enbart öka sitt inflytande och sin makt i norr. En mäktig hövding kallar då kejsaren ”en söderns hund och vekling” och som svar blir samtliga nargurer nerhuggna av joriska legionärer gömda runt mötesplatsen.
Väldigt ingående och låter snarast som det berättas av en ovat än en jorer.
Det är mina ord och jag skrev från ett narguriskt perspektiv. Jag bör nog redigera den lite i just Berendiens historia men jag tycker att händelser som berör flera länder/kulturer skal beskrivas ur respektives synspunkt. I mandelmunkarnas kronologi kan den neutrala beskrivningen finnas.
Mikael skrev:
828 f.O
Zenobia kröns och Härförarnas Krig slutar. Kejsarinnan återupprättar Tiberions avtal från 1022 f.O med Landoris alver och reser vid gränserna stora stenar med vilkåren om ömsesidig respekt inhugget på satenu och kejserlig jori.
Stenarna sattes upp redan 1022 fO. Förnyades stenarna och avtalet kanske?
Tanken är att Zenobia reste stenarna 828 fO för att minnas det återupprättade Tiberions avtal från 1022 fO.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Egna teorier:

Då Berendien har goda relationer med Caddo ser jag det som troligt att den grenen etablerade sig först, av de båda.

Jag har alltid sett det som att Berendien har ett lillbrorskomplex till Zorakin och Kardien (Läs bla zorakienstycket i spelarboken EA)
, varför en stor del av åtminstone den yngre adeln villigt har bekännt sig till LV och då främst den aidniska versionen.

Då Sholak gav människan magin finns det uppenbara konflikter mellan dalkiska LV och Unga Gudarna(UG), hur openminded och fördomsfria alla än hävdar sig vara blan fraktionerna.

Närheten till alverna kan mycket väl ha påverkat berendiernas syn på Ninave som en variant av Tevatenu. Alverna bryr sig föga om detta dock.

Fördelningen LV/UA i stort ser jag som följer:
Adel:LV
Gammal tjurnackad superpatriotisk adel:UG
Köpmän: LV
Övriga borgare: LV och/eller UG (spridda skurar, vissa kör båda vrianter för säkerhets skull)
Bönder: UG

Sedan varierar det beroende på vart i landet man bor och vilka relationer man har i övrigt. LV starkast i städer, framförallt på västkusten. UG starkast på landsbygden och än mer på östkusten. Kandra är UG. Staden har en magikerakademi och är grundad av magiker. Klart som attan att Sholak är nummer 1 här.

Vill minnas att UG dyrkas på fler ställen men minns inte källor. Caddo?, Erebos? Krilloan? Dock inte som huvudreligon, men endå med viss ställning.

Zeerisanhängare för ett respektabelt vardagsliv, med sjukstugor etc vill jag också minnas. Hade dom varit öppet "onda" så skulle dom väl inte få ha så mycket tempel som dom ändå har. Däremot så är dom portade i Kandra...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter som ganska vettiga tankar Fafnir, det enda jag ställer mig frågande till är om den dalkiska grenen av LV kan sägas varit först i Berendien?

Ett alternativ är att LV under storhetstiden bedrev mission i Berendien, huvudsakligen av dalker, men att denna senare avtog efter Stora Schismen. Anledningen var huvudsaklig att den tillspetsade frågan om magins ställning gjorde berendierna foga mottagliga för dalkernas gren. Berendierna hade länge levt med den magivänlige Sholak och även om de kunde känna sig lockade av Odos bud så ville de inte se magin som ond. Den aidniske grenen kunne därför överta missionen, om än med foga bättre resultat; Etin blev gärna "en till i panteonet". På senare tid har dock dalkerna vändt tillbaka genom den utökande handeln och LV är återigen på framgång.

Angående tron på UG så tror jag tidigare vi kom fram till att den även var spridd i dagens Jorpagna?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tänker mig förvisso att köpmännen var bland de första att anamma den nya tron, dles bländade av de varor och affärer som dalkerna erbjöd. Till viss del kanske rävspel till en början.
(Åh? Etin säger du...Jooo det låter intressant(gömmer diskret Kartovamuletten) Honom har jag länge följt, ...nu angående dom häringa sextanterna....)
Sedan kom en mer sann respekt. Kan tänka mig att LV troende dalkiska köpmän är ganska bra att ha och göra med i affärer ("håll ditt ord")

Och som köpman med världen mer öppen än för borgherren bland sina åldrande ideal eller bonde, upptagen med sin bördiga mylla. Köpmän har en tendens att se på magi med mer skeptism iallafall. (Bara bländverk säger du? Sanna mina ord där slog ni nog huvudet på spiken. Vinets smak, guldets lyster och kvalitén på tygets fibrer kan man känna dofta och smaka och vet var man har. Magi, nja det ska man nog akta sig för)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar