Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Tillbaks...

Inlägg av Adragoor »

Ghazam skrev:Hej! Jag är tillbaka, om ni vill ha mig... Har funderat en hel del på Berendien den senaste tiden och nu står stjärnorna rätt.. Ska bara läsa allt som jag missat först.
Kör loss... Vi har nog alla saknat styre i Berendien!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Okaj! Då skriver jag in dig igen! Välkommen tillbaka!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hurra!!! Välkommen åter :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OT: men Gazam, please check your mail.
:?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ghazam: Jag har nog stökat runt lite i din gamla historetolkning men mest for att jämka ihop olika kronologier och dessutom visste ingen riktigt om du skulle återvända. Delat upp utvecklingen i ett kortvarigt rike kallat Berendia under slutet av Morkertiden (vartifrån ursprunget till De Unga Gudarna härstammar) och dagens Berendien som bildades ca 150 eO.

Hoppas vi kan enas! :)
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Ghazams bekännelse

Inlägg av Ghazam »

Spelknepe skrev:Okaj! Då skriver jag in dig igen! Välkommen tillbaka!
Åh tack! *snyft* Era värmande ord lättar mitt dåliga samvete något. Jag har ju massor av material som ligger och väntar. Kort om mitt frånfälle: jag brände ut mig. I ett försök att läsa ALLT här på forumet fick jag en backlash, och pallade inte mer. Men nu känner jag definitivt suget igen, särskilt efter att ha sett hur fint det har blivit i de andra länderna.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ah, trevligt att se Berendien komma till liv igen =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Frågor rörande Berendien

Inlägg av Ghazam »

Jag har plöjt genom den senaste tidens diskussioner i den här tråden och kan konstatera att ni brottats med samma problem som jag när jag förberedde Berendien inför mina spelares ankomst. Jag ska försöka bena upp mina åsikter.

Ventigmilia

Denna stads placering lämnar jag med varm hand till er duktiga kartritare. Jag tycker att staden som centra för LV i Berendien är en bra idé, då får den en mer spännande funktion.

Religioner: LV
Här är det, som flera är inne på, en riktig härva. Jag har också varit inne på tanken med två olika missionskampanjer, och i min kampanj lät jag Berendien ha något av en egen statskyrka (ungefär som den ortodoxa kristendomen). Jag motiverade detta med att LV etablerats i Berendien ca 100-200 eO och att avståndet till den huvudsakliga konflikthärden (Ekeborg vs Arno) är stort. Den berendiska kyrkan som helt enkelt såg på magi som följer. Sanktionerad magi är lika med kyrklig magi, d v s helighet, välsignelser, av präster och helgon utförda mirakel o s v. All annan magi (främst den magi som de Unga Gudarnas prästerskap utövar) är en styggelse som vränger Etins skapelse eftersom den är utövad av sinnen som inte skådar Etins ljus. Sålunda vill kyrkan helt enkelt ha monopol på magi eftersom det är en fruktansvärd maktfaktor. Beröva motståndaren magi och du berövar honom ett av hans främsta vapen. Detta är en strategi som man f ö känner igen från den kristna inkvisitionen och häxprocesserna.
Det jag främst var intresserad av för de äventyr jag planerade (som nu tyvärr förmodligen inte kommer att spelas, stora delar av spelgruppen dog/pensionerades i samband med Torshem) var konflikten mellan LV och UG. Min tanke var att spelarna skulle dras in i denna maktkamp och spela en vågmästarroll.
Så hur gör vi? Är LV i Berendien caddisk eller aidnisk? För min kampanj ville jag ha en enad kyrka med starka caddiska drag (motstånd mot magi), men så behöver ju inte vi göra. Fördelen med att ha en caddisk LV i landet är att konflikten med UG blir så mycket skarpare. Den aidniska grenen är ju mer tolerant vad gäller magianvändandet. Men, som påpekats i denna tråd, detta hade inte setts med blida ögon av handels- och allianspartnerna Erebos och Zorakin som ju betraktar caddism som kätteri. Ett sätt att äta kakan och ha den kvar är att låta Berendiens tillhörighet vara oviss, frågan har kanske aldrig avgjorts! Man har sedan schismen styrt sig själv, likt den ortodox-bysantinska kyrkan gjorde under medeltiden och man tycker förmodligen att trätan mellan Arno och Ekeborg är ett bevis på att man i väst koncentrerar sig på fel saker. I Berendien står vi minsann närmare Odos första församlingar än bröderna på Caddo och Aidne, säger man måhända. Kristendomen har en mängd olika avarter och här har vi möjlighet att införa något av denna dimension i LV. Vad sägs?

Religioner: UG
Den vision jag arbetade efter var att de Unga Gudarna någon gång i mänsklighetens vagga reste sig mot de Äldre Gudarna (paralellen till Lovecraft är medveten) och i likhet med Zeus och hans syskons kamp mot titanerna spöade man sina äldre kollegor i ett stort krig som bedrevs både på jorden och i himlen. Människorna, på denna tid lågt stående varelser (ung. apmänniskor) skapade som slavar åt de Äldre, erbjöds allians med de Unga Gudarna och deltog på deras sida i kriget. De Äldre och deras hantlangare förlorade och fördrevs och som belöning fick människorna herravälde över jorden. De äldre gudarnas varelser förintades och det är de spår man kan se i t ex Kargomklippan på Palamux (de Äldre finns dock kvar, t ex är Gumgakk ett exempel på det i min kampanj).
De Unga Gudarna delade upp universum och fick olika funktioner. En av dem, Zeeris, eller Kashim (jag lät dessa bägge vara två manifestationer av samme gudom för att kunna koppla ihop Enhörningshornet med Torshem, i samma linje gjorde jag Wegil till en manifestation av den gud som i Berendien kallas Sholok), lät sig dock inte nöjas. Han (en maskulin gudom således) hade varit en enastående kämpe för de UG i kampen, och krävde större makt än vad hans äldre broder Sholok ville ge honom. Zeeris gjorde uppror. Men alla andra gudar, inklusive hans gemål Delitha, vände sig mot honom och fördrev honom. Skilsmässan mellan Zeeris och Delitha blev hård och bitter då dessa två tidigare varit som oskiljaktliga och kämpat för samma mål, d v s emancipationen av de lägre varelserna. Målet förblev detsamma, men drivs nu genom två vägar, den vänstra och den högra (den vänstra är destruktiv och beskrivs närmare i Torshem medan den högre är konstruktiv). Sedan denna tid är Zeeris och Delitha bittra fiender (precis som ett par som tidigare varit älskande kan vara - de UG ges i likhet med de grekiska gudarna mänskliga egenskaper, något som Etin inte har).

Vad säger ni om en sådan här lösning på gåtan? Jag vet inte om det är analogt med vad som skrivits om joriska religioner och LV tidigare här på forumen, men kanske kan min vision ge något matnyttigt. Denna världordning fungerade bra i kampanjen då en av spelarna som var agent för Delitha-orden (dess manliga tjänargren - Enhörningsorden) men förfördes av Kati Lôm i Kashimtemplet i Torshem. Denna sluga trollpacka invigde sitt offer i hemligheten kring Delitha och Zeeris (Delithas prästerskap håller gärna tyst om detta skamliga förflutna) och lyckades så när övertyga spelaren om att en återförening av den vänstra och den högra vägen var nödvändig för den mänskliga rasens fortlevnad och utveckling. Kati berättade bara en del av sanningen, och skulle spelaren gått över till henne fullt ut i en diabolisk ceremoni skulle han inte uppnått balans utan enbart bytt sida.

Detta blev en del... Kommentarer mottages tacksamt!
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

birkebeineren skrev:Ghazam: Jag har nog stökat runt lite i din gamla historetolkning men mest for att jämka ihop olika kronologier och dessutom visste ingen riktigt om du skulle återvända. Delat upp utvecklingen i ett kortvarigt rike kallat Berendia under slutet av Morkertiden (vartifrån ursprunget till De Unga Gudarna härstammar) och dagens Berendien som bildades ca 150 eO.

Hoppas vi kan enas! :)
Den enda ändring som jag kan se som är av stora mått är så vitt jag kan se det som rör de tidiga berendiska hövdingarna/kungarna och rikets födelse. Stämmer detta tror du? Jämkning av årtal för att få pusselbitarna att passa ihop är jag naturligtvis inte mot - tvärtom så är jag snarare djupt tacksam att någon rättar mina klumpiga misstag :oops: . Naturligtvis så måste vi kunna komma överens! Jag är mycket glad över att någon tänkt och jobbat med Berendien under denna tid som jag varit borta.

Hoppas att ni efter mitt förra inlägg förstår att jag är tillbaka i sadeln! Berendia semper idem!

ständigt eder ödmjuke,

/Ghazam
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

BRA Ghazam! Synen på UG vill jag suga på lite och återkommer under religionstråden avs dem. Gott att ha dig tillbaks.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevligt att ha dig tillbaka Ghazam. Ser inga problem med dina funderingar kring LV (men det är väl anders som är mest insatt i den delen), däremot känner jag mig lite mer tveksam till UG-biten.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag har några åsikter om LV-biten, men har inte riktigt tid att skriva om det just nu. Jag återkommer, men utveckla dinte idén allt för mycket just nu. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Religions biten är lite knepig i Berendien men det verkar som du har flera goda ideer Ghazam. Måste dock fundera lite även jag då det är mycket utom-berendisk som skal passa in, LV finns i många länder i Ereb och det har också spekulerats i om inte UG även finns i Jorpagna (där vi till sommaren skal mötas till dyst ). Vi har kommit fram till att Torshem är en berendisk koloni och en religios koppling, på ett eller annat vis, är logiskt. En affär med Kati Lôm har jag drömt om länge! :D

Ventimiglias placering vid havsviken i sydväst känns också rätt, här mynnar Stora Floden som är segelbar för flodbåtar hela vägen upp till Hebanon. Staden är formodligen en av Berendiens större och via Kandra ankuten till det viktiga handelsvägnätet mellan Entika, Atrema och Lindaros som möts här. Den lilla berendiska militärflottan har gissningsvis sitt tillhåll i staden då hotet från Felicien är nära och eftersom den kommer att förstöras tidigt under det kommande Feliciska Piratkriget. I Ventimiglia har jag själv förlagt en tidigare omskriven duell som resulterade i att Zorakin drogs in i det berendisk-feliciska kriget efter att flyende från Solstatens fall i Efaro tog sin tillflykt ute i stadens hamn. LV har sitt (ena?) berendiska säte i Ventimiglia och förmodligen en solkatedral i anknytning till kerigassätet där hans rättrådighet Beridor Omundson håller hus. Från Ventimiglia kommer också den for LVs militära frågor ansvarige Glath-kerîgassen (från "gladiuz" - svärd) hans helighet Sendrik av Ventimiglia.

Historedelen jag skrev om rörde Berendiens födelse och de tidiga ledarna (har en reviderad regentlängd jag kan posta). Några "misstag" i det du skrev ser jag inte, du utgick förmodligen från din egen kampanj, utan det gäller nu att fläta ihop olika alster. Jag tänker mig att östra Kopparhavet (Berendien, Hynsolge m.fl.) för allvar träde in i den "Nya tiden" ca 150 eO, lite senare än i västra Ereb där det händte rundt år 0.

Ser fram emot Berendiens fortsatta utveckling!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Frågor rörande Berendien

Inlägg av Regil »

Ghazam skrev:Jag har plöjt genom den senaste tidens diskussioner i den här tråden och kan konstatera att ni brottats med samma problem som jag när jag förberedde Berendien inför mina spelares ankomst. Jag ska försöka bena upp mina åsikter.

Religioner: LV
Här är det, som flera är inne på, en riktig härva... !
Jag har inte heller några invädningar och gillar det jag ser. Sedan får du väl jämka med vår överstepräst Anders :wink:
Det jag skulle vilja är dock att Berendien, åtmintone delvis, är en del i den riddarkultur som sträcker sig genom Magilre-Kardien-Zorakin och kanske även Jorpagna. Bara så att en god echtisk riddare inte känner att han borde hugga ner de kätterska Berendierna, utan istället kan besegra dem i ärofull kamp vid torneringen i Ekeborg. Nu antar jag att du inte har tänkt annorlunda heller... :)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag är också förtjust i riddartraditionen, kanske tillochmed något som folk ser på med avundsjuka, blandat med förakt.

En Kardisk riddare i all sin prakt är en imponerande syn, och en otrolig stridsman i rätt terräng och under rätt förhållanden (att spränga fram över gräset med lansen sänkt mot den slemme resen ÄR coolt, att göra samma sak i ösregn, över lera, mot en rese som har en LÄNGRE lans, är inte lika fräckt)

Jorpagna borde ha de största wannabee riddarna av dem alla, räknandes sina anor tillbaka till Kejsarna (stor bokstav, vi vet alla VILKA kejsare vi talar om eller hur) men kanske inte alltid med samma förutsättningar för effektivitet.

Berendien och i viss mån Hynsolge ser jag absolut i denna tradition, och även i något enstaka fall Klomellien.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar