Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Helt kort om Berendiska LV som en tro med liknande eller samma syn på magi som den Caddiska LV.

Är den det så undrar jag om Zorakerna hade varit så sugna på att ansluta sig till Berendiens sak mot Felicien knappt 92 år efter att LV officiellt splittras i och med den stora Schismen.

Vad jag menar är att det behövs lite mer nyanser vad gäller exempelvis magifientlighet i den Berendiska LV för att Zorakerna vid tiden för kriget mot Felicien (370 eO) skulle vara beredda att alliera sig med och slåss på Berendiernas sida mot Felicierna.

I och med att synen på magin är den centrala frågan i schismen i LV och att inte gått så lång tid sedan schismen nådde sitt klimax i och med den officiella splittringen 278 eO så bör kanske känslorna fortfarande vara ganska infekterade mellan de som håller sig till en LV-tro som är fientlig till magin och de som håller sig till en LV-tro som är neutral eller positiv till magi.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sopodlare skrev:Jag är också förtjust i riddartraditionen, kanske tillochmed något som folk ser på med avundsjuka, blandat med förakt.

En Kardisk riddare i all sin prakt är en imponerande syn, och en otrolig stridsman i rätt terräng och under rätt förhållanden (att spränga fram över gräset med lansen sänkt mot den slemme resen ÄR coolt, att göra samma sak i ösregn, över lera, mot en rese som har en LÄNGRE lans, är inte lika fräckt)
Är det inte ännu fräckare i ösregnet!? :D
En sann echtisk riddare tvekar inte att anfalla dalksika bågskyttar forifierade på en kulle, över vattensjuka lerjordar och i hällande ösregn, eller för den delen en rese med lång lans!

Framåt! :P
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Helt kort om Berendiska LV som en tro med liknande eller samma syn på magi som den Caddiska LV.

Är den det så undrar jag om Zorakerna hade varit så sugna på att ansluta sig till Berendiens sak mot Felicien knappt 92 år efter att LV officiellt splittras i och med den stora Schismen.

Vad jag menar är att det behövs lite mer nyanser vad gäller exempelvis magifientlighet i den Berendiska LV för att Zorakerna vid tiden för kriget mot Felicien (370 eO) skulle vara beredda att alliera sig med och slåss på Berendiernas sida mot Felicierna.
Precis! Det skulle ju vara som om katolska frankrike lierade sig med protestantiska Sverige under 30 åriga kriget eller nåt sånt. helt befängt... :wink:

Nä, skämt åsido, visst måste vi få det här att gå ihop på ett vettigt sätt...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nej det gör ju inte heller de zorakiska riddarna i hertigen av Salamoras här vid slaget vid Asinskors i (Pilregn över Gredelmark). :D

Frågan huruvida det är klokt eller inte är en annan fråga! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol: Regil!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Helt kort om Berendiska LV som en tro med liknande eller samma syn på magi som den Caddiska LV.

Är den det så undrar jag om Zorakerna hade varit så sugna på att ansluta sig till Berendiens sak mot Felicien knappt 92 år efter att LV officiellt splittras i och med den stora Schismen.

Vad jag menar är att det behövs lite mer nyanser vad gäller exempelvis magifientlighet i den Berendiska LV för att Zorakerna vid tiden för kriget mot Felicien (370 eO) skulle vara beredda att alliera sig med och slåss på Berendiernas sida mot Felicierna.
Precis! Det skulle ju vara som om katolska frankrike lierade sig med protestantiska Sverige under 30 åriga kriget eller nåt sånt. helt befängt... :wink:

Nä, skämt åsido, visst måste vi få det här att gå ihop på ett vettigt sätt...
Jodå undantag finns ju! Och kanske finns det andra skäl varför Zorakerna kastade sig in på Berendiernas sida. Exempelvis "duellen i Ventimiglia".

(Att Felicierna anfaller ett kungligt zorakiskt skepp som inhyser en sjuk kronprins lär ju vara en fullt acceptabel för att inte säga trolig orsak till att ett riddarland förklarar krig.)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Helt kort om Berendiska LV som en tro med liknande eller samma syn på magi som den Caddiska LV.

Är den det så undrar jag om Zorakerna hade varit så sugna på att ansluta sig till Berendiens sak mot Felicien knappt 92 år efter att LV officiellt splittras i och med den stora Schismen.

Vad jag menar är att det behövs lite mer nyanser vad gäller exempelvis magifientlighet i den Berendiska LV för att Zorakerna vid tiden för kriget mot Felicien (370 eO) skulle vara beredda att alliera sig med och slåss på Berendiernas sida mot Felicierna.
Precis! Det skulle ju vara som om katolska frankrike lierade sig med protestantiska Sverige under 30 åriga kriget eller nåt sånt. helt befängt... :wink:

Nä, skämt åsido, visst måste vi få det här att gå ihop på ett vettigt sätt...
Eller för den delen en allians mellan det muslimska Turkiet och det kristna Sverige mot det kristna Ryssland och Polen under det stora Nordiska kriget.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-03-09 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Nej det gör ju inte heller de zorakiska riddarna i hertigen av Salamoras här vid slaget vid Asinskors i (Pilregn över Gredelmark). :D
Ahhh! Där ser man, redan taget! :D
Får erkänna att asinskors = agincourt gick mig förbi när jag läste äventyrsplotten :oops:
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Haha, ja självklart så är det så, jag underskattade som vanligt det echtiska modet :D
A fat man brings a cushion wherever he goes
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Visionen om Berendien del 1: Geografi

Inlägg av Ghazam »

För att lättare kunna planera vidare utforskning av Berendien kommer här en beskrivning av hur jag tänker mig landet. Säg till vad ni tycker.

Visionen om Berendien del 1: Geografi
Berendien är ett vackert land med den naturtyp som man kan tänka sig finns i många sagor och klassiska fantasyromaner och spel (t ex "Three Hearts, Three Lions" av Poul Anderson eller "The King of Elflands Daughter" av Lord Dunsany, i spelsammanhang kan man nämna Sommerlund i Ensamma Vargen-världen Magnamund som referens, se gärna de vackra verken av konstnären John William Waterhouse för att få en reell bild av hur jag vill ha Berendiens landskap). I "Kandra" jämförs klimatet med södra Frankrike och Provence och Languedoc står därför nära till hands när man beskriver Berendien, både naturmässigt och kulturellt (längre fram ska jag berätta om den rika berendiska trubadurtraditionen).
I de centrala jordbruksregionerna (trakterna kring Kandra, Edsland, Norra Skölderike, Lindaros) tänker jag mig pastorala scenerier a la Österlen i Skåne (rena paralleller finns längs med den magnifika museijärnvägen från Gärsnäs till St Olof) med böljande sädesfält och ängar, vitkalkade bondgårdar och gemytliga täppor, lummiga lövskogsdungar, porlande bäckar och lugnt flytande åar. Den berendiske barden Aemendor beskriver en sådan scen i sin ballad "Dryaden vid Getån"

"Vid Getåns strand, ett pilträd står och välver sina grenar
utöver det mörka vattnet, näckrosor och mossbeklädda stenar"

I västra Berendien, i den trakt som kallas Dal, finns vackra, mjukt böljande kullar där herdar vallar sina får och getter (om någon har varit vid Brösarps backar i Skåne, eller vid Kullen så vet ni, annars kan man spana in de inledande scenerna i "Det sjunde inseglet" för att få en direkt bild, eller varför inte denna vackra vy från Englands Lake District;

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Thirleme_069.jpg

De berendiska skogarna (Felan-, Beda- och Kungaskogen) är lummiga lövskogar där bok, ek, kastanj, oxel och alm är vanliga trädslag. Murgröna klär de åldrade stammarna och marken är om våren täckt av vitsippor och andra vårblommor. Här kan man se kronhjort och dovhjort samt vildsvin i stor mängd. Längre norrut mot Landori blir terängen svårare och skogen än mer gåtfull. Se gärna denna vy från utkikspunkten Kopparhatten på Söderåsen i Skåne för en bild;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Kopparhatten.jpg .
Det finns naturligtvis även andra naturområden i landet. I den sydöstra delen av landet finns ett magert hedlandskap som bär likhet med det man kan finna på flera håll i England. En vanlig syn här är pinjeträd, vars nötter är en berendisk exportvara. Kring Kromflodens mellersta lopp utbreder sig det snåriga Spindelträsket, beskrivet i "Enhörningshornet". I söder reser sig Erbulas bergskedja kargt mot skyn. Här är landskapet kargt, klippigt och ogästvänligt. Här och var kan man se vattenfall kasta sig ut från ättestupshöjderna. De högsta av bergstopparna är snötäckta, och i dalarna finns svårframkomlig vegetation i form av den fruktade erbulasbusken vars sylvassa taggar kan bli över två decimeter långa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad om UGs överhuvud Sholak har ingjutit i berendierna en djup respekt för magi och förespråkat att den endast skal avvändas på "rätt" sätt, och att detta sen följt med till de LV trogna och gjort att Berendien for den oinvigde verkar stå i en slags mellanställnig i synen på magi? De trogna tillhör den aidniska grenen men kan genom sin återhållsamhet gentemot magi (kanske en nödvandighet i ett land där magi används av många prästerskap?) misuppfattas som potentiella caddister? Ljusa Handen är mycket aktiva i landet men hittar egentligen inget att slå ner på och motverkar till viss grad missionen genom sitt letande?

Bara några funderingar...

Annars ser jag absolut Berendien som en del av "riddarkulturen" i Ereb, nära anknuten till ett jorisk arv.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Gillar starkt wiki-bilderna.
Har aldrig riktigt tänkt på hur terrängen ser ut i Berendien, om den va slätt eller kullig men det där ser ju riktigt trevligt ut =)

Hitta inge landskapsbilder av John William Waterhouse så om du har en länk så får du gärna kasta in den ochså.
Måste dock säga att ja inte riktigt gillar hans stil=\.. men men.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Naturen är klockren, fortsätt så.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Religion i Berendien

Inlägg av Ghazam »

Angående religion; jag har läst på om LV i wikin (beundransvärt arbete, f ö) och jag lutar åt att det i landet är den aidniska grenen som råder (annars vet man inte vad som hänt, kanske vi hade haft ett soltåg som stannade lite på vägen till Efaro för att lära berendierna ett och annat...). Berendien är ju beroende av goda diplomatiska förbindelser p g a handeln. Jag vill dock gärna höra Anders åsikt angående en mer autonom berendiska kyrka innan klubban faller. Det är dock viktigt att vi bestämmer hur det är eftersom detta påverkar fortsatta skriverier. Som jag ser det behövs det en anledning till konflikten mellan LV och UG i Berendien, men den behöver ju inte vara baserad på magins vara eller icke-vara.
Det interna läget i landet är i alla fall som följer enligt mig. LV i Berendien är splittrat i två läger. Ska man ena landet och sprida Etins ljus måste något göras, det är alla ense om. Problemet är metoden. Ett parti vill fortsätta det fredliga missionerandet, som trots allt visat resultat, och man är övertygad om att trägen vinner. Deras motståndare menar på att missionen förvisso är bra, men det tar för lång tid. Dessutom är UG:s ställning så pass stark att motståndet hos allmoge är de facto omöjligt att bryta ner. Denna fallang predikar sålunda en mer handfast politik för att föra in Berendien i den skara upplysta, moderna länder som finns västerut i Kopparhavet. Risken annars är att man förblir en andligt underutvecklad del av den civiliserade världen. Dessa blodtörstiga herrar har ännu inte majoritet, men man konspirerar ivrigt, uppbackad av starka ekonomiska intressen. Man försöker smutskasta UG och försker få med sig adeln och kungen.
I min kampanj blev händelserna i Kandra i finalen av Enhörningshornet startskottet för att den nya politiken accelererade. Hur kan man tillåta UG när deras subversiva kultister och svartkonstnärer får härja runt och utgöra ett farligt hot mot lugnet och stabiliteten i den viktiga handelsrutten mellan Entika och Lindaros? Efter Enhörningshornet blev RP agenter åt personer som ville påverka händelseförloppen åt ett visst håll. Den teologiska situationen i Berendien ger alltså möjlighet till intrigerande rollspelande på hög nivå.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Alendor skrev:Gillar starkt wiki-bilderna.
Har aldrig riktigt tänkt på hur terrängen ser ut i Berendien, om den va slätt eller kullig men det där ser ju riktigt trevligt ut =)

Hitta inge landskapsbilder av John William Waterhouse så om du har en länk så får du gärna kasta in den ochså.
Måste dock säga att ja inte riktigt gillar hans stil=\.. men men.
Spana in http://www.johnwilliamwaterhouse.com/index.php

Några tips:

Ethel and Narcissus
La Belle Dame Sans Merci
Spring (The Flower Picker)
The Enchanted Garden
Two Little Italian Girls By A Village
Skriv svar