Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det du skriver ser bra ut Ghazam, och dina frågor verkar ha fått svar. Fafnirs tankar låter rätt. :)

LV som ankomen till Berendien 510 eO kan kanske avse kungens officiella anammande av tron?

En annan detalj som kan användas är den berendiska väpnare jag omtalade i texten om "Duellen i Ventimiglia", som räddare av en kung som kämpat for LV kan hans hjältemodiga insats ha gett honom status som helgon i Berendien, det forsta sådana och sedan Berendiens skyddshelgonenligt de Etinstrogna?
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

birkebeineren skrev:Tycker det du skriver ser bra ut Ghazam, och dina frågor verkar ha fått svar. Fafnirs tankar låter rätt. :)

LV som ankomen till Berendien 510 eO kan kanske avse kungens officiella anammande av tron?

En annan detalj som kan användas är den berendiska väpnare jag omtalade i texten om "Duellen i Ventimiglia", som räddare av en kung som kämpat for LV kan hans hjältemodiga insats ha gett honom status som helgon i Berendien, det forsta sådana och sedan Berendiens skyddshelgonenligt de Etinstrogna?
Tackar, tackar!

Birkebeinerens lösning på gåtan kan ordnas med lite justeringar av tidslinjen. Alternativt kan det vara LV:s ankomst till Kandra som avses.

Duellen i Ventimiglia fastslår vi som historiska fakta. Men historien om den unge Nevin behöver mer helgonkött på sina ben (uppenbarelser, gudomlig assistans, stark fromhet eller liknande). Annars gillar jag den, och Berendien behöver ju ett skyddshelgon!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...Därmed inte sagt att Berendien är någon sorts U-land i jämförelse, man har t ex en hel del som de andra länderna kanske inte har (här måste jag refererar till kommande del av visionen - om kultur). ...
Speaking of... I forumets ungdom speklulerades i om inte eventuellet erebs toledo (eller ngt sånt) skulle finnas i Entika. Detta nappade jag på och har i min kampanj, placerat några av erebs främsta svärdsfejare i Berendien. Entika klingorna (som förvisso tillverkas annorstädes, men väl fejas här) har ett gott rykte ereb runt och inbringar många sköna slantar till landet från blandannat Zorakin.
Är det ngt som kan vara av intresse?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Fafnir skrev:
...Därmed inte sagt att Berendien är någon sorts U-land i jämförelse, man har t ex en hel del som de andra länderna kanske inte har (här måste jag refererar till kommande del av visionen - om kultur). ...
Speaking of... I forumets ungdom speklulerades i om inte eventuellet erebs toledo (eller ngt sånt) skulle finnas i Entika. Detta nappade jag på och har i min kampanj, placerat några av erebs främsta svärdsfejare i Berendien. Entika klingorna (som förvisso tillverkas annorstädes, men väl fejas här) har ett gott rykte ereb runt och inbringar många sköna slantar till landet från blandannat Zorakin.
Är det ngt som kan vara av intresse?
Det är det (av intresse alltså)! Jag ser gärna ett sådant scenario. Jag kan utveckla förslaget; i min kampanj gjorde jag Torshem till en viktig hamn eftersom de vapen som köps från dvärgarna (med handelshusen som mellanhand) går till erebosiska elitförband. De skulle lika gärna kunna skeppas till Entika och där präglas. Men, frågan är om ett erebiskt Toledo behövs när dvärgarna finns? Deras vapen är ju erkänt överlägsna människornas.

Jag kan ju tillägga att felicierna var mycket intresserade av att stoppa handeln med Torshem och skickade dit agenter som lyckades hetsa upp torsborgsborna och ovaterna så att krig bröt ut. Spelarna kunde hindrat detta men valde att helt sikta in sig på Kashim/Zeerisprästernas tillhåll.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Under Arbetsbordet/Moduler pågår en diskussion om en framtida kampanjmodul till EA. Jag tänkte att en text om erebisk litteratur skull kunna vara spännade, och vem skulla passa till att skriva den om inte du, Ghazam! (Vi pratar om texter på 1-2 A4 för varje område)
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Funny that you mention it... Jag håller faktiskt på att skissa på material till en sådan artikel. Det finns ju en hel del skojiga erebiska texter (ankornas bok, kardiska kväden, Gyllene Boken, feliciernas epos, och berendisk hövisk poesi etc etc.).
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Joriska rester

Inlägg av Ghazam »

Jag har börjat läsa Guy Gavriel Kays "A song for Arbonne" för inspiration till Berendien och det slog mig när jag såg ett omslag till boken på nätet(tyvärr inte omslaget i den upplaga som jag har) att det naturligtvis måste vimla av rester från det gamla imperiet i landet. Man kan tänka sig glömda tempel i skogarna, eller gamla joriska källare i hus i Entika (jämför Lovecraftnovellen 'Rats In The Walls') men även små stämningshöjare som en ensam kolon som står ute på en bondes åker eller av murgröna övervuxna statyer i en trädgård i Opa-dalen.

Se ovan nämnda bild av konstnären John Howe för att veta vad jag talar om;

http://slavs.org.ua/img/paintings/lotr/ ... rbonne.jpg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag lät det som gömts i Magikernas hus i Kandra vara Zenobias Mausoleum.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Mikael skrev:Jag lät det som gömts i Magikernas hus i Kandra vara Zenobias Mausoleum.
Jag trodde det var något mycket äldre...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Joriska rester

Inlägg av Alendor »

Den där bilden gilla jag, skogar, kullar, uppstickande berg och borgar.
Inte en slätmar kutan diverse raviner som säkert kan gömma diverse grottor och gammla gravkammare.

..Men är det bara ja eller verkar den där "ruinen" lite skev, pelarbena står ju inte parallell med varandra?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Re: Joriska rester

Inlägg av Ghazam »

Alendor skrev: ..Men är det bara ja eller verkar den där "ruinen" lite skev, pelarbena står ju inte parallell med varandra?
Nu när du säger det... Det ser lite ut som om den är ute och går...
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Visionen om Berendien del 3: Berendierna socialt och kulturellt

Naturligtvis är det inte någon överväldigande skillnad mellan en vanlig berendier och en zorak, kardier, klomellier eller annan medborgare i en feodal stat. En berendisk bonde har förmodligen mer gemensamt med en hynsolgisk bonde än med en berendisk adelsman. Men, det finns ändå några saker som utmärker berendierna något.

Gästvänlighet, öppenhet och gemenskap. Det berendiska kynnet är ofta vänligt mot främmande människor och kulturer. På den berendiska landsbygden litar man på varandra, och det är tradition sedan lång tid tillbaka att ge enkel mat och husrum till resande. Denna tradition beror förmodligen på att det var viktigt att hålla ihop mot svartfolken, och kungens soldater var ofta på resande fot och inhystes då i byar på landsbygden. Måhända beror också nyfikenheten och toleransen gentemot det främmande på den framgångsrika allians som behövdes för att under Beomunds tid knäcka svartfolken. Det sägs nämligen att det innan dess var betydligt värre, och att fiendskap rådde mellan såväl olika grupper av människor som mellan människor och halvfolk. God handel är viktig för landet, och utbytet med främmande raser och nationer gör också att öppenhet och vänlighet är dygder som man håller högt.
Bygemenskapen är i regel stark. På landsbyggden delar man på arbetet och skördar frukterna tillsammans. Det är alltså en kultur med starkt kollektiv och viktiga beslut tas av alla vuxna män i byn i samråd. Det är sålunda t ex ovanligt att en by är splittrad i religionsfrågan. Visserligen är man öppen och gästvänlig mot främmande kulturer och gäster, men det är mycket svårt för en individ att stå mot bygemenskapen.

Festligheter. Det finns flera tidpunkter på året som berendierna orienterar sig kring. Dessa högtider är dels av religiös karaktär, som t ex Drakflygardagen andra veckan i grodde, och dels ekonomisk, som de fyra stora marknadsdagarna varje år. Vilka religiösa högtider man håller beror något på vilken religion man tillhör, men faktum är att även de Etintrogna på många håll i landet firar de Unga Gudarnas festligheter och det är ännu vanligare att de som tillber de Unga Gudarna firar exempelvis Odos födelsedag! Anledningen till detta märkliga fenomen är förmodligen att man inte vill gå miste om en bra fest. Men det tyder också på att de Etinstrogna fortfarande håller kvar vid en del av sina gamla sedvänjor och att många av de Unga Gudarnas dyrkare ser Etin som en gudom av många, eller möjligtvis en variant av Sholak.
Vid dessa tillfällen flödar det berendiska vinet. Berendierna är sedan länge duktiga på att odla och göra vin, och de är också duktiga på att dricka det, något de gör med glädje. Vinkulturen i landet är utbredd, och de flesta innvånare kan dessutom skilja på varifrån ett visst vin kommer. Opa-dalens viner anses som de bästa, men andra distrikt har sin unika karakteristika. Visst finns det de som hävdar att anledningen att man så hängivet håller hårt på högtiderna är att det ger fler tillfällen att dricka vin, men det är inget man pratar högt om, för vem vill förstöra den goda stämningen?

Sång och dans. Musik är ett viktigt inslag i den berendiska kulturen, och det är något som förenar adel och bönder. Det finns en uppsjö olika populära folkvisor som de allra flesta kan, och allsång är vanligt både i arbetet och till fest. Men man lyssnar mer än gärna åt de berömda berendiska barderna. Den berendiska trubadurkulturen är känd långt utanför landets gränser, och det finns en rik inhemsk lyrikskatt. Trubadurerna spelar dock olika roller beroende på socialt stånd.
Att skriva och sjunga poesi är något som spritt sig inom adeln, och det ingår som ett obligatoriskt inslag i den höviska utbildningen. En riddare anses faktiskt inte vara en riktigt riddare om han inte någorlunda kan några ballader och helst hantera luta såväl som svärd. Det annordnas många torneringar i landet, men frågan är om inte sångartävling är lika vanliga, och den heder en riddare kan vinna i en sådan tävling är minst lika stor som en torneringsseger. Inom adeln följer trubadurlyriken en viss poetik, där natur och ouppnåelig kärlek är de högsta motiven. Sångaren ska utnämna en gift adelsdam till sitt Hjärtas Dam och det är sedan till henne som balladerna ska riktas. Att ha utsets till föremål för en trubadurs kärlek anses vara stor ära och många länsherrar bjuder helt sonika in berömda spelmän till sina borgar för att på så sätt få poesin att bidra till huset och ättens status.
De lägre ståndens trubadurer är viktiga inslag i samhället. I Berendien finns det en yrkeskår av kringresande spelmän, kallade vaganter, som för en kringflackande tillvaro. Dessa vagabonder är populära inslag på festligheter eller på bykrogarna om kvällarna, dels på grund av underhållningen. Men vaganterna fyller en viktig funktion som nyhetsspridare, då de tenderar att snickra ihop visor om t ex olyckor, torneringar, kungabröllop och andra stora händelser. Vaganterna anses vara knytna till Sholak, som ju är musikens gud. De har en säregen yrkeskultur med ett eget teckenspråk, både skriftligt och ikonografiskt (jämför med luffarna i Astrid Lindgrens "Rasmus på luffen") och tillskrivs ibland magiska egenskaper.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

här händer det grejer!
Mycket trevlig läsning :D

Jag tror att de berendiska riddarna är betydligt mer kulturella än "mina" echtiska :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jepp väldigt trevligt. Romantiken lyser igenom ordentligt och jag gillar det.

Glöm bara inte bort att det ska äventyras även i Berendien. Jag kan ha missat det men vill ändå kort påminna om hur viktigt det är med konflikter som kan användas i spel.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Ghazam! :D
Mycket trevlig läsning! Gillar parallellerna till japansk kultur och religion.

Psipo, du får inte glömma att under en så trevlig yta ruvar destå större överraskningar och dolda intriger. :twisted:
Skriv svar