Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Jag har kollat igenom det som står skriven om den Lysande Vägen under Berendien i Wikin och har två synpunkter....

1) Jag tycker att Ventimiglia passar bra som kerisât-säte eftersom Entika som huvudstad kan bli kontroversiellt då Berendien inte ännu är ett uteslutande LV-troende land.

2) Jag saknar spänningen mellan de två grenarna. Faktum är att ingenting nämns om de båda grenarna! I Kandra står det att Caddo fört framgångsrik mission i området och att den dalkiska grenen existerar. Vi kan också förmoda att den aidniska grenen finns och är minst lika stark (troligtvis starkare) och att Berendien är ett fastländskt kerisât. Troligtvis har Caddo dock en bontisâl i Berendien som ansvarar för hela missionen och de etablerade templen där... Detta måste tänkas igenom och beskrivas. Berendien är ett av de få länder i Ereb där både den aidniska och dalkiska grenen är representerad. Visst funkar det, vi måste bara tänka igenom dynamiken!

Och... Det är viktigt att komma ihåg att LV inte alls ser sig själv som en "människoreligion". Etin är för alla tänkande varelser - inklusive alver. LV har därför inget att vinna på att undvika alver, utan borde också vara intresserade av att bjuda in dessa in i Etins ljus.
Här kan jag vara Ghazams ombud: tanken är att den religiösa spänningen i Berendien är mellan tron på de Unga Gudarna och LV aidiniska gren (som Berendien tillhör enligt källorna, väl?). Här sitter kungen lite pressad mellan de två fraktionerna och tvingas att gå balansgång på slak lina.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:
anders skrev:Jag har kollat igenom det som står skriven om den Lysande Vägen under Berendien i Wikin och har två synpunkter....

1) Jag tycker att Ventimiglia passar bra som kerisât-säte eftersom Entika som huvudstad kan bli kontroversiellt då Berendien inte ännu är ett uteslutande LV-troende land.

2) Jag saknar spänningen mellan de två grenarna. Faktum är att ingenting nämns om de båda grenarna! I Kandra står det att Caddo fört framgångsrik mission i området och att den dalkiska grenen existerar. Vi kan också förmoda att den aidniska grenen finns och är minst lika stark (troligtvis starkare) och att Berendien är ett fastländskt kerisât. Troligtvis har Caddo dock en bontisâl i Berendien som ansvarar för hela missionen och de etablerade templen där... Detta måste tänkas igenom och beskrivas. Berendien är ett av de få länder i Ereb där både den aidniska och dalkiska grenen är representerad. Visst funkar det, vi måste bara tänka igenom dynamiken!

Och... Det är viktigt att komma ihåg att LV inte alls ser sig själv som en "människoreligion". Etin är för alla tänkande varelser - inklusive alver. LV har därför inget att vinna på att undvika alver, utan borde också vara intresserade av att bjuda in dessa in i Etins ljus.
Här kan jag vara Ghazams ombud: tanken är att den religiösa spänningen i Berendien är mellan tron på de Unga Gudarna och LV aidiniska gren (som Berendien tillhör enligt källorna, väl?). Här sitter kungen lite pressad mellan de två fraktionerna och tvingas att gå balansgång på slak lina.
Enligt Kandra s. 43 är det den dalkiska grenen - men eftersom Aidne ännu inte var skriven skulle jag säga att båda finns representerade.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den dalkiska grenen lär finnas representerad, Berendien har ju goda förbindelser med Caddo, men vi kan kanske låte den ligga lite lågt tills det den aidniska grenen är mer utvecklad?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Den dalkiska grenen lär finnas representerad, Berendien har ju goda förbindelser med Caddo, men vi kan kanske låte den ligga lite lågt tills det den aidniska grenen är mer utvecklad?
Kan vi naturligtvis göra... Jag ser gärna 30% dalkiska och 70% aidniska troende i Berendien. Inga större konflikter, då ingen av dem är majoritetsreligion i landet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ghazam skrev på ett annat forum om Berendien (minns dock inte vart) och där en hel del om religionen i landet, om förhållandet mellan LV och Unga Gudarna. Tror tyvär inte han har postat detta här någonstans...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Ghazam skrev på ett annat forum om Berendien (minns dock inte vart) och där en hel del om religionen i landet, om förhållandet mellan LV och Unga Gudarna. Tror tyvär inte han har postat detta här någonstans...
...och något säger mig att man inte tänkte så mycket på de två grenarna när det skrevs. :? Tror nog vi måste tänka igenom LV-referenser igen i ljuset av det som utvecklats de senaste månaderna...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:...och något säger mig att man inte tänkte så mycket på de två grenarna när det skrevs. :? Tror nog vi måste tänka igenom LV-referenser igen i ljuset av det som utvecklats de senaste månaderna...
Vi bör även utveckla de Unga Gudarna och inte glömma att LV här står emot en väletablerad religion som inte bara är polyteistisk utan även har ett tolerant syn på andra kulturer och förmodligen inte tenderear att se världen lika mycket i svart-vitt som de monoteistiska Etinstrogna.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Härligt att det tog fart i Berendien igen :D

Min uppfattning är också att LV är representerat av båda grenar.

Vissa källor säger att Berendien är LV i majoritet, andra unga gudarna. Då källorna är motstridiga tycker jag att det tyder på att det är så uppblandat att det är svårt att avgöra.

Glöm inte heller Zeerisordern -Den vänstra vägens apostel(?) :twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Birke: Kikade just ändringarna i wikin. Vilket hästjobb! Vackert jobbat!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Birke: Kikade just ändringarna i wikin. Vilket hästjobb! Vackert jobbat!
Lite krångligt var det, och jag har medvetet lämnat och säckert missat (och missuppfattat) flera detaljer, men det är en början. En del Ghazam skrivit som saknar sammanhang men det kan kanske lämnas kvar till vidare? Har även lanserad Torshem som officiell berendisk koloni och vikifierad några narguriska detaljer.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Deth bherendizke äädelscapet

Inlägg av Mikael »

Regil skrev: - En riddare har nog svårt att leva av en vanlig gård som han brukar själv om han skall hålla sig med stridshäst, rustning, vapen och ha tid till att träna med dem och uprätthålla någon form av värdighet vad gäller kläder etc. Annars så gillar jag ändringarna, men föreslår denna lilal ändring.
vem säger att det måste vara kvalité på riddaren? Gården bör ju vara stor nog att försörja honom, hans familj och häst (2 hästar?) med föda, det är ju självklart, men kanske är han annars lite sliten, lite ålderdomlig rustning man inte längre speglar sig i, lite otränad och stel...MEN han är iaf sin egen! Kanske är baneriddarna belöningar för trogen tjänst?
anders skrev:Jag har kollat igenom det som står skriven om den Lysande Vägen under Berendien i Wikin och har två synpunkter....

1) Jag tycker att Ventimiglia passar bra som kerisât-säte eftersom Entika som huvudstad kan bli kontroversiellt då Berendien inte ännu är ett uteslutande LV-troende land.

2) Jag saknar spänningen mellan de två grenarna. Faktum är att ingenting nämns om de båda grenarna! I Kandra står det att Caddo fört framgångsrik mission i området och att den dalkiska grenen existerar. Vi kan också förmoda att den aidniska grenen finns och är minst lika stark (troligtvis starkare) och att Berendien är ett fastländskt kerisât. Troligtvis har Caddo dock en bontisâl i Berendien som ansvarar för hela missionen och de etablerade templen där... Detta måste tänkas igenom och beskrivas. Berendien är ett av de få länder i Ereb där både den aidniska och dalkiska grenen är representerad. Visst funkar det, vi måste bara tänka igenom dynamiken!

Och... Det är viktigt att komma ihåg att LV inte alls ser sig själv som en "människoreligion". Etin är för alla tänkande varelser - inklusive alver. LV har därför inget att vinna på att undvika alver, utan borde också vara intresserade av att bjuda in dessa in i Etins ljus.
Ventimiglia passar bäst också enligt EAK.
Caddo i Sink 3 var skrivet när Kandra kom så det är nog därför. Kan man inte låta dalkerna ha kommit längst i Kandraområdet som annars i likhet med övriga Berendiska inlandet är stockkonservativt Unga Gudarna (där för övrigt Zeeris och Ninave ingår).

Bra jobb Birke, dubbelkollar någon gång framöver när fler idéer har lagts till. Antar att du gjort de ändringar jag bad Gazam om. Jag anpassade också en gång i tiden Historien för att passa med Gazams historier.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vill tillägga att jag i huvudsak inte ogillar vad Ghazam skrev, men undrar fortfarande varför det svaldes så fullständigt. Jag vet att Spelis inte gillar detta, men kartan krymte Berendien och dess potential avsevärt.

Jag ser gärna ny friska fläktar som plockar alla de russin ... snarare plockar bort de mindre bra russina i Ghazams Berendien och bygger vidare. Så kul att se det röra på sig här! :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Var det några specifika russin du hade i tankarna Mikael?

Sen skulle det vara roligt om någon som inte slarvat bort sin Kanda-modul kunde helt snabbt skriva upp de unga gudarna, Typ Sankma - vishetens gud osv.

Berendien har iaf färg och potential när det gäller religion. Först hade man då de golwyndiska gudarna när man var en del av Jorpagna (till 3K eller?), sen skrotade man dem, då de ansågs ha varit ansvariga för 3K, och drog fram de nya gudarna (varifrån kom de?) och nu håller då alltså en ny religion på att göra intåg (ännu två olika varianter därav).
Kan man se någon social/samhällelig uppdelning mellan LV- och unga gudarna-anhängare? Har ljusskygga fraktioner fortsatt dyrka de golwyndiska gudarna, blivit förtryckta av samhället och kanske allierat sig med oönskade instanser?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vije skrev:Var det några specifika russin du hade i tankarna Mikael?
Jag skall fegt erkänna att det tänker jag låte Er andra avgöra, mina aber hade i huvudsak med historiska Berendien att göra, men där valde jag att anpassa till Historien och nu har Birke också gjort en justering så skall inte gnälla. Samtiden ser bra ut (med undantag för Kartan :twisted: , men skit i det (slå mig inte Spelis snälla!))

religiöst ser det mkt spännande ut, även om jag inte gillar att LV har en stark position här med...fins för mkt LV i Ereb helt enkelt! :roll:

och Ja, jag har vaknat på en tråkig sida idag. :x
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Fast LV är nte vårat fel, kompis :D
Flera källor nämner Berendien som Lysande Vägen troget, och omnämner inte ens Unga gudarna, så jag tycker att det är en bra mix.
(Och Melindor som är mer folklig av sig kommer sannolikt minska LV inflytande till UGs förmån när hon tar makten :wink: )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar