Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Trevligt med mer Berendien. intressant som vanligt :D

Kommentar till albigens... förlåt, olminserna, som jag gillar (jag är lite svag för kättare, till Anders bedrövelse :wink: )

1) Namnet är kanske lite för likt Olem? (en av hynsolges viktigaste gudar)
2) Vore kul med något som sas förankrar dem i Ereb - en radikal inställning till svartfolk, magi eller något annat som är specifikt för ereb. Detta för att särskilja dem från europas albigensare. Det riskerar annars att bli för mycket copy-paste över det hela, något som vi ju söker att jobba oss bort från vad gäller LV.

Har du för övrigt läst Montaillou? (du kan låna om du vill...)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0140137009
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Albigneserna eller Katarerna som de också kallades trodde på på en dualistisk gudom där den fysiska, kroppsliga gudomen (som dessutom ansågs manifesterad i den katolska kyrkans tro) var den onda liksom allt annat som var av lust, kött, materia och förgängelse medan den goda gudomen var den andliga, spiritistiska gudomen som låg bortom kroppen och materia.

Genom att fjärma sig från det kroppsliga, fysiska, rikedomar, egendom och även köttätande så kom man närmare den gode andlige, himmelske guden. En ganska grov beskrivning men något ditåt.

Man kan tänka sig att bland Olminoserna är A) Världsfrånvända magiskolor som Illusionism, Spiritism är tillåtna och flitigt nyttjade men alla "fysiska" magiskolor som behandlar Jorden (animism), Kroppen, Elementen och givetvis även Nekromantism och Demonologi är förbjudna.

B) Även Svartfolk är ursprungligen den gode gudens varelser men att de förvrängdes av den onda materialistiska gudomen. Man bör därför acceptera Svartfolken, missionera för dem och hela deras inre (vad svartfolken anser om detta är en annan sak)

C) Dvärgar är kanske de mest fördärvade varelserna i Erebaltor och sannolikt direkt skapade av den onda materialistiska gudomen enligt olmineserna.

När jag nu ser på dessa förslag undrar jag om denna tro kommer överleva särskilt länge då olminoserna antingen blir dödade under sin missionering hos svartfolken eller genom att reta upp dvärgarna genom att påstå att dessa är jordens avskum eller för att LV beslutar sig för att bedriva soltåg mot denna förkastliga tro.

Fast det har de kanske inget emot då de blir av med sin förkastliga köttsliga kropp och dessutom blir martyrer.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-09 13:36, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nu fick jag en andra idé. Olm är en ödla som aldrig ser dagsljus. Kanske anser man att man ska uppnå intet genom att försaka materia, kropp etc. etc. och även solen och solljuset och därigenom Etin förkastas då ljuset är källan till livet, till kropp och till rikedomar, njutning och girighet. Allt som är ont och som fjärmar människan från det mörka, andliga universella intet.

Olmineserna håller sig därför inne i grottor. Bygger sina byar inne i klippor och föredrar att röra sig så lite som möjligt ute i solljuset som en del i sin försakelse av det materiella livet.

Av magiformerna är endast Illusionism, Spiritism, Astrologi (stjärnhimlen) samt elementarskolan Mörkermagi acceptaberad. Man anser fortfarande att svartfolk är ömkansvärda varelser som förvrängts och förkastats av den materielle guden (Etin?) och att man bör leda dem till rätt väg.

Då Olmineserna förkastar solen och solljuset så är det inte särskilt konstigt om LV blir en aning purkna på dem.

ÄNDRAT: Då man (kanske) ser det mörka universum som en symbol för Intet och de eviga stjärnorna som symboler för de som är Upplysta enligt den sanna tron så klär Olmineserna sig i vitt för att efterlikna stjärnor i det grottmörkret man vistas i. Då man sällan ser dagsljus blir även hud och anletsdrag väldig vita vilket kan skapa en kuslig effekt.
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Nja nu tror jag (eller hoppas?) att mäster Regil är ute och cyklar :wink:

Regil skrev:
1) Namnet är kanske lite för likt Olem? (en av hynsolges viktigaste gudar)
Jag anser mig inte vara någon expert på gudarna och religion men att Olem skulle vara en av Hynsolges viktigaste gudar måste jag i så fall missat! (och då tycker jag att jag läst in mig ganska rejält ändock på Hynsolge)

Skämt åsido, ett olycksfall i arbetet, mäster Regil, det är mycket nu som dom brukar säga!

Är han inte gud i Klomellien kanske...?
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

I Berendiens tidslinje står det tydligen att Odo föddes år 0. Det stämmer inte, han fick sin uppenbarelse år 0.

EDIT: Mikael citerade någon tidslinje i Jorpagnatråden som nämnde detta, men när jag kikade på wikin står det helt rätt att år 0 är uppenbarelseåret.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Ghazam

Tänkte göra ett försök att beskriva Jorpagna och skulle vilja att ett kortvarigt rike i centrala kopparhavet som inkluderar åtminstone delar av Berendien. Det skulle vara vara i tidsperioden någonstans mellan 50-100 e.O. Enligt historian jag fick citerad så tänkte jag ett innehav av delar av Berendien mellan 71-80 e.O.

Är det något som kan tänkas?
Senast redigerad av pegasus den 2008-08-11 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

mikulur skrev:Nja nu tror jag (eller hoppas?) att mäster Regil är ute och cyklar :wink:

Regil skrev:
1) Namnet är kanske lite för likt Olem? (en av hynsolges viktigaste gudar)
Jag anser mig inte vara någon expert på gudarna och religion men att Olem skulle vara en av Hynsolges viktigaste gudar måste jag i så fall missat! (och då tycker jag att jag läst in mig ganska rejält ändock på Hynsolge)

Skämt åsido, ett olycksfall i arbetet, mäster Regil, det är mycket nu som dom brukar säga!

Är han inte gud i Klomellien kanske...?
Klomellien, Hynsolge
ja, ja...
:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

pegasus skrev:Ghazam

Tänkte göra ett försök att beskriva Jorpagna och skulle vilja att ett kortvarigt rike i centrala kopparhavet som inkluderar åtminstone delar av Berendien. Det skulle vara vara i tidsperioden någonstans mellan 50-100 e.O. Enligt historian jag fick citerad så tänkte jag ett innehav av delar av Berendien mellan 71-80 e.O.

Är det något som kan tänkas?
Angående årstalen så lade jag fram ett forslag på att senarelagga Berendiens utveckling lite så att det passar in med en senare utveckling av ostra kopparhavsområdet gentemot vastra Ereb. Detta passar battre med vad vi vet om ovriga landers historia i regionen; Erebos, Hynsolge, Felicien och Hakkai (Montagor). Tror alldrig vi kom fram till hur detta skulle losas men en grovindelning av historien hittas har: viewtopic.php?t=3&postdays=0&postorder=asc&start=240

Om detta går for sig i master Ghazams tycke så skulle det aven påverka Jorpagnaideerna. Atrema som del av en jorpagnisk furstes kortvariga erovringar borde kunna passas in i "Inbordeskrigens tid".
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Tack birke för länken. Det passar perfekt in i vad jag har tänkt för Jorpagna och hoppas att det är ok med Ghazam att köra med tidiga krig även över de nuvarande gränserna.

Just de specifika årtalet är inte speciellt viktiga för mig men någonstans mellan 50 f.O. och 100 e.O så vill jag ett kortvarigt (kanske 10-20 år) men större rike kring bestående av Jorpagna samt delar av Berendien och Erebos. Min tanke för 70 e O men är mycket flexibel på denna punkt.

Det är tänkt att en tidig feodalism har sin bakgrund i detta rike och är del av bakgrunden till det idag decentraliserade riket Jorpagnas splittrade och självständiga adel.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Eftersom vi lite löst här på forumet förlagt äventyret "Sarkath Hans gravvalv" till Erbulasbergen tycker jag att det vore oerhört coolt (mest för nostalgins skull) att arbeta in Sarkath Han i Berendiens historia! :D

EDIT: Sarkath Han var enligt äventyret en "berömd ande- och dödsbesvärjare som... påstås ha dött för 180 år sedan...", dvs ungefär 430 eO.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

För tillfället lyckas jag irriterande nog inte hitta mitt Kandra-häfte, så jag får höra med er andra: finns det några uppgifter om ett kloaksystem i Kandra...? Jag har nämligen lite idéer inför kommande äventyr och skulle behöva veta om det några officiella uppgifter eller om jag trixa till det på egen hand.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Delanoir skrev:För tillfället lyckas jag irriterande nog inte hitta mitt Kandra-häfte, så jag får höra med er andra: finns det några uppgifter om ett kloaksystem i Kandra...? Jag har nämligen lite idéer inför kommande äventyr och skulle behöva veta om det några officiella uppgifter eller om jag trixa till det på egen hand.
Kloaksystemet i Kandra:
"Det har inga gångar eller kanaler en människa kan ta sig fram i utan är bara ett nätverk av tegelrör, en halv meter i diameter, som ligger 30-60 cm under gatunivån. Enligt stadens lag är det förbjudet att stoppa ned fasta föremål i kloakerna, och varje öppning är också försedd med ett silgaller för att förhindra sånt." (Kandra, s.5)

Däremot finns det lite katakomber under staden.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Grisodlar'n skrev: Kloaksystemet i Kandra:
"Det har inga gångar eller kanaler en människa kan ta sig fram i utan är bara ett nätverk av tegelrör, en halv meter i diameter, som ligger 30-60 cm under gatunivån. Enligt stadens lag är det förbjudet att stoppa ned fasta föremål i kloakerna, och varje öppning är också försedd med ett silgaller för att förhindra sånt." (Kandra, s.5)

Däremot finns det lite katakomber under staden.
Ah, jag tackar för informationen! Jag hade ett svagt minne av att det fanns något omnämnt men kom inte ihåg hur pass mycket eller i vilken utsträckning. Då finns där alltså ett kloaksystem - utmärkt! Men jag kommer nog att förändra det en smula och bygga ut det så att det passar mina egna syften. Lånade faktiskt hem Enhörningshornet av en kompis häromdagen och läste om katakomberna. Jag kommer nog att brodera ut även det stycket. Som det ser ut just nu kommer jag nog att förse Kandra med en bokstavligt talat "undre värld" i form av katakomber och kloaker. Jag ska forska vidare och spåna lite mer, så får vi se hur det utvecklar sig...
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Lite korta kommentarer:

PEGASUS: Nej, det är inte direkt genomförbart tyvärr. Berätta gärna mer om detta rike, men initialt passar det inte in i Berendiens historia. Du kanske kan rikta dina expansionsplaner åt något annat håll? ;-) Möjligtvis kan estaka provinser/städer ockuperas kortvarigt som nämnts, t ex något decenium på sin höjd.

OM OLMIENSARNA: Tanken var att de skulle vara en sorts Erebs albigensare, eller katarer, precis som Regil nämnde. Jag har inte funderat på någon direkt koppling till LV och Ereb mer än att de är starkt påverkade av den dalkiska grenen och därmed skyr magi. Men kan tänka sig andra saker också, men det där med mörkerlevnad låter lite för radikalt. Idén är dock god - så varför inte skapa en annan, ny sekt med dessa attribut? Passar dock inte in på olmiensarna så som jag tänkt dem.

Jag har inte läst Montaillou, men däremot "Flamman och Svärdet" av den gamle snuskhummern Robert Shea som bl a behandlar kattarer. Jag skrev ett Chock-äventyr för Halmicon-07 som baserades till stor del på den boken.

SARKATH-HANS: Ska läsa mitt gamla äventyr, men det låter bra. F ö, ligger inte Jeraz i Krun?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Det var bara tänkt en mycket kortvarig period och jag hade bara en grov skiss på det hela. Men det gick egentligen ut på att en karismatisk och skicklig ledare lyckades samla ihop Jorpagna och delar av Erebos och Berendien i ett kortvarigt rike med undanlydande feodalherrar men föll snabbt samman efter hans död. I Berendien tänkte jag att han krigade och genom att besegra den berendiska hären lyckas han göra sig till överherre och berendier (i vilken omfattning är jag osäker på) svor trohet till honom. Kort efter hans död så kröp dessa berendiska herrar tillbaka sin kung och ingen jorpagnisk herre lyckades att knipa berendisk territorium efter det.

Hela tanken baseras på att det skall finns en kortvarigt rike efter kejsartiden hos Jorpagna som var något större. Detta rike skall ha varit en feodalstat och ville gärna knuta samman de angränsade rikena på något sätt.

Men går det inte ihop med Berendien så får jag väl tänka om.
Skriv svar