Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jisses det han komma två nya poster innan jag svarade på min förra :)

Å jo jag kan nog mycket väl tänka mig att skissa fram en Zamai-krigare (om nu Zamai är det officiella alternativet till Samuraj ... ) Kan tänka mig Ninjor också, å lite djurfolk, skulle vilja rita en Tengu också ...

Räven som totem? nja kanske det. Räven stor väll annars mer för List. Men men.

Å jo jag tror verkligen vi har något på gång här. Slår juh Original Boxen på fingrarna flera gånger om. (undrar varför Blixt inte insåg detta redan då, då de var så finurliga med Ereb Altor i övrigt menar jag).
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

I Japan har räven ett närmast mytologiskt rykte. Den ÄR listig men den är också hamnbytare och närmast magisk för att nämna några egenskaper. Rävar måste hanteras med stor försiktighet i den japanska traditionen.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

mm! jo någe sånt vill jag nog minnas mig också. Rävar är rätt stort i Japan (det kan man se om man är sugen på Japansk media! var å varannan Manga som har någon typ av fantasy eller djurfolkstema har Rävar, antingen i mänsklig form eller djurform (som kan prata) eller i mitt emellan, typ djurfolk.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hambytare som ändrar form från räv till människa är kanske ett ökänt inslag i Kejsardömet Jihs mytologi - rävlingor... ?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Hambytare som ändrar form från räv till människa är kanske ett ökänt inslag i Kejsardömet Jihs mytologi - rävlingor... ?
O ja... Finns ju till och med i Samurajboxen. Hengeyokai tror jag de hette...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ja, visst hade jag en baktanke med räven som totem :) De brukade väl vara spöken ocksa, de där hemska rävandarna.

Gastninja-zorro maste ju vara rätt :P

Visst finns det riddare i Altor: Samurajer är ju även de riddare. Däremot är fragan om det finns riddare i snävare, västerländsk romantisk medeltidstradition, eller samurajer i japansk sextonhundratalstradition.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

WOW här blev det fart av! Skall bli kul att se var ni hamnar!
Men återigen, MÅSTE man verkligen döpa om samuraj? Det verkar nästan vara fanatiskt att inte ha viss avedertagna ord eller företeelser ibland på forumet. Kan inte vissa lejon bara få ha man, vara sandfärgade och ströva på savannen utan vingar, grön färg och namn som blågräsdödarkatt. Även om det naturligtvis finns utrymme för sådant också.
men som sagt ser fram emot slutresutlatet.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:WOW här blev det fart av! Skall bli kul att se var ni hamnar!
Men återigen, MÅSTE man verkligen döpa om samuraj? Det verkar nästan vara fanatiskt att inte ha viss avedertagna ord eller företeelser ibland på forumet. Kan inte vissa lejon bara få ha man, vara sandfärgade och ströva på savannen utan vingar, grön färg och namn som blågräsdödarkatt. Även om det naturligtvis finns utrymme för sådant också.
men som sagt ser fram emot slutresutlatet.
"Samuraj" kommer med ett helt paket: typisk samurajrustning, dai-sho, harakiritendenser, hederskodex, kabutohjälm och små röda tofsar på svärdsskidan... Vad jag INTE vill är att folk automatiskt adopterar hela samurajpaketet så fort de tittar på en "zemaì-krigare", lika lite som de omedelbart adopterar hela kristendomskonceptet när de tittar på den Lysande Vägen.

Grejen är att ordet "samuraj" är mycket smalare (för oss västerlänningar i alla fall) än t.ex. ordet "riddare". En riddare kan betyda allt från hänsynslösa rovriddare till prins Valiant och korsfarare - och allt däremellan. Det är ett brett koncept som är lätt att skräddarsy. En samuraj bor i Japan. Det gör ninjor också. En riddare kan bo lite vart som helst det finns riddare. Man kan kalla japanska samurajer "japanska riddare" utan att ha helt fel. Däremot kallar vi inte Ivanhoe en engelsk samuraj.

Rätt eller fel - så funkar de flestas associationsförmåga.

Och Jih kommer INTE vara Japan när vi är färdiga med det! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, you have a point.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

NY karta över Jih, med Tsun bra mycket större, och med en skala för att se storleken på öarna...

Bild
Senast redigerad av anders den 2009-06-04 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Kartan sin kanon ut. Blidde bättre när Tsun blidde lite större tycker jag. Bra grejs det här.

Gött arbete Anders :)

Men apropå Samuraj å Ninja. Det är förvisso sant att en samuraj har en snävare betydelse för oss än vad vi ger kredd för en Riddare tex. Dock skiljer det inte mycket mellan Samuraj å Riddare i praktiken. Det fanns rötägg, heliga, snygga, fula, sådana som "kunde" slåss å även de som inte var speciellt duktiga på att slåss. Samurajens egentliga uppgift var att skydda kejseren. De skulle också skydda byar å samhällen mot andra "herrars" samurajer, å rövare. Vi får juh inte heller glömma bort en av de mer populära typerna av Samuraj, Ronin. En ronin var juh en Samuraj som inte hade en herre, antingen för att han herren hade dött (å samurajanen inte ville tjäna den nye; eller ta livet av sig via Seppuku). Eller så hade de helt enkelt lämnat samurajlivet å blivit "legosoldater" osv.

Visst, det finns juh en viss förmåga att associera "Samuraj" med en hel del jox, så jag förstår det här med att byta namn, eller ändra på det. Men samtidigt så håller jag med om att det verkar vara lite för stor fantatism på att byta namn på allt som heter något som redan finns i våran värld. Fördelen med samuraj namnet är att man samtidigt "får" vissa associationer gratis som man faktiskt "vill" att folk ska tänka på när man hör ordet Samuraj. Zemai-krigare säger normalt inte så mycket ;)

Dessutom så är en samuraj inte riktigt som en riddare. Det finns en hel del underliggande filosofiska, politiska, kulturella, psykologiska osv skilnader, även om man i grova drag kan kalla dem "österländska" riddare. Dessutom tycker jag att dessa österländska riddare faktiskt ska ha de tendenser som Samurajer har! så ... ska man döpa om eller låta bli?

Kanske dags för en röstning? ;)

EDIT: Btw, apropå rävar å asiatiska mytologiska varelser. Poäng ett, ska vi döpa om de Mytologiska varelserna också? Kitsune tex. eller Tengu?
Poäng två, apropå Tengu. För de som inte mins eller vet vad en tengu är så är det oftast representerad som en slags Fågelperson, som är en ganska demonisk ond ande, som kidnappar barn bland anant och är väldigt duktig på att slåss med ... stav eller spjut (mins inte riktigt vilket). MEN, Tengun är i original en slags mix av Räv, Fågel/Reptil å person (Fabel egentligen)! Bara så ni vet, apropå Räv altså.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Namnbyte är bra så länge dom inte blir alltför lika samurajer. Att bara byta namn på saker är töntigt. Men som vanligt så lär vi komma fram till något riktigt coolt och unikt.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nej för tusan, ingen omröstning för huruvida vi ska använda ordet "samuraj" eller inte! Så viktigt är det inte!! Men grejen är att vi inte vill ha samurajer i Jih. Vi vill ha samurajliknande krigare. Måhända är de VÄLDIGT lika samurajer, men de ÄR inte samurajer.

De skall beskrivas och bli egna skapelser som passar in i det Jih som växer fram. Tycker nte vi ska "copy-pasta", utan ta inspiration ifrån, samurajkonceptet. Peter spår om mongoliska/nordkinesiska influenser tycker jag känns helt rätt.

Vad gäller namn på varelser kan vi gott behålla de japanska (eller indiska, kinesiska, koreanska...) namnen så länge de passar in i det jih-wen som skapats här. "Tengu" funkar t.ex. utmärkt (ten-gu). "Kitsune" också (ki-tsun-e).
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Gunther skrev:Namnbyte är bra så länge dom inte blir alltför lika samurajer. Att bara byta namn på saker är töntigt. Men som vanligt så lär vi komma fram till något riktigt coolt och unikt.
Det är ju som sagt inte ett namnbyte - utan konceptbyte. Vi ska inte HA samurajer. Vi ska ha puniska krigare med inspiration från BLAND ANNAT samurajer. :) Så nog ska det bli coolt och unikt! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar