Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Absolut, mera tankar!! :)

..kejsardömet Jih.. ..Trakorien.. ..Klastobrest Dimvetts förlorade flotta..

Vore en bragd om det gick att altorifiera!
Det går! Och eftersom jag jobbat i Asien i 10 år är jag naturligtvis intresserad ava tt medverka... (OK. Tillbaka till LV-tråden)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Gött!

Inlägg av jadelotuz »

Jag skulle gjärna ta å bearbeta fram saker runt just Jih-pun :) men jag är rätt lite påläst om länderna utanför. Japan var min grej lixom, allt annat fick vara (iaf när jag var yngre) på senare tid har jag intresserat mig för kopplingarna runt omkring också.

Så! vilken del av Asien? Kina, Japan, Wietnam, Korea, Indo ... ? Skulle gjärna brainstorma med någon som har mer info än mej om Asien (ja well främst historiska asien!).

Men vilket som ... mitt spelargäng (å typ alla andra jag kände) övergav mer eller mindre Samuraj-boxen (som sagt). Men eftersom flera av oss å där iblandannat "jag" var Anime / Manga fans egentligen innan den kom te sverige ... så kunde vi inte låta bli att ta med lite posör aktion i Expert (från samuraj). Samt att vi tillät "jih-punska" vapen som "väldigt exotiska" grejer, begränsat men tillgängligt.

Jag hade t.ex. en skön katastrof till animist/mentalist/krigare/utbygdsjägare RP (en av de få jag fick chansen att spela med fler gånger än en!) som ... begåvades med en Katana ... jag gjorde nog i brallan av lycka (personligen ... ) hehe. - ojoj oj sicka tider det var *drömmer sig bort* - ... att den var Mästersmidd B5, Dvärgasmidd å i Mithrill ... var dock aningen "Out-there"! (vet inte vad den dåvarande SL tänkte på!), tror den hade förtrolla vapen Per+Sig+Nex 2 också ... den var "Dessutom" i grunden en Nodachi!
Det blidde lite overkill (2T8+9 om jag inte mins fel, i ett kroppsdels KP system!), så för att komma lite "down to earth" så sade vi att det var en mästersmidd katana istället när jag hade någon annan SL, still rätt overkill men mer rättvist. ;)

... När jag tänker efter så köpte jag nog Samuraj boxen enbart för att det finns Katanor i den *haha* jisses!

Nåja! Jag har några enstaka Samuraj illustrationer liggandes. Tror det finns två online. Vet inte om jag ska posta dem här! eller ... nån annanstans. Annars går det ju att ta en titt på min hemsida.

... man kanske skulle komma med några ideer också!? Det kommer senare! ska fila lite på tanken först.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tja, redan innan Cronopia nämndes Kinainfluerade Tsun-kuo (ev med Korea också), men mkt lite sades om det. Finns mkt spännande i östasiens historia men släpp lös och blanda fritt. Skulle dock vilja att Östra halvklotet nu inte växer fram som konkurent till väst...inte ännu iaf. :P Trakorien har iaf bara haft kontakt med Jih-pun och möjligen Tsun-kuo. Och ninjor och samurajer består som begrepp lika väl som riddare och lönnmördare...tycker jag bestämt! :shock:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Om vi ska ta inspiration från Asien får vi se till att det inte blir en kopia (på samma sätt som att vi inte vill att LV ska vara kristendom och Ereb vara Europa). Jag skulle gärna se kejsardömet Jih (som gärna får vara en ögrupp!) vara en fantasyblandning av historiska Japan (shogunatet), Kina (Tang/Song-dynastin) och Korea (kejsartiden). Fridens väg behöver radikalt omarbetas för att inte vara ett plagiat på buddhismen. Själv skulle jag gärna se folket i Jih dyrka drakar! :D

Man kan också tänka sig att "Jih-mono" inte är kopior av japaner, utan med lite mer mongolskt utseende och väldigt långa! Överklassens kvinnor går i offentliga sammanhang klädda i vackra porslinmasker. Nya ord med Asien-eklektisk känsla (katana heter kanske katang, samurajer blir zemai-riddare, osv.).

I vilket fall har vi en given illustratör! Kolla in jadelotuz samuraj i Bildbanken!

EDIT: Tsun-kuo (eller bara Tsun, eller Tsunko?) skulle jag gärna se ha mer indiska och sydostasiatiska vibbar...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Tja, redan innan Cronopia nämndes Kinainfluerade Tsun-kuo (ev med Korea också), men mkt lite sades om det. Finns mkt spännande i östasiens historia men släpp lös och blanda fritt. Skulle dock vilja att Östra halvklotet nu inte växer fram som konkurent till väst...inte ännu iaf. Razz Trakorien har iaf bara haft kontakt med Jih-pun och möjligen Tsun-kuo. Och ninjor och samurajer består som begrepp lika väl som riddare och lönnmördare...tycker jag bestämt! Shocked
Japp, håller med. Samurajer, Ninjor, Shugenja, Ashigaru, Tengu, Kappa å liknande är juh begrepp som sitter. Vedertagna allmänna begrepp. På samma sätt som andra "kulturer" har sina Praetoreons å what not!

Å nä, hade inte riktigt tänkt flänga ut med Östra halvklotet. Mest för att jag enbart känner till just Jih Pun, å visste att det fanns nån antydning nån stans till nått slags kina (mindes inte att det hette Tsun-Kuo). Vad jag vet så finns det väll inte så mycket om östra!? men Jih Pun där emot borde iaf ges en gnutta extra dimension. Mest för att Jih Pun ä minst lika bearbetat som Ivanhoe (aidne boxen) ... eller nä egentligen inte! :) (det är mindre material i Samuraj än Ivanhoe) men iaf som ... Trakorien boken kanske!? å dessutom står det sprängt på omslaget "Drakar och Demoner" ... :) Så egentligen skriver den sig själv ... fast iofs ... Sajten heter "Ereb" Altor!

Vad jag menar är att Jih Pun är värd minst lika mycket uppmärksamhet som Soluna eller Samkarna, då Jih Pun å möjligen Tsun-Kuo är (vad jag kan minnas) de enda "Myterna" / "Legenderna" om Östra Hemisfären ... ;)

Om man kanske inte räknar med Altors Baksida som jag faktiskt inte läst (vad jag kan minnas iaf).

Det skulle va kul å göra Jih Pun å trakterna runt, "nån" gång där emot, men jag förstår syftet med wikin å att ge sig utåt är förödande för en "fokuserad" wiki ;) ... Men endå! Det finns väll en poäng i det jag säger?

EDIT: ... Anders ... dina grejer är mycket tänkvärt, som jag sade tidigare, Jih Pun behöver en knuff åt lite mer "fantasy". Blandat med andra å nya grejer. Men ... man kanske inte skulle göra det nu!? Jag filar hjärna på saken till ett möjlig framtida "grej" om det ä önskvärt.

å! tack för komplimanget förresten! (bugar å bockar som en annan japan!) Jih-Punier :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

shoot. tycker själv det är intressant hur stor kontakten är år 610?
Ej officiellt: Att Jih-pun alt. Tsun-kuo skickat ett skepp österut till Ereb har jag i alla fall antagit hos mig. Efter en rundsegling med trakorisk eskort seglade de hem igen.
(1 samuraj och en munk stannade kvar (Krilloan (idag del av sabeltandsgardet) och Sundrux (nära Ispin i Zorakin) respektive).)
Senast redigerad av Mikael den 2008-01-16 00:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

shoot. tycker själv det är intressant hur stor kontakten är år 610?
Att Jih-pun alt. Tsun-kuo skickat ett skepp österut till Ereb har jag i alla fall antagit hos mig. Efter en rundsegling med trakorisk eskort seglade de hem igen.
(1 samuraj och en munk stannade kvar (Krilloan (idag del av sabeltandsgardet) och Sundrux (nära Ispin i Zorakin) respektive).)
Tack för infon. Mins inte att jag läst det ... Ägde inte Krilloan själv, å jag måste missat kopplingen Sundrux? - Jih Pun! eller äre dina egna grejer? Vore iaf trevligt, å jag tycker nog att det Jih-punska avtrycket i Ereb å vise verse ska vara ytterst begränsat. Man kan säkert hitta andra kopplingar lite här å där, å sedan är det juh fritt för varge kreativ SL att dra hur många kopplingar som helst (jag drog nog bara två tre stycken egna, även om jag personligen ville plantera Jihpun nånstans utanför Kardien kanske? ;) men det hade inte passat! så det var mest bara exotiskt gods, från någon vidrest Gråalv eller Trakorier).

Men nu äre dags att säga adjö för idag! synes.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Huvudsaken tycker jag är att Jih-Pun görs om sa att det känns som en del av Altor, inte som fantasyjapan. Visst bör japan skymta här och där, men kanske inte övertydligt. En japansk-mongolsk blandning later ju t.ex. som en jättebra idé.

Allmänt sa finns det en sa oerhört rik uppsjö av bortreasiatiska civilisationer som vi som västerlänningar generellt har urusel koll pa: Kara Kithai, Stortibet, Angkorvat, Kushaner etc etc. Genom att blanda dessa olika, och genom att fantasyfiera och erebifiera tror jag att man kan skapa en genuin och altorisk öst.

Vad gäller ickemänskliga raser tycker jag att man skall ta det försiktigt, och försöka skapa noga avvägda och genomtänkta bosättnignar.

Först och främst:

Alla folkslag maste inte finnas överallt! Var det inte prat om att Alver bara finns pa västra halvklotet? Det later som en bra idé.

Alla folkslag behöver inte vara "grupperade" pa samma sätt. I ereb talar man om svartfolk: i öst kanske det snarare är Bestfolk som är termen, och att det innefattar bade svartfolk och djurfolk. Vissa av dessa kan fortplanta sig med varandra, andra inte: Altor är en fantasyvärld - det finns knappast ett utvecklat taxonomiskt system. Jag gillar de flytande ramar som bakemono (eller vad de hetter) gav.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Alver i Jih-pun

Inlägg av jadelotuz »

Alla folkslag maste inte finnas överallt! Var det inte prat om att Alver bara finns pa västra halvklotet? Det later som en bra idé.
Alver bara på Västra Halvklotet? vart står det? i någon officiell grej eller någe här på wikin? Personligen tycker jag inte det låter som en bra ide. I min bild av Altor så är typ Alverna de äldsta, mest vidresta och insiktsfulla (på ena eller andra sättet) av alla folkslag på Altor, så jag tycker det låter ologiskt att de inte skulle finnas på Jih-pun, eller östra sidan, i någon form.

Nu säger jag inte att det borde finnas "skogsalver" i Jih-pun. Men jag kan lätt se nån slags Mystisk "orientalisk" motsvarighet. Behöver inte vara en "fredlig" naturälskande Alv, eller typisk. Men jag kan mycket väl se framför mig en Alv i Asiatiskt stuk. Vilket asiatiskt tema som helst faktiskt. en Alvisk upplyst "Buddah" ... Malmatma Galfi! Den Fromme.
Eller Den främste av alla främsta Stridsmästare i något stridsmunksläger, Shu-flax, tusen år av stridskonst som förs ner till munkarna ... å sedan länge även i grund vidare te "samurajer" å what not, osv.

Andra folkslag käns kanske onödiga, dvärgar, orcher osv. Bakemon ersätter lite Orcher så de täcker den delen.

Nu menar jag inte att vi klämmer in hela Monster boxen i Jih Pun. Men faktum är att i Jih-Pun "finns det bara människor" (enligt reglerna iaf) ... men med frihet för spelledare att lägga till andra. Just det jag tycker är ett av misstagen med samurajboxen. All fantasy är mer eller mindre "monster", å det ä väldigt västerländskt. Mycket asiatisk folklore handlar om diverse djurfolk och intelligenta djur, väsen å liknande.

så ... "Våga säg Ja för Alver i Jih-Pun!" ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om vi skal integrera Jih-pun (eller Kejsardömet Jih) tycker jag att just alver borde finnas här. Hav/Gråalverna är Altors främsta sjöfarare och de borde rimligtvis ha hittat till de mest avlägsna platser med sina goldiner. Även raugoner skulle kunna vara en plåga i detta örike.

Tycker jag! :)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Även raugoner skulle kunna vara en plåga i detta örike.

Tycker jag!
Raugoner? Mins inte vad det är?

iaf! Lite Jih-Pun förslag.

Jag gillade det här med Kejsardömet Jih. Men man skulla kunna göra så att man gör en "arkipilag" / ögrupp som kallas Jih. en av dessa kallas "Pun", en annan Tsun, en tredje Bum osv. På så sätt kan man fortfarande hålla sig "neutral" till originalet, samtidigt ge en trevligare helhetsbild.

Pun kan i detta fall vara den där "ÖN" med bara människor på. andra är inte önskvärda ;P, sedan slänger man in en grann ö med namnet Jih Pang, där är den "andra" sidan av Jih Pun, där florerar djurfolk, älvfolk å människor i en slags samklang.

men iaf. som Birkebeineren säger. Gråalver (havsalverna) är juh lixom beryktade för sin vidsträckta beresning. Typ de främsta på Altor. Så ... de borde bo där också!
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag är personligen lite kluven vad gäller alver i Jih. Gråalverna kan naturligtvis ta sig dit, men de BOR ju inte på land, utan till havs. Vad gäller bosatta alver på Jih känns det lite grann som kappa i Kardien eller bakemono på Caddo. Det känns lite AD&D-aktigt. Ett hej-vilt blandande av mytologier som inte faller mig i smaken...

Däremot gillar jag idén om olika öar tillhörande kejsardömet Jih. Jih-Pun är naturligtvis kejsarön i så fall! Jih-Pang, Jih-Tsun osv skulle kunna bli riktigt kul att beskriva... Unika men sammanhängande.

Birke: Raugoner i Jih! Givet!! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

mm! en kompromiss vore i sånt fall att "nån" av öarna hade nån "ny" avart av Alver. Man kan iofs ta å göra dem Asiatiska på något sätt, som jag sade tidigare att de kan ha varit grunden till någon myt eller legend innom asiatisk myt. Just nu kan jag inte direkt komma på någon ...

Men jo det blir väll lite AD&Digt ... men ä inte DoD baserat på Stormbringer som är baserat på AD&D, eller om det var AD&D som var baserat på Stormbringer?! mins inte hur det var.

well! det käns iaf som om flera har tyckt liknande hör gjällande en "grupp" av öar eller riken, gemensamt kallat Jih?! Pun kan då fortsätta att vara "kejsardomänen" ... Man kan nästan få det att låta logiskt då att det bara finns människor där, de är typ de enda som var tillåtna enligt den "gudomliga planen" ... Huvudsätet lixom. Pun blir då en slags "helig super-ö" för kejsaren, vilket det också nästan beskrivs som i Samuraj.

Samt att det då ger utrymme för andra asiatiska influenser i "de" andra Jih-öarna. Finnemang! :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

jadelotuz skrev:Men jo det blir väll lite AD&Digt ... men ä inte DoD baserat på Stormbringer som är baserat på AD&D, eller om det var AD&D som var baserat på Stormbringer?! mins inte hur det var.
Regelmässigt, ja. Men Altor är en helsvensk produktion. Vårt "Ereb Altor 2.0" får förvisso norsk influens från birke, men det är bara välkommet!! :) Just lapptäckessyndromet med illa blandade mytologier är ju något som vi vill komma ifrån... Själv vill jag inte se strutsridande afrikanska alver, eller kängururidande australiensiska alver... Asiatiska alver känns också lite... mjää. Det finns mycket nog i asiatiska myter och legender att ta från. Tycker jag. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar