Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Han kan ju mycket väl hört Odos predikningar och sedan återvänt till Zorakin med missriktad nitälskan. Men se i så fall till att väva in synkretisktiska inslag och teologiska missförstånd... Och visst får man lite Gustav Vasa-vibbar av tempelplundringen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har gjort viss förändringar i texten om Arviden Hårdhänte anders. Få se vad du tycker om dem! :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Fafnir skrev:Teamwork!
Texterna fylles på alltsom. Vid varje rustningsdel kan stå vilka nationer som nyttjar dem. Gunther har väl redan illustrerat flera rustningstyper...

I stort menar jag en kort beskrivning som i typ krigarens handbok, samt en kort termonologi. Artikelförfattare kan då skriva att krigarna har en gambeson och sedan glatt länka till rustningsartikeln istället för att beskriva den gång efetr annan ;)
Om ni vill får ni haffa mig och kasta rustningsdelar på mig så ska jag se om jag kan få ihop en skyltdocka.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Jag har gjort viss förändringar i texten om Arviden Hårdhänte anders. Få se vad du tycker om dem! :)
Nu funkar det, men beskyllningen av Hemaquiel känns lite överflödig. Bra jobb i övrigt!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag tycker det är en himla bra story, Fraxinus, men jag tror att den nog kan skäras ner ganska rejält innan den wikifieras. Frågan är hur mycket och vilken information om Arviden Hårdhänte som verkligen behövs i Zorakin modulen. Jag tror historien endast behöver beskrivas relativt kort: det är viktigt att han möjligtvis stal kungakronan; att han införde en ny religion; och att (om) folk idag tolkar det som att Etin åskviggade ihjäl honom för att han var en luspudel.

Berättelsen (om sann) är förstås superviktig för LVs utveckling och det mesta passar därför bättre beskrivet i LV-modulen som Anders arbetar på. Hur påverkade Arviden LVs utvecklig? Är det inte ett rejält bakslag att det första zorakierna hör om Etin och Odo är eld och mord? Odo måste fått måga motståndare p.g.a. Arviden.

Var försiktig med tempus, Fraxinus. Som regel tror jag att vi använder presens, även när historiska händelser beskrivs, vilket du också gör i delar av berättelsen.

Vilken fantastisk fantasi du har! 8) Det är sådana här historier som för utvecklingen av Ereb Altor framåt på detta forum! :D
Senast redigerad av Albrekt den 2009-02-22 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar storyn Fraxinus, men håller med om att den rimmar lite illa med LV vid den här tiden. Varför gillar kungen Odos budskap? Varför anser kungen att den måste påtvingas hans undrsåtar? Om Odo redan då uttalar att Etins ljus inte kan spridas med eld och svärd, hur kan det någonsin bli fråga om Soltåg (deras förutsättning är ju en viss tveksamhet om hur Odo/Etin ser på detta)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu tror jag inte det är helt lätt att vara Fraxinus, vi gillar alla hans berättelse men vi vill alla ändra på den. :(

Kan ett förslag vara att Arviden inte alls var trogen någon religion eller trosriktning utan helt enkelt var ute efter personlig makt och rikedom? Vi vet inte mycket om religionen i Aidne innan LV någongång får fäste, Ingerildyrkan förekommer men förmodligen i rätt stillsam omfattning. Kanske Arviden helt ofrivillig och omedveten lade grundlaget för den senare spridningen av LV genom att fördriva och förstöra det mesta av gamla religioner och deras kulter i Aidne? Någon senare kung, möjligtvis Inergrid I, inför LV i Zorakin under fredliga former.

Handelserna i Hafsort kan självklart sen ha blivit tolkat olika, som Ingerils hämd eller Etins första ingripande i Aidne.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tror jag nöjer mig med min första berättelse jag skrev om Arviden den I. Den är lagom luddig! Övriga planerad kungaporträtt kortas också ner.

Arviden Hårdhänte anses ha omvänt sig till Lysande Vägen efter en resa till Caddo. Han utnyttjade sedan denna relativt okända tro och spridandet av den för att att sko sig själv ekonomiskt och politiskt. Kanske fanns det även en verklig önska att sprida tron i Zorakin. Men han nitälska och maktbegär krockade och antog en allt blodigar våldsspiral. Han dog i ett suspekt blixtnedslag när han var i färd att bräna ner Hafsort (eller om det var ett annat okänt tempel).

Fine!


Övrig text raderas!
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-02-22 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:shock: Nej radera inte! Texten är bra och kan användas av SL (som jag), men kanske kan den inte bli officiell/rödmarkeras i sin helhet.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Instämmer. Somliga kungar lämnade nog föga intresse efter sig och noteras enkom som ett åtral i rullorna, medans andra som Arviden Hårdhäntes gjort stora intryck och fyller spaltmeter efter spaltmeter i hyllorna, särskilt eftersom det finns teologiska spörsmål och eventuellea mirakelhistorier knutna till hans namn.

Ovanstående "om" frågor är populära bland historiker. Vad om Arviden handlat annorlunda? Öppnade han dörren för Lysande Vägen eller försenade han aidnes frälsning genom sitt agerande?

Han har använts som ett teologiskt slagträd genom åren. "Arviden ville sprida Etins ljus medelst svärd och eld och se hur DET gick..."

typ... eller?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hmmm....jag kanske behåller texten. För närvarande är jag på ett uselt humör med liten inspiration och föga tålamod....men...vi får se.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Övriga kungaporträtt som var tänkta (årtalen betecknar regeringstid):

Valien II Myntslagaren, 107-110 eO

Påbörjar den första myntslagningen i Pendon och som dör hastigt och lustigt sedan han stupfull fallit av hästen under en hjortjakt. Hertigarna av Dreverike beskyllde hertigen av Likermark, Kruxhelm Armstarke, för att ha låtit döda Valien II. De har allt sedan dess ansett sig ligga i fejd med hertigfamiljen av Likermark.

Mer info senare.

Kruxhelm Armstarke, 110-148 eO

För en man med ett så färgstarkt namn så var han osedvanligt inkompetent. Han får sitt namn för sin förkärlek att visa sin stora armstyrka genom att exempelvis vrida järnstänger, knyckla ihop tennbägare med ena handen etc. Han anses allmänt av de flesta historiker ha varit en av Zorakins sämsta kungar, endast snuvad på denna tvivelaktiga titel av Karolu XIII Landsplåga.

Vissa historiker menar dock att Landsplåga rent av var en bättre kung än Kruxhelm. Karolu XIII:s utgångsläge när han besteg tronen var nämligen usel (mitt under brinnande krig med Felicien) och hans ansatser och politik var att försöka återställa rikets makt och finanser. Armstarke å sin sida besteg tronen i ett läge när Zorakin blomstrade och landet var i fred och hans regeringsperiod och beslut ledde till Zorakins första stora recenssion.

På grund av sin personliga fejd med Hertig Miskrun av Pharynx vägrade Kruxhelm att komma till dennes hjälp när svartfolken föll in i Pharynx. Resten tillhör legenderna. Hårt ansatt, kraftigt underbemannad och desperat försöker hertig Miskrun bränna ihjäl svartfolken med brinnande olja när de försöker passer Blotferpasset med båtar. Taktiken lyckas delvis. Stora mängder svartfok bränns ihjäl eller drunknar men oljan sprider sig med strömmen och antänder stora delar av södra Pharynx och Likermark.

I den efterföljande katastrofen dör många människor och boskap. Fält föröds. Kung Kruxhelm anklagar Miskrun för det hela och vägrar än mer envetet komma med armèns hjälp. Detta kommer han att ångra bittert. De kvarvarande delen av svartfolkens huvudstyrka lyckas ta sig över till Josteflodens västra stranden och drar sedan fram, skövlande och brännande allt som kommer i deras väg och som inte den brinnande olja redan har förintat tills de kommer till Torilskogen där de söker skydd.

Torilskogens virke och malmfyndigheter var familjen Armstarkes källa till rikedom. Sedan svartfolken kom dit sägs det att den en gång vackra och ljusa Torilskogen mörknade och bli ogästvänlig och farlig. Sant är att svartfolken gör Torilskogen osäker och det är förenat med livsfara att fälla träd och bryta malm för långt in i skogen. Hertig Miskrun själv tappar besinningen och störtar efter svartfolken in i skogen. Ingen hör av dem efter det. Kruxhelm försöker upprepade gånger under resten av sin regeringstid driva ut svartfolken ur Torilskogen utan andra resultat än mången god riddares död. Sedan detta har Hertigarna av Likermarks rikedom och makt skrumpnat ihop alltmer.

Tre år efter svartfolksinvasionen och den Stora Branden inträffar en händelse som än mer belyser Kruxhelms inkompetens. I ett av sina försök att driva ut svartfolken ur Torilskogen kommenderar kung Kruxhelm huvuddelen av Pendons stadsvakt och Palatsvakten dit.

Detta lockar en grupp om 300 Morelvidynska pirater att försöka angripa staden. Genom list lyckas piraterna ta sig in i Pendon. Det finns i princip inga trupper i staden utom ett av stadens vaktkompanier (120 man). Detta kompani stadvakt som är kvar huggs ner när de försöker förvara staden. Endast ett fåtal av dessa soldater överlever. Piraterna plundrar, härjar och super sig berusade i tre dagar tills stadbefolkningen får nog och själva driver ut dem i havet.

Pendons befolkning är INTE glada på Kruxhelm och han undvek hädanefter under de kvarvarande 18 åren av sin regeringstid att vistas i Pendons och dess slott på grund av den dåliga och hätska stämningen som obrutet rådde bland stadens borgare mot kungen. När han dör är stadfinanserna usla. Grindanus riddare är fullt upptagna att jaga grupper av svartfolk som plundrar landsbygden. Och man försöker förtvivlat återöppna riksvägen mellan Drällinge och Pharynx och göra den säker att resa på igen. Liksom man försöker återöppna riksvägen mellan Drällinge och Pharynx och göra den säker att resa på igen. Man försöker också återuppbygga landsbygden i södra Pharynx och norra Likermark efter bränderna.

Hertigfamiljen Kruxhelm finns kvar i dag men blott som en skugga av sitt fornstora jag. De är på sin höjd lika mäktig som en medelmåttig baron. De har endast kvar på hertigtiteln på grund av att grevefamiljen Tjurskalle är allierade med dem och vill ha dem kvar.

Karolu XI, 138-156 eO

Som genom en politisk och retorisk kupp genomdriver att Zorakin ska vara ett arvrike och att vare sig Rikets råd eller adeln behöver stödja kungens beslut.

Bodorik den II (265-296 eO), Iberiko Bastarden (296-308 eO) och Valien IV den Store (308-330 eO)

Dessa kungar och deras fejd är huvudpersonerna bakom det Zorkiska inbördeskriget (284 eller 292 till 308) vilket är ett brödrakrig med kraftiga religösa inslag. Huvudtemat kan sägas vara att både den nya Aidniska LV och den Caddiska LV satsar på fel häst (Bodorik och Iberiko). Det blir den yngste brodern, Valien, som segrar (och hämnas sin bror Bodoriks död). Den Luksiliske hertigen av Gredelmark (dåvarande markgreven av Gredelmark) spelar en nyckelroll.

Valien VI, 449-475 eO

Tema: Kort och katastrofalt krig mot Morelvidyn

Ragnvald den Sköne, 475-520 eO

Tema: Kulturell och (kostsam) blomstring efter det katastrofala kriget mot Felicien

Arviden V Klenmodige, 533-598 eO

Den mest underskattade kungen i Zorakin. Epitetet "Klenmodige" fick han efter att ha beordrat återtåg efter att hans armè visserligen segrat vid "Slaget vid Svarte vad " i norra Slättebo men till höga kostnader i form av skadade och döda. Arviden V insåg att hans riddare aldrig skulle nå fram till det Svarta tornet som skymtade där mellan bergstopparna i stridbart skick. Han påbörjade därefter utfomandet av Regaliegardena. De skulle bli elitinfanteriet Zorakin behövde för att besegra Svarta tornet. Arviden V var också hjärnan bakom den lyckade motoffensiven mot "brända jordens klan" i östra Zorakin som hade gått av stapeln ett par år tidigare.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-02-22 17:57, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Antar du har koll på vad jag skrivit in i regentlängden Fraxinus?

http://www.erebaltor.se/wiki/Zorakins_regentl%C3%A4ngd
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Allt jag skrivit här ovan verkar rymmas inom ramarna för dina regentlängder. :)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

En färgstark och intressant zorakisk historia växer verkligen fram, Fraxinus!
Skriv svar