Postat: 2008-12-17 11:26
Jag har funderat lite på Zorakins tidigare krig och dess påverkan på handeln och på det det framväxande Feliciska hotet i Kopparhavsregionen. Zorakin har två gånger utsatts för omfattande handelsblockad och plundringar av kustsamhällen från havet i samband med krig.
Den första gången var under det Caddo-Zorakiska kriget i samband med den Zorakiska statens födelse efter Lindiskiarnerkrigen. Den andra gången var i kriget med Felicien. Zorakernas marin är idag under uppbyggnad och man kan skydda sina farvatten mot pirater, kapare och fientliga mindre marina eskadrar. Man kan däremot inte klara av ett storskaligt sjökrig mot Caddo och än mindre mot Felicien. Inte i nuläget. Men men arbetar som sagt på att bygga upp flottan för att klara av även dessa hot. Förste skeppskonstruktör är antingen en Erebosier eller en dalk. Sannolikt är det en Erebosier.
Men......här kommer poängen. Med dessa historiska erfarenheter av marina blockader har Zorakin börjat se över hur man skulle kunna överleva en ny blockad...om inte flottan förmår att stoppa en angripare. Man börjar därför se på det hela ur en belägrings synvinkel. Den Zorakiska kungen och krigsrådet gör utifrån dessa premisser antagandet att
a) den Zorakiska landarmén (en av de stora i Ereb) är en mycket svår nöt att knäcka för nästan alla andra arméer i hela Ereb...även för den Feliciska armén.
b) med tanke på att man inte behöver lida nöd på proviant, vapen och virke bör man utan vidare kunna överleva en marin belägring från främmande stat.
c) skyddet av Pendon förstärks för att förhindra möjligheten för marinbaserade angrepp och belägringar
d) för att få utflöde för sina varor och sin handel även när sjöväga handel inte är möjlig och därmed säkra inkomster från handel bör man se över den gamla landbaserade nordöstra handelsvägen via Östmark norrut. Alternativt säkra någon form av handelsled norrut i en kombinerad flodväg/landväg via antingen Ickeälv och Daga/Drevdagaflodsystemet eller Niggefora alt. Kvideälv/Linne älv genom passen i Aidneberget och vidare igenom Goiana/Kasenuskogen norrut mot havet.
Se kartan och sök upp nämnda flodernas källor i aidnebergen: http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/01_ereb.jpg
Med "säkra" innebär då att ta kontroll över något system av dalar och pass mellan dessa flodsystem. Det skulle innebära att man med hjälp av större militära expeditioner tar sig till dessa pass och flod källor, bygger fort och vägar och mindre befästa härläger/städer. En viktig del i det hela är då också att man sluter handelsfördrag med vissa Kasenubarbarstammar för att möjliggöra säkra flodtransporter. Kasenubarbarerna skulle då få ökad tillgång till järn- och metallvaror och inkomster för pälshandel.
Detta kan bli lite av Hudson bay company eller sökandet efter Nilens källa över det hela.
Har man tur (eller otur) råkar expeditionen/expeditionerna dessutom på någon av Lindiskiarnarnas glömda dalar. Det kan skapa många intressanta uppslag för äventyr och kampanjer. Svarta tornet skulle dessutom sannolikt inte uppskatta fast Zorakisk militär närvaro i centrala aidnebergen.
Den första gången var under det Caddo-Zorakiska kriget i samband med den Zorakiska statens födelse efter Lindiskiarnerkrigen. Den andra gången var i kriget med Felicien. Zorakernas marin är idag under uppbyggnad och man kan skydda sina farvatten mot pirater, kapare och fientliga mindre marina eskadrar. Man kan däremot inte klara av ett storskaligt sjökrig mot Caddo och än mindre mot Felicien. Inte i nuläget. Men men arbetar som sagt på att bygga upp flottan för att klara av även dessa hot. Förste skeppskonstruktör är antingen en Erebosier eller en dalk. Sannolikt är det en Erebosier.
Men......här kommer poängen. Med dessa historiska erfarenheter av marina blockader har Zorakin börjat se över hur man skulle kunna överleva en ny blockad...om inte flottan förmår att stoppa en angripare. Man börjar därför se på det hela ur en belägrings synvinkel. Den Zorakiska kungen och krigsrådet gör utifrån dessa premisser antagandet att
a) den Zorakiska landarmén (en av de stora i Ereb) är en mycket svår nöt att knäcka för nästan alla andra arméer i hela Ereb...även för den Feliciska armén.
b) med tanke på att man inte behöver lida nöd på proviant, vapen och virke bör man utan vidare kunna överleva en marin belägring från främmande stat.
c) skyddet av Pendon förstärks för att förhindra möjligheten för marinbaserade angrepp och belägringar
d) för att få utflöde för sina varor och sin handel även när sjöväga handel inte är möjlig och därmed säkra inkomster från handel bör man se över den gamla landbaserade nordöstra handelsvägen via Östmark norrut. Alternativt säkra någon form av handelsled norrut i en kombinerad flodväg/landväg via antingen Ickeälv och Daga/Drevdagaflodsystemet eller Niggefora alt. Kvideälv/Linne älv genom passen i Aidneberget och vidare igenom Goiana/Kasenuskogen norrut mot havet.
Se kartan och sök upp nämnda flodernas källor i aidnebergen: http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/01_ereb.jpg
Med "säkra" innebär då att ta kontroll över något system av dalar och pass mellan dessa flodsystem. Det skulle innebära att man med hjälp av större militära expeditioner tar sig till dessa pass och flod källor, bygger fort och vägar och mindre befästa härläger/städer. En viktig del i det hela är då också att man sluter handelsfördrag med vissa Kasenubarbarstammar för att möjliggöra säkra flodtransporter. Kasenubarbarerna skulle då få ökad tillgång till järn- och metallvaror och inkomster för pälshandel.
Detta kan bli lite av Hudson bay company eller sökandet efter Nilens källa över det hela.
Har man tur (eller otur) råkar expeditionen/expeditionerna dessutom på någon av Lindiskiarnarnas glömda dalar. Det kan skapa många intressanta uppslag för äventyr och kampanjer. Svarta tornet skulle dessutom sannolikt inte uppskatta fast Zorakisk militär närvaro i centrala aidnebergen.