Postat: 2008-01-11 19:43
Pampisk religon
Citat från Aidne-boken: "Såvitt man vet i Zorakien har de ingen religon men deras styvnackade motstånd mot att bekänna sig till Lysande vägen får en att undra."
Akirri satt naken inne i ångbadshyddan. De heta ångorna svepte runt henne hennes kropp. Ärret hon fick under fjolårets Korax syntes tydligt på hennes panna.
Mitt emot satt Ogar, Schamanen. Han gungade lätt fram och tillbak och nynnade på en egendomlig guttural sång. Då och då reste han händerna och slängde on en blandning av torkade löv, där Akirri kände igen bladen från hampa, i elden under ångfaten.
En vag doft av stäppbrand fylld tältet tillsammans med en annan okänd kryddigare doft. Det hade gått några nätter sedan hon vunnit äran att bli ryttare. Nu skulle schamanen söka svar i andevärlden om vilken ande som skulle vägleda hennes spjut i framtiden. Rummet började tjänas märkligt formlöst och egendomligt och Ogars röst blev allt mer suggestiv och sövande. Hon tyckte sig se ansikten som tog form i dimman. Ansikten på djur och krigare . Schamanen gav ifrån sig ett skrik, han morrade och kastade med huvudet. Med fjärrseende ögon och fortsatt entonigt nynnande tog han så upp nålarna och färgen och började sitt värv att fästa anden på hennes spjutarm.
Slutligen när smärtor och tid tycktes ha pågått en evighet lade han så ner verktygen och utbrast.
-Se, Vindens gud sänder dig Kiashar puman som din följeslagare. Var värdig denne och nyttja Kiashars slughet och styrka i ditt liv som krigare
Pamperna har utvecklats till ett andetroende folk vars viktigaste gudomar eller andeväsen dväljs i jorden (vättar, älvor), i vattnet (bäckahästen), i eld (den rasande stäppbrandens ande) och i luft. De viktigaste gudaväsena är himlen och vindarnas gud, flodgudinna, eldens gud och en ödesguddom. En form av Moder jordkult existerar också men har inte lika stor genomslag som hos Penterna. Hon kallas viddernas gudinna. Man dyrkar också förfädernas andar och tror på inkarnation.
I stället för druider har man shamaner som tolkar framtiden. Dessa samtalar inte bara med naturandarna utan även med förfädernas andar. Schamanerna är liksom penternas druider väl förfarna med diverse örter och droger. Man är dessutom förfarna inom magiskolan Spiritism och har bland annat tilläggsformeln Tala med naturandar. Schamanerna har dessutom färdigheten Spådom.
Tatueringar är inte bara utsmyckning utan en viktig del i Pampernas religon. Man fäster andarnas väsen och lyckosamma tecken på vissa delar av kroppen. Tatueringarna målas i komplicerade rankro och slingrande möster som är svåra att följa i ögat som ju mer man ser in i dem tycks avslöja fler och fler detaljer och varelser.
Hampa och en potent dryck av jäst stomjölk används i vissa viktiga ritualer och festligheter. Även mjödet är en viktig dryck för Pamperna och kallas allmänt gudadrycken. Schamanerna använder dessutom vissa anda hemliga växter och svampar i sina droger som för dem in i andevärlden.
Pampernas har ett skriftspråk. Detta används dock uteslutande till religösa ändamål och spådom. Det är således schamanernas "skriftspråk". Detta används bland annat i teckentydning. Man ristar dessa bokstäver (eller snarare tecken) på sköldpaddsskal eller i skulderblad av hästar. När man sedan hettar upp skalet över eld sprickor det och beroende på hur spickorna löper bland de inristade bokstäverna uttyder schamanen framtiden.
Schamanerna sysslar dock inte med läkekonst, detta görs uteslutande av helare.
Citat från Aidne-boken: "Såvitt man vet i Zorakien har de ingen religon men deras styvnackade motstånd mot att bekänna sig till Lysande vägen får en att undra."
Akirri satt naken inne i ångbadshyddan. De heta ångorna svepte runt henne hennes kropp. Ärret hon fick under fjolårets Korax syntes tydligt på hennes panna.
Mitt emot satt Ogar, Schamanen. Han gungade lätt fram och tillbak och nynnade på en egendomlig guttural sång. Då och då reste han händerna och slängde on en blandning av torkade löv, där Akirri kände igen bladen från hampa, i elden under ångfaten.
En vag doft av stäppbrand fylld tältet tillsammans med en annan okänd kryddigare doft. Det hade gått några nätter sedan hon vunnit äran att bli ryttare. Nu skulle schamanen söka svar i andevärlden om vilken ande som skulle vägleda hennes spjut i framtiden. Rummet började tjänas märkligt formlöst och egendomligt och Ogars röst blev allt mer suggestiv och sövande. Hon tyckte sig se ansikten som tog form i dimman. Ansikten på djur och krigare . Schamanen gav ifrån sig ett skrik, han morrade och kastade med huvudet. Med fjärrseende ögon och fortsatt entonigt nynnande tog han så upp nålarna och färgen och började sitt värv att fästa anden på hennes spjutarm.
Slutligen när smärtor och tid tycktes ha pågått en evighet lade han så ner verktygen och utbrast.
-Se, Vindens gud sänder dig Kiashar puman som din följeslagare. Var värdig denne och nyttja Kiashars slughet och styrka i ditt liv som krigare
Pamperna har utvecklats till ett andetroende folk vars viktigaste gudomar eller andeväsen dväljs i jorden (vättar, älvor), i vattnet (bäckahästen), i eld (den rasande stäppbrandens ande) och i luft. De viktigaste gudaväsena är himlen och vindarnas gud, flodgudinna, eldens gud och en ödesguddom. En form av Moder jordkult existerar också men har inte lika stor genomslag som hos Penterna. Hon kallas viddernas gudinna. Man dyrkar också förfädernas andar och tror på inkarnation.
I stället för druider har man shamaner som tolkar framtiden. Dessa samtalar inte bara med naturandarna utan även med förfädernas andar. Schamanerna är liksom penternas druider väl förfarna med diverse örter och droger. Man är dessutom förfarna inom magiskolan Spiritism och har bland annat tilläggsformeln Tala med naturandar. Schamanerna har dessutom färdigheten Spådom.
Tatueringar är inte bara utsmyckning utan en viktig del i Pampernas religon. Man fäster andarnas väsen och lyckosamma tecken på vissa delar av kroppen. Tatueringarna målas i komplicerade rankro och slingrande möster som är svåra att följa i ögat som ju mer man ser in i dem tycks avslöja fler och fler detaljer och varelser.
Hampa och en potent dryck av jäst stomjölk används i vissa viktiga ritualer och festligheter. Även mjödet är en viktig dryck för Pamperna och kallas allmänt gudadrycken. Schamanerna använder dessutom vissa anda hemliga växter och svampar i sina droger som för dem in i andevärlden.
Pampernas har ett skriftspråk. Detta används dock uteslutande till religösa ändamål och spådom. Det är således schamanernas "skriftspråk". Detta används bland annat i teckentydning. Man ristar dessa bokstäver (eller snarare tecken) på sköldpaddsskal eller i skulderblad av hästar. När man sedan hettar upp skalet över eld sprickor det och beroende på hur spickorna löper bland de inristade bokstäverna uttyder schamanen framtiden.
Schamanerna sysslar dock inte med läkekonst, detta görs uteslutande av helare.