Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

inte primärt... men vem vet. Det tycks finnas lite blankvapennissar, SCAiter och dyl. ibland oss. Kanske ngn med stor förkärlek för rustningar och vapen framöver vill skapa en modul...

Wikimässigt: Och liksom bestiariumet kan verka som en bra översikt även över lokala djurarter så kan rustnings och vapen delen göra det, så att man slipper lusläsa landsbeskrivningar för att finna entikaklingor, seaxsvärd, nordyxor och thormhjälmar...

Sorry Fraxe, för att vi kapar Zorakintråden. Borde skrivit i wikitråden istället...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Som jag precis skrev i tråden för Solorden tänkte jag i varje land solriddarna är verksamma ge en kort inledning och sen kortfattat beskriva de olika priorâten (för landansvarige och SL att använda och utveckla). I Kardien ser det nu ut så här: viewtopic.php?p=20990#20990

Vad tros om nedanstående Fraxinus, och ni andra? :?

(angående Kora-gardet har jag en ide om hur det flätas in men avvaktar lite)

Solorden i Zorakin

När den ursprungliga Solens Orden splittrades i sammanhang med Stora Schismen 278-281 eO omorganiserades den aidniska delen av riddarorden. Zorakin och Kardien delades in i militärdistrikt - priorât - där solriddarna i kompanier skulle utgora den militära styrkan till Lysande Vägen och exarken i Ekeborg. Varje priorât skulle vara det område där Lysande Vägens egendomar forsåg ordenskompaniet med nödvändiga medel. Antalet priorât och deras gränser har varierat, något även deras funktion har gjort, beroende på politiska forhållanden och ordens verksamhet.

De zorakiska priorâten

-Mannemo
-Pendon
-Framhundra
-Pharynx
-Greveryd
-Kra (östflottans huvudbas)
-Indarsol
-Stirpazklyfte (norr om Tofia)
-Vidarhamn (hamnstad på en av de fyra ute i Dakkilobukten söder om Luksilo)
-Bore (hamnstad på den lilla ö med samma navn utanför sydvästra Grindanu)
-Tausabine (östra Indar)
-Gröneborg (i Torilskogens västra utkanter)

Karta:
http://img3.imageshack.us/img3/2716/zor ... ortyu4.jpg
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ja du är ju en av dem, Fafnir! :D

Och ska jag vara ärlig så har väl även jag pysslat lite med blankvapenstrid...vid sidan av min vanliga sportfäktning. Så jag misstänker att jag också räknas till Fafnirs blankvapennissar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ser bra ut Birke! Har du observerat att i min text om "Övriga militära förband i Pendon" så finns Solriddarnas kompani i Pendon omnämnt som en av fyra militär enheter i staden. Styrkan kallas för övrigt för Kora-gardet efter Kora-katedralen i Pendon.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Ser bra ut Birke! Har du observerat att det i min text om "Övriga militära förband i Pendon" så finns Solriddarnas kompani i Pendon omnämnt som en av fyra militär enheter i staden. Styrkan kallas för övrigt för Kora-gardet efter Kora-katedralen i Pendon.
Jag har sett (och gillade), delvis därför jag ryckte upp mig och postade mina skriverier om solriddarna. Tankte att Kora-gardet kunde vara ett slags specialförband/undantag som jag antyder att finns innom Solorden. Merk att ordens grundstruktur (med rötter i 200-talet eO) med banèr om tio riddare skiljer sig från hur Kora-gardet är uppbyggd. Kan det tänkas att dina 60 gardister består av två banèr riddare, vilket blir 20 riddare och 40 väpnare? Dina benämningar (mer moderna) används dock innom gardet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev: Jag har sett (och gillade), delvis därför jag ryckte upp mig och postade mina skriverier om solriddarna. Tankte att Kora-gardet kunde vara ett slags specialförband/undantag som jag antyder att finns innom Solorden. Merk att ordens grundstruktur (med rötter i 200-talet eO) med banèr om tio riddare skiljer sig från hur Kora-gardet är uppbyggd. Kan det tänkas att dina 60 gardister består av två banèr riddare, vilket blir 20 riddare och 40 väpnare? Dina benämningar (mer moderna) används dock innom gardet.
Det fungerar utmärkt Birke! Men kan vi säga 3 banér i stället (30 riddare och 60 väpnare)? 20 Riddare låter lite futtigt för en så pass viktig stad och person som Pendon och Kerigassen av Zorakin.

Ändrat: Vid närmare eftertanke tror jag vi håller oss till 2 banér.....eller inte...jag kan inte riktigt bestämma mig när det gäller storleken på Kora-gardet!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken stad dessa bilder ska tjäna som inspiration....antingen är det Luksilo (men Luksilo ska vara mer dalkisk inspirerad)...eller så är det Hixani med Erebosisk särprägel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:SanGiminiano.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:San_Gimignano.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Piazz ... rna_01.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Grego ... n_Fina.jpg

Notera att denna stad, SanGimignano "bara" har 13 torn kvar....ursprungligen var det 72 torn!! Varje torn kan sägas representera en adels- och/eller handelfamilj av rang i staden. Var man något byggde man försvarstorn. Det anses ha varit medeltidens svar på Manhattan.

Det får bli Hixani! Och det var de Erebosisk adelsfamiljerna och handelshusen som handlade från Hixani som redan tidigt började anlägga dessa skryt- och försvarstorn!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Ändrat: Vid närmare eftertanke tror jag vi håller oss till 2 banér.....eller inte...jag kan inte riktigt bestämma mig när det gäller storleken på Kora-gardet!
Kompaniet i ett genomsnittligt priorât består av ca 6 banèr ordensriddare. Priorât Pendon kan eventuellt tänkas vara ett av de viktigaste och möjligtvis bestå av upp till 8-9 banèr, alltså 80-90 riddare, men dessa skal då fördelas dels i priorâtes huvudfäste (som i priorât Pendon ligger vart?), dels vara stationerade på andra platser, vara ute på uppdrag, tjänstegöra på något skepp tillhörande orden/LV, eller annat.

Kan vi tänka oss någon lösning där Kora-gardet består av ett eller två banèr riddare men har ett extra antal väpnare? Väpnare som är särskilt utvälda för sin duglighet? Väpnare som ett år innan de tas upp som fullbefjädrade ordensriddare tjänstgör innom detta elitgarde? Väpnare som redan innan inträdet i Solorden varit dubbade värdsliga riddare?

En annan lösning är att Kora-gardet är en underordnad organisation till Solorden, en som i motsättning till de flesta andra avstyckade delar fortfarande lyder under glath-kerîgassen och inte ordû-kerîgassen?

http://www.erebaltor.se/wiki/Den_Lysand ... .C3.AEgass

Kanske en krånglig och förvirrande lösning men å andra sidan möjligtvis mera realistisk och inte så stelt organiserad?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag vill nog begränsa det till som mest 6 banèr om 120-180 man (60 riddare och 60-120 väpnare) om de är lokaliserade innanför murarna. Alternativt finns det ett kapitelhus utanför staden Pendons murar? Jämför med Kungens palatsvakt (Livgarde) som "endast" har 240 man. Visserligen är samtliga dessa att klassa som riddare men....

Och hellre en enkel modell (Solriddarnas traditionella uppställning) än speciallösningar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och nu ett kungaporträtt. Fler kommer så småningom:

Kung Arviden Hårdhänte

Kung Arviden Hårdhänte, hertig av Salamora. Arviden Hårdhäntes historia är tämligen intensiv och våldsam. Arviden låter sig omvändas till Lysande vägen omkring år 3 eO efter att han varit på en resa till Caddo och där hört Odo predika. Han återvänder hem och blir tre år senare, år 6 eO, vald till kung efter att kung Girloff den I dött i vad som tycks vara en olyckshädelse. Det tycks som om Girloff snubblat på sin mantel och fallit nedför en brant och hög stentrappa, som för övrigt fortfarande kallas Girloffs trappa.

Det spekulerades redan då om Arviden kan ha haft ett finger med i spelet. Andra menade att det var LV som låg bakom det hela med stöd av Arviden då Girloff var en tjurig hedning som inte tänkte omvända sig till någon annan tro. Han var trogen Ingeril och sanningen. Punkt slut.

Troligen hade dock inte Lysande Vägen något med Girloffs död att göra då man vid denna tidpunkt inte var tillräckligt organiserade eller politiskt intresserade för att vara kapabla att utföra ett sådant dåd. Hur som helst, Arviden tar över tronen, med hjälp av en del mutor och riktat våld mot opponenter.

Han påbörjar genast ett omfattande "upprensningsarbete" i Zorakin i Etins namn och bränner ner "hedna"tempel till höger och vänster. Sturiga präster som vägrar ge vika låter han kasta in i de brinnande templena. Adelsmän som inte vill ge upp den gamla tron låter han sina lojala adelsmän ta hand om genom krigsförklaringar. I vissa fall tas sedan borgarna över av den adelsman som intagit borgen eller så blir marken kronomark.

När nyheter når Caddo om Kung Arvidens dåd i Etins namn tar Odo genast avstånd från detta och förklarar i en predikan att omvändelse medelst svärd och eld är inte Etins vilja.

Arviden tar inte intryck av denna predikan från Odo utan fortsätter på sin inslagna bana. Slutligen beslutar sig Arviden för att direkt angripa även Mandelorden och dess Ingerildyrkan. Arviden skickar till sina soldater i Pendon en order att arrestera Mandelmunkarna och bevaka Lyceumet i Pendon medan han själv tillsammans med en skara lojala män angriper, skövlar och tänder eld på Lycèet i Hafsort. Men det som sedan händer har satt myror i huvudet på såväl LV:s teologer, mandelmunkar och Lärde män och barder i århundraden framöver.

Just när lågorna började slicka taknocken på Lycèet sprang en av Mandelmunkarna in i huset och kommer strax ut med ett exemplar av Aspubrans "De humanoida varelserna" samt ett exemplar av Ingerils lärosatser. Arviden blev rasande och slog ner munken med bredsidan av sitt svärd. Sedan beordrade han att man att man skulle kasta in munken in i den brinnande byggnaden tillsammans med de båda böckerna han försökt rädda. Kungens män ska just göra detta då en våldsam knall ekade över nejden och kustbandet utanför Hafsort. Alla stannade upp och man såg hur enorma blyfägade moln rullade fram över himlen från havet in över land med en overklig snabbhet.

Arviden satt som fastfrusen på sin häst och stirrade på de hotfulla molnen. Sedan hämtar han sig och vrålade, röd i ansiktet, att munken skulle slängas in i elden. Hans män samlade sig och börja, tvekande, bära den medvetslösa munken och böckerna mot elden. Den förste soldaten som kom fram till porten kastade in boken med Ingerils lärosatser in i huset och elden. Då lyste himlen upp och en tudelad blixt skar med ett öronbedövande brak ner genom luften och slog ner i kung Arviden Hårdhänte och den man som kastade in boken i elden. De övriga soldaterna flydde nu i panik. De kvarvarande mandelmunkarna började efter en tids paralysering försöka släcka elden och se till munken som blev nedslagen samt kungen och den soldat som blev träffade av blixten.

Kungen och soldaten var båda väldigt döda. Kungens häst hade dock som genom ett under klarat sig. Den tuppade blott av av chocken. Men vaknade så småning om till liv och fick resten av sitt liv stå i hovstallet och dör långt senare av ålderdom. Ingen vågade på något sätt skada hästen eller ens avliva den när den blev till åren kommen, gammal och skröpplig.

Hur som helst. Munkarna ombesörjde att kungens kropp kom i skydd och togs omhand med all den aktning och värdighet som en Zorakisk kungs kropp skall tas omhand inför jordfästning. När sedan en styrka riddare kom till platsen någon dag senare finner de till sin förvåning att munkarna just håller en mässa för den döde kungen och soldaten.

Kroppen förs till Pendon och begravs i det då nyuppförda Soltemplet i staden. Den nye kungen som väljs i vakuumet efter Arviden blir hertigen av Indarrike, Inergrid den I. En tämligen saktmodig man med god näsa för ekonomi och rättvisa. Ordning och frid återställdes i riket. Man fokuserade mer på fredlig missionering för omvändelse till LV. Dalkiska missionärer kom till Zorakin för att bringa reda i det religösa kaos som Arviden lämnade efter sig bland de Etintroende i Zorakin. Mandelmunkarna tillåts fortsätta med sin tro, undervisning och forskning. Under förutsättning att de inte aktivt försöker sprida Ingerils religon. Munkarna nickade och log.

Hädelserna vid Hafsort har sedan gjort att Mandelmunkar skrivit löpmeter med text om huruvida detta oväder var en naturlig och (för kungen ) olycklig händelse. Eller om det ska ses som ett bevis för Ingerils existens.

De flesta texter tenderar att luta sig mot det sistnämnda då mängden av händelser och faktorer som inträffade tyder på ett gudomlgt ingripande men att man inte kan vara helt säker. Några enstaka mandelmunkar förkastar dock sina kollegers resonmang och på att alla dessa faktorer som de pekar på som bevisföring kan var ett utfall från naturens nyckfullhet och slump. Stormen kan således lika gärna var naturlig. Även om den var ovanlig både med tanke på årstid, väderförutsättningarna vid den dagen, snabbheten, intensiteten och att den sedan försvann så fort som den gjorde. Inför denna uppsjö av redogörelser, avhandlingar och debatter nickar och ler säkert Ingeril från sin himmel.

Lysande vägen har dock varit mer olustig inför händelsen och de få gångerna man berört den så är det som att händelsen snarast var ett naturligt väderfenomen (här lutar man sig LV ironiskt nog mot redogörelserna från de mer skeptiska Mandelmunkarna) alternativ ett dåd skapat av Hemaquiel och hans anhang. Senare har det alltmer förts fram att det snarare var Etin själv som straffade Kung Arviden för hans högmod, brutalitet och utnyttjande av Etins namn för att sko sig själv.

Barderna å sin sida sjunger både mångt och mycket om denna händelse och har passat på att väva in andra delar av Arviden den Hårdhäntes liv och leverne liksom Lysande Vägens roll i affären. Texterna är inte alltid så slätstrukna eller ens sanna. Flertalet är faktiskt ganska grovkorniga. Följdaktligen har ett flertal av dessa texter och sånger, som ibland kallas "Arviden Hårdhäntes synder", bannlysts av Lysande Vägen.


Texten är nu något förändrad!
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-02-20 21:20, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bara ett par kommentarer... Jag tror vi kom överens om att använd "den Lysande Vägen", d.v.s. med stor bokstav på både "lysande" och "vägen".

3 e.O. är väldigt tidigt! Tre år efter sin uppenbarelse är Odo inte ens känd bland alla dalker, även elden börjat ta sig. 6 e.O är knappast LV så stark att religionen tillsammans med "Caddo" (riksrådet?) skulle sponsra Arviden. LV är helt enkelt inte organiserad nog ännu.

Och en sådan "upprensning" av hednatemplen i Zorakin skulle nog Odo satt sig emot å det bestämdaste (t.o.m. på Caddo idag är hednatempel tillåtna!). Denna hårdhänta och mer fundamentalistiska typ av LV utvecklas inte förääns senare på Aidne. Det hela skulle iofs kunna funka om årsen istället var runt 50-80 e.O.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nu förstörde du alltihop för mig! Jag vill ha Arviden den Hårdhänte som elak omvändare. Och han regerar mellan 6 eO och 12 eO. Det ger mig inte mycket tid. :(

Har jag skrivit något annat än Lysande vägen?! Måste vara en slarvfel....ah..du menar stor bokstav vid Lysande Vägen. OK Korrigeras (så småningom). :wink:

Tanken är att han hört Odo och omvänts i Caddo. När han väl är i Zorakin så är han långt från Odos långa arm (och öra). Han är feodalherre och politiker och gör som han vill då han är kung.

Men jag kan minska ner LV:s betydelse här och där.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillade kungaporträttet! :) Om inte LV kan flätas in så kanske en lösning skulle vara att låta Arviden vara tillhängare av någon annan religion som existerade på den här tiden?

-Fraschikeltron som numera dominerar Erebos (inte så långt från Salamora) finns som ett alternativ?
-Någon gammal jorisk/golwyndisk existens som Ereshkigal, Marduk eller ljusguden Tigwalvan?
-Möjligtvis någon oktagonfurste?, kanske halvguden Domion?


Angående Kora-gardet och solordens priorât Pendon så kan jag försöka skriva ihop ett förslag.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kan han måhända ha spridit ljuset helt utan Caddos och framför allt Odos vetskap efter sin omvändning? Använt den nya gudens namn som anledning att omstrukturera Zorakin som det beahagade honom?

En vanlig tes kanske var att det var Etin själv som slog honom till marken med sin ljungeld för hur han missbrukade sin guds namn och lära?

Tempel som plundrats för att stärka stadskassan med en ny religon som ursäkt låter ju inte helt...osannolikt ...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Inte alls en dum tanke Fafnir! Och det var något sådant jag skissade på.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-02-20 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar