Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Hur är det förresten med våra Aidniska kungar, har de "Hovmagiker"? Det tycker jag de borde ha.
Absolut tycker jag, men kanske endast från någon av ganska få "godkända" akademier, Ljusa Handen lär förmodligen ha dem under uppsikt!
Återigen vill jag påminna att Ljusa Handen och magiker INTE är samma sak som inkvisationen och häxor!! Magi är accepterat av den aidniska grenen som en neutral kraft - och ses inte som ond i sig själv - så varför skulle LH vara mer intresserad av magiker än smeder? Näe, vi måste se till att få en genomtänkt samexistens mellan magiker och kyrka istället för att "by default" falla in på stereotyper från spanska inkvisationen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:
birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Hur är det förresten med våra Aidniska kungar, har de "Hovmagiker"? Det tycker jag de borde ha.
Absolut tycker jag, men kanske endast från någon av ganska få "godkända" akademier, Ljusa Handen lär förmodligen ha dem under uppsikt!
Återigen vill jag påminna att Ljusa Handen och magiker INTE är samma sak som inkvisationen och häxor!! Magi är accepterat av den aidniska grenen som en neutral kraft - och ses inte som ond i sig själv - så varför skulle LH vara mer intresserad av magiker än smeder? Näe, vi måste se till att få en genomtänkt samexistens mellan magiker och kyrka istället för att "by default" falla in på stereotyper från spanska inkvisationen.
Jag är medveten om skillnaden men det är lätt att uttrycka sig så. :oops:

Jag har tolkat synen på magi innom den aidniska grenen av LV att den är rätt konservativ i sitt syn och ser med skepsis på all annan form av magi än den tillhörande de fem "goda" skolorna: animism, mentalism, elemetärmagi, symbolism och illusionism. Dessa lärs ut vid kända och väletablerade akademier i Aidne och dessa ar folket och kyrkan vana vid. Portalmagiker, spiritister, röstmagiker m.fl. är däremot mycket främmande och det är kanske sådana sysselsettningar Ljusa Handen är uppmärlksamma mot?

LV borde egentligen vara interesserade av att en aceptabel tolerans gentemot magi upprätthålls bland folket då detta annars kan risikera att bli rädda och därigenom börja lyssna på dalkiska missionärer som fördömmer all magi.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har för mig att Illusionister ses med stor skepsis av aidniska LV. Jag vill minnas att det hade att göra med spridanet av någon religon som kom från Trakorien och som indirekt kunde kopplas samman med Illusionisterna. Jag kommer dock inte exakt ihåg vad den religionen hette.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Jag har för mig att Illusionister ses med stor skepsis av aidniska LV. Jag vill minnas att det hade att göra med spridanet av någon religon som kom från Trakorien och som indirekt kunde kopplas samman med Illusionisterna. Jag kommer dock inte exakt ihåg vad den religionen hette.
Precis, Illusionism är kätteri pga Trakoriens religion/sekt. Så Illusionism inte OK tyvärr.

Avs skolorna så är det väl lite som under Aurelions Lag under Imperiets dagar: Svartkonsterna förbjudna/onda/kätterska: dvs Nekromanti, Häxkonst, Spiritism, Portalmagi, Demonologi och övrigt sådant som tex Drakmagi.
Senast redigerad av Mikael den 2008-02-12 15:17, redigerad totalt 5 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Jag har för mig att Illusionister ses med stor skepsis av aidniska LV. Jag vill minnas att det hade att göra med spridanet av någon religon som kom från Trakorien och som indirekt kunde kopplas samman med Illusionisterna. Jag kommer dock inte exakt ihåg vad den religionen hette.
Det var väl mer en filosofi eller tankesätt som tvekade på världens värklighet. Härstammande från Trakorien. LV kallar kätteriet för Illusism tror jag?

Många illusionistmagiker delade dessa tankar och därav kopplingen.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Själv har jag nog alltid sett LH som inkvisationen, den riktiga, inte Ferdinands maktspel för att akaffa sig mer rikedommar. Inkvisationen inom kyrkan har haft till uppgift att förhindra att irrläror sprids. LH skulle altså ha större intressen för kloster som fallit mot demondyrkan eller riarker som sprider ut att den gyllene boken inte är det enda svaret.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

LH skall gärna vara paranoit fanatiska (men också med en ledare med viss förståelse för det politiska maktspelet). Naturligtvis granskas alla magiker som inte uppvisar rätt inställning, kanske döljer de kättersk magi bakom illusioner av Etins godkända magi? Och inte bara magiker granskas, alla som kan utgöra en fara för omstörtande tankar kring LV:s utmärkthet och Etins monopol på gudomlighet, dvs även Lärde och frispråkiga Äventyrare. Att LH sedan också faktiskt har viss positiv effekt mot korruption låter både sannolikt och possitivt.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Snibben skrev:Själv har jag nog alltid sett LH som inkvisationen, den riktiga, inte Ferdinands maktspel för att akaffa sig mer rikedommar. Inkvisationen inom kyrkan har haft till uppgift att förhindra att irrläror sprids. LH skulle altså ha större intressen för kloster som fallit mot demondyrkan eller riarker som sprider ut att den gyllene boken inte är det enda svaret.
Också sant men världen i Ereb är ju lite mer komplicerad än så. Exempelvis så ses den dalkiska Ljusets väg som kätteri av den aidniska Ljusets väg. Men ändå är dyrkan av dalkisk LV godkända i det Zorakiska hertigdömet Gredelmark på grund av tidiga kungliga dekret.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Min fråga om hovmagiker avsåg visserligen snarare en person eller möjligtvis några få som med råd och dåd hjälper sin konung. Troligtvis med animism, elementarmagi, mentalism, (krigsmagi) och alkemi, samt naturligtvis sin visdom och altruism/egoism.
(Berendiens konung har iaf en.)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Min fråga om hovmagiker avsåg visserligen snarare en person eller möjligtvis några få som med råd och dåd hjälper sin konung. Troligtvis med animism, elementarmagi, mentalism, (krigsmagi) och alkemi, samt naturligtvis sin visdom och altruism/egoism.
(Berendiens konung har iaf en.)
Och på den frågan svarade jag tidigare j det finns en hovmagisker. Sannolikt inom antingen Animist, mentalist eller elementarmagikerskolan.

Jag lutar mest åt Mentalisterna.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Gällande illusionismen som tidigare nämndes, så btyer den ju också mot ett av buden/reglerna. "I skola icke vränga Etins skapelse"

I mitt ereb är illusionismen jämbördig med nekromantin i Aidne vad det gäller popularitet hos den breda massan...:wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir har rätt: Illusionismen förknippas av många på fastlandet med budet "I skola icke vränga Etins skapelse". Nekromanti, Häxkonst, Spiritism, Demonologi och möjligtvis Drakmagi anses också som förbjudna. Övriga skolor får praktiseras, så länge de inte används för ondo.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus, vet att du tiidgare i tråden skrev om underliggande sällskap, ordnar, herrklubbar som utgör ytterligare maktgrupperingar i kampen om ett modernt Zorakin. Skulle du kunna ställa upp det igen, vilka de är, vad de strävar efter, vilka deras främsta motståndare är, deras relation till Exarken/Kyrkan, och de viktigaste medlemmarna? Tex så är ju hertigen av Pharynx en person med särställning i Zorakin(har jag för mig), hur passar han in i dessa maktspel? Markera gärna rött.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Fafnir har rätt: Illusionismen förknippas av många på fastlandet med budet "I skola icke vränga Etins skapelse". Nekromanti, Häxkonst, Spiritism, Demonologi och möjligtvis Drakmagi anses också som förbjudna. Övriga skolor får praktiseras, så länge de inte används för ondo.
Tror filosofin/läran Illusism spred sig till Aidne från Trakorien på 400-talet eO. Det kan kanske vara då magiskolan Illusionism inte längre kunde acepteras (den hade tidigare ansetts vara mycket tveksam men ändå tillåtits) och de fem "goda" magiskolorna reducerades till fyra?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Fraxinus, vet att du tiidgare i tråden skrev om underliggande sällskap, ordnar, herrklubbar som utgör ytterligare maktgrupperingar i kampen om ett modernt Zorakin. Skulle du kunna ställa upp det igen, vilka de är, vad de strävar efter, vilka deras främsta motståndare är, deras relation till Exarken/Kyrkan, och de viktigaste medlemmarna? Tex så är ju hertigen av Pharynx en person med särställning i Zorakin(har jag för mig), hur passar han in i dessa maktspel? Markera gärna rött.
FRAXINUS, Efter att ha titta på wikin så förstår jag att det finns i huvudsak tre grupperingar:
SZB
GO
KP

Vilka hertigar som sympatiserar var står också, MEN jag saknar en sammanfattning av vad de olika grupperingarna strävar efter, vad som avgör hur en greve eller baron väljer/välj in i en gruppering, mer om dina tankar kring dessa dragkamper i maktens korridorer och slagfält?
Skriv svar