Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Fraxinus skrev:Bra att du frågade om jag behöver trupp.

Riddare är välkomna!

Jag har redan några utmärkta skisser på Regalietrupper som Fafnir har gjort. Men även dessa kan jag få fler av.

Någon snobbig greve eller hertig utan rustning men med dyrbar klädsel , stass, smycken, långsvärd och dolk ser jag också gärna. Inspirationskälla i det fallet torde vara franskt och brittiskt 1400-tal och tidigt 1500-tal.
Låter bra. Jag sätter i gång. =)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

För att fira att även Zorakin börjat wikifieras så bidrar jag med en bild av en Zorakisk Infanterist som rustar sig för strid.

Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Snyggt! Och Lindormen på skölden blev riktigt bra!!! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mmmm, Lindormen är baserad på den från Zorakiska vapnet, men det hade varit trevligt att se den från någon som behärskar heraldisk stil mer. Andragoor kan jag tänka mig är bevandrad i att illustrera i den stilen. Måhända du kan smöra lite i den riktningen? 8)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Fixade till den första skissen lite också :)

Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En liten utveckling av pampernas språk:

Pampernas språk
Det pampiska språket är säreget och har få likheter med andra språk. En del likheter har dock noterats med penternas språk och man menar också att de två folken är avlägset släkt med varandra.

Pampiska utmärker sig framför allt genom de märkliga språkljuden vars like inte återfinns i något annat erebiskt språk. Man har för det första ett par smackande ljud: ett som uttalas med läpparna och som skrivs med en genomstungen b-runa (eller med vanliga bokstäver b’) och ett som uttalas med tungruggen mot gommen och som skrivs med den dalkiska c-runan (eller t’). För det andra skiljer man mellan flera strupljud: de två stopp-ljuden ’ och ‛, otonande och tonande respektive samt ħ, som är ett h-ljud som låter något strävare än ett vanligt h-ljud. Dessa tre strupljud skrivs med helt egna joriska runor som är uppfunna särskilt för ändamålet. När det gäller ordförrådet har pampiska naturligt nog en stor mängd ord för hästar och relaterade föremål som ofta är svåra att översätta till andra språk.

Man har två skriftspråk. Det ena består av joriska runor med vissa anpassningar till de pampiska språkljuden. Det andra är schamanernas "skriftspråk". Detta används i huvudsak för teckentydning. Man ristar dessa bokstäver, eller snarare tecken, på sköldpaddsskal eller skulderblad av hästar. När man sedan hettar upp skalet eller benet över eld spricker det och beroende på hur spickorna löper bland de inristade bokstäverna uttyder schamanen framtiden. Denna spådomskonst kallas t’otmi’, ett ord som är besläktat med penternas ord för spådom, totmiks.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Trevlig beskrivning på språket! Schamanernas skriftspråk är inspirerat från det kinesiska skriftspråkets ursprung och ett för-europeiska skriftspråk man tror sig ha funnit lämningar av i västra svartahavsområdet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Följande platsar i flera trådar men tar den här:
Har börjat titta på Mandelorden.
*Orden grundades 401 fO sedan Haakon Mandel funnit ett litet bibliotek från Imperiets dagar i en ruinhög i Luksilo. Ett nytt bibliotek byggdes upp och det gamla röjdes ut. 367 fO grundades lyceet i Pendon och senare grundades många fler, ytterligare ett tjugotal bara i Zorakin.

*Eftersom legerdierna tog dalkernas pengar och byggde Indarsol mitt på Indar sponsrade Caddo en ny stad som med Luksilernas hjälp blev Luksilo, 150-t fO.

*Pendon grundades år 367 fO. Pendons lyceum, grundat samma år, växte snabbt och blev Mandelordens viktigaste. Kungen av Caddo (Vasker Brushane?) satte sin enda son (Kató?) att studera där. Efter några årtionden (ca 300?) lade Mandelorden i praktiken ner övriga lyceer och fokuserade på Pendon. År 153 fO blir Pendon Zorakins största stad, då det går om Luksilo.

Som ni ser går årtal och uppgifter inte ihop. Då så mkt arbete nu redan gjorts på Caddo och Zorakin som inkluderar Luksilo vill jag inte gå in där och rota. Hur skall jag istället byta städer? Jag föreslår att Luksilo byts ut till Indarsol avseende var Mandel fann biblioteket (lägger isf in det i min text om Indarsol). Vilken stad som blev utkonkurerat av Pendon år 153 överlåter jag åt Fraxinus, men det bör inte ha varit Luksilo då det var nästan samma år staden grundades.

Sedan tycker jag Hixani är intressant. När byggdes den staden? Den ligger ju perfekt för Caddo. Spannmål skeppas från Indarsol per pråm längs Solaån till Hixani och är per kogg nästa dag i Arno! Varför insisterade dalkerna på Luksilo? Eller varför dröjde det med Hixanis framväxt? Luksilo är än idag en större stad än Hixani? Varför varför varför? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Efter några årtionden (ca 300?) lade Mandelorden i praktiken ner övriga lyceer och fokuserade på Pendon.
I praktiken? :?

Tycker att det fortfarande skal finnas lyceer rundt omkring i Ereb även om Pendon är det största och säte för Mandelorden. Jag skrev för länge sen:
På 300-talet fO skrev en ung östnargurier vid namn Ufwhida av cerernas stam inn sig ved lyceet i Lirvella. Mandelorden från Aidne hade här bildat sitt första universitet östra Ereb lockade av rykten om gammalt plundrad gods i form av handskrifter från det Kejserliga Jorpagna. Ufwhidas arv till sitt folk och sin kultur skulle bli en mycket stor sådan.
När han skrev in sig vid lyceet var det med ett bomärke fumligt ritat med ett okänt föremål kallad fjäderpenna, men mycket snabbt visade han fallenhet för skriftspråk och behärskade redan efter tre vintrar den kejserliga jorin som var mandelmunkarnas språk.
Ufwhida insåg dock att detta språk och i synnerhet dets skrift skulle bli svårt för hans stamfränder att lära, så för att kunna sprida kunskapens ljus till östra Ereb skapade han ett nytt skriftspråk för östnargurerna. Baserad på det kalmurriska språket som handlare från andra sidan havet i öster talade, utarbetade han ett sätt att formulera narguriskan med enkla tecken möjliga att ritsa i trä eller sten.
När Ufwhida senare blev överhuvud för lyceet lyckades hans utsända munkar sprida kunskapen om skriften till ceriska volver (shamaner) och senare spreds den även vidare till cerernas fränder på andra sidan Cerbergen.
Därför använder idag centralnargurerna i Nargur ett östnargurisk skriftspråk, lätt modifierad för att passa deras något annorlunda dialekt.
Annars låter ett byte mellan Luksilo och Indarsol som en lösning för vart biblioteket hittades!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Efter några årtionden (ca 300?) lade Mandelorden i praktiken ner övriga lyceer och fokuserade på Pendon.
I praktiken? :?

Tycker att det fortfarande skal finnas lyceer rundt omkring i Ereb även om Pendon är det största och säte för Mandelorden. Jag skrev för länge sen:
På 300-talet fO skrev en ung östnargurier vid namn Ufwhida av cerernas stam inn sig ved lyceet i Lirvella. Mandelorden från Aidne hade här bildat sitt första universitet östra Ereb lockade av rykten om gammalt plundrad gods i form av handskrifter från det Kejserliga Jorpagna. Ufwhidas arv till sitt folk och sin kultur skulle bli en mycket stor sådan.
När han skrev in sig vid lyceet var det med ett bomärke fumligt ritat med ett okänt föremål kallad fjäderpenna, men mycket snabbt visade han fallenhet för skriftspråk och behärskade redan efter tre vintrar den kejserliga jorin som var mandelmunkarnas språk.
Ufwhida insåg dock att detta språk och i synnerhet dets skrift skulle bli svårt för hans stamfränder att lära, så för att kunna sprida kunskapens ljus till östra Ereb skapade han ett nytt skriftspråk för östnargurerna. Baserad på det kalmurriska språket som handlare från andra sidan havet i öster talade, utarbetade han ett sätt att formulera narguriskan med enkla tecken möjliga att ritsa i trä eller sten.
När Ufwhida senare blev överhuvud för lyceet lyckades hans utsända munkar sprida kunskapen om skriften till ceriska volver (shamaner) och senare spreds den även vidare till cerernas fränder på andra sidan Cerbergen.
Därför använder idag centralnargurerna i Nargur ett östnargurisk skriftspråk, lätt modifierad för att passa deras något annorlunda dialekt.
Annars låter ett byte mellan Luksilo och Indarsol som en lösning för vart biblioteket hittades!
Ja absolut att lyceer finns spridda i Ereb! (man satsade inte just då, men senare :? ) Kanske de i Zorakin har minskat i antal, men jag har noterat Lirvella. I min skrift om (Ny-)Jorpagna har jag plasserat några i det riket, Grivela och Argald som de viktigaste. Naturligtvis finns fler.

("i praktiken" = jag menar "nästan")
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Ja absolut att lyceer finns spridda i Ereb! (man satsade inte just då, men senare :? ) Kanske de i Zorakin har minskat i antal, men jag har noterat Lirvella. I min skrift om (Ny-)Jorpagna har jag plasserat några i det riket, Grivela och Argald som de viktigaste. Naturligtvis finns fler.
Låter bra!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Lycéet i Luksilo.........hmmmm. Alltså, det är mycket möjligt att det funnits en stad där Luksilo nu ligger redan under kejserlig tid. Staden Luksilo kan mycket väl ha påbörjats att återuppbyggas redan år 401 fO i Mandelordens regi (liksom Pendon hos Pennerna i Grindanu) men dalkerna erbjuder sig såsmåningom att hjälpa till att bygga ut och ytterligare förfina staden inklusive ringmur och hamn. Vid den tiden kommer den första dalkiska immigrationvågen till Luksilo och dalkerna utformar staden till ett mästerverk. Detta blir Luksilos nya storhetstid. Samtidigt som detta sker ökar också Pendons stadsbefolkning snabbt och går om Luksilos i population. (I gamla Aidne-kartan är Pendon marginellt större än Luksilo.)

Två mindre bibliotek hittas. Ett i Luksilo och ett lite större i Indarsol. Det större därför att Indarsol har undvikits som pesten sedan den tredje konfluxen och har därmed legat relativt oplundrad. Samt att det fanns en magikerakademi i Indarsol redan under Kejserlig tid och vars torn fortfarande står kvar. Mandelorden bygger upp lärosäten i dessa två städer samt Pendon. Varje bibliotekt behåller till att börja med sina "egna" originalmanuskript. Kopier tillverkas över de mest betydande och skickas till vardera bibliotek (lycée) som ligger under Madelordens kontroll.

Pendon blir sedermera huvudsätet för studier och lagring av originalmanuskript och man behåller endast mindre bibliotek i respektive ort i Zorakien. De flesta av de viktigaste manuskipten som är i Mandelordens ägor flyttas till Pendon men en del originalmanuskript blir kvar. Likaså finns kopiorna av manuskripten kvar i de olika biblioteken.

Orsaken att huvudverksamheten flyttas till Pendon beror på närheten till en idag bortglömd guldgruva som Mandelorden höll hemlig. Man gräver ut tonvis med guld. Detta guld lagras i källarsystemet i Pendon och hittas först efter att Lycéet och stora delar av dess bokskatt bränts ner av hämndlystna Dalkiska och Morelvidynska kapare på flykt undan Zorakiens styrkor.

Detta sker under det så kallade Pharynxkriget som startar sedan Kung Valien vägrat Caddo staden Pharynx som ersättning för dalkernas hjälp under Lindiskiarnerkrigen. Dessförinnan har Mandelordens bibliotek i Indarsol brändes ner av Lindiskiarnarna.

Endast biblioteket i Luksilo står kvar. Utöver det lilla antal av de dyrbaraste av Pendons originalmanuskript som man lyckade föra i säkerhet innan dalkerna brände ner Lycéet så kommer idag huvudelen av dagens originalmauskript från de som fanns kvar i Luksilo. Idag finns endast kopior kvar i Luksilos bibliotek och biblioteket sköts i av folk från Mandelorden. Hertigen som vill vara en vän av konst och vetenskap har också lånat ut några originalmanuskript som hans släkt kommit över till Mandelorden i Luksilo.

Guldet som hittas i det nerbrända Lycéet används för att betala Caddo Pharynx lösen dvs de får pengarna i utbyte mot fred samt att Zorakien behåller staden Pharynx. Caddo gör dessutom en generaltabbe som i princip kostar dem segern i Pharynxkriget.

De missbedömmer Luksilerna. I tron att dessa ska ta Zorakiens parti utsätts även Caddos forna handelspartner Luksilo för handelsblockad. Detta tvingar Luksilerna in i händerna på Zorakien, för ensamma kan de inte slåss mot den Zorakiska arméen. Tillsammans med Caddo hade man däremot sannolikt besegrat Zorakien och Aidne hade sett annorlunda ut med ett Penniskt kungadöme i Grindanu upp till Inberg och ett Luksiliskt kungadöme, nära allierat med Caddo, i Indarhalvön.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-16 14:39, redigerad totalt 3 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt att se hur den zorakiska politiken slingrar sig genom historien och hur nu mandelmunkarna som faktisk är de som teckar ner den flätas in! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nytt förslag Fraxinus:

Luksilo och Indarsol grundas på 150-t fO, låt det vara så. Låt dalkerna grunda Luksilo.

Mandel fann ruiner nära den plats där Luksilo ligger idag. Där fann man biblioteket och byggde upp det igen och det blir det första lyceet. Ett munkkloster inte långt från kusten alltså. Senare finner man även böcker och andra källor till kunskap bland andra ruiner i Zorakin, bla på kullen i Indar. När Indarsol och Luksilo grundas finns ett lyceum alltså strax utanför Luksilo (kanske fanns en fiskeby vid kusten) och i Indarsol grundar orden snart ett nytt. Lyceet i Pendon är dock det näst äldsta grundat redan 367 fO då Pendon grundades.

Många av originalen hade redan under ordens snabba tillväxt på 200-t fO (då guldgruvan blir funnen år 290 fO) flyttats till det snabbt växande Lyceet i Pendon. Pendon blir sedermera huvudsätet för studier och lagring av originalmauskript och man behåller endast mindre bibliotek i respektive ort i Zorakien. De flesta av de viktigaste manuskipten som är i Mandelordens ägor flyttas till Pendon men en del originalmanuskript blir kvar. Likaså finns kopiorna av manuskripten kvar i de olika biblioteken. Den dalkiske kungen som skickar sin enda son är Issamin och han skickar sin enda son Onto. Detta gav lyceet än mer status och gott rykte.

Guldet lagrades i källarsystemet i Pendon och hittas först efter att Lycéet och stora delar av dess bokskatt bränts ner av hämndlystna Dalkiska och Morelvidynska kapare på flykt undan Zorakiens styrkor år 55 fO. Detta sker under det så kallade Pharynxkriget som startar sedan Kung Valien vägrat Caddo staden Pharynx som ersättning för dalkernas hjälp under Lindiskiarnerkrigen. Dessförinnan har Mandelordens bibliotek i Indarsol brändes ner av Lindiskiarnarna. Utöver det lilla antal av de dyrbaraste av Pendons originalmanuskript som man lyckade föra i säkerhet innan dalkerna brände ner Lycéet så kommer idag huvudelen av dagens originalmauskript från de som fanns kvar i Luksilo. Idag finns endast kopior kvar i Luksilos bibliotek då originalen åter i huvudsak flyttats till Pendon, och biblioteket sköts av folk som är anställda av Hertigen.
(Fraxinus vill du inte ha ngt Lyceum i Lukslo idag?)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Nytt förslag Fraxinus:

Luksilo och Indarsol grundas på 150-t fO, låt det vara så. Låt dalkerna grunda Luksilo.

Mandel fann ruiner nära den plats där Luksilo ligger idag. Där fann man biblioteket och byggde upp det igen och det blir det första lyceet. Ett munkkloster inte långt från kusten alltså. Senare finner man även böcker och andra källor till kunskap bland andra ruiner i Zorakin, bla på kullen i Indar. När Indarsol och Luksilo grundas finns ett lyceum alltså strax utanför Luksilo (kanske fanns en fiskeby vid kusten) och i Indarsol grundar orden snart ett nytt. Lyceet i Pendon är dock det näst äldsta grundat redan 367 fO då Pendon grundades.

Många av originalen hade redan under ordens snabba tillväxt på 200-t fO (då guldgruvan blir funnen år 290 fO) flyttats till det snabbt växande Lyceet i Pendon. Pendon blir sedermera huvudsätet för studier och lagring av originalmauskript och man behåller endast mindre bibliotek i respektive ort i Zorakien. De flesta av de viktigaste manuskipten som är i Mandelordens ägor flyttas till Pendon men en del originalmanuskript blir kvar. Likaså finns kopiorna av manuskripten kvar i de olika biblioteken. Den dalkiske kungen som skickar sin enda son är Issamin och han skickar sin enda son Onto. Detta gav lyceet än mer status och gott rykte.

Guldet lagrades i källarsystemet i Pendon och hittas först efter att Lycéet och stora delar av dess bokskatt bränts ner av hämndlystna Dalkiska och Morelvidynska kapare på flykt undan Zorakiens styrkor år 55 fO. Detta sker under det så kallade Pharynxkriget som startar sedan Kung Valien vägrat Caddo staden Pharynx som ersättning för dalkernas hjälp under Lindiskiarnerkrigen. Dessförinnan har Mandelordens bibliotek i Indarsol brändes ner av Lindiskiarnarna. Utöver det lilla antal av de dyrbaraste av Pendons originalmanuskript som man lyckade föra i säkerhet innan dalkerna brände ner Lycéet så kommer idag huvudelen av dagens originalmauskript från de som fanns kvar i Luksilo. Idag finns endast kopior kvar i Luksilos bibliotek då originalen åter i huvudsak flyttats till Pendon, och biblioteket sköts av folk som är anställda av Hertigen.
(Fraxinus vill du inte ha ngt Lyceum i Lukslo idag?)
Funkar från min sida... Men den dalkiske kungen var Issamin I (numret borde vara med) och sonen hette Ontó (accenten viktig). Tack Adragoor för att du gjort mig till dalkisk nörd och perfektionist! :lol:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar