Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

pegasus skrev:Nu är jag ny här men Nostratiet avser den vita fläcker öster om Zorakin, eller hur?
Mikael skrev:Nostratiet är INTE den vita fläcken (som har flera namn på forumet) utan avser vildmarken norr om. Nostratiet finns som tråd här under länder.
På denna kladdkartan syns hur de vita flackarna ar tankt. Nostratet ar området mellan Zorakin och Jorpagna, norr om det vita (Vit Flack - Jorpur).
http://img238.imageshack.us/img238/1395 ... piaih6.jpg
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag menade faktiskt inte att kungen skulle invadera Caddo, ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade bara på att Zorakins och Caddos intressen bör ibland kollidera ibland och det har väl varit en del kyliga förhållande mellan länderna tidigare.

Kan tänkas att en yttre fiende skulle kunna ena landet. Då menade jag mer att de skulle kunne rikta ögorna mot österut, dock finns gott om andra alternativ, och då skulle eventuellt bli någon konflikt med de andra länderna. Det behöver inte innebära direkta invasioner mm.

Tack för infon om Nostratiet och vita fläcken. Jag hade läst lite grann om den vita fläcken men hade helt missat Nostratiet.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Luksilo är till ytan ett ganska litet Hertigdöme men med egna särskilt stora friheter vad gäller skatter, handel och religonsfrihet. Se våra kartor här på nätet.
När jag skriver Luksilo så menar jag vanligtvis det området som bebos av luksiler enligt kartorna i Aidne boken. Det vid säga norra Yttersol, Gredelmark och östra Salamora.

Vad jag ville få fram med inlägget var bara att jag tycker om iden med Östmark/Ostermark vid Fristaden.

Gällande konflikter och krigståg är det något som saknas i många av Erebs länder i källmaterialet och det var en tanke att Zorakin någon gång har skickat krigshärar österut, inte att det finns några direkta planer att göra det just nu. Det var bara en impulsiv tanke, men jag tror mer på interna stridigheter i Zorakin.

Dock vidhåller jag att krig mot yttre fiender kan vara lönsamt för riket. Ser dock inte kung Valien som en krigisk man.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kung Valien är ingen krigisk man. Det håller jag med dig om. Men han är heller inte främmande för krig. Han är också den Zorakiske kung som kommer ha störst direktkontrollerad armé att tillgå av alla Zorakiska kungar någonsin med de nyuppförda kungliga elitinfanteriförbanden. Även flottan är på god tillväxt. Och det kungliga kavalleriet är ansenligt och väl rustat.

Angående Luksilo så borde jag ha förstått att du menar folkgruppen Luksiler. Ber om ursäkt där.

Och ja! Visst har Caddo och Zorakien dispyter och konflikter. Inte minst över Zorakiens anfall (lett av hertigen av Salamora) och direkta övertagande av Fristaden. Detta väcker särskilt ont blod hos vissa Caddiska handelshus. Men en fullskalig konflikt länderna emellan över detta lär det inte bli. Däremot kanske begränsat krig genom ombud. Caddo stöder en mäktig pro-caddisk zorakisk adelsman med pengar och legosoldater om han attackerar Fristaden eller Salamora direkt. Eller så angriper Hertigen av Salamora någon annan mäktig adelsman och Caddo ser sin chans att ge igen för gammal ost och stödjer den angripne adelsmannen. Se äventyrsidéen Pilregn över Gredelmark på Wikipedia.

Vad gäller konflikter så försöker jag trolla fram ett antal. Svarta tornet är givet.

Andra Feliciska kriget är ett intressant scenario. Med Caddo, Erebos, Zorakien (Berendien och Kardien?) på ena sidan mot den piratgynnade nationen Felicien på andra sidan.

En gemensam Kardisk-Zorakisk kampanj mot den Trakoriska kolonin Torilia i norra Kardien (en mindre trolig kampanj då det skulle skada Kardiens spannmålshandel avsevärt).

Krig i Östmark mellan Brända jordens klan (svartfolk som ej är kopplade till Svarta tornet) och den nyupprättade Zorakiska administrationen i området.

Eller varför inte ett religöst färgat inbördeskrig där intressen i Aidniska Ljusets väg förmår en mäktig hertig eller greve anfalla Hertigdömet Gredelmark där religonsfrihet råder och där både den dalkiska Ljusets väg och Erebosiska gudomar finns representerade med katedraler och tempel samt präster.

(jag vet anders.......... det heter inte katedraler... men vad ska jag säg när minnet och kort och...eh..såvidare :oops: ).
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Eller varför inte ett religöst färgat inbördeskrig där intressen i Aidniska Ljusets väg förmår en mäktig hertig eller greve anfalla Hertigdömet Gredelmark där religonsfrihet råder och där både den dalkiska Ljusets väg och Erebosiska gudomar finns representerade med katedraler och tempel samt präster.

(jag vet anders.......... det heter inte katedraler... men vad ska jag säg när minnet och kort och...eh..såvidare :oops: ).
Tja, Fraxe... :) Det kan mycket väl heta "solkatedraler", "tadoser" eller "stortempel" - de funkar allihop. Däremot heter religionen "den Lysande Vägen", inte "Ljusets väg". :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:Eller varför inte ett religöst färgat inbördeskrig där intressen i Aidniska Ljusets väg förmår en mäktig hertig eller greve anfalla Hertigdömet Gredelmark där religonsfrihet råder och där både den dalkiska Ljusets väg och Erebosiska gudomar finns representerade med katedraler och tempel samt präster.

(jag vet anders.......... det heter inte katedraler... men vad ska jag säg när minnet och kort och...eh..såvidare :oops: ).
Tja, Fraxe... :) Det kan mycket väl heta "solkatedraler", "tadoser" eller "stortempel" - de funkar allihop. Däremot heter religionen "den Lysande Vägen", inte "Ljusets väg". :wink:
Jaha, så kan det gå när fingrarna är snabbare än tanken och man har varit borta för länge från forumet! :wink:
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag har läst ditt uppslag i wikin angående Salamora-Gredelmark konflikten och det är ett mycket intressant uppslag, då det är dels trovärdigt och mycket rollspelsvänligt. Det skulle lätt kunna blåsa upp till en allmänt storkrig i hela västra kopparhavet med många intressanter. Ser också mycket oväntade kampanjer som går att spela från samma bakgrund, tänk en grupp agenter på Svarta Tornet vars mål är att spela ut fraktionerna mot varandra och uppvigla till krig med alla medel. Den enda jag reagerade mot Indarrikes passivitet när kungen kom med hela Grindnu bakom sig, då det är osannolikt att hela hären seglade till området bör de ha passerat hans territorium vilket som en mäktig hertig bör funnit vara minst sagt opassade.
Va, vad gör spolingen på mina domäner utan mitt tillstånd. Jo det är sant att han är kung men här härskar jag...
Dock med den härstyrkan som kungen kom med är det mest troligt att han mönstrade sina styrkor och följde med kungen.

Gällande kungen så håller jag med dig, han är främst en statsman men så som alla makthavare i Zorakin är han inte främmande för krig och han har några nära män som är erfarna och skickliga krigare. Tänker främst på de norra länsherrarna men jag för mig du beskrivet en marsk som var en duglig krigsledare.

Torilla-kampanjen hade jag inte en tanke på men en god ide, osannolikt som du säger att kungarna leder den dock men jag kan se en lös allians av hertigar och grevar attackera staden. På tanke att Kardien och Zorakin långa allians bör många av ätterna ha egendomar i båda länderna, kanske till och med samma adelsman, och därmed är inte konstigt med gemensamma styrkor.

Svartfolkkonflikter är bra, ju fler desto bättre, de ger sådana bra kampanjuppslag. Dessutom skall inte alla svartfolk vara under ondskefulla ärkemagikers tjänst. Gillade förresten orchiska legosoldater i Hynsolge. Barbariska och brutala med effektiva krigare, som används av skoningslösa män som inte behöver vara ärkemagiker.

Krig med religion som bakgrund eller svepskäl är utmärkt och det stämmer bra med en del mindre fejder mellan adelsätterna som kan ibland utmynna i mindre krig.

En potentiell fiende som jag tycker är underanvänd är barbarerna i Snoarskogen, Kasenu heter eller? Ser lätta att några kardiska, zorakinska eller magillerska kolonier där fylld av uppretande tempelriddare, missionärer och äventyrare. Speciellt på några av halvöarna norr om skogen. Kan vara en orsak till viljan till att erövra Torilla, för att få en god hamn i norra Kardien för försörjning.

Gällande Felicierna hade en tanke på att Zorakin kanske skulle byta sida? Strida med felicierna mot Erebos och Caddo. Ena dagens fiende är nästa allierade. Potentiellt så skulle de har mycket att vinna på en sådan allians och eventuellt kunna erövra någon av öarna. I min mening så har Zorakin den mäktiga krigsmakten i västra Kopparhavet (på land) om de skulle kunna hålla sams och enas mot en yttre fiende. Sorgligt nog så har situationen i Zorakin inte varit så på flera sekler. Jag tror att det är just därför Caddo men även Erebos har en intresse i krigsföring och splittring i Zorakin precis som Svarta Tornet.

Det var bara några tankar, jag hade egentligen inte tänkt att ge mig in i den politiska situationen än utan var mer intresserad av utveckla samhället och styrelseskicket.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Åter gällande frälsebönder så borde detta ge goda rekryteringsgrund för soldatlivet eller möjligtvis nya kolonister i gräns/vildmarksområden vilket jag tycker passar väldigt bra in.

Nej, det finns inga troll i Torilskogen. VADÅ Miskruns sång, det är bara sagor....
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En sidofråga: uttalar ni Zorakin som "Zórakin" (rimmar på Anakin) eller "Zorakín" (rimmar på apelsin)? Själv brukar jag det sistnämnda.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:En sidofråga: uttalar ni Zorakin som "Zórakin" (rimmar på Anakin) eller "Zorakín" (rimmar på apelsin)? Själv brukar jag det sistnämnda.
Varför inte Zorákin?
Zórakin säger jag nog. Men Zorakín låter rätt bra det med... (Särskilt om man låter i:et vara kort.)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Zórakin

(Zorakien tycks dock vara det inhemska namnet eller Fraxinus?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Svensk apelsin har jag alltid anvandt, en norsk skulle mera likna ett svenskt Anakin. :roll:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:
En potentiell fiende som jag tycker är underanvänd är barbarerna i Snoarskogen, Kasenu heter eller? Ser lätta att några kardiska, zorakinska eller magillerska kolonier där fylld av uppretande tempelriddare, missionärer och äventyrare. Speciellt på några av halvöarna norr om skogen. Kan vara en orsak till viljan till att erövra Torilla, för att få en god hamn i norra Kardien för försörjning.
Faktum är att det diskuterats om en nordsydig handelsled som ansluter Jorpagna och Zorakien med de nordliga länderna. I synnerhet då Klomellien och Mirel. Den del som ansluter Zorakien med huvudleden (den sk Blästrarstråket) kallas Riddar..eh...........hur var det nu igen.....vije hade gjort en karta med namnet.....

http://img179.imageshack.us/img179/7036 ... el3xp6.jpg

........här är den! Handelsleden heter "Riddar Agadrims dödståg" se kartan. Det verkar som du har rätt Pegasus. Någon Zorakisk adelsman verkar ha haft fuffens för sig i österled som dock inte slutat så lyckligt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från tidigare i denna tråd och Kasenu-tråden:
Halakas-stammen på Aidnebergens nordslutningar är pålitliga och tre av Orga-din klanerna kontrollerar en lang bit av en gammal jorisk härväg som är lätt att färdas på. I Bilfrax-passet som faktisk ligger inom Brända jordens revir har Talgav Gulöga och hans krigare ett fäste och är ofta anlitade av handelshusen. Visoterklanen som länge bodde uppe i Aidnebergen vid Kvideflodens källa och i flera generationer tjänade som karanvakter är dock numera fördrivna av svartfolken. /Albin Ovarsson, handlare från Luksilo och kännare av handelstraden över norra Aidnebergen
Kasenera behover dock inte alla vara lika trevliga.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Enligt den enastående och fritt svamlande Lärde Valerius läspe och halte vid institutionen för onödigt lingvistiskt vetande i De Lärdes Skara i Pendon så är uttalet Zórakíen en lustig dialektal förvrängning som härstammar från Skåns...eh..Luksiliskan. Det korrekta uttalet är som alla vet det Pendoniska uttalet Zórakin.....


Detta anförande hann dock aldrig avslutas på Lycéeplan ty den ärevördig Lingvisten, Mandelmunken och Lärde Rabalus från Faltrax tryckte in en tavelsudd i lämpligt ställe på föregående talare efter dennes timmeslånga inledning på sitt anförande och fick därmed slut på det till synes ändlösa och närmast heretiska orerandet från föregående talare. Därefter inledda han själv sitt noga förberedda anförande..."Varför det Dreverikiska uttalet Zorakín kan anses som det ursprunglig".... och längre än så han inte denna talare förrän upploppet mellan de olika Lärde i åhörarskaran var i full gång. Både verbalt och handgripligt.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-06 21:44, redigerad totalt 5 gång.
Skriv svar