Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ja varför inte. Men detta är en främlingslegion som kanske framförallt leds av "Ämbetsverket för särskilda utrikes ärenden" som Zorakins kungliga spionorganisation så fint heter. Även denna är djupt insyltad i smugglingstraden mellan Zorakin och Morelvidyn/Efaro. För närvarande finns det kanske som mest 1200-1400 man soldater och sjömän enrollerade i denna "främlingslegion" (det behövs ett bättre namn).

En hel del av manskapet är sannolikt LV-troende Morelvidyner i exil eller Erebosier med kopplingar till det rojalistiska partiet som flytt från de Fem husen i Erebos och Zorakier som söker ära, mark och rikedom. Även en del olycksaliga äventyrare som avtjänar en strafftid med att arbeta för Zorakins underättelsetjänst som soldenärer återfinns i denna styrka.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-09-07 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det var ju just äventyrarna jag var ute efter. De kan ju faktiskt heta Samkarnakåren eftersom de är tänkta att verka där. Kallas också för blåa kåren och Pilgrimsfalkens Orden eftersom de officiellt är ett religiöst brödraskap menat för att omvända morelvidyn och således blivit välsignade som pilgrimmer av exarken av Ekeborg vid något tillfälle.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Samkarnas frikår eller Blå kåren? De behöver dock inte vara ett officiellt religöst brödraskap. Däremot kan de ha välsignats av Exarken i Ekeborg i samband med något soltåg.

I mångt och mycket är de kanske mer en blandning av marininfanteri, kapare och smugglare. De används för kartläggning och infiltration av kustregioner, som kapare, som marininfanteri vid snabba havsburna anfall mot fientlig kust och som förstyrka vid invasioner typ soltåg. De har också använts för att skydda huvudstyrkornas återtåg från exempelvis Samkarna eller Efaro eller för att befria viktiga personer som tillfångatagits och fängslats av Feliciernas kapare samt andra ohälsosamma uppdrag.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

De används också på olika uppdrag i inlandet i Samkarna eftersom de är mer bekanta med terrängen än andra trupper och att det inte gör så mycket om de dör av törst och utmattning.

Pilgrimskåren eller orden kan ju vara något som inte är ett officiellt namn utan något som de kallas för efter välsignelsen.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Tilläggas kan väll att de främst är legoknektar vilka kommer försvinna den dag de inte får betalt. De arbetar för mat och mynt, inte för konungens ära, så som en soldat eller riddare (vilka iofs nog vill ha ha betalt).
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo precis fast idén är väl att de ska ha någon slags yrkesstålthet och långsiktigt uppdrag som inte tar slut helt plötsligt. Det bygger ju på att Zorakerna alltid har någonting att göra åt dem. Helst utanför hemlandets gränser eftersom de fortfarande är äckliga skurkar trotts allt.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jan Erik Söderman skrev:Jo precis fast idén är väl att de ska ha någon slags yrkesstålthet och långsiktigt uppdrag som inte tar slut helt plötsligt. Det bygger ju på att Zorakerna alltid har någonting att göra åt dem. Helst utanför hemlandets gränser eftersom de fortfarande är äckliga skurkar trotts allt.
Naturligtvis. Jag tänkte så som att de gör sitt uppdrag eller kampanj och förväntar sig därefter en betalning. De börjar inte arbeta på något nytt för än betalning är gjord. Kungen måste alltså betala dem medan en vanlig soldat måste fortsätta att arbeta även om lönen hålls inne eller räknas som desertör.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Ja varför inte. Men detta är en främlingslegion som kanske framförallt leds av "Ämbetsverket för särskilda utrikes ärenden" som Zorakins kungliga spionorganisation så fint heter. Även denna är djupt insyltad i smugglingstraden mellan Zorakin och Morelvidyn/Efaro. För närvarande finns det kanske som mest 1200-1400 man soldater och sjömän enrollerade i denna "främlingslegion" (det behövs ett bättre namn).

En hel del av manskapet är sannolikt LV-troende Morelvidyner i exil eller Erebosier med kopplingar till det rojalistiska partiet som flytt från de Fem husen i Erebos och Zorakier som söker ära, mark och rikedom. Även en del olycksaliga äventyrare som avtjänar en strafftid med att arbeta för Zorakins underättelsetjänst som soldenärer återfinns i denna styrka.
Vad smugglar man från/till Efaro och Morëlvidyn?

Morëlvidyner och erbosier som lite florida-kubaner låter kul.
Fraxinus skrev:Samkarnas frikår eller Blå kåren? De behöver dock inte vara ett officiellt religöst brödraskap. Däremot kan de ha välsignats av Exarken i Ekeborg i samband med något soltåg.

I mångt och mycket är de kanske mer en blandning av marininfanteri, kapare och smugglare. De används för kartläggning och infiltration av kustregioner, som kapare, som marininfanteri vid snabba havsburna anfall mot fientlig kust och som förstyrka vid invasioner typ soltåg. De har också använts för att skydda huvudstyrkornas återtåg från exempelvis Samkarna eller Efaro eller för att befria viktiga personer som tillfångatagits och fängslats av Feliciernas kapare samt andra ohälsosamma uppdrag.
Först: Zorakin deltog inte i soltågen mot Morëlvidyn.

Sedan: En slags Delta Force på 1400 man? Ger inte detta intrycket av att Zorakin har betydligt mer kompetenta marinenheter än vi tidigare trott? Hur har denna styrka utvecklats? Den känns väldigt modern för att ha varit inblandad på soltågens tid.
Jan Erik Söderman skrev:De används också på olika uppdrag i inlandet i Samkarna eftersom de är mer bekanta med terrängen än andra trupper och att det inte gör så mycket om de dör av törst och utmattning.

Pilgrimskåren eller orden kan ju vara något som inte är ett officiellt namn utan något som de kallas för efter välsignelsen.
:shock: Invaderade du just Samkarna i Zorakins intresse? Varför då? Vad har Zorakin för intresse i Samkarnas inland? Vad har Zorakin för behov av denna kår alls? Och vilka är dessa samkarniska elitsoldater?

En marin "Främlingskår" är ingen dum idé, bara det att Zorakin kanske inte var landet som skulle ha det. Jag föreslår istället Berendien då de kan behöva förstärka sin flotta mot felicierna och har intressen av att störa feliciens slavhandel från Efaro/Morëlvidyn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Yttersol

Befolkning Penner 20%, Luksiler 30 %, Legerdier 28 %, Morelvidyner 7 %, Ankor 5 %, Halvlängdsmän 10 % (Befolkningstillhörigheten är grovt uppskattad, bland människorna sker givetvis en hel del korsgiften mellan de olika grupperna).
Lite väl många morelvidyner tycker jag, men annars bra. Kan jag få föreslå 3%?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Fraxinus skrev:Ja varför inte. Men detta är en främlingslegion som kanske framförallt leds av "Ämbetsverket för särskilda utrikes ärenden" som Zorakins kungliga spionorganisation så fint heter. Även denna är djupt insyltad i smugglingstraden mellan Zorakin och Morelvidyn/Efaro. För närvarande finns det kanske som mest 1200-1400 man soldater och sjömän enrollerade i denna "främlingslegion" (det behövs ett bättre namn).

En hel del av manskapet är sannolikt LV-troende Morelvidyner i exil eller Erebosier med kopplingar till det rojalistiska partiet som flytt från de Fem husen i Erebos och Zorakier som söker ära, mark och rikedom. Även en del olycksaliga äventyrare som avtjänar en strafftid med att arbeta för Zorakins underättelsetjänst som soldenärer återfinns i denna styrka.
Vad smugglar man från/till Efaro och Morëlvidyn?

Morëlvidyner och erbosier som lite florida-kubaner låter kul.
Fraxinus skrev:Samkarnas frikår eller Blå kåren? De behöver dock inte vara ett officiellt religöst brödraskap. Däremot kan de ha välsignats av Exarken i Ekeborg i samband med något soltåg.

I mångt och mycket är de kanske mer en blandning av marininfanteri, kapare och smugglare. De används för kartläggning och infiltration av kustregioner, som kapare, som marininfanteri vid snabba havsburna anfall mot fientlig kust och som förstyrka vid invasioner typ soltåg. De har också använts för att skydda huvudstyrkornas återtåg från exempelvis Samkarna eller Efaro eller för att befria viktiga personer som tillfångatagits och fängslats av Feliciernas kapare samt andra ohälsosamma uppdrag.
Först: Zorakin deltog inte i soltågen mot Morëlvidyn.

Sedan: En slags Delta Force på 1400 man? Ger inte detta intrycket av att Zorakin har betydligt mer kompetenta marinenheter än vi tidigare trott? Hur har denna styrka utvecklats? Den känns väldigt modern för att ha varit inblandad på soltågens tid.
Jan Erik Söderman skrev:De används också på olika uppdrag i inlandet i Samkarna eftersom de är mer bekanta med terrängen än andra trupper och att det inte gör så mycket om de dör av törst och utmattning.

Pilgrimskåren eller orden kan ju vara något som inte är ett officiellt namn utan något som de kallas för efter välsignelsen.
:shock: Invaderade du just Samkarna i Zorakins intresse? Varför då? Vad har Zorakin för intresse i Samkarnas inland? Vad har Zorakin för behov av denna kår alls? Och vilka är dessa samkarniska elitsoldater?

En marin "Främlingskår" är ingen dum idé, bara det att Zorakin kanske inte var landet som skulle ha det. Jag föreslår istället Berendien då de kan behöva förstärka sin flotta mot felicierna och har intressen av att störa feliciens slavhandel från Efaro/Morëlvidyn.
A) Mellan 1000 - 1400 man soldenärer OCH sjömän (vilket kan innebära 600-900 soldenärer och 300-500 sjömän).

B) Angående fartyg är faktiskt officiella Aidne en smula kluven...å ena sidan ska Zorakins flotta vara förhållandevis svag jämfört med exempelvis Caddo och Felicien efter slaget vid Selime (men sannolikt under omfattande återuppbyggnad - Zorakerna har trots allt haft 200 år på sig att återställa en del). Men å andra sidan står det i flera källor att Zorakerna är dugliga skeppsbyggare med stort antal skeppsvarv. Jag antar att det främst rör sig om handelsskepp som koggar och att Zorakerna är oförmögna eller ovilliga att bygga krigsskepp?

C) Angående Zorakins förhållande till Morelvidyn så får man väl ändå säga att de inte är de såtaste vänner med tanke på upprepade kaparangrepp mot Zorakins kust och även ett kort krig som slutade i ett fiasko för Zorakisk räkning.

467
• Zorakin, Morelvidyn. En stor Zorakisk här landstiger på Morelvidyns kust men genom magikern Lodekhiz insatser blir den rejält krossad. Fred sluts utan några landavträdelser.


D) Sedan har du rätt Mikael. Zorakin har inte deltagit i något Soltåg mot Morelvidyn (om man inte räknar in delaktigheten i det fjärde). Det borde framför allt vara Efarer av aidnisk LV-tro som flytt till Hixani och Yttersol. Men jag kan gott tänka mig en del Morelvidynska LV-troende flyktingar i Hixanis gränder. Blanda Venedig med New Orleans så har ni Hixani. Jag sänker Morelvidynerna till kanske 3 % och höjer Efarier till 5-6 %.

E) Angående finansiering! Givetvis vill soldenärer ha betalt....men jag vill minnas att jag nämnde något om kaparverksamhet och smuggling också. Vilket får det absurda till följd att ett av kungens egna ämbetsverk smugglar varor för att slippa (bland annat) kungens och annan adels skatter. Samt bedriver kaparverksamhet.

F) Smuggling. Zorakiska vapen är säkert populärt att smuggla utomlands. I Zorakin är allehanda lyxvaror mycket populära. Kan man undvika tull och andra pålagor så blir förtjänsten ännu större.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-09-08 00:04, redigerad totalt 5 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har förövrigt redan lanserat någon Zorakisk kapare som var aktiv efter Selime och gjorde livet lite surt för Feliciska kapare och försörjningsfartyg.

Och att Zorakin har intressen i Efaro torde vara uppenbart vid det här laget?

Som jag ser det kan dock en sådan legostyrka kastas in lite här och där...se mina förslag. Men den behöver inte vara så stor som jag först skissade på.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:B) Angående fartyg är faktiskt officiella Aidne en smula kluven...å ena sidan ska Zorakins flotta vara förhållandevis svag jämfört med exempelvis Caddo och Felicien efter slaget vid Selime (men sannolikt under omfattande återuppbyggnad - Zorakerna har trots allt haft 200 år på sig att återställa en del). Men å andra sidan står det i flera källor att Zorakerna är dugliga skeppsbyggare med stort antal skeppsbyggerier. Jag antar att det främst rör sig om handelsskepp som koggar och att Zorakerna är oförmögna eller ovilliga att bygga krigsskepp?
Glöm inte Solordens flotta, även om den främst lyder under exarkens vilja. Dock lär den fungera i starkt avskräckande syfte för pirater och även organiserade krigståg.
Fraxinus skrev:D) Sedan har du rätt Mikael. Zorakin har inte deltagit i något Soltåg mot Morelvidyn (om man inte räknar in den marginella delaktigheten i det fjärde) Det borde framförallt vara Efarer av aidnisk LV-tro som flytt till Hixani och Yttersol. Men jag kan gott tänka mig en del Morelvidynska LV-troende flyktingar i Hixanis gränder. Blanda Venedig med New Orleans så har ni Hixani. Jag sänker Morelvidynerna till 2-3 % och höjer Efarier till 5-6 %.
Det får gärna finnas efarier i Hixani, och gärna något sorts organiserad legoförband, men åtminstonde några morëlvidyner är sedan länge fastlagt i staden så ändra inte helt på det.

Från Fjärde soltåget :
... Ett sådant företag i Morëlvidyn skulle dock bli svårt då detta kaotiska piratland inte under det förra, Tredje soltåget visat större interesse för Odos budskap och sedan dess heller inte blivit mera välvilligt inställd mot Aidne. De som främst ville söka sig mot Samkarna var exilmorëlver bosatta i den zorakiska staden Hixani som varmt etinstrogna sedan tidigt på 200-talet e.O., men denna lilla minoritet användes endast som ett svepskäl for krigersk och plundringslusten adel och hade få egna röster. Exark Veremar I var dock ett undantag, hans mormor var av morëlvisk härstamning och dels av denna anledning men huvudsakligen för att försöka lyckas med ett fredlig soltåg, ville han gärna se Morëlvidyn som målet för det Fjärde Soltåget.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Snarare 3-4 % Morelvidyner och 5-6 % Efarer (i Yttersol) med andra ord? Vilket gör hum-hum ca 20000-25000 Morelvidyner och 35000-40000 Efrarer i hertigdömet yttersol..........
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Copy paste där jag kan ställa in storleken på bokstäverna i sina egna program är min vän.

Jag inbillar mig att Zorakin har ganska stor användning för några som i princip helt agerar i Morelvidyn. Dessutom behöver inte det aggressiva Zorakin ha konvertering i åtanke. Man skulle nog nöja sig med att bara inta och kolonisera en stad på Morelvidyns kust så att man sedan kunde pressa in en massa soldater där och ta lite landsbyggd och simsalabim kontrollerar man kopparhavets utlopp. Hoppsan så det kan gå.

Det behöver inte vara religion som är huvudmålet. Det kan vara realpolitik som ligger bakom. DVS lite modernare kolonisationstankar. Fransmännen och spanjorerna i nordafrika kristnade inte hela länderna direkt. De bara nöjde sig med att kontrollera dem.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag vill inte att idén om exilmorelvidyner försvann helt, den gillar jag...tycker bara att det blev väldigt många morelvidyner och efarer.

Smuggling av specialkår under statlig ledning för att undvika statliga skatter? Kan de inte bara få fribrev av Ämbetet så riskerar de inte någon pinsam insident med hamnvakten? Eller är det just hertigen av Yttersols och Hixanis tullar man vill undvika?

Sedan tycker jag inte att jag fick svar på:
:shock: Invaderade du just Samkarna i Zorakins intresse? Varför då? Vad har Zorakin för intresse i Samkarnas inland? Vad har Zorakin för behov av denna kår alls? Och vilka är dessa samkarniska elitsoldater?

En marin "Främlingskår" är ingen dum idé, bara det att Zorakin kanske inte var landet som skulle ha det. Jag föreslår istället Berendien då de kan behöva förstärka sin flotta mot felicierna och har intressen av att störa feliciens slavhandel från Efaro/Morëlvidyn.

Visst är piratproblemet alltid närvarande (piratkrossande räder genomförs av Caddo och Erebos när resurser kan avvaras ifrån konflikten med Felicien, men handlar då om att sänka så mycket skepp som möjligt inte invasioner) och kanske är Zorakin redo för en ny invasion, men jag har fått känslan av att Zorakin har siktet inställt åt så många andra håll redan...Fristaden, nostratiet, Svarta Tornet, Snoartraden... Vet inte om man har resurserna för att förbereda en ny specialtrupp för invasion av ett område Zorakin och Kardien har mycket dåliga erfarenheter av. Exmorelvidynerna är ju dessutom sedan flera generationer bosatta i Hixani och har inte bättre koll på piratkusten än zorakins modigaste handelsmän. Men det är klart, kanske finns en rörelse inom exilcub...morelverna som uppmuntras av Ämbetet, lovas stöd, får viss träning och vapen för att sannolikt gå mot Brisbukten. :wink:
Senast redigerad av Mikael den 2009-09-08 08:28, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar