Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående namn på Regaliegardena så har jag föga fantasirikt döpt dem till 1.a Regaliegardet och 2.a Regaliegardet.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag tänkte bara ett skulle vara lite mer stämningsfyllt med ett mer skräcklinjagarna namn men det beror ju på hur du vill att de skall framställas. Senast när jag refererade dem som kungliga gardet så var det bara för att jag var något lat.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Faktum är att de Regaliegardister som finns beskrivna och tecknade har den silvriga (eller vita) draken på svart botten i sin livrè och på sin sköld.

Se bilderna som finns i "Bildbanken". Fafnir är tecknaren.

Å andra sidan så bär det kungliga livgardet (ca 320 riddare) en gyllene livré med en röd örn på bröstet samt röda mantlar och hjälmplymer enligt Aidne.

Pendons stadsvakt bär omvänt röd livré med gyllen örn på bröstet.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Kul, då skulle mitt förslag vara Drakarna kanske silverdrakarna och svartdrakarna om man vill skilja på de två olika gardesregimenten men jag baserade mina förslag på zorakiska vapenskölden. Jag var till viss del medveten om Pendon stadsvakt och palatsvakt men kom inte ihåg de exakta färgerna. Angående vapenskölden så tänkte jag att örnen de ginstyckade var kung Valiens personliga vapensköld representerande hans föräldrars eller farfars och morfars vapen. Draken tänkte jag kunna var kung Valien Riksbyggares vapen och därför läggs in i centern på skölderna som jag tror den tyska kungen/kejsarens högre ämbetsmän hade.

Skall kika på bilderna, verkar intressanta.

NY TEXT
Vad jag vill ha sagt är att det är passade med örnen som märke på kung Valiens personliga och feodala trupper medans nationella trupper är det mer passade med draken.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Åsiktsonskan angående Zygosunds bro stallt i Nostratiet-tråden!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ytterligare ett uppslag om jag fick som delvis involverar Jorpur är att Luksilo som har särskilt stora "friheter" enligt Aidne.

Jag har tolkat det så att det infatta bland annat handelfrihet. De behåller själva intäkterna från handeln. Luksilo och hertigdömet Gredelmark tjänar inte bara som hamn för en del av järnet och virket som kommer norrifrån i Zorakien. Man har kanske också stenkolsfyndigheter. Och/eller fyndigheter av ädelstenen Granat.

De Luksiliska adels och handelshusen (ofta är det samma sak) har utvecklat ett avancerat handelsnätverk där man utnyttjar misstron mellan Erebos och Caddo där man fungerar som mellanhand och hamn för Erebosiska varor (solstenar samt lyxartiklar från östern och eventuellt silver om Erebos har ensamrätt på Jorpurs silver) till Caddo mot Caddiska produkter (Parfym, svarta och vita pärlor, marmor) som är eftertraktade i Erebos men som är svåra att få tag i på grund av länderna motvilja mot varandra.

Dessutom är Luksilo tillsammans med Hixani huvudhamn för Erebos och Caddos handel i Indar.

Det gör de Luksiliska adliga och handelshusen till några av de rikaste i Zorakien möjligen med undantag för handelshusen i Pendon. Det hertigdömet Gredelmark förlorar i storlek vinner man i ekonomiska muskler. Man köper helt enkelt in förstärkning i form av legosoldater vid konflikter med grannhertigdömen i Zorakien.

Men hur som helst, angående Jorpur och dess silver så är kanske Luksilo även en av huvudhamnarna tillsmans med Kra och Pendon för denna hantering och silvret når Zorakien (eventuellt via mellanhänder=Erebos), myntas både på plats i Luksilo och skickas vidare till Pendon för myntning även där.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Eftersom Jorpur endast ar en tolkning av Vit Flack Jorpur (for jag gissar på att det ar detta du menar?) och inte officiellt material så kanske battre att hitta en annan exportor av silver? Gruvor mojligtvis i Nostratiet eller i vastra Jorpagna, annars finns trad både mot Mirel, Mefamir och Klomellien (dar jag vill minnas att Hamur utvinner metallen i fråga).
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Häxmästaren har säkert en del silver över...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Visst ja! Jag for med i tankevärlden och glömde regeln för vita fläckar. I övrigt står jag fast vid tankarna men vi får väl ersätt silverexportören med någon annan källa exempel vägtraden norrut och via Jorpagniska (eller österländska) källor. Kanske kan man bevara Erebos som mellanhand på något sätt? Det skulle ge en intressant tvist och mer förklara Erebos handelsmakt om landet satt på kontrakt för någon stor silverfyndighet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:Häxmästaren har säkert en del silver över...
Och den som Zorakerna kommer på med Häxmästarens silver i fickorna blir ett huvud kortare. Men jo, Zorakerna skulle väääldigt gärna lägga vantarna på Häxmästarens silvergruvor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Kanske kan man bevara Erebos som mellanhand på något sätt? Det skulle ge en intressant tvist och mer förklara Erebos handelsmakt om landet satt på kontrakt för någon stor silverfyndighet.
På något vis får vi med Erebos...

Kanske har Huset Festglades overhuvud Serafim egenhandigt framforhandlat fri lejd over Branda Jordens norra revir for silver uppkopt i Hamur (och vi vill inte veta vad svartfolkens benman får som betalning for att få detta avtal respekterat av hovdingarna)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:I äventyret Edsbrytarna från Erebos nämns en baron Kvistehål.
Kanske är detta mellanhanden i Zorakin? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
Mikael skrev:I äventyret Edsbrytarna från Erebos nämns en baron Kvistehål.
Kanske är detta mellanhanden i Zorakin? :)
Baron Kvistehål som ledaren for ett luksilisk adel/handelshus låter ju som en mojlighet?

Annars som en zorakisk baron (underlydande hertigen av Salamora) som ar den som utfor de smutsiga detaljerna kring Festglades avtal med svartfolken?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

pegasus skrev:... Jag hade tänkt att sprida mig till de olika feodalstater kring Kopparhavet för att så mycket som möjligt få en koppling mellan dessa adelstrukturer och även etablera en del gemensamma termer. Då bör ha ett gemensamt ursprung och spridit sig från feodalväldets hemvist i Aidne till större delar av kopparhavets riken även om det finns undantag som t. ex. Caddo. Jag är speciellt intresserad av feodala stater då de är så härligt rollspelsvänliga med mängder av makthavare, ständigt skiftade allianser och har så lätt att kombinera med farliga vildmarksområden men härliga hovintriger, jag började med Zorakin då det är grunden i Erebs feodala samhälle och därmed viktigaste. Så snart kommer lite tankar om Jorpagna och troligtvis Kardien.
Hittade dessa ord en bit bak i tråden och att skapa en historia kring adelstrukturer och termer tycker jag låter mycket bra. Detta var också i mina tankar nar jag skrev om ogdar, hertogdar och shirer i Kardien innan echterna tog over makten 424 eO:
Tanken är att Kardien (förutom "Echterrike") var organiserad på detta vis innan Maktskiftet 424 eO. Adeln är mer jämnlik, åtminstonde vad gäller rang och rättigheter, och består av ogdar och hertogdar (fogdar och hertigar). Titteln "hertogd" är en mycket gammal tittulering som går tillbaka till kejsardömet Jorpagnas tid och i modern tappning är den användt innom de flesta joritalande feodalrikerna, om än med något varierande betydelse. Landet var uppdelat i små shirer där en vald ogde var ledare. Dessa ogdar i sin tur var underlydande en hertogd vars familj oftast kunde spåras tilbaka till Ovar Förstekonungs tid. Hertogderna valde officiellt en konung men denna praksis blev eftervart bara en ceremoni (förutom vid övergången från den Ovarska dynastin till den Brandiska dynastin).

En tanke är att denna klass av "ogdar" fortfarande finns kvar i Kardien men har berövats det mästa av sin makt. Eventuellt har de blivit en slags folkliga ledare, egentligen det de ursprungligen engång var, och har också kanske vissa lokala rättigheter och plikter. Sådana som inte berör eller hotar echterna som makthavare; föreståndare vid bröllop (anses inte som bra av Lysande Vägens högre prästeskap), vittnen vid avtal (egentligen kan dessa rent juridisk ignoreras av echterna men då de bygger på urgammal sedvana respekteras de som oftast) eller talspersoner vid konflikter med den lokala länsherren (akcepteras av echterna då det är mycket enklare att förholda sig till en person än en hela godsets befolkning).
(diskussionen kring detta, vars resultat Regil inkorporerat i Kardien, finns har: viewtopic.php?p=9845#9845)

Tanken ar alltså att orden ogd och hertogd(e) (och aven kanske shir) går tillbaka till ett ursprung i Kejsardomet Jorpagna ev. den påfoljande Morkertiden och detta ursprung har i andra lander/kulturer/tider gett upphov till orden fogde och hertig. Betydningarna skiljer sig men har andå en viss likhet.

En annan ide som diskuterats i Hynsolge-tråden ar att de såkallade baronerna har egentligen tituleras bovarer (inspirerad av bojarer) men detta ar en språklig tillfaldighet som dock orsakat att utomstående anvander sig av "baron".

Något att ta med i skapandet av ett unikt feodalsystem i Ereb! :)
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag är positiv till olika titlar och benämningen som hör hemma i olika kulturer för att göra världen mer komplex och trovärdig. Vad jag vill dock framställa att mitt intresse är att få fram en bakgrund till allmäna benämningar som är erkända i feodalstaterna genom att de har spridits med utveckligen av feodalismen i Ereb. Troligtvis så har andra titlar uppstått i olika kulturer och riken som har fått motsvarande status och betydelse.

I alla fall så har jag framfört mina åsikter om adeln i både Kardien och Zorakin och vill inte tjata om detta så jag skall försöka lämna Regil och Fraxinus i fred om detta. :)
Skriv svar