Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I äventyret Edsbrytarna från Erebos nämns en baron Kvistehål.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:
anders skrev:Kres-bontisât med temporärt säte i Hixani tycker jag låter bra. Långsiktigt vill man naturligtvis flytta det till Morëlvidyn, men det kan dröja...

Sedan slog det mig att morëlverna i Zorakin skulle kunna vara lite som Erebs romer, kringresande vagabonder som lokalbefolkningen både fruktar och är roade av. Men det kanske bara är jag som tycker att det skulle vara kul. :)

...och det borde egentligen diskuteras i Zorakin-tråden.
Med tanke på de många piratangreppen mot Zorakin som utgått från Morelvidyn så tänkte jag att det finns en viss fruktan och skepsis men också löje mot Morelvidynerna (vad heter de?) i det zorakiska samhället. Sannolikt behandlas de av många zoraker som andra klassens medborgare. Många har kanske fördomar om dem.

I synnerhet zoraker som inte kommer från Hixani med omnejd och som inte känner just dessa Morelvidyners historia och bakgrund kan kanske reagera stark när de får höra att den eller den personen är av Morelvidynsk härkomst. I staden Hixani har de eventuellt blivit hyggligt assimilierade och accepterade.

Och du har rätt anders. Morelvidynernas ställning i det Zorakiska samhället eller snarare i hertigdömet Yttersol bör diskuteras i Zorakien-fliken.
Precis Fraxinus, i hela Ereb är morelvidyner (viewtopic.php?t=115&postdays=0&postorder=asc&start=45) likställda med pirater eller deras slavar. Att övriga zorakier (heter de så? :wink: ) utanför Hixani saknar respekt och förmodligen ryggar med fruktan och ilska om de hör att någon har den bakgrunden tycker jag är givet. Även i Hixani finns det naturligtvis de som ser dem som andra klassens stadsbor och efter piratangrepp mot Aidnes kuster har de förmodligen det inte lätt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har börjat sammanställa det vi kom fram till om Mandelorden och även om vi enades om det mesta till slut så får jag en känsla av att det fortfarande finns en detalj där konsensus saknas.
För att Zorakin skal bli det tidigrenässans land som verkar vara visionen behövs en välfungerande utbildning för eliten. Detta stämmer inte helt med den introverta och något excentriska Mandelorden som också är önskemålet.

Ett förslag till lösning: De Lärdes Skara
(en sammanslutning bland Pendons lärde vi ännu inte har förklarat)

Detta skulle kunna vara ett slags college för acolyterna som studerar vid lycèet. Här bor de och här har de anlitat "egna" lärde som kan stå för utbildning som mandelmunkarnas traditionella pensum inte tillgodoser: matematik, juridik, administration osv. Munkarna lär ut historia, kultur, språk m.m. så som de alltid har gjort, och här samsas acolyterna med ordens noviser, men den övriga utbildningen sker genom De Lärdes Skara. Har kan också den Eton-känsla någon nämnde kunna få sin plats. Colleget/sammanslutningen är nära sammanknutet med Mandelorden och Lycèet då munkarna trots sina egenheter besitter mycket kunskap. Själva anknytningen till den mycket gamla och välkända bildningsinstitutionen Mandelorden och till Pendon med sitt Lycèe (och Biblioteket) ger också en status som eliten i Zorakin inte vill vara förutan, och de kallar sig stolt för mandeliter.

Vad tros, något att utveckla? :?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Har börjat sammanställa det vi kom fram till om Mandelorden och även om vi enades om det mesta till slut så får jag en känsla av att det fortfarande finns en detalj där konsensus saknas.
För att Zorakin skal bli det tidigrenässans land som verkar vara visionen behövs en välfungerande utbildning för eliten. Detta stämmer inte helt med den introverta och något excentriska Mandelorden som också är önskemålet.

Ett förslag till lösning: De Lärdes Skara
(en sammanslutning bland Pendons lärde vi ännu inte har förklarat)

Detta skulle kunna vara ett slags college för acolyterna som studerar vid lycèet. Här bor de och här har de anlitat "egna" lärde som kan stå för utbildning som mandelmunkarnas traditionella pensum inte tillgodoser: matematik, juridik, administration osv. Munkarna lär ut historia, kultur, språk m.m. så som de alltid har gjort, och här samsas acolyterna med ordens noviser, men den övriga utbildningen sker genom De Lärdes Skara. Har kan också den Eton-känsla någon nämnde kunna få sin plats. Colleget/sammanslutningen är nära sammanknutet med Mandelorden och Lycèet då munkarna trots sina egenheter besitter mycket kunskap. Själva anknytningen till den mycket gamla och välkända bildningsinstitutionen Mandelorden och till Pendon med sitt Lycèe (och Biblioteket) ger också en status som eliten i Zorakin inte vill vara förutan, och de kallar sig stolt för mandeliter.

Vad tros, något att utveckla? :?
Fraxinus skrev:Jag tog mig en Scotch och satte mig ner med Aidneboken och läste igenom den noggrannt för att få klarhet vad den faktiskt sade om Mandelorden, Lyceum, de Lärde och Pendon som lärdomstad. Det verkar som vi alla haft delvis rätt. :D

Notera att de Lärdes Skara i Pendon inte verkar knutet till Lyceumet eller Mandelorden utan är en fristående grupp lärde. Ändå räknas bara de enligt Aidneboken (med ett Pendon på ca 7000 invånare) till 200 lärde och 800 lärljungar!

Sedan måste ju Juridik och Matematik ingå som ämne(?)! Om inget annat bör det vara lägligt att kunna matematiken när man sitter och övar Alkemi.

(-Öhhh...få se nu hur mycket är ett hekto och hur mycket är ett gram... och vad betyder de där kryssen och krummelurerna...Äsch jag blandar på så får vi se vad som händer!)

Observera dessutom att det verkar finnas två fristående lärdomsgillen. De Lärdes Skara och Andra Kompaniet av Lärde män.

De Lärdes skara är det lärdomsgille som bedriver undervisning i Pendon som inte är kopplat till Mandelorden. I det gille ingår de 200 frilansande Lärde som vi diskuterat tidigare.

Dessa håller undervisning för drygt 1000-1200 studenter (acolyter). Dessa ingår inte i Mandelordens undervisning. Tvärtom tänkte jag snarare att det råder det en viss prestige-strid mellan Mandelorden, de Lärdes skara, och Tempelskolan i Pendon (åtminstonde bland de två senare. Mandelorden anser sig stå över sådant käbbel)

Andra kompaniet av Lärde män är gillet för de tjänstemän som härjar i Pendons olika myndigheter, myntverk, tullhus, slott etc. Med en handfull undantag bedriver dessa inte utbildning. (Däremot bedriver flera av dem studier på egen hand.)
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-02-11 08:34, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Har börjat sammanställa det vi kom fram till om Mandelorden och även om vi enades om det mesta till slut så får jag en känsla av att det fortfarande finns en detalj där konsensus saknas.
För att Zorakin skal bli det tidigrenässans land som verkar vara visionen behövs en välfungerande utbildning för eliten. Detta stämmer inte helt med den introverta och något excentriska Mandelorden som också är önskemålet.

Ett förslag till lösning: De Lärdes Skara
(en sammanslutning bland Pendons lärde vi ännu inte har förklarat)

Detta skulle kunna vara ett slags college för acolyterna som studerar vid lycèet. Här bor de och här har de anlitat "egna" lärde som kan stå för utbildning som mandelmunkarnas traditionella pensum inte tillgodoser: matematik, juridik, administration osv. Munkarna lär ut historia, kultur, språk m.m. så som de alltid har gjort, och här samsas acolyterna med ordens noviser, men den övriga utbildningen sker genom De Lärdes Skara. Har kan också den Eton-känsla någon nämnde kunna få sin plats. Colleget/sammanslutningen är nära sammanknutet med Mandelorden och Lycèet då munkarna trots sina egenheter besitter mycket kunskap. Själva anknytningen till den mycket gamla och välkända bildningsinstitutionen Mandelorden och till Pendon med sitt Lycèe (och Biblioteket) ger också en status som eliten i Zorakin inte vill vara förutan, och de kallar sig stolt för mandeliter.

Vad tros, något att utveckla? :?
Jag vill ju att mandelorden inte skall var så starkt begränsad vad gäller sitt kunskapssökande. Ett sant sökande efter kunskap låter sig inte begränsas av tre korta epitet som Historia, Juridik och Medicin. Den som söker kunskap måste ställa sig frågor som: hur fungerar världen, hur fungerar människan, varför är det varmt i Kardien och kallt i Jorduashur, vilka lagar styr planetarnas röreslser, med villken rätt styr kungen? osv. Jag kände att jag provocerade fram den fokus på onyttig kunskap som föreslogs under debatten och trodde att vi kunde komma runt det genom att låta munkarna vara en del av ett riktigt ordensväsen och sedan låta acolyterna gå ut i världen.

Skall man blanda och ge så är ett college ett bra förslag, men vi kan väl i sådant fall hitta på ett nytt namn istället? De lärdes skara låter som något för gamla gubbar, vi talar om tonåringar här (kamratfostran, roddtävlingar, kamratföreningar, hemliga handslag, dueller i gryningen mm).

Annars så kan man kanske bygga på den utmärkta grund man har fått av mandelmunkarna med studier hos de lärde vid biblioteket? Först 6 års grundutbildning med mandelorden, sedan säg ett par tre år till för den som vill bli en toppkraft? Sista tiden då ägnat åt sådant som bokföring, adminstration odyl, mer värdsligt inriktade kunskaper. Grundläggande kunskaper inom Juridik, filosofi, statskunskap, historia och matematik tycker jag att mandelmunkarna borde kunnna tillgodose.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Utbildningarna är allihop likartade. Man läser först och främst Historia, Geografi, Främmande språk (normalt 1-2 språk), Matematik. Tillval är Juridik och Administration, Främmande språk, Heraldik, Teologi (eller religionskunskap), Botanik och Zoologi.

En Acolyt som studerar tre år hinner kanske få FV 8-12 i Historia, Geografi, Ett främmande språk samt Matematik (beroende på bakgrund och studieförmåga).

Normalt lägger man till ett av tillvalsämnena för Acolyterna de första tre åren. Man hinner kanke nå FV 5-6 i tillvalsämnet. Möjlighet finns att skräddarsy utbildningen något för de acolyter som endast är tänkta att gå 3 år (många adelssöner).

Utöver det kan Acolyten (och novisen) om han studerar 6 år få upp till (beroende på studenten) FV 14-15 i de fyra förstnämnda grundämnena samt FV 8-12 i två-fyra tillvalsämnen.

( OBS: detta är inte officiellt fastslaget utan mer mina tankar om vad man studerar under de olika etapperna).


I tempelskolan är sannolikt Teologi obligatoriskt.

Bland de Lärdes skara hittar man även Alkemi och Astrologi!

Dessutom finns ett par-tre Lärde (bland "de Lärdes skara") som undervisar i Magi. Jag tänker då närmast på Elementarmagi och Animism. Ska man studera andra magiskolor så är Pendon inte den bästa platsen att studera i. I Pharynx finns däremot en stor Mentalistskola.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Svarar i tråden för Mandelorden!!!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Dessutom finns ett par-tre Lärde (bland "de Lärdes skara") som undervisar i Magi. Jag tänker då närmast på Elementarmagi och Animism.
Tycker jag inte. Låt Magi vara mystiskt förunnat några få tappra som lyckas med inträdesprov till "akademierna" i tex Pharynx. Magi är inte något man skall kunna lära sig lite grann så där för att det kan vara nyttigt. För att bli magiker krävs tålamod och ett nästan otrevligt focus på att bemästra de magiska flödena. Inget för snobbiga adelsmän att tända sin brasa med. Däremot naturligtvis Kunskap OM Magi kan det finnas några Lärde som lär ut. Förmodligen en förbisedd, men mkt nyttig kunskap för Erebs ledare. tycker jag.

Sedan borde det finnas några magiker i Pendon, kanske tom några som tar sig an lovande noviser (7e sonen till 7e sonen till 7e dottern osv)... :roll:
Senast redigerad av Mikael den 2008-02-11 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Fraxinus skrev:Dessutom finns ett par-tre Lärde (bland "de Lärdes skara") som undervisar i Magi. Jag tänker då närmast på Elementarmagi och Animism.
Tycker jag inte. Låt Magi vara mystiskt förunnat några få tappra som lyckas med inträdesprov till "akademierna" i tex Pharynx. Magi är inte något man skall kunna lära sig lite grann så där för att det kan vara nyttigt. För att bli magiker krävs tålamod och ett nästan otrevligt focus på att bemästra de magiska flödena. Inget för snobbiga adelsmän att tända sin brasa med. Däremot naturligtvis Kunskap OM Magi kan det finnas några Lärde som lär ut. Förmodligen en förbisedd, men mkt nyttig kunskap för Erebs ledare.

Sedan borde det finnas några magiker i Pendon, kanske tom några som tar sig an lovande noviser (7e sonen till 7e sonen till 7e dottern osv)...
OK då får vi bryta med den officiella texten för det var inget jag hade hittat på. Det beskrivs nämligen så i de officiella källorna i Aidne (vill jag minnas)! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Må hända att det nämns i aidne att det finns möjligheter att lräa sig magi i Pendon, men kan man då inte tänka sig att det mest var för magiker-RP intresse för mellanspel? Mitt förslag kvarstår, dvs att...
... det finnas några magiker i Pendon, kanske tom
de
som tar sig an lovande noviser (7e sonen till 7e sonen till 7e dottern osv)...
det handlade om magiker på genomresa, kanske i pendon för studier och forskning. Då kan de behöva lite extra pengar och ett par unga ben/armar att göra ärenden för honom. Men inte vem som helst får lära sig vad som helst. vad tros?

gick detta att fatta?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Må hända att det nämns i aidne att det finns möjligheter att lräa sig magi i Pendon, men kan man då inte tänka sig att det mest var för magiker-RP intresse för mellanspel? Mitt förslag kvarstår, dvs att...
... det finnas några magiker i Pendon, kanske tom
de
som tar sig an lovande noviser (7e sonen till 7e sonen till 7e dottern osv)...
det handlade om magiker på genomresa, kanske i pendon för studier och forskning. Då kan de behöva lite extra pengar och ett par unga ben/armar att göra ärenden för honom. Men inte vem som helst får lära sig vad som helst. vad tros?

gick detta att fatta?
Absolut. Jag tycker faktiskt som du att det inte finns några direkta magikerakademier i Pendon. Möjligtvis enstaka magiker på genomresa som lär ut en del medan de är i staden. Magiker akademier finns på andra platser i Zorakien. Exempelvis mentalistskolan i Pharynx.

Däremot så finns det fast placerade Lärda som lär ut Alkemi och Astrologi i Pendon.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Även om inga magikerakademier finns i Pendon borde det rimligtvis vara många magiker som söker sig till biblioteket. Mycket av den kunskap som finns samlad där innehåller förmodligen information som både direkt och indirekt är interessant för studier i och om magi. De tillåts kanske inte att bedriva en organiserad utbildning även om de skulle vilja det?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur är det förresten med våra Aidniska kungar, har de "Hovmagiker"? Det tycker jag de borde ha.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Hur är det förresten med våra Aidniska kungar, har de "Hovmagiker"? Det tycker jag de borde ha.
Absolut tycker jag, men kanske endast från någon av ganska få "godkända" akademier, Ljusa Handen lär förmodligen ha dem under uppsikt!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Även om inga magikerakademier finns i Pendon borde det rimligtvis vara många magiker som söker sig till biblioteket. Mycket av den kunskap som finns samlad där innehåller förmodligen information som både direkt och indirekt är interessant för studier i och om magi. De tillåts kanske inte att bedriva en organiserad utbildning även om de skulle vilja det?
Det är väl dessa magiker som Aidneböckerna menar att de bedriver utbildning under de Lärdes skaras intresseorganisation. Kanske finns det ett motstånd bland övriga institutioner att få in ytterligare en lärdomsinstitution.

Givetvis så finns det någon form av hovmagiker! Kanske också någon alkemist skräpar i något hörn?
Skriv svar