Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hurra för förirrning Kung Fraxinus!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ta mig nu inte allför mycket på orden mäster Mikael. Jag tänker verkligen inte ge mig in i det getingbo här i forumet som kallas Svartfolk. Inte än i alla fall. Nivån på de debatter som svallat där får ett livligt anförande på Lycéeplan att likna en söndagsskoleutflykt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Så svaret blir att vi behåller år 550-557 eO som officellt datum (även om detta är högeligen debatterat på Lycéeplan). Men att vi tillägger att ett klar tidpunkt var och när kriget började inte riktigt går att klarlägga.

Man kan till och med tolka det så att det efter att 540 års svartfolksinvasion av Fristadenområdet (som huvudsakligen var en enskild händelse) misslyckades så utökades (inte så) sakteliga plundringstågen från svartfolk både i Östra och västra Zorakien.
Låter bra.
Fraxinus skrev:Detta kan ha haft sin bakgrund i att en av de ledande svartfolksledarna stupade utanför Fristadens murar. Vilket orsakade instabilitet i den Brända jordens klan som orsakade en ledarskapsstrid som accelererade i blodtörst och som Svarta tornet försökte utnyttja. Och cirkusen var igång. År 550 tröttnade kungen och förklarade officiellt krig mot Svarta tornet.
Kan faktisk kopplas till officiella kallor (Svartfolk-modulen s. 29); Branda Jordens klan forlorar sin ledare efter det blodiga slaget om Fristaden och samlar sina klaner uppe i bergen for att hålla blodsgång med avseendet att hitta en ny ledare. Efter tre natter stiger den valdige Gunhk Orrgh fram och klanens "Andra storhetstid" kan inledas.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det tog kanske i själva verket längre tid än 3 dagar innan Gunhk Orrgh definitivt hade säkrat sin roll som Stororch?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Blodsgången som forovrigt resulterade i 36 doda och 151 skadade var endast inledandet av den Andra storhetstiden. Den kanske kulminerade i kriget 550-557 eO, alltså over tio år senare?

Kanske också resterna av Stororchen sjalv som ligger med Pansarnaves attedolk instucken mellan revbenen nere i templet under Anyas oga?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Den kanske kulminerade i kriget 550-557 eO, alltså over tio år senare?

Kanske också resterna av Stororchen sjalv som ligger med Pansarnaves attedolk instucken mellan revbenen nere i templet under Anyas oga?
Just så, just så! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittade foljande skrivet av Fraxinus i Mandelorden-tråden, latt redigerat låter det så har:

Institutionen i Luksilo

Av högre utbildningsinstanser i Zorakien (om vi inte räknar in Mentalistskolan i Pharynx) hittar vi Lycéet i Pendon, katedralskolorna i Pendon och Indarsol samt "de Lärdes skara" knutna till Biblioteket - även det i Pendon. Mindre känd är Institutionen i Luksilo där ytterligare "en Lärd skara" har etablerat sig. Dessa bedriver sin verksamhet i det mindre men utmärkta gamla Mandelordenbiblioteket. Detta är i dag under Herdigen av Gredelmarks beskydd. Några mandelmunkar fins på plats för att bevaka ordens intressen i biblioteket. Det är inte omöjligt att Mandelorden och de fristående Lärde skapat en ohelig allians i Luksilo för att starta en utbildning här och bryta LV.s dominans vad gäller högre utbildningar på Indarhalvön (Katedralskolan i Indarsol). Institutionen i Luskilo kan vara känd för sin väldigt pluralistiska inställning och för att det finns många dalker som undervisar i exempelvis dalkiska, musik och religonsvetenskap här.


Vidare tankar kring detta?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Hmm... institution för vadå? Varmbad? En institution kan vara så många olika saker att bara kalla något för institution är lite för enahanda. Och om det inte har något mer prefix eller suffix än "i Luksilo" saknas det information om vad för slags institution det är.
Institution kan användas för ett flertal saker som statliga myndigheter, sjukhus eller bara användas i dagligt tal som "gamle knarren har suttit på samma plats i värdshuset att han är en institution.
Bara institution utan några tillägg får mig att tänka på ett finare ord för mentalsjukhus för övrigt.

Jag skulle föreslå att man använder något annat ord för denna lärdoms.
Om man tar fram synonymer till skola får man ett par stycken, dock inte institution.
Seminarium
Gymnasium
Läroverk
Trivialskola
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Förslag:

Biblioteket i Luksilo är själva instiutionen.

"De lärde i Luksilo" är deras förening.
andra förslag:
Luksilo lärde
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Snibben skrev:Hmm... institution för vadå? Varmbad? En institution kan vara så många olika saker att bara kalla något för institution är lite för enahanda. Och om det inte har något mer prefix eller suffix än "i Luksilo" saknas det information om vad för slags institution det är.
Institution kan användas för ett flertal saker som statliga myndigheter, sjukhus eller bara användas i dagligt tal som "gamle knarren har suttit på samma plats i värdshuset att han är en institution.
Bara institution utan några tillägg får mig att tänka på ett finare ord för mentalsjukhus för övrigt.

Jag skulle föreslå att man använder något annat ord för denna lärdoms.
Om man tar fram synonymer till skola får man ett par stycken, dock inte institution.
Seminarium
Gymnasium
Läroverk
Trivialskola
Institutionen för vadå
Det trodde jag att det gav sig själv när man läser texten. "Högre utbildningsinstanser"....."De Lärdes skara"..."Mandelordensbibliotek" tyder på någon annan form av verksamhet än varmbadhus.

Och eftersom jag själv studerat vid Institutionen för Sydsvensk skogsvetenskap liksom vid Institutionen för Klassiska språk och Kulturgeografiska institutionen så brukar det begreppet slinka med när jag pratar om mindre delenheter inom olika fakulteter på diverse universitet. Ett bättre ord för Erebaltor är kanske Lycée (som används i Finland).....men det skulle sannolikt innebära att Mandelorden tar till juridiska stridmedel mot "de Lärdes skara" (och sannolikt även en del våld).

Även dessa här nedan förkastar jag omedelbart.

Gymnasium
Läroverk
Trivialskola

Det är fel termer för den verksamhet jag tänkt. Möjligen skulle Seminarium fungera men jag är tveksam.

Vad gäller "institution" = mentalsjukhus så vet jag inte...visst finns det en del likheter mellan ett mentalsjukhus och en del Institutioner på Universiteten men det är väl ändå en lite väl grov jämförelse. Även om (som sagts av någon) gränsen mellan genialitet och sinnessjukdom ibland är hårfin.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-12-15 21:59, redigerad totalt 4 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Just detta vadå var lite varfor jag som overskrift plockade ut "institution" ur texten. Dels darfor att det lat lite oklart vilken definering som Fraxinus tankt sig och dels for att anvanda just denna oklarhet aven i spelet.

Dock kanns Bibliotek som den basta kategoriseringen och "Luksilo larde" som uttryck for den Larde skara som har etablerat sig har lat bra. "Institutionen" hanger kanske med som ett ord som de larde sjalva anvander, mojligtvis som ett ord de anvande innan de fick kungligt tillstånd eller nåt till att skapa ett Bibliotek? :?

Bland allt trådtrassel finns Regils beskrivning av vad vi kom fram till var ett Bibliotek:
viewtopic.php?p=15422#15422
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Institution känns heller inte rätt. Det var aldrig tänkt som namn för verksamheten på biblioteket i Luksilo. Mer som en beskrivning. Beskrivningen syftade på att verksamheten som är knuten till Biblioteket i Luksilo är en (del)institution inom "De Lärdes skara". Kanske skulle man hellre använda Fakultet eller varför inte Birkes variant - "Luksilos Lärde".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Institution känns heller inte rätt. Det var aldrig tänkt som namn för verksamheten på biblioteket i Luksilo. Mer som en beskrivning. Beskrivningen syftade på att verksamheten som är knuten till Biblioteket i Luksilo är en (del)institution inom "De Lärdes skara". Kanske skulle man hellre använda Fakultet eller varför inte Birkes variant - "Luksilos Lärde".
Glom institution... Men kanske så har:

Vid "Biblioteket i Luksilo" hittar vi en lard skara som definerar sig som "Luksilo Lärde" (vilket var Regils goda ide).

:?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Institution känns heller inte rätt. Det var aldrig tänkt som namn för verksamheten på biblioteket i Luksilo. Mer som en beskrivning. Beskrivningen syftade på att verksamheten som är knuten till Biblioteket i Luksilo är en (del)institution inom "De Lärdes skara". Kanske skulle man hellre använda Fakultet eller varför inte Birkes variant - "Luksilos Lärde".
Glom institution... Men kanske så har:

Vid "Biblioteket i Luksilo" hittar vi en lard skara som definerar sig som "Luksilo Lärde" (vilket var Regils goda ide).

:?
Korrekt! Mitt misstag. Jag ber om ursäkt Regil!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har funderat lite på Zorakins krig och handel. Zorakin har två gånger utsatts för omfattande handelsblockad och plundringar av kustsamhällen från havet.

Den första gången var under det Caddo-Zorakiska handelskriget i den Zorakiskastadens födelse efter Lindiskiarnerkrigen. Den andra gången var i kriget med Felicien. Zorkernas marin är idag under uppbyggnad och man kan skydda sina farvatten mot pirater, kapare och fientliga mindre marina eskadrar. Man kan däremot inte klara av ett storskaligt sjökrig mot Caddo och än mindre mot Felicien. Inte i nuläget. Men men arbetar som sagt på att bygga upp flottan för att klara av även dessa hot. Förste Byggmästare är antingen en Erebosier eller en dalk. Sannolikt är det en Erebosier.

Men......här kommer poängen. Med dessa historiska erfarenheter av marina blockader har man börjat se över hur man skulle kunna överleva en ny blockad. Man börjar därför se på det hela ur en belägrings synvinkel. Den Zorakiska kungen och krigsrådet gör utifrån dessa premisser antagandet att

a) den Zorakiska landarmén (en av de största i Ereb) är en mycket svår nöt att knäcka för nästan alla andra arméer i hela Ereb...även för den Feliciska armén.

b) med tanke på att man inte behöver lida nöd på proviant, vapen och virke bör man utan vidare kunna överleva en marin belägring från främmande stat.

c) skyddet av Pendon förstärks för att förhindra möjligheten för marinbaserade angrepp och belägringar

d) för att få utflöde för sina varor och sin handel även när sjöväga handel inte är möjlig och därmed säkra inkomster från handel bör man se över den gamla landbaserade nordöstra handelsvägen via Östmark norrut. Alternativt säkra någon form av handelsled norrut i en kombinerad flodväg/landväg via antingen Ickeälv och Daga/Orevdagaflodsystemet eller Kvide älv/Linne älv genom passen i Aidneberget och vidare igenom Goiana/Kasuneskogen.

Se kartan och sök upp nämnd flodernas källor i aidnebergen: http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/01_ereb.jpg

Med "säkra" innebär då att ta kontroll över något system av dalar och pass mellan dessa flodsystem. Det skulle innebära att man med hjälp av större militära expeditioner tar sig till dessa pass och flod källor, bygger fort och vägar och mindre befästa härläger/städer. En viktig del i det hela är då också att man sluter handelsfördrag med vissa Kasunbarbarstammar för att möjliggöra säkra flodtransporter. Kasunbarbarerna skulle då dessutom få tillgång till järn- och metallvaror och utlopp och inkomster för sin pälshandel.

Detta kan bli lite av Hudson bay company eller sökandet efter Nilens källa över det hela.

Har man tur (eller otur) råkar expeditionen/expeditionerna dessutom på någon av Lindiskiarnarnas glömda dalar. Det kan skapa många intressanta uppslag för äventyr och kampanjer. Kanske slutar det inte ens i krig utan rent av i ett freds- och handelsavtal mellan Lindiskiarnar och Zoraker. Det skulle sannolikt inte vara så populärt i Svarta tornet.
Skriv svar