Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag trodde väl att du skulle reagera, Birke, när jag började sniffa runt bland Kasenu-barbarerna och därmed Nargur. :D

Livets och Ondskans herrar är Irokesiska guddomar.

Men jag tänkte på dem i form av vanir/keltiska gudomar...ett exempel på Livets herre är en blandning av Frej/Balder/Lugh/Bel (Ljus/Fruktbarhet/(Hantverk). Ondskans herre är en korsning av Loke/Balor. De båda dualisterna representerar solens både sidor.

Den ena är den livgivande, värmande, skyddande solen/elden, skaparen av allt levande, som låter grödorna gro och som värma långhusen (i form av eld). Den andra är förödelsens och torkans sol/eld (skogsbrand/vildelden) som torkar ut landskapet, får grödorna att vissna, vattendragen att torka ut, skogarna att brinna och långhus och byar att brinna upp.

Jag överväger också att de tror på den Behornade (Kerun).

En fjärde viktig gudom är Danu/Dana/ Daga/Dagdna som är en flod och vattengudinna och även en modergudinna. Den andra källan till liv. Föreningen mellan sol och vatten/flod är källan till allt liv.

Hur låter det här, Birke?
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-01-27 11:41, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

gtjorgo skrev:kanske hör hemma på Kasenu-tråden men;

Hur ställer sig Kasenustammarna inom Dreve-Daga alliansen(?) till eventuell mission från LV i deras område? Har man något förbud (som kan brytas av dumma, klåfingriga RP:n) eller är detta ännu outtalat? Kanske är man nyfikna på vad för teologiska spörsmål Zorakierna har att komma med?
Zoraker är inte bara krigiska och religösa riddare utan även realpolitiker och diplomater och mer fördragande med människor av annan tro och härkomst än exempelvis Kardier (enligt officiella källor i Aidne)...i synnerhet om det gynnar Zorakiska politiska och ekonomiska intressen. Man tänker inte äventyra inkomstbringande handel och långsiktiga politiska mål genom att tillåta en massiv aggressiv missionering eller soltåg mot barbarerna. De ekonomiska intressena är för stora för att riskeras av det förstnämnda och terrängen för oländig för det sistnämnda. Man kan inte heller militär effektivt skydda eventuella missionskampanjer i detta svårtillgängliga område.

Man sluter däremot avtal med barbarerna om att tillåta missionärer att få komma till byarna för att förkunna Lysnade vägens tro. Då barbarernas egen högsta gudom är en solgud så finns vissa likheter mellan de båda trossatserna som gör att detta kan accepteras av stammarna...under förutsättning att det inte dyker upp någon nitälsk tokstolle till missionär som försöker förstöra så kallade avgudabilder etc. Det kan orsaka en del spänning(ar). Om inte annat så för missionären.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Hur låter det här, Birke?
Låter bra!
Fraxinus skrev:Jag överväger också att de tror på den Behornade (Kerun).

En fjärde viktig gudom är Danu/Dana/ Daga/Dagdna som är en flod och vattengudinna och även en modergudinna. Den andra källan till liv. Föreningen mellan sol och vatten/flod är källan till allt liv.
Den Behornade kan kanske kopplas till de kardiska penternas gudavärld och varelsen Mokylider som finns på Monturerna?

Angående din fjärde guddom kan man ju ana att vi letar inspiration på samma håll med tanke på att följande är skrivet om en av gudinnan Nahriguhrs många aspekter:
Diagha - Urkon, mjölken och de små barnens gudinna.
:)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...och jag vill åter poängtera att jag ingenstans i källorna har hittat att vaenir skulle vara skördegudommar.

Enda stället jag överhuvudtaget har hittat dem i religonsbiten av jorduashur, och där nämns dem som onda och aesirs svurna fiender...

Är det inte bra att dom skiljer sig från asareligonens vaner?

sorry att jag kapar zorakintråden, men det var här dom dök upp :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror inte det står så mycket om vaenir men det gör dem också tolkningsbara. Jag ser vaenir gärna som lite allt mojligt innom kategorien naturandar, elaka trästubbar, älvfolk, vilsna smådemoner, pysslingar, kanske ett skogsrå, svampmän, tomtar samt en och annan egensinning riktig guddom. Goda eller onda, svaga eller mäktiga - stort sett tolkningsfrågor.

Kanske?

Titta gärna i följande tråd:
viewtopic.php?t=187&postdays=0&postorder=asc&start=0

Gör dock för all del vaenir i Ransard så som du vill ha dem Fafnir och så att de passar in i gudavärlden/kulturen, jag tror nämlig det blir bra så! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Aesir, vaenir, ransardir, jordushurir och kasenir-hamurir är en intressant diskuss som nu fortsätter i aesirtråden. :twisted:

PS I Snoarskogen lever inte bara kasenubarbarer, vilka lever i östra delen av skogen, utan även andra "barbarer": källa folkslagskartan i Aidne. De allierade stammarna kan ju vara just dessa barbarer och därmed uppstår ingen kamp om vilka som tillhör aesirdyrkan och vilka som tror på den underbara flora som Mäster Fraxinus skissade på ovan.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Fraxinus
Jag har för mig att det står någonting om att Häxmästaren idkar handel med barbarerna i Snoar eller att han försöker alliera sig med dem. Är det någonting som du har funderat kring.

I övrigt så kan jag tillägga att jag tycker det är kul att du blandar i Zorakin norr om Aidne-bergen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De barbarfolk Mikael avser har fått den något opraktiska arbetsbenämningen nordaidnebergsluttningsbor i tråden för Kasenu (tror jag det var).

Tankar om dessa diskutera dock bäst i den tråden.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:Fraxinus
Jag har för mig att det står någonting om att Häxmästaren idkar handel med barbarerna i Snoar eller att han försöker alliera sig med dem. Är det någonting som du har funderat kring.

I övrigt så kan jag tillägga att jag tycker det är kul att du blandar i Zorakin norr om Aidne-bergen.
Givetvis idkar han handel med en del av barbarstammarna i Snoarskog. Han måste få utlopp för sitt silver och guld som han bryter där uppe på sitt tvefalt förbannade gamnäste till torn. Men snoarskogen är väldigt stor och svårtillgänglig och stammarna många. De stammar som Häxmästaren handlar och förhandlar med ligger sannolikt närmare det som idag är Goiana och Svarta tornet. Det är inte otroligt att dessa stammar har sina områden i Firkaxflodens dalgångar eller snarare kanske på den östra sidan av flodens stränder och avvattningsområden. Därmed har han, om han lyckas med sin diplomati, allierade människostammar mot alverna och älvfolken i Goiana. Människor som har stor kunskap om att leva i Snoarskogen och som kanske har ett horn i sidan på älvfolken i Goiana. Vissa barbarstammar längts Firkaxfloden anser kanske att älvfolken i Goiana har fördrivit dem från sina rättmätiga hem på den västra sidan av Firkaxflodens dalar.

Dessa barbarer får således vapen och guld i utbyte mot fisk och annan mat. Och i utbyte mot allians mot älvfolken i Goiana. Men Firkaxflodens stammar har kanske sedan tidigare även varit i konflikt med folken i Daga-Dreve flodområden och Firkaxstammarnas tidiga tillgång till vapen av järn från SVarta tornet har givit dessa en fördel i de strider som utkämpats. När så Zorakerna dyker upp i Snoarskogen så får stammarna runt Daga-Dreve ökad tillgång till bättre vapen tillverkade i järn. Därmed jämnar balansen ut sig mellan barbarstammarna. Men Svarta tornet kan givetvis inte acceptera Zorakisk närvaro i Snoarskogen och absolut inte Zorakiska befästa städer mitt i Aidnebergen som dessutom effektivt skär av eventuella förbindelser med Brända jordens klan längre österut.

Den Zorkiska placeringen av de båda bergsstäderna Ickevad och Dagavall är medvetet mycket strategiskt placerade så att de ligger så långt som möjligt från Svarta tornet i väster och Brända jordens klan i öster samtidigt som de har tillgång till flodleder och passerbara bergspass för effektiv upptransport av handelsvaror och soldater. Runt städerna finns ett antal enkla vakt-, utsikts- och vårdkasetorn vars huvudskliga syfte är att tidigt kunna upptäcka eventuella trupprörelser av svartfolk i riktning mot de nya städerna.

Som jag kryptiskt nämnt tidigare (tror jag) så är Ickevad och Dagavalls placerings och grundläggande inte enbart en fråga om handel utan även politik...närmare bestämt krig. Nästa krig mot Svartfolken vill Zorakin utkämpa på sina villkor. Förhoppningsvis ansluter sig de barbarer som Zorakins handlar med och har avtal på Zorakins sida i ett sådant krig. De båda nya städerna kommer säkert att utgöra en första viktig måltavla för Svarta tornet. Men Zorakerna kommer att vara beredda. Båda städerna har mycket välrustat manskap och man kan snabbt föra fram förstärkningar via flodvägar och landsvägar i hertigdömet Inberg.

Hovmagikern och Grå eminensen i det Zorakiska hovet, Mäster Fraxinus, påstås var en av huvudarkitekterna bakom denna politik och dessa städer. Men även kungens själv har lagt en hel del tankemöda och planering i det hela.

Risken är förstås att kriget startar i Snoarskogen först/samtidigt. Barbarstammarna längst Frikax angriper Daga-Dreves stammar (eller vise versa).

Inspirationskälla är krigen mellan Frankrike och Storbrittanien respektive USA i Nordöstra nordamerikas skogsbygder under 1600-tal, 1700-tal och tidigt 1800-tal där Irokeser, Mohikaner, Huoner, Pawnees deltog på de olika europeiska "stammarnas" sidor.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter ypperligt :D

Mycket av det som skrivits här kanske borde dubbelpostas i Kasenutråden? Inte för att jag är Admin men allt smart och kreativt som rör Norra snoarskogen torde kanske även postas där för att kunna fördjupa Kasaerna och de "Nordaidniska barbarernas" kulturer?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Citat ur Aidne: "I Snoarskogen öster om Firkax lever åtskilliga mänskliga barbarstammar, kallade Kasener. De är inte jorer utan är rester av ett folk som kom hit före kejsardömet Jorpagnas tid. De joriska kejsarna härskade nominellt över området men hade i praktiken föga kontroll över de själständiga folken (OBS plural "folken"). I samband med konfluxen drabbades kasenerna mindre hårt eftersom de levde glest utspridda i de djupa skogarna. Kasenerna lever idag ungefär som sina förfäder har gjort i alla tider. Man handlar med de omkringliggande mer utvecklade folken och byter skinn mot järnföremål. Kasenkrigare blir ibland legosoldater och är kända som skickliga men odisciplinerade infanterister. De används ofta som storminfnateri vid belägringar, eftersom de är tappra och orädda. En typisk kasen är kortvuxen och senig. Han har mörkt hår och mörka ögonoch talar en dialekt avav barbarernas eget språk, kaseniskan. Han dyrkar olika naturandar och hans stam leds ofta av sin shaman (men inte alltid...min kommentar). Kasenen är oftast beväpnade med båge, kortspjut och sköld och bär läderrustning. Endast de rika och framstående har järnspetsar på sina vapen, medan de flesta får nöja sig med spetsar av sten."

Detta med järnvapen har nog ändrats något då både Svarta tornet och Zorakerna på allvar har börjat handla och förse olika stammar (folk) med varor och metallvapen. Olika stammar ställs därför mot varandra om den ena stamkoalitionen angriper den andras handelspartner.

Precis som i nordamerika där Irokeserna attackerade Sioux när de senare hade anfallit och bränt ner en fransk handelstation.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Hur låter det här, Birke?
Låter bra!
Fraxinus skrev:Jag överväger också att de tror på den Behornade (Kerun).

En fjärde viktig gudom är Danu/Dana/ Daga/Dagdna som är en flod och vattengudinna och även en modergudinna. Den andra källan till liv. Föreningen mellan sol och vatten/flod är källan till allt liv.
Den Behornade kan kanske kopplas till de kardiska penternas gudavärld och varelsen Mokylider som finns på Monturerna?

Angående din fjärde guddom kan man ju ana att vi letar inspiration på samma håll med tanke på att följande är skrivet om en av gudinnan Nahriguhrs många aspekter:
Diagha - Urkon, mjölken och de små barnens gudinna.
:)
Diagha låter väldigt likt Dana/Daga/Dagdna - modergudinna, källan till allt vatten och liv.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Citat ur Aidne: "I Snoarskogen öster om Firkax lever åtskilliga mänskliga barbarstammar, kallade Kasener. De är inte jorer utan är rester av ett folk som kom hit före kejsardömet Jorpagnas tid. De joriska kejsarna härskade nominellt över området men hade i praktiken föga kontroll över de själständiga folken (OBS plural "folken"). I samband med konfluxen drabbades kasenerna mindre hårt eftersom de levde glest utspridda i de djupa skogarna. Kasenerna lever idag ungefär som sina förfäder har gjort i alla tider. Man handlar med de omkringliggande mer utvecklade folken och byter skinn mot järnföremål. Kasenkrigare blir ibland legosoldater och är kända som skickliga men odisciplinerade infanterister. De används ofta som storminfnateri vid belägringar, eftersom de är tappra och orädda. En typisk kasen är kortvuxen och senig. Han har mörkt hår och mörka ögonoch talar en dialekt avav barbarernas eget språk, kaseniskan. Han dyrkar olika naturandar och hans stam leds ofta av sin shaman (men inte alltid...min kommentar). Kasenen är oftast beväpnade med båge, kortspjut och sköld och bär läderrustning. Endast de rika och framstående har järnspetsar på sina vapen, medan de flesta får nöja sig med spetsar av sten."
"Jag tror att den lärde författaren av ovanstående citat saknade förmågan att skilja på de olika folken i Snoarskogen. Om man läser detta tillsammans med broder ÄS av Aidnes etnicilogiska kartor över Aidne, så finner man att alla nordaidniska folk öster om Goiana inte tillhör den i huvudsak narguriska folkgruppen Kasener, utan att även äldre folk som sannolikt invandrade före både jorer och nargurer."
Broder Hans af Lo ger sig in i en infekterad diskuss på tehuset "Tja - Bättre Blir Det Icke!" i Pendon nära Lycéet. (Tehuset drivs av halvlängdsmannafamiljen Wredeskrål.)

Jag vet Mäster Birke, detta borde hamnat i annan tråd... :oops:
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-30 08:38, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag är också av uppfattningen att det mycket väl kan finnas fler folkgrupper än Kasener-Narguer i Snoarskogen. Jag anser att folk som är närmare besläktade med Penter och Pamper mycket väl kan finns i området. Eftersom det är en undanskymd och svårtillgänglig del av världen och eftersom de flesta vetenskapsmännen hellre sitter hemma i varma kammaren och kokar ihop mer eller mindre plausibla (och vansinniga teorier) så har man bland befolkningen i allmänhet i omkringliggande länder buntat i hop alla folken i Snoarskogen under epitetet "Kasene-barbarer".

-"Man förstår ändå inte vad de dära skogsfolken säger! De babblar allihop på med ett obegripliga munläder, lever i lika lusiga hyddor och har en massa olika konstiga seder. Ibland förstod inte ens vår tolk vad de sa! Ständigt för de krig mot varandra också! De är barbarer allihop!"
Köpman som passerat östra Snoarskogen på sin väg från Klomellien till östra Zorakin.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

För ordnings skull har nu Snoarskogens utveckling flyttats till egen tråd tillsammans med allt Kasenu som där finns.

Här utvecklas lämpligen även i fortsättningen Zorakins relation till skogen och dess folk.
Skriv svar