Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Den politiska situationen i Zorakin börjar bli riktig interessant.

Med ett "Ediktet i (Pendon?) Nantes" tänker du dig alltså att caddisterna i Zorakin har börjat få så stor betydelse att kungen ser detta som en lösning? Hur ser deras situation ut; vilka är de; vad vill de; hur stor makt har de? Antar att svar kommer så småningom men jag är lite otålig! :)

Hur är det egentligen med tronföljden i Zorakin, har Valien VII någon arvinge?

Vad om en sådan, kanske en svärsön, skulle visa sig som caddist? :shock: Han skulle kunna bli en "Henrik (Borodrik?) av Navarra" som växlar mellan den aidniska grenen och den dalkiska om han når tronen. Dock kanske inte så troligt med en zorakisk kung som svär trohet till Arno... :roll:
Utförligare information om den Caddistiska minoriteten kommer så småningom. Förslag och tankar kring deras sammansättning och maktposition välkomnas.

Och nej! Sannolikt finns det ingen potentiell kungakandidat som skulle tänka sig att (officiellt) svära trohet till Arno.. Det vore politiskt självmord (bokstavligen talat) i nästan samma klass som att beblanda sig med Svarta tornet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: 2. Det är givet att det förekommer ingifte mellan adeln över gränsen mellan Kardien och Zorakien. Men skillnaden mellan de båda ländernas utformning av adelsskapet kan ställa till problem.
Absolut. men det är ju problem som är skälva kärnan i en intrig, så det är väl ingen nackdel spelmässigt. Sedan så är ju själva grunden för adelsskapet densamma - en son ärver faderns ägor och titlar, så där finns det inga problem.

1) Ser framemot duellerna mellan GRO och SZB! Sedan kanske kungens riddare främst tillhör kungapartiet... :wink: Men jag gillar verkligen tanken på den här sortens "tvärförbindelser". Kanske tvingas de till och medstrida sida vid sida då orden kallar för första gången på femtio år?

Att Zorakins kung är en hårdhudad realpolitiker är väl inget som hindar honom från att odla vänskap med Kardien? Snarare tvärtom, det gäller att kunna få så mycket stöd som möjligt från sin Kardiske broder. Kanske till och med en allierad om det börjar osa hett inrikes? Vem vet...

men skillnaderna i ploitik är uppenbara. två politiska motståndare i Zorakin spyr glåpord mot varandra och intrigerar i mörkret. i Kardien ligger konflikterna mer på ytan, blossar emellanåt upp i fientlighter för att avslutas (idealt) med försoning.

Har du kommentaraer om övriga punkter? Framförallt forsätter jag min övertalningskampnj vad gäller pendons storlek... :P
Se mitt vidareutvecklade svar på föregående sida.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Se mitt vidareutvecklade svar på föregående sida.
Sett och gillat!
Jag tror att den nyromantiska stilen dominerar i Kardien...

Gillar också tanken på att Zorakierna kan bli lurade av kardiernas ädelmod. Visst en echt står alltid vid sitt ord, men det är inte samma sak som att man inte jobbar för sin egen framgång.

Jag tänker andra gulfkriget när jag tänker echtisk politik. Man får absolut inte säga att det är oljan (koppargruvan) man är ute efter, då får man ingen med sig utan pratar istället vitt och brett om kriget mot terrorn (häxmästaren) men alla vet att det kanske spelar en viktig roll i alla fall.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Se mitt vidareutvecklade svar på föregående sida.
Sett och gillat!
Jag tror att den nyromantiska stilen dominerar i Kardien...

Gillar också tanken på att Zorakierna kan bli lurade av kardiernas ädelmod. Visst en echt står alltid vid sitt ord, men det är inte samma sak som att man inte jobbar för sin egen framgång.

Jag tänker andra gulfkriget när jag tänker echtisk politik. Man får absolut inte säga att det är oljan (koppargruvan) man är ute efter, då får man ingen med sig utan pratar istället vitt och brett om kriget mot terrorn (häxmästaren) men alla vet att det kanske spelar en viktig roll i alla fall.

Missförstå nu inte Zorakerna. De flesta ädlingar drar gärna ut i krig med sitt manskap om grannbaronen har mage att påstå att vår "hjältes" bönder och boskap ser skabbiga och magera ut och att hans senaste försök till tornerspel visade på avgjorda brister å uppfostran.

Det är bara det att Zorakerna också tenderar att ta till mer......radikala metoder i sin krigsföring (vilket gör att de inte heller lika gärna startar ett krig) och för att vinna fördelar i sin "politiska" bana.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Om man får vara med o tycka:
1) Japp, bra

2) OK, men trodde echterna var för högfärdiga för det. Barn till penn/echt förblir echt och kan äga län eller?

3) 10 ggr är väl att ta i. Dubbla storleken räcker väl. Det är så lätt att det går inflation i städernas befolkningar, för om Pendon justeras måste åtminstone också Nohstril, Arno, Grungul och Tyros justeras.

4) Fast man har nog strumpbyxor under så att inte hud syns, vilket ger utrymme för sockar och rovor med lustig form.

5) Kyrkan har ägor i båda länderna och trupper att försvara dessa ägor. Det finns säkert konkurens mellan adelns söner för positioner inom kyrkan. Spelar det då in vilket folk man tillhör? Eller är det släkten som är viktigast, vilket oftast iofs är samma sak.

6) Vad är anledningen till att den var viktig för imperiet? dvs varför anlades den där?

7) svensk-norsk tycker jag, känns ju än idag mest som dialekter. Jag förstår inte jämtländska eller vissa bohuslänningar bättre än de flesta norrmän. Men detta har ju ni språkvetare redan diskuterat bättre.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:5) Kyrkan har ägor i båda länderna och trupper att försvara dessa ägor. Det finns säkert konkurens mellan adelns söner för positioner inom kyrkan. Spelar det då in vilket folk man tillhör? Eller är det släkten som är viktigast, vilket oftast iofs är samma sak.
Får mig att fundera över kerigassen av Zorakin, hur står denne (kanske en av Lysande Vägen mägtigaste personer) i de politiska förhållanderna mellan kungen av Zorakin, caddisterna och exarken i Ekeborg?
Mikael skrev:6) Vad är anledningen till att den var viktig för imperiet? dvs varför anlades den där?
Viktig ur försvärssynspunkt kanske? "Via Aidne" passerade här mellan bergen och havet?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Om man får vara med o tycka:
1) Japp, bra

2) OK, men trodde echterna var för högfärdiga för det. Barn till penn/echt förblir echt och kan äga län eller?

3) 10 ggr är väl att ta i. Dubbla storleken räcker väl. Det är så lätt att det går inflation i städernas befolkningar, för om Pendon justeras måste åtminstone också Nohstril, Arno, Grungul och Tyros justeras.

4) Fast man har nog strumpbyxor under så att inte hud syns, vilket ger utrymme för sockar och rovor med lustig form.

5) Kyrkan har ägor i båda länderna och trupper att försvara dessa ägor. Det finns säkert konkurens mellan adelns söner för positioner inom kyrkan. Spelar det då in vilket folk man tillhör? Eller är det släkten som är viktigast, vilket oftast iofs är samma sak.

6) Vad är anledningen till att den var viktig för imperiet? dvs varför anlades den där?

7) svensk-norsk tycker jag, känns ju än idag mest som dialekter. Jag förstår inte jämtländska eller vissa bohuslänningar bättre än de flesta norrmän. Men detta har ju ni språkvetare redan diskuterat bättre.
2) Ja. Undantaget som bekräftar regeln. Gäller endast adliga penner.

3) Neeej... :( Om Pendon blir en storstad, varför kan inte Gringul och Nohstril också bli det? (Arno justerat till 17.000, se Caddo). Jag tycker att det är så tråkigt gjort med bara massa bondhålor, inget Paris, Venedig, London eller Milano. Tycker att det är ett misstag av ÄS. jag kommer inte att begära upp en enda stad i Kardien, jag lovar! (För övrigt har Tricilve enligt Brior 250.000 inv. Det är iofs i romanen, men jag har inget emot att exportera till ErebAltor).

Och det här känns viktigt för mig, tycker att det skulle ge en färgstarkare och mer dynamisk värld med några riktiga metropoler att väga upp alla sömniga småstäder där alla känner alla.

4) Neej? :D

5) I teorin, nej. I praktiken se ditt eget svar, tycker jag.

6) Jag tänkte som Birke. Garnisonsstad för att hålla samman riket och skydda det mot barbarer från bergen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Mikael skrev:Om man får vara med o tycka:
1) Japp, bra

2) OK, men trodde echterna var för högfärdiga för det. Barn till penn/echt förblir echt och kan äga län eller?

3) 10 ggr är väl att ta i. Dubbla storleken räcker väl. Det är så lätt att det går inflation i städernas befolkningar, för om Pendon justeras måste åtminstone också Nohstril, Arno, Grungul och Tyros justeras.

4) Fast man har nog strumpbyxor under så att inte hud syns, vilket ger utrymme för sockar och rovor med lustig form.

5) Kyrkan har ägor i båda länderna och trupper att försvara dessa ägor. Det finns säkert konkurens mellan adelns söner för positioner inom kyrkan. Spelar det då in vilket folk man tillhör? Eller är det släkten som är viktigast, vilket oftast iofs är samma sak.

6) Vad är anledningen till att den var viktig för imperiet? dvs varför anlades den där?

7) svensk-norsk tycker jag, känns ju än idag mest som dialekter. Jag förstår inte jämtländska eller vissa bohuslänningar bättre än de flesta norrmän. Men detta har ju ni språkvetare redan diskuterat bättre.
2) Ja. Undantaget som bekräftar regeln. Gäller endast adliga penner.

3) Neeej... :( Om Pendon blir en storstad, varför kan inte Gringul och Nohstril också bli det? (Arno justerat till 17.000, se Caddo). Jag tycker att det är så tråkigt gjort med bara massa bondhålor, inget Paris, Venedig, London eller Milano. Tycker att det är ett misstag av ÄS. jag kommer inte att begära upp en enda stad i Kardien, jag lovar! (För övrigt har Tricilve enligt Brior 250.000 inv. Det är iofs i romanen, men jag har inget emot att exportera till ErebAltor).

Och det här känns viktigt för mig, tycker att det skulle ge en färgstarkare och mer dynamisk värld med några riktiga metropoler att väga upp alla sömniga småstäder där alla känner alla.

4) Neej? :D

5) I teorin, nej. I praktiken se ditt eget svar, tycker jag.

6) Jag tänkte som Birke. Garnisonsstad för att hålla samman riket och skydda det mot barbarer från bergen.


Jag håller i stort med Regils svar här ovan. Några klarläggande dock.

3) I stort håller jag med Regil vad gäller städers storlek. Vissa städer borde få vara stora. Pendon bör tillhöra dessa. Kanske inte 75000 invånare, det är lite väl häftigt men iallafall någonstans mellan 15000-30000 invånare.

Jag vill påminna om att Lund som stad hade ungefär 10000-12000 invånare under 1100-talet och det var ingen storstad i ett europeiskt medeltida perspektiv.

5) Som jag klargjort tidigare så är fastlandskyrkan inte bara en religös maktspelare utan i hög grad även en politisk och militär maktfaktor.

Kerigassen av Pendon kan jämföras med den franske Kardinalen Richelieu med spionnät, eget militärt garde och hela rekvisitan. Släng gärna in en greve de Rochefort som Kardinalens...förlåt...Kerigassens hyrsvärd och chefspion. Och varför inte en MyLady som Kerigassens viktigaste kunskapare och mördare.

Givetvis är det adel som har lättast att göra karriär inom fastlands-LV. Men det är också den sannolikaste vägen för icke-adliga att nå höjder som är att jämställas med de adligas. Det finns exempel på Kerigasser med borgerlig, ja, rent av bondsk härkomst.

Trots adelns inflytande i kyrkan så är det vanligt att riarkerna är av icke-adlig härkomst. En karriärslysten riark av icke-adlig börd kan mycket väl nå ställning som bontisal. Men det är givet att flertalet bontisaler som tillsätts är av adlig börd. Adeln gör ofta sin kyrkliga karriär via kloster även om det också är ganska vanligt med adliga riarker.

6) Ser man på Fil-Tofies placering så ligger den mitt i korsvägen mellan vad som borde vara huvudlandsvägen västerut i Aidne och vattenvägen över floden Stirpaz från Aidnebergens gruvor till havet. Platsen vid Tofie blir således viktig som omlastningsplats för gods som ska fraktas över havet samt i öst och västlig riktning på landsvägen.

Att bevaka denna plats via ett befäst brosystem blev en naturlig följd av områdets strategiska placering. Dessutom har staden ett strategiskt läge som en av de större Zorakiska städer som ligger närmast Svarta tornet. Ett stark garnison i denna tvillingstad torde därför vara av vikt för såväl den Zorakiske som den Kardiska kungen
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: 3) I stort håller jag med Regil vad gäller städers storlek. Vissa städer borde få vara stora. Pendon bör tillhöra dessa. Kanske inte 75000 invånare, det är lite väl häftigt men iallafall någonstans mellan 15000-30000 invånare.

Jag vill påminna om att Lund som stad hade ungefär 10000-12000 invånare under 1100-talet och det var ingen storstad i ett europeiskt medeltida perspektiv.
Paris - 90 000, London 30-40 000, Venedig, Florens, Milano ~100 000.

men skall vi säga att Pendon har i storleksordningen 30-40 000 invånare? Något slags komromiss. En stor stad med medeltida (europeiska) mått, men ingen jättestad.

Vad gäller Fil-Tofias garnison så får de nog hålla till godo med hertigens styrkor då kardien saknar stående arme annat än som hustrupper (+ möjligen tornriddarna). Men hertigen har nog några käcka riddare, så det skall väl ordna sig till det bästa.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: 3) I stort håller jag med Regil vad gäller städers storlek. Vissa städer borde få vara stora. Pendon bör tillhöra dessa. Kanske inte 75000 invånare, det är lite väl häftigt men iallafall någonstans mellan 15000-30000 invånare.

Jag vill påminna om att Lund som stad hade ungefär 10000-12000 invånare under 1100-talet och det var ingen storstad i ett europeiskt medeltida perspektiv.
Paris - 90 000, London 30-40 000, Venedig, Florens, Milano ~100 000.

men skall vi säga att Pendon har i storleksordningen 30-40 000 invånare? Något slags komromiss. En stor stad med medeltida (europeiska) mått, men ingen jättestad.

Vad gäller Fil-Tofias garnison så får de nog hålla till godo med hertigens styrkor då kardien saknar stående arme annat än som hustrupper (+ möjligen tornriddarna). Men hertigen har nog några käcka riddare, så det skall väl ordna sig till det bästa.
Hur tänker du om det. Både Fil och Tofie är residentstäder för Hertigdömen i Kardien resp Zorakien. Det finns således två hertigar, två hertigborgar, två truppslag etc inom "samma" stad. Stadsvakt, lite hertiginfanteri och riddare. Säg maximalt 480 man på Zorakiensidan och lika mycket på Kardiensidan. Handeln är livlig då det både är en gränsstad och en korsning mellan vattenvägen i nordsydlig gradient och landsvägen i östvästlig gradient.

Fil-Tofie kan bli en ganska häftigt stad. De båda tvillingstäderna (stadsdelarna) knyts samman av ett stort befäst valvbrosystem som byggdes under kejserlig tid och som binds i hop av den omsjungna Ingenmansön mitt i floden där de 30 hjältarnas slag stod.

Valvbron bevakas av två mäktiga porttorn på vardera sida om floden och ett stort vackert mitt-torn på ön. I Ingenmanstornet har flera traktat slutits mellan Kardien och Zorakien då platsen är helt neutral. Platsen har såleds även lång historisk vikt.

På båda sidorna syns tornspirorna från respektive hertigborg. Floden klyver stadsdelarna och mynnar ut till en vik där Fil-Tofies dubbelhamn ligger.

Exempel på valvbro. Notera bilden med den gamla kartan där bron löper via en ö.

http://www.avignon-et-provence.com/avig ... bridge.htm

http://www.avignon-et-provence.com/avig ... t-avignon/


Här kommer förresten en bild som kan tjäna som inspiration för någon sällsam ruinstad i Zorakien eller Kardien.

http://gardener.blogg.se/spaning/117785 ... alien.html
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Hur tänker du om det. Både Fil och Tofie är residentstäder för Hertigdömen i Kardien resp Zorakien. Det finns således två hertigar, två hertigborgar, två truppslag etc inom "samma" stad. Stadsvakt, lite hertiginfanteri och riddare. Säg maximalt 480 man på Zorakiensidan och lika mycket på Kardiensidan. Handeln är livlig då det både är en gränsstad och en korsning mellan vattenvägen i nordsydlig gradient och landsvägen i östvästlig gradient.

Fil-Tofie kan bli en ganska häftigt stad. De båda tvillingstäderna (stadsdelarna) knyts samman av ett stort befäst valvbrosystem som byggdes under kejserlig tid och som binds i hop av den omsjungna Ingenmansön mitt i floden där de 30 hjältarnas slag stod.

Valvbron bevakas av två mäktiga porttorn på vardera sida om floden och ett stort vackert mitt-torn på ön. I Ingenmanstornet har flera traktat slutits mellan Kardien och Zorakien då platsen är helt neutral. Platsen har såleds även lång historisk vikt.

På båda sidorna syns tornspirorna från respektive hertigborg. Floden klyver stadsdelarna och mynnar ut till en vik där Fil-Tofies dubbelhamn ligger.

Exempel på valvbro. Notera bilden med den gamla kartan där bron löper via en ö.

http://www.avignon-et-provence.com/avig ... bridge.htm

http://www.avignon-et-provence.com/avig ... t-avignon/


Här kommer förresten en bild som kan tjäna som inspiration för någon sällsam ruinstad i Zorakien eller Kardien.

http://gardener.blogg.se/spaning/117785 ... alien.html
Jag köper allt rätt av! Skitsnygg bro. Tänker mig att de två stadsdelarna kulturellt och ekonomisk är helt integrerade och bebos mestadels av Raxorer. Befolkningen rör sig och flyttar obehindrat mellan stadsdelarna. Hertigarna har tvingats att anpassa skattenivåer till varandra för att undvika onödiga folkförflyttningar. Staden är ingen fri stad (vilket vissa av residensstäderna nog är, vilket är lite märkligt, men inget att fördjupa sig i nu) utan styrs av de båda hertigarna.

Endast en invändning: om det finns 400 soldater på vardera sida så blir det just inte mycket annan befolkning kvar... jag tycker att siffran verkar väldigt hög. Jag skulle tänka mig att det kanske finns 50 man på kardiska sidan (10 man stadsvakt, 40 borgvakt, +10 riddare om hertigen är där). annars så blir nästan halva befolkningen soldater. Vilket det kan vara om själva syftet med staden är garnisonen, men jag tänker mig inte det. Kan iofs vara olika på de båda sidorna. kardien saknar ju centralstyrning av armén så kungen kan inte placera någon garnison här och hertigen saknar resurser att ha någon större stående här.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fil-Tofia har 5000 inv enl. Aidne.

Dess närhet till bergen stödjer nog en hyfsad garnison. Någonstans mellan 50-400 / del?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hrmff. Låt gå för 5000-6000 invånare i Fil-Tofie. Det är siffran för båda städerna sammanslaget antar jag?

Garnisonen är dock kanske lite i överkant. Låt oss i stället säga 300-360 man stadsvakt, tyngre infanteri och kavalleri på vardera sidor om floden. (Milis ej inräknad).

Orsaken varför infanteri blev populärare under sen medeltid och renässans är det faktum att det kostade betydligt mindre att hålla infanteri än kavalleri och riddare.

En grov kalkyl är att för varje riddare kunde man istället hålla kanske 20 fotfolk om inte mer. Låt säga att hertigen kan hålla ett ryttarfölje om 40-50 man (10 tycker jag är för lite bland de snobbiga hertigarna som gärna vill framhålla sig som småkungar). Det innebär att de sannolikt kan hålla kanske 300-360 man i infanteri.

De större godsen i Storbrittanien kunde utan vidare hålla sig med ett par 100 man i tjänstefolk.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-12-11 22:26, redigerad totalt 2 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Fil-Tofia har 5000 inv enl. Aidne.

Dess närhet till bergen stödjer nog en hyfsad garnison. Någonstans mellan 50-400 / del?
Kan man tänka sig att Zorakerna har en större garnison, medan Kardiena inte har det? Det kan ju leda till en viss iritation hos den zorakiske hertigen då hans kardiske motsvarighet inte drar sitt strå till stacken.

Men 500 per del = 1000 totalt = 2000 med familj. Lika med nästan halva befolkningen = garnisonsstad.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Fil-Tofia har 5000 inv enl. Aidne.

Dess närhet till bergen stödjer nog en hyfsad garnison. Någonstans mellan 50-400 / del?
Kan man tänka sig att Zorakerna har en större garnison, medan Kardiena inte har det? Det kan ju leda till en viss iritation hos den zorakiske hertigen då hans kardiske motsvarighet inte drar sitt strå till stacken.

Men 500 per del = 1000 totalt = 2000 med familj. Lika med nästan halva befolkningen = garnisonsstad.
Skriv svar