Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Kom att tanka på aventyret "Triangeldrama i Edelfara" från Ivanhoe boxen, har finns det några namn på lan och adelsfamiljer som du skulle kunna få med i Zorakin!
Tyvärr tyvärr har jag inte kvar det äventyret! Kan du bistå mig med någon inscannad version eller info.

PS: Titta över fliken Hertigdömen igen! Jag har gjort en hel del förändringar. Notera hertigdömet Gredelmark och dess ganska stora minoritet dalker!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tror jag har det. :D
Kan langa över det till dig så fort jag nosat reda på det.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Tyvärr tyvärr har jag inte kvar det äventyret! Kan du bistå mig med någon inscannad version eller info.
Har ingen scanner men det låter ju kanske som Fafnir kan bistå?

De namngivna lanen ar:

Grevskapet Edelfara sydvast i hertigdommet Pharynx.
-Baroniet Styringsheim under Greve Herr Sebestid Natthok till Edelfara.
-Baroniet Eke under Baron Herr Ragnvalde Jorelsson till Eke.
-Baroniet Ridderskors under Markis Herr Kristierne Ettilesson till Ridderskors.
-Baroniet Roholm.
-Baroniet Juneborg.
Grevskapet Ryng oster om Edelfara.
Grevskapet Baril nordvast i hertigdommet Likermark.
Grevskapet Dreve nordost i hertigdommet Dreverike.
Grevskapet Skogmark sydost i hertigdomet Slattebo.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hittat en Zorakisk stad. Staden Stengrå, öster om Pendon. Känd för sitt öl. Figurerare i Sinkadus nr 27 i äventyret "Den Eingreenska borgen".
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fafnir skrev:Hittat en Zorakisk stad. Staden Stengrå, öster om Pendon. Känd för sitt öl. Figurerare i Sinkadus nr 27 i äventyret "Den Eingreenska borgen".
Det börjar visst bli dags att låna dina böcker om Aidne så att jag kan fortsätta mitt arbete med Zorakien.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hittat Aidnekartan från Ivanhoe oxå :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus: Går det for sig att jag har tagit livet av kung Girlof II av Zorakin i kolonin Hakkai efter att han som en av de sista befalhavarna lamnade Solfararstaten i Efaro 281 eO? :) Omstandigheterna innan mordet berors under tråden for Soltåg. Aven framhavt bontisâl Kerkel Yrrginsson av Framhundra lite i handelserna kring Stora Schismen (EA boxens Spelarbok s 64).
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vad sägs om att placera staden Ereno längst in i viken nordväst om Fristaden? Antingen som en hamnstad, eller längre upp mot Aidnebergen...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Finns inte staden placerad på någon officiella karta. Har för mig det iaf, men kan inte komma ihåg vart, kanske i svartfolk, men är osäker och har inte tillgång till mina böcker nu. Men som jag minns det låg den iaf vid kusten.

Men nu när jag tänker efter är det möjligt att vi här på forumet antog att "staden" som fanns med på kartan i Svartfolk (om det nu var den) var Ereno.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ah, kartan på sid 58 (Svartfolk). I så fall ligger Ereno i viken nordöst om Fristaden vilket funkar lika bra. Om vi kan spika det vore det snällt om Spelknepe kunde sätta ut staden på kartan.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vilken tur att jag är snäll! (Frossar i pepparkakor)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Postade foljande inlagg i Soltåg tråden och fick några gillanden, frågan ar dock hur det passar i Kardien Fraxinus?
Jag gillar iden om de aidniska kungarnas planer på att återupratta Imperium Iorpagnum och tycker det ar något att bygga vidare på. Det skulle passa med min tolkning av Solfararorden och Solorden.

Innan det Forsta soltåget 196 eO harskade det frid i Aidne och på Caddo. Den kardiska och zorakiska riddarklassen var undersysselsatt och den Lysande Vagen stod på hojden av sin makt. Mojligheten till territoriell expansion ser sig given och Zorakin grundar sin forsta koloni 174 eO på ogruppn Hakkai. Kardiernas sjalvkansla har fått sig en liten brist efter att de inte formått kasta ut trakorierna ur deras erovring Torilia och stodjer villigt upp om zorakiernas planer då de garna vill visa vad de egenligen går for. I Zorakin tråder 183 eO kung Valien III upp på tronen och han bar inte bara den store riksbyggarens namn utan den envetenhet som hans kraftfulla farfar Karolu XI agde. Den åldrande Ovar II Enarme i Kardien vill också gå ut i ett riktigt krig en sista gång innan han går till sina fader. Exarken i Arno som egentligen inte vill annat an gott låter sig rivas med i de krigerska planerna om en Solfararstat i Efaro och ger sin valsignelse.

Soltåget kan borja...
Baserar det egentligen bara på vad som står i Aidne-modulen... :)

Edit: Ändrat Valien II till Valien III.
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-01-15 13:00, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Postade foljande inlagg i Soltåg tråden och fick några gillanden, frågan ar dock hur det passar i Kardien Fraxinus?
Jag gillar iden om de aidniska kungarnas planer på att återupratta Imperium Iorpagnum och tycker det ar något att bygga vidare på. Det skulle passa med min tolkning av Solfararorden och Solorden.

Innan det Forsta soltåget 196 eO harskade det frid i Aidne och på Caddo. Den kardiska och zorakiska riddarklassen var undersysselsatt och den Lysande Vagen stod på hojden av sin makt. Mojligheten till territoriell expansion ser sig given och Zorakin grundar sin forsta koloni 174 eO på ogruppn Hakkai. Kardiernas sjalvkansla har fått sig en liten brist efter att de inte formått kasta ut trakorierna ur deras erovring Torilia och stodjer villigt upp om zorakiernas planer då de garna vill visa vad de egenligen går for. I Zorakin tråder 183 eO kung Valien II upp på tronen och han bar inte bara den store riksbyggarens namn utan den envetenhet som hans kraftfulla farfar Karolu XI agde. Den åldrande Ovar II Enarme i Kardien vill också gå ut i ett riktigt krig en sista gång innan han går till sina fader. Exarken i Arno som egentligen inte vill annat an gott låter sig rivas med i de krigerska planerna om en Solfararstat i Efaro och ger sin valsignelse.

Soltåget kan borja...
Baserar det egentligen bara på vad som står i Aidne-modulen... :)
Valien II (Myntslagaren) av hertigdömet Dreverike var avlägset släkt med Valien den I på möderet. Han dör år 110 eO, 40 år gammal, efter endast tre år på tornen. Hittills har jag sett det som att han dör sedan han i berusat tillstånd ramlar av hästen under en hjortjakt. Men det kan ändras. Kanske dog Valien den II i soltåget antingen av sjukdom eller i strid.

Vad gäller Girloff den II så var han 51 år när han dog år 281 eO. Bodorik den II var då 16 år gammal. Bodorik den II dör år 296 eO, endast 31 år gammal, efter 15 år på tronen. Tiden för Bodoriks död är under slutet av det tredje soltåget. Brand Korsfararen dog 9 år tidigare. Kardien förklarar Caddo krig 4 år innan Bodoriks död.

Zorakerna är de sista som lämnar Efaro i samband med det andra soltåget. Kardien och Caddo är upptagna med krig mot varandra. Kanske är det Bodorik den II som mördas på Hakkai.

Han efterträds förövrigt av sin halvbror, Iberiko Bastarden, Girloff den II:s andre son. Iberiko dör 39 år gammal och ersätts av Valien IV den, Store Girloffs II:s tredje son. Väldigt många kungar som dör en tidig (våldsam?) död!
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-15 10:04, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:
birkebeineren skrev: I Zorakin tråder 183 eO kung Valien II upp på tronen och han bar inte bara den store riksbyggarens namn utan den envetenhet som hans kraftfulla farfar Karolu XI agde.
Valien II (Myntslagaren) av hertigdömet Dreverike var släkt med Valien den I på möderet. Han dör år 110 eO, 40 år gammal, efter endast tre år på tornen. Hittills har jag sett det som att han dör sedan han i berusat tillstånd ramlar av hästen under en hjortjakt. Men det kan ändras. Kanske dog Valien den II i soltåget antingen av sjukdom eller i strid.
Jag har nog missat ett I, jag avsåg Valien III. :oops: Valien II kan få behålla sin dodsorsak men Valien III kan ju kanske stupa vid erovringen den efariska nyckelpunkten Kwoske som faller 199 eO?
Fraxinus skrev:Vad gäller Girloff den II så var han 51 år när han dog år 281 eO. Bodorik den II var då 16 år gammal. Bodorik den II dör år 296 eO, endast 31 år gammal, efter 15 år på tronen. Tiden för Bodoriks död är under slutet av det tredje soltåget. Brand Korsfararen dog 9 år tidigare. Kardien förklarar Caddo krig 4 år innan Bodoriks död.
Min ide att Girlof II skulle do på hemvag från det Andra Soltåget (som jag alltså foreslo i Soltåg-tråden) var tankt att ge mojlighetr for spekulationer kring de politiska handelserna under denna tid; soltåget egentligen ett mislyckande; en maktig botisâl av Ekeborg med stora ambitioner; den Stora Schismen når sin kulmen m.m. Girlof lamnar en omyndig(?) kronprins, en "bastard" och en lill-prins (som sen skulle bli "den Store") att ta hand om Zorakin i dessa oroliga tider. Borodriks tidiga dod 296 eO har, oavsett vart den utspelade sig, kanske något med hans halvbror och eftertradare att gora...?
Fraxinus skrev:Zorakerna är de sista som lämnar Efaro i samband med det tredje soltåget. Kardien och Caddo är upptagna med krig mot varandra. Kanske är det Bodorik den II som mördas på Hakkai. Han efterträds förövrigt av sinhalvbror, Iberiko Bastarden, Girloff den II:s andre son. Iberiko dör 39 år gammal och ersätts av Valien IV den, Store Girloffs II:s tredje son. Väldigt många kungar som dör en tidig (våldsam?) död!
Menar du egentligen det Andra Soltåget har? Jag tankte också att zorakierna blev de sista att lamna Efaro etter att Stora Schismen brot ut 278 eO och att det var på hemvag från detta som Girlof II dodades. Det Tredje Soltåget brot , om jag tolkat det ratt, forst 287 eO och gick mot Morëlvidyn och inte Efaro. Hur Zorakin agerade under detta soltåg nummer tre i ordningen, som mer verkar vara en konflikt mellan Kardien och Caddo, ar val inte beskrivet forutom att många dalker flyr till fastlandet 292 eO som en foljd? Alskarinnan jag namnde tankte jag kunde vara Iberiko Bastardens mor.

MEN, jag skal inte rora for mycket i den zorakiska kungalangden; jag foreslår - du bestammer! :)

(lite knepigt att samordna allas åsikter rorande soltåg och riddarordnar etersom så många amner berors men jag tycker faktisk det går over all forvantan :D )
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Låt för all del Girloff den II bli mördad på hemvägen efter det andra soltåget.

Vi låter Zorakien avstå från det tredje soltåget. Dels drar man sig för ett nytt misslyckat soltåg.

Dels är man mitt uppe i en inbördes maktkamp mellan sönerna till Girloff den II (typ mellan Magnus Ladulås söner-Håtunaleken och Nyköpingsgästabud). Det är inte bara en uppgörelse om makten mellan bröder. Maktkampen har också religösa förtecken. Borokin II mördas av Iberiko Bastardens falang. Iberikos mor är troende den dalkiska tron. Valien (den IV) väljer att stödja den Aidniska vägen vilket ger välbehövligt bistånd från Exarken i Ekeborg (och Kardiska legosoldater).

Politiska och religösa ränker, mord, kunglig syskonrivalitet som eskalerar i inbördeskrig involverande hjälp från Caddo och Kardien. Resulterande i det (första?) fördraget i Pendon där religös frihet accepteras i Hertigdömet Gredelmark.
Skriv svar