Mereld

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilka handlar Mereld med?
Seglar merelderna till andra hamnar och handlar själva?
Vem söker sig till Mereld för att handla?
Vilka varor kan merelderna sälja och vad önskar de köpa?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Man handlar iaf med Trakroien, och sannolikt med Magilre och Klomellien samt Melukha, Kardien, Zorakin och Caddo. Kanske tom ensamma om handeln på Goiana om de har handel.

På Mereld talas ett västjoriskt språk som, liksom på Bzegusta, är ett mellanting mellan de nordaidniska dialekterna och kontinentaljori. Även Melukhiska och satenu har lämnat stora spår i språket.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Mereld

Inlägg av Mikael »

Från Slaktare Små:
Något om Mereldernas språk/sätt att tala…"meredlernas typiska rullande munljud"

Från Vredesverk:
Glasvaror och vackra fönster tillverkas
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

Om Mereld ges inte mycket information i källorna och vi har heller inte skapat så mycket på forumet. Kan vi ändå klara att fylla i följande?

Landsfakta

Invånarantal:
Befolkning:
Huvudstad:
Statsöverhuvud:
Styrelseform:
Exportvaror:
Importvaror:
Välstånd:
Armé:
Religion:
Övrigt:

Magokrati som styrelseform är väl det ända vi vet? Kanske ljusguden Tigwalvan under religion?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

En av få kända detaljer om Mereld:

523 e.O.
Trakoriska riket har efter den förmella övertagningen av Bzegusta från Klavykiska riket 480 e.O. planerat en vidare expansion mot grannön Mereld. Angreppet misslyckas utan strid då de mereldiska magikerna med skicklighet avstyr trakorierna. Förvirrade men i eftertid tacksamma låter angriparna den mereldiska Kafrilerorden få missionera och verka på de trakoriska öarna som ett slags krigsskadestånd.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Mereld

Inlägg av Mikael »

Ur Vanderland
- "studera hibernerik under den Blå Syntalden vid Academia anemica i Kimbertand på Mereld."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

Mitt förslag som ni gärna får tycka till om:
  • Landsfakta

    Invånarantal: 30 000
    Befolkning: 98% människor, 2% älvfolk
    Huvudstad: Kimbertand
    Statsöverhuvud: -
    Styrelseform: Republik
    Exportvaror: Citrus, glasvaror, klepsyder
    Importvaror: Metaller, salt, svavel
    Välstånd: Rikt
    Armé: Ingen, ön skyddas av diplomati och krigsmagi
    Religion: Enki, Tigwalvan
    Övrigt: Merelds magiker är kända som mycket framstående
Invånarantal är inte lätt att föreslå men jag utgick från att Mereld är ett litet örike som med magisk hjälp kan överleva med en liten befolkning bland större grannar. 30 000 kanske?

Befolkning kan för enkelhetens skull vara människor och lite älvfolk som här lever bland animister.

Huvudstad tänkte jag kunde få vara Kimbertand då detta är enda platsnamn någon, i det här fallet romanen Vanderland (tror jag), satt ut på Mereld.

Statsöverhuvud är förslagsvis ingen person utan et utsett råd.

Styrelseform är republik enligt Trakorien-modulen.

Export kan vara kryddor då Mereld lär vara en lummig och fruktbar ö, glasvaror som enligt Vanderland tillverkas och klepsyder (vattenur) som min helt egna idé då jag tänkt att sådana används av vattentillbedjande Enkidyrkare.

Ändring:
Bytt ut kryddor mot citrus enligt Mikaels förslag. Vilken skepp ute på Västerhavet har inte merldisk citrus i lasten för att undvika skörbjugg hos besättningen?

Import kan vara metaller då sådana alltid kan behövas, salt då allt sötvatten på ön gjort sådant sällsynt och svavel då detta används alkemiskt samt finns nära till hands från Trakorien som exporterar detta.

Välstånd rikt då magikerna rimligtvis borde kunna se till detta. :wink:

Armé finns inte då ön skyddas av skicklig diplomati ...understöttat av krigsmagiker.

Religion är vattenguden Enki och ljusguden Tigwalvan som dyrkas av bl.a. Kafrilerorden (känd från Trakorien)

Övrigt tänkte jag kunde understrecka hur viktig magikerna är på Mereld.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Mereld

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut Birke, med ett undantag. Då kryddor tycks vara något Traktorerna helst importerar från Melukha och Morëlvidyn så kanske prydnadsväxter skulle kunna vara Merelds export? Var köper Traktorerna sin Coffa från? Citrusfrukter för sjönationerna? Ätbara växter, de är ju vegetarianer om jag minns rätt? Vackra blommor, buskar och palmer...framförallt lökar såklart. Har en tulpanlökskris en gång härjat ön? :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

Hittade följande text i gömmorna och tänkte den inte behövde ligga där oläst. Den skrevs för att ge den i källorna ganska obeskrivna ön Mereld lite bakgrund och binda samman några lösa trådar och idéer från andra platser. Mereld som ett centrum för animister koplat till Melukhakulturens animister, följder och förklaringar till ”De Heliga Svanarnas Seglats” där vi tidigare inte vetat vart flyktningarna från ön Kymm blev av, och slutligen lämnat möjligheten att låta inspiration komma från den melukhiske varianten av Mereld som finns i Svavelvinter spelet och romanerna. Sen har jag försökt passa in det i vad som på forumet skrivits om Kontinentaljoriska riket och västra Ereb under Mörkertiden.


Mereld koloniserades tillsammans med Bzegusta och Magilre av Kejsardömet Jorpagna under 900-talet f.O. och kom att ingå i provinsen Dylo Septentrionalis. Av någon anledning fick Mereld utstå mycket svårare attacker av köttbitarna under tredje konfluxen än sina omgivningar och befolkningen utrotades totalt. Viss återbefolkning skedde från det så kallade Kontinentaljoriska riket i Drylo under den tidiga Mörkertiden då jorer från Saphyna, Magilre och Kalklanden flyttade till Mereld. Dock kom även denna nya befolkning att drabbas av olycka. Nordfolk från Jorduashur i Kard plundrade gång på gång ön under sina strövtåg längs Erebs västkust och mot slutet av Mörkertiden var Mereld igen nästan folktom. År 0 utspelade sig De heliga Svanarnas Seglats där den klavykiska flottan räddade tusentals melukhier från den sjunkande ön Kymm och de flyende fikk sedan bosätta sig på Mereld som klavykerna nyligen tagit kontroll över. Dagens befolkning på ön består därför av en blanding av melukhier från Kymm och jorer från Kontinentaljoriska riket.

– Elokra Vitel, doktard vid Entikas Kungliga Bibliotek, verksam som Fri Lärd i Pendon, och framstående kännare av människornas tidiga historia på västra Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

Det har spekulerats på om ön Kymm möjligtvis är synonym med ön Mysticia som ritats ut på vissa kartor över Västerhavet men någon avklaring i den frågan har inte åstadkommits.

Exempelvis här där melukhiers migration norrut till Pandarealia via Bactulge (och Kymm?) syns i gult:
Bild
(kardiernas väg till Monturerna är det som syns i blått, dalkerna till Pandarealia i grönt och de gamla krunierna till Monturerna i rött)

Större karta: https://imageshack.com/a/img263/7519/migrationer.jpg

Och Spelknepes karta: Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Mereld

Inlägg av Mikael »

Ja vad ska de i gömmorna och göra. :D
Jag tror dock det var en samtida raugoninvasion och inte enbart köttbitarna som decimerade befolkningen kring 599 fO. :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tror dock det var en samtida raugoninvasion och inte enbart köttbitarna som decimerade befolkningen kring 599 fO. :twisted:
Mördarkrabbor och köttbitare, Tupagons tjänare voro och äro talrika. :twisted:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Mereld

Inlägg av Albrekt »

I tråden om guden Tigwalvan (ljusets och barmhärtighetens gud) postade Birke idén att Tigwalvan-dyrkan började i Mereld som en följd av De Heliga Svanarnas Seglats (se ovan) - att denne gud dyrkats tidigare som en (liten) del av de Gamla Gudarnas panteon nu blir huvudgud för de jorer som räddats till liv och lem genom ett under av barmhärtighet. Jag tycker detta är smått genialiskt och knyter ihop saker och ting på ett föredömligt sätt.

Och om Tigwalvan är en av de Gamla Gudarna är han förstås kompatibel med Enki, som verkar vara de mereldiska melukhernas favoritgud. Båda tillhör ju då de Gamla Gudarnas panteon. Detta förklara till viss del den harmoni som existerar mellan Enki- och Tigwalvan-dyrkarna på Mereld. Alla tror på båda gudarna (och även andra gudar), men vissa lägger tonvikten vid Abzûs och därför Enkis betydelse för Mereld (de enkitrogna melukherna), medan andra vid hur landet helt förändrades (och kanske moderniserades) genom barmhärtighet (de tigwalvantrogna jorerna).

Kompatibiliteten har betytt att befolkningarna blandats friskt, men de två olika och distinkta inriktingarna inom religionen (dyrkan av de Gamla Gudarna) har bestått.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

Melukhierna som räddades från Kymm hade rimligtvis med sig sin variant av Moder Jord också. Detta i sin tur lär hänga samman med den stärka roll animism har på Mereld i dagens Ereb. Enki kom troligtvis med jorerna, första gång när ön koloniserades under Kejsardömet Jorpagnas dagar och senare från Det kontinentaljoriska riket (lös statsbildning i västra Ereb under Mörkertiden). Några av dessa tidiga jorer är det tänkt att fanns kvar på Mereld när klavykerna lät de melukhiska Kymmborna bosätta sig på ön och således även Enki. Tigwalvan kan ha funnits också men först fått ett uppsving efter De heligs svanarnas seglats. Befolkningen blandas och så även religionen.

Sen kan det ju tänkas att Tigwalvan dyrkas på lite olika sätt. Kafrilerna lägger stor vikt på barmhärtighet, andra studerar ljuset eller andra aspekter av guden. Har inte källorna tillgängliga så om den missionsstation som beskrivs i Oraklets fyra ögon benämns som kafriler eller annat vet jag inte.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mereld

Inlägg av birkebeineren »

birkebeineren skrev: 2016-09-01 11:39 Mitt förslag som ni gärna får tycka till om:
  • Landsfakta

    Invånarantal: 30 000
    Befolkning: 98% människor, 2% älvfolk
    Huvudstad: Kimbertand
    Statsöverhuvud: -
    Styrelseform: Republik
    Exportvaror: Citrus, glasvaror, klepsyder
    Importvaror: Metaller, salt, svavel
    Välstånd: Rikt
    Armé: Ingen, ön skyddas av diplomati och magi
    Religion: Enki, Tigwalvan
    Övrigt: Merelds magiker är kända som mycket framstående
Invånarantal är inte lätt att föreslå men jag utgick från att Mereld är ett litet örike som med magisk hjälp kan överleva med en liten befolkning bland större grannar. 30 000 kanske?

Befolkning kan för enkelhetens skull vara människor och lite älvfolk som här lever bland animister.

Huvudstad tänkte jag kunde få vara Kimbertand då detta är enda platsnamn någon, i det här fallet romanen Vanderland (tror jag), satt ut på Mereld.

Statsöverhuvud är förslagsvis ingen person utan et utsett råd.

Styrelseform är republik enligt Trakorien-modulen.

Export kan vara kryddor då Mereld lär vara en lummig och fruktbar ö, glasvaror som enligt Vanderland tillverkas och klepsyder (vattenur) som min helt egna idé då jag tänkt att sådana används av vattentillbedjande Enkidyrkare.

Ändring:
Bytt ut kryddor mot citrus enligt Mikaels förslag. Vilken skepp ute på Västerhavet har inte merldisk citrus i lasten för att undvika skörbjugg hos besättningen?

Import kan vara metaller då sådana alltid kan behövas, salt då allt sötvatten på ön gjort sådant sällsynt och svavel då detta används alkemiskt samt finns nära till hands från Trakorien som exporterar detta.

Välstånd rikt då magikerna rimligtvis borde kunna se till detta. :wink:

Armé finns inte då ön skyddas av skicklig diplomati ...understöttat av krigsmagiker.

Religion är vattenguden Enki och ljusguden Tigwalvan som dyrkas av bl.a. Kafrilerorden (känd från Trakorien)

Övrigt tänkte jag kunde understrecka hur viktig magikerna är på Mereld.
Skriv svar