Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Eller så flöt bara expeditionen mer eller mindre iland på lasemos och kunde inte ta sig därifrån (ferrofagerna, vindarna i marduks rännarbana). Man kanske inte heller hade lyckats ta sig i land på saphyna innan palamux (kanske såg man raugoner som simmade runt öarna vilket ansågs opassande för en ny koloni). När imperiet sedan föll fick man stanna där man hamnat, Lasemos och jobba sig därifrån.

Saphynierna kanske är släkt med huelerna (för länge, länge sedan) men har sedan efter konfluxen (3an) haft ett visst utbyte med sydliga konungariken (magillre, Klomellien....samt ransard). Magillerna ville påverka saphynierna kulturellt (samt kanske krävde viss tribut) och klomellierna handelsmässigt (varför man anammade språket allt eftersom...ranerna ville inte beblanda sig med sina undersåtar allt för mycket, detta kanske även gäller Klavykerna och bralgerna som umgås så lite som möjligt med de "trögtänkta" saphynierna( varför saphynierna talar kontinetal jori och inte ransardiska, bralgiska eller moskori?).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Eller så flöt bara expeditionen mer eller mindre iland på lasemos och kunde inte ta sig därifrån (ferrofagerna, vindarna i marduks rännarbana). Man kanske inte heller hade lyckats ta sig i land på saphyna innan palamux (kanske såg man raugoner som simmade runt öarna vilket ansågs opassande för en ny koloni). När imperiet sedan föll fick man stanna där man hamnat, Lasemos och jobba sig därifrån.
Låter som ett mycket möjligt scenario.
gtjorgo skrev:Saphynierna kanske är släkt med huelerna (för länge, länge sedan) men har sedan efter konfluxen (3an) haft ett visst utbyte med sydliga konungariken (magillre, Klomellien....samt ransard). Magillerna ville påverka saphynierna kulturellt (samt kanske krävde viss tribut) och klomellierna handelsmässigt (varför man anammade språket allt eftersom...ranerna ville inte beblanda sig med sina undersåtar allt för mycket, detta kanske även gäller Klavykerna och bralgerna som umgås så lite som möjligt med de "trögtänkta" saphynierna( varför saphynierna talar kontinetal jori och inte ransardiska, bralgiska eller moskori?).
Denna koppling mellan Saphyna, Magilre och Klomellien som vi kan utläsa från språkkartan i EAKampanj har tidigare också varit inne på med det såkallade "Kontinentaljoriska Riket" som en tid eksisterade under tidig Mörkertid (finns omtalad i Magilres historia i wikin). Att saphynierna har huelerblod i ådrorna känns också fullt möjligt.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Angående Saphyna verkar detta troligt. Gissar på att Jorderna också gjorde en hel del besök på Saphyna under sin storhetstid eller?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från tidigare i denna tråd:
Mikael skrev:Jo då, nog var skeppskonsten väl utvecklad och jordukaerlarna seglade långväga. Första gången skedde nog år 607 fO när två skepp blåstes över till öarna av en storm. De reparerade sina skepp i Ruhl där de blåst iland innan de seglade hem till Svalöarna.
Senare seglade en modig expedition mot öarna. Reslutatet blev (förslagsvis) så här:

Trinsmyra: På östkusten möter isbarbarernas ättlingar jorduakaerlarna med vildeld vilket sänker flera skepp, och när man når andra sidan inser man omgående vilken ondskefull svartkonst som finns här. Trinsmyra omnämns i fortsättningen som det onda Iskra.

Palamux: Man gör strandhugg längs östkusten, men finner mkt lite värt att plundra. Ön anses sedan värdelös.

Paratorna: En liten koloni av en klan jorder utkastade från Svalöarna efter en blodsfejd finns i Ruhl. ca år 100 eO finns endast en liten by med fiskare kvar. De jordiska inslagen i befolkningen är få och idag 610 finns inga "jorder" kvar, men några få traditioner som tex "Midvinterblot" lever kvar i Ruhl och firas även av ankorna. Några runstenar står att finna. Kanske är även namnet Ruhl sprunget ur jordiskan?

Saphyna: Besöks sist och blir den ö man återkommer till. Först plundrar man, sedan tar man tribut och plundrar endast efter svårs missväxt i hemlandet. Saphynas bönder delar gärna med sig så förhållandet är rätt gott. Någon kolonisering blir det aldrig.

Kring år 0 har jorduashur inte längre samma äventyrslusta och allt mer sällan besöker jorduakaerlar Saphyna ens för tribut. Hundra år senare har ransarderna istället monopol på Saphyna.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ok så det finns inte så mycket Jorduashiskt blod i invånarna även om de hade mycket att göra med varandra en gång i tiden.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Alven Simenard Froim "av Tricilve" är lärd inom kalligrafisk historik. (...)
Vet vi något mer om denna alv?
Stod det inte någonting om den gode alven i avsnittet om Tricilve i samma modul?

/Baldyr, som just insåg att han har en hel del inlägg att gå igenom...
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jan Erik Söderman skrev:Om någon annan känner att de vill skriva om Soblak innan jag kommer till det så tycker jag att den personen skall göra det. Jag kommer inte att komma igång med det omedelbart.
Jag blev inspirerad och tänkte flika in med lite egna funderingar innan du kommer till skott. Du kan ju begrunda och se vad som kan användas och inte. (Jag återkommer i en separat postning så fort jag hinner.)
Jan Erik Söderman skrev:Vad gäller vad som står i boken och inte så ska jag bena ut det när jag kommit till själva skrivandet. :)
När jag sammanställde diskussionsunderlaget för städerna så kunde jag hitta följande info i Trakorien-modulen:
Soblak
politik och styre: del av trakoriska riket, styrs av primus prokurator Urigallu Klusenveld Graam
militär och strategisk betydelse: stark garnison, starkt befäst
handel, ekonomi och näringar: utskeppningshamn för ziddisgranit
speciella kännetecken: näst största staden på öarna, trakoriska rikets enda stad på Palamux, Ambaquaordens huvudort, Kopparkonvojen o/e Melukha-traden avseglar från Soblak?
Jan Erik Söderman skrev:Kallad i folkmun för havsverket?
Ja! Klockrent! :lol: Jag tror till och med att du kommer undan med att det är det officiella namnet på härket. ;)
Jan Erik Söderman skrev:Sedan börjar väl folk känna mig väl nog på detta forum vid det här laget för att veta att det kanske blir mer än några ord när jag väl sätter igång.
Det svåra är inte att skriva långt och bra, utan att skriva kort men kärnfullt. 8)
Brior skrev:Det finns också ett par övergivna hamnar några timmars vandring söder om staden (längs Ziddisbars kust). Där skeppades tidigare timmer men skogarna har avverkats och hamnarna övergivits så att de nu mest används av smugglare och fiskare.
Och kondottiärer och kapare, kanske? I så fall behöver de ju inte vara övergivna, utan snarare övertagna.
Brior skrev:I övrigt så har jag inte så mycket mer detaljer förutom att Kishatets ambassad i staden ligger vid ett torg som kallas Mulhyllan halvvägs upp i staden och är byggt direkt mot bergssidan.
Förstås! Soblak börjar mer och mer likna en plats där spionintriger på kalla krigs-nivå utspelar sig. Digeta Longa bör givetvis vara väl representerat i staden, officiellt eller inofficiellt. Jag misstänker också att Kishatet håller ögonen öppna från sin ambassad.

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Angående öarnas urbefolkningar så gjorde jag ganska grundlig research inför mitt Trakorien-scenario till Civilization II. Scenariot börjar efter tredje konfluxen och då är redan alla befolkningar på plats, såväl mänskliga som övriga. Man kanske kan dra andra slutsatser än denna, men det är i alla fall min uppfattning.

Endast barboskerna och senare ransarderna anlände efter jorerna. Nastrôl var vart fall befolkat av kargomiter när klavykerna invandrade till östra Palamux, och så vitt jag förstår var Kargom redan befolkat när Krau-Ki etablerade sina kolonier på norra Palamux.

Vad gäller Saphyna så undrar jag dock om inte befolkningen (före den ransardiska respektive klavykiska koloniseringen) är en syntes av olika folk som hamnat på ön. Man kan alltså tänka sig folkvandringar till ön från Magilre i samband med att Bzegusta befolkades, liksom att isbarbarer och jorduner (?) hamnat där på avvägar. Eftersom det finns och blir över av livets goda på ön, har tillfälliga besökare (plundrare, upptäcksresande, flyktingar, o s v) helt enkelt stannat och blivit kvar. Tydligt är i alla fall att anlag för fetma från olika håll har ansamlats i genpoolen (eller vad den nu ska motsvaras av) med generationerna! :D

Begrunda gärna ovanstående, men se det enbart som mina egna tolkningar och funderingar. Jag litar på att vettiga beslut i dessa frågor kommer att tas så småningom.

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-08-08 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:
Baldyr skrev:
Mikael skrev:Kan man då tänka sig att när han presenteras som primus prokurator är han Ripigus Oxenlöv da Nastrôl medan han som storhirdman använder Ripigus Oxenlöv av Bhannavile för att markera sitt samröre med Banzikan (för visst finns det väl en koplling där...leinder, Brior, Baldyr, någon?)?
Det tycker jag är en kreativ lösning på en inkonsekvens (?) hos källmaterialet. Fast jag vet fortfarande inte var du hittat de båda namnen. (Har du sidnummer i Trakorien-boken tillgängliga? Saken behöver helt klart dubbelkollas - och har du redan gjort det, desto bättre. :))
/Baldyr
Helt OK för min del men jag vill också slå ett slag för inkonsekvensen.
Hear, hear! :)

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Eller var det så att crurierna hade med sig otygen när de färdades mot norr från Yndar men slängde dem i havet på vägen i närheten av Trakoriska öarna?
Stilpoäng! :P

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jan Erik Söderman skrev:Jo. Jag funderade på om det inte fanns svartfolk betydligt tidigare än 3K i allmänhet och att det var just dessa som hindrade extensiva Jorpagniska kolonisationer av Saphyna innan 3K.
Jag tror mycket på idéen att låta svartfolken vara ett hinder för mänskliga befolkningar att expandera i urtiden. Paratorna ska exempelvis ha kryllat av svartfolk vid tidpunkten för det klavykerna koloniserandet - vilket kan förklara varför skeckerna trängts undan till otillgängliga platser som Kryfferskogen. Först när högkulturen på Palamux etablerar sig på ön börjar svartfolken trängas undan (för att fullkomligen utrotas efter Den kastykiska omvändelsen). På samma sätt kan svartfolk begränsat huelerna till Fokale - och kargomiterna till Kargom. När klavykerna kommer in på scenen är det dock svartfolken som blir marginaliserade (liksom öns övriga infödda befolkningar).

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev: 1. isbarbarättlingar som efter Frihetskriget 250 eO bosatte sig i Ziddisbar.
Detta förefaller vara definitionen i Trakorien-modulen. Brior verkar dock vara på delvis andra tankar i romanen, så jag antar att hans lösning också skulle vara acceptabel inom ramen för det här projektet. (Jag kan inte låta bli att undra varför ändringen kommit till. Det är ju det som avgör hur användbart detta alternativ kan tänkas vara.)

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Soblak

Inlägg av Baldyr »

Jag ägnade arbetsdagen åt att spekulera kring staden Soblak, som ju är något av en vit fläck i Trakorien-modulen. Däremot omnämns staden som hastigast i Svavelvinter, närmare bestämt i bakgrunden för Gistacki. Om man tar fasta på detta skulle man kunna komma fram till någonting i den här stilen:
Eftersom legotrupper kan ställa till mera oreda än de är till nytta försöker Trakoriska riket i görligaste mån förlita sig på hirdtrupper istället, åtminstone på den egna hemön. Herrelösa legosoldater är också jämförbara med lösdrivare eller rövare, medan kondottiärer i princip är opportunistiska äventyrare.

Man har löst problemet genom att låta rikets fäste Soblak på Palamux vara platsen där Mana Xifa huvudsakligen anlitar legotrupper, varför packet ansamlas där istället. Många kondottiärer använder också staden (och hamnarna utanför staden) som sin hemmabas.

För att slippa oreda i själva staden kamperar lyckosökare från hela den nordliga kontinenten istället i ett stort härläger utanför murarna, inom synhåll från Heliga Kishatets posteringar. Här anställs manskap allt eftersom behov uppstår av kondottiärerna, som kan välja och vraka bland utbudet. Givetvis vill alla visa sig på stuva linan, alltså ungefär som stackars Gistacki.

Detta härläger är en väldigt maskulin plats, om man säger så, och det går livat till ända fram till gryningen. Kishatets gränspostering (ett litet samhälle med garnison och gränsmyndighet) har därför installerat ett klocktorn med en bronsklocka. I denna ringer man alltså när oljudet börjar bli alltför ohämmat framåt skymningen. (Allt för att skydda den egna befolkningen från orena tankar. Och sömn. Man slår alltså två flugor i en smäll.) Detta har gett gränsposteringen smeknamnet Bullerbyn, och det är en vanligt förekommande manöver att på fyllan och villan försöka erövra den förbaskade klockan. (Några gånger har man rent av lyckats.)

Anledningarna till att riket försöker hålla alla drullar samlade på ett ställe är flera, varav en är att Digeta Longa vill hålla legoknektarna under uppsyn. Om man ska tro vilda rykten som florerar i härlägret ska så många som varannan legoknekt antingen arbeta åt eller vara angivare åt säkerhetspolisen!

Det kan även vara praktiskt att ha legotrupper nära till hands, exempelvis när barboskerstammar i söder bröstar upp sig i sina ständiga uppror. Istället för att slösa rikets resurser på sådana bagateller ber man någon betrodd frilansande härförare organisera en motoffensiv. Hur det hela slutar behöver man i regel ändå inte bry sig om. Och proceduren upprepas ändå snart igen.

Kishatet däremot är allt annat än glada åt ansamligen av "gudlöst rövarpack" vid sin omedelbara gräns. Detta är i själva verket någonting som ständigt stör de diplomatiska förbindelserna, då legotrupper på eget initiativ organiserar sig till små spaningsuppdrag inåt land... Samtidigt fungerar själva mängden av vapenfört folk avskräckande gentemot Kishatet.

Digeta Longa har naturligtvis lokaliserat sin bas för operationer på Palamux i Soblak. Själva högkvarteret ligger dock gömt inne i klippan som staden är byggd på. Dessa gångar och salar byggdes ursprungligen av de dvärgslavar som Kishatet tog med sig från fastlandet, och som sedermera i sviterna av det trakoriska övertagandet helt sonika grävde sig ut ur staden och flydde till Kopparbergen.

Ursprungligen fungerade de underjordiska kamrarna som förråd och magasin (i anslutning till hamnen, så att man slipper frakta gods upp och ned längst berget) men har sedermera expanderats längs hela bergssidan. Staden kallas därför ibland för Myrstacken i folkmun, och enligt folktron har Digeta Longa byggt ett omfattande nätverk av hemliga passager som förbinder alla stadens delar i ett enda stort nätverk.
Detta är alltså bara löst svammel från min sida, så ta det för vad det är. Min tanke är i alla fall att en sådan miljö skulle borga för mycket intriger med spiontema, om inte annat.

/Baldyr
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Hehe. Vet inte om jag verkligen behöver skriva så mycket själv. Verkar som att flera personer har gått igång på Soblak samtidigt. Jag tänkte liksom mest skriva ett litet utkast. Redan nu finns det nästan mer text än jag hade planerat att skriva sammanlagt.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Det mesta i Baldyrs längre text förefaller mig vara mycket inspirerat och intressant, inte minst det maskulina härlägret - gärna då beläget österut längs vägen mot Kishatet och utanför murarna än nere i hamnen. Säkert vill man som nämnes inte ha legotrupper nära huvudstaden men om de ivriga kämparna gör små räder in i Kishatet så viftas det bort av trakorierna med att "kämpar ju alltid är kämpar".
Skriv svar