Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Utfestad berättare

Inlägg av Brior »

FYI så har jag under de senaste dagarna haft fullt upp med diverse jippon runt döttrarnas födelsedagar med besökare i huset mest hela tiden så jag har inte haft så mycket tid att hänga med i de ymniga forumposterna. Jag kan egentligen inte lova att arbeta ifatt eftersom det hela tiden fylls på med nytt (vilket bara är roligt) men ska ögna igenom alltsammans så småningom.

Pustar
Erik G
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

hela tiden fylls på med nytt
Ja Baldyr har fått god fart i Trakorien :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Jag har ingen fakta i fallet men känner personligen att kvurerna torde höra hemma på det eviga isarna med vilka Krau-ki krockade.
Du föreslår alltså att det var isarna man krockade med inte en ö? Skulle funka för mig om det inte var för att isarna ligger längre norrut och att den nerkylande svavelvintern med Kmorda osv inträffat ännu vid 3K.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förslag:

Endast staden Krau Ki och den varma vita kalkstensklippan under rycks bort från Yndar.

Uppe i Nordhavet krockar stadsklippan med ön Marjura (kanske det var Jaghernathans tillfälliga omtöckning som gjorde att cruriernaa kunde binda honom? :P ).

På Marjura finns ett primitivt folk som crurierna förslavar och som sen blir kända som kvurer.

Kvurerna har normalt tillhåll längre nord men brukar under den kallaste delen av året när isarna ibland når nästan hela vägen ner till Marjura tillfälligt vissta ön (sista biten gör de med enkla skinnbåtar). När crurierna anländer lyckas inte alla fly tillbaka mot norr innan sommaren har smält isvägen hemåt och de tillfångatas som slavar.

Varmen som kalkstensklippan Krau Ki står på utstrålar värme ("Den Femte Konfluxen") och isarna når i fortsättningen inte lika nära Marjura. Kvurerna kan således inte fly och heller inte få undsättning av sina fränder på isen hemma i norr.

När gudarna lägger Svavelvintern över Marjura och det blir kallare kommer Marjura i direktkontakt med isarna under hela året. Nu kan därför dvärgar, jättar och svartfolk vandra in över ön.

Kanske? :?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Palamoxiska kommentarer

Inlägg av Brior »

Som utlovat går jag igenom sentida palamoxiska inlägg och kommenterar i kronologisk ordning. Ta dock inte mina kommentarer som någon slutgiltig sanning - som ni vet har jag alltid föredragit ett visst töcken, något som dessutom passar väl med mitt minne ...

Generellt stöder jag gärna uppfattningen att det redan fanns folkspillror, gärna av olika ursprung, på Palamux när länderna (åter-)koloniserades från Cruri och jorer i Lasemos. Kulturblandningar ger mer möjligheter, eller för att citera Alexander den store: "The more, the merrier!" Vad gäller Saphyna så gillar jag Baldyrs förslag att nykomlingar anlänt från olika och snabbt sjunkit in som exotiska korvbitar i öns förrädiska gräddstuvning.
Baldyr skrev:
Mikael skrev: 1. isbarbarättlingar som efter Frihetskriget 250 eO bosatte sig i Ziddisbar.
Detta förefaller vara definitionen i Trakorien-modulen. Brior verkar dock vara på delvis andra tankar i romanen, så jag antar att hans lösning också skulle vara acceptabel inom ramen för det här projektet. (Jag kan inte låta bli att undra varför ändringen kommit till. Det är ju det som avgör hur användbart detta alternativ kan tänkas vara.)
/Baldyr
"Isbarbarer" är ett mycket vitt begrepp (barbarer var urspungligen alla icke-greker, ju). Jag tänker mig att barboskerna ursprungligen var flyktingar från Ransard som sedemera hamnade i Ziddisbar enligt modulerna. Mitt egentliga motiv är att de av historiska skäl starkt ogillar dagens ransarder men det är ingen stor sak.
Baldyr skrev: ... genomgång av Palamoxi städer ... (från 9:e augusti)
Hela Kishatet styrs förslagsvis centralt av krystalokraternas råd med civila ståthållare i varje region och stad samt förstås ett lokalt religiöst råd. Shamasherna söker av religiösa skäl undvika personlig förhävelse (sedan finns det förstås realpolitk också).

Moskorien får i stort sett sköta sig självt eftersom landet till stor del saknar värde för trakorierna och faller därmed sönder i mindre områden med oklara och omtvistade gränser. Digeta Longa infiltrerar befintliga maktstrukturer och Bodâken understöder vissa furstehus. Det finns på Paratorna en traditionell motvilja mot att ha något med de gamla klavykerna att göra.

Balgumél: Munkarna ser sig förslagsvis som förvaltare av staden snarare än som ägare och är underställda sin uppgift. Ett råd med vald ledare verkar vara troligast.
Branyle Gannula: Barboskerna är mycket känsliga för extern inblandning. Helst skulle jag se att staden nominellt uppfattas som lokalbefolkningens egen under en klanhövding som kontrolleras av trakorierna, eventuellt en barboskisk kondottiär. Trakoriernas intresse är bara att varorna flödar sedan får bergsvildarna bullra efter behag. Riket har tillräcklig koll från Soblak (tror de).
Famarulh och Favoki: Favoki ska nog inte tillhöra Kishatet eftersom floden borde utgöra gräns - önsketänkande av Kishatets kartritare?. Därmed borde staden vara ett eget furstendöme - hitta gärna på ett lämpligt hus. Famarulh beskrivs som ett sorgligt hertigdöme där hertigen varit död i femton år. Det inbjuder till spekulationer. Kanske har en nekrokratisk sekt till Ereshkigals ära funnit att permanent sorg är en väg till makten, eller så har någon annan stark makt intresse av att dra ut på arvsskiftet. Kanske har hertigens död inte fullbordats genom någon teknikalitet - prästerna får kroppens hand att rycka till en gång om året eller vittnar om att hertigens själ fortfarande sitter i tankar på "den svullna flodens strand" intill dödsriket? Jag lämnar gärna detaljerna till någon så hågad.
HOXOH: Illusionisternas makt tilldelades dem en gång av stadens härskare som fortfarande finns kvar som ett furstehus. I praktiken bestämmer trollkarlarna men de är ganska nöjda med att slippa praktiskt styre.
S'rid-be-Ghile: Bhannavil ska nog inte vara del av Trakoriska riket utan borde ha ett liknande ordensstyre som Nastrôl. Borde vara prickigt på kartan alltså. Jag tror inte att något i texten motsäger detta?
Kharasma och Lasemos: Lasemos har alltid varit uppdelat i små furstendömen men utan någon stark centralmakt (sid 17 Trakorien). Bara under Baskimer Brushane var landet enat men inte ens då med anspråk på överhöghet. Arns bror som för närvarande håller makten i Kharasma heter Ambrion "Blåtryne" Dunkelbrink. Maravelda måste för övrigt vara en av nordhavets äldsta städer.
Baldyr skrev: Någonting som kan kännas snopet är att banzikan inte riktigt är den "stridskonst" som spelare gärna skulle kunna önska sig.
Banzikan är som sagt det mentala tillståndet som ger stridsmannen fördelar i hans värv. Ingen värnar om lärans renhet och inget hindrar därför olika och mer praktiska ordnar och skolor i lärans efterföljd. Som Baldyr påpekar så är en Nastrôlerorden öppen för tolkning.
Baldyr skrev:Kargom har alltid fascinerat mig, antagligen för att det finns så litet information om området. (En annan favorit är ön Myxa.) Jag funderade på lämpliga geografiska förebilder och ägnade först Norge med sina fjordar en tanke. Sedan slog det mig att Eldslandet torde vara lämpligare.
Hoskas klyfta är faktiskt ganska lik Grand Canyon om ni jämför kartorna. Norge har varit min förebild till Arhem på Marjura, närmare bestämt Sognefjord och Jostedalsbreen. Vad gäller Myxa så kommer vi att besöka ön i nästa roman men det är en ganska odramatisk plats. Eldslandet har jag som skrivbordsbakgrund - lämplig miljö främst för Marjura.
Baldyr skrev: Brior verkar dock ha ändrat sig vad gäller Krau-Ki och stadens förflyttning i Den femte konfluxen.
Stämmer - jag får nog ta en funderare, men jorddragaren måste ju vara inblandad för intrigen. Vägen från Yndar är väldigt lång, men en kompromissmöjlighet är att gudarna lyfte staden, satte ner den på en "ledig" ö långt ute i västerhavet (ledig sånär som på några Kvurer) och sade åt Jagernathan att sätta fart mot Trakorien. Öns sönderfall i samband med konfluxen kan bero på att jorddragaren sätter maximal fart eftersom det är bråttom. Det viktigare att ena konfluxen än att hålla ihop Marjura.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

När och hur kommer ankorna till Trakorien, Ruhl?

På wikin i klomellien kan man läsa detta:
301 f.O.

En utforskningskonvoj bestående av tre skepp med vita ankor tar sig längs Magilres sydkust, där man möter stort hån och fördomsfullhet i varje hamn man lägger an vid. Slutligen når man Mercana, där befolkningen är tydligt mer öppensinnad. Man blir så imponerad av den unga stadens driftighet och öppensinniga hållning att två av skeppens besättningar slår sig ned i hamnkvarteren, medan det tredje återvänder för att knyta samman den nya bosättningen med andra civilisationer. Under de kommande åren upprättar ankorna i Mercana ett handelshus som bland annat är det första som börjar exportera salt sjövägen. Ankorna upprättar också tidigt en handelsväg med Trakorien, vilket blir en stark faktor i stadens kommande utveckling.
Betyder det att ankorna anlände ifrån Trakorien eller att man kände till den trakoriska traden sedan tidigare. Vilken del av trakorien asåftas? För 'staten' var kanske inte ännu grundad år 301f.0?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

gtjorgo skrev: Betyder det att ankorna anlände ifrån Trakorien eller att man kände till den trakoriska traden sedan tidigare. Vilken del av trakorien asåftas? För 'staten' var kanske inte ännu grundad år 301f.0?
Nope, det här var för 900 år sedan, till och med innan Moskorien koloniserades och Klavykiska riket bildades, dvs Trakoriska rikets föregångare. Paratorna var vid denna tid bebott av svartfolk och möjligen skecker. Kanske ankorna kan revideras tidsmässigt?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kan man annars mest tänka sig att ankorna kommer söderifrån. Rundar kardien och åker direkt mot det civiliserade Magilre för att bli så otrevligt behandlade att de söker sig till Mercana? De behöver väl inte kommit från trakorien eller?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Kan man annars mest tänka sig att ankorna kommer söderifrån. Rundar kardien och åker direkt mot det civiliserade Magilre för att bli så otrevligt behandlade att de söker sig till Mercana? De behöver väl inte kommit från trakorien eller?
Exaktemundo! Ankorna i Ruhl är senare ankomster efter att det klavykiska riket blivit viktigt för handeln på Västerhavet.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

De kommer väl ändå söderifrån som folkslag ifrån början? Oavsett om man gillar Samkarnas inre eller en ö någonstans som deras ursprungsplats.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:De kommer väl ändå söderifrån som folkslag ifrån början? Oavsett om man gillar Samkarnas inre eller en ö någonstans som deras ursprungsplats.
svar ja (förutom att man i nordliga Kard ev tror att de skapades av en magiker i Kardskogens djup som tjänarfolk men sedan vid magikerns död rymde...idén stulen från Trudvang tror jag).
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Finns det ankor i Trudvang också? Jag som trodde att det var en av de saker som var bra med Trudvang. :P
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Själv älskar jag ankorna!

Upplever att de etablerade sig i området kring ruhl och även delvis i bralorge åren närmast följande Kasykiska omvälvelsen. Känner personligen att denna kult har stark attraktionskraft på ankorna i förhållande till andra folk (även om man tar väl hand om varandra inom storfamiljerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Palamoxiska kommentarer

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:
Baldyr skrev: Brior verkar dock ha ändrat sig vad gäller Krau-Ki och stadens förflyttning i Den femte konfluxen.
Stämmer - jag får nog ta en funderare, men jorddragaren måste ju vara inblandad för intrigen. Vägen från Yndar är väldigt lång, men en kompromissmöjlighet är att gudarna lyfte staden, satte ner den på en "ledig" ö långt ute i västerhavet (ledig sånär som på några Kvurer) och sade åt Jagernathan att sätta fart mot Trakorien. Öns sönderfall i samband med konfluxen kan bero på att jorddragaren sätter maximal fart eftersom det är bråttom. Det viktigare att ena konfluxen än att hålla ihop Marjura.
Anledningen till att jag (nu till skillnad från tidigare) är inne på spåret att de passerat söder om Soluna och Samkarna är att det är en elddemon från nära sydpolens eldelementar som tipsar yndarerna/karu-kiborna om varför deras stad är på kryssning. Det passr liksom ihop. Sönderfallet beror naturligtvis på den höga farten, men följde sprickorna som uppstod vid den ursprungliga kollisionen...förslagsvis.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Palamoxiska kommentarer

Inlägg av Brior »

Mikael skrev: Anledningen till att jag (nu till skillnad från tidigare) är inne på spåret att de passerat söder om Soluna och Samkarna är att det är en elddemon från nära sydpolens eldelementar som tipsar yndarerna/karu-kiborna om varför deras stad är på kryssning. Det passr liksom ihop. Sönderfallet beror naturligtvis på den höga farten, men följde sprickorna som uppstod vid den ursprungliga kollisionen...förslagsvis.
Endera. Detaljerna kan ju faktiskt vara dolda i historiens töcken.
Skriv svar