Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror ni det finns någon sammanhang mellan den trakoriske Baskimer Brushane som störtade De grå eminensarna i Laabne 253-249 fO och den Vasker Bruushane som blev Caddos förste kung 312 fO?

Så här står det i wikin:
Bruushanekungarna (ätten Velomiõ)
312-299 fO Vasker Bruushane (på dalksiksa Vasekaro I Velomiõ), förste kung att ena Caddos stammar under sig själv.Vasker var av jorisk ätt och tros härstamma från dagens Jorpagna. Han äktade en dalkisk kvinna vid namn Veimi, och såvitt man vet var det bortsett från Vasker bara kung Ibesio som inte heller var dalk.
Vasker var av jorisk ätt vilket inte nödvändigtvis betyder dagens Jorpagna utan möjligens någon del av det gamla joriska imperiet. Baskimer var kung Lasemos och denna del av Palamux var koloniserad av jorerna på 600-talet fO.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om att Brushanarna var en gammal ätt spridd i det joriska imperiet. Baskimer kan visserligen ha varit ättling och hjälte till Vasker?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter som en god nog förklaring.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Karta i affischformat på gång

Inlägg av Brior »

Tänkte bara tipsa alla intresserade om att kartan över Trakorien i A1-format börjar bli klar. Den är gjord för det kommande rollspelet Svavelvinter. I grunden ligger allas vår mäster Spelknepes alster på vilket Christian Granath byggt på med namn, illustrationer m.m. Själv knåpade jag på Christians uppmaning ihop 475 nya namn för att göra kartan riktigt matig. Jag kommer i alla fall att ha en på väggen för att konsultera när jag skriver nästa del i romansviten.

/Erik G
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Karta i affischformat på gång

Inlägg av leinder »

Brior skrev:Tänkte bara tipsa alla intresserade om att kartan över Trakorien i A1-format börjar bli klar. Den är gjord för det kommande rollspelet Svavelvinter. I grunden ligger allas vår mäster Spelknepes alster på vilket Christian Granath byggt på med namn, illustrationer m.m. Själv knåpade jag på Christians uppmaning ihop 475 nya namn för att göra kartan riktigt matig. Jag kommer i alla fall att ha en på väggen för att konsultera när jag skriver nästa del i romansviten.

/Erik G
Den är grym 8)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vansinnigt vacker! Ska bli kul att se i verkliga livet så småningom. Måste klura ut hur jag kan få rollspelet till de Förenta Staterna på något vis...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ohyggligt tjusigt och inspirerande :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Wohoo!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hur ser den politiska utformningen ut i Urma? Det är så som jag förstår ett hertigdöme(?) i någon form av satellit beroende av Kishatet. Stämmer det? Utöver det har man god hantverksskicklighet i staden, hur avspeglar sig det i styret? Tolgulder finns i området. (kanske en av de mest tolguldtäta områdena på¨palamux). Hur kan deras, mig förståeligen goda sammarbete med Urma, visa sig i styret av hertigdömet? autonoma områden?

Finns någon info, utöver den eminenta Trakorien-boken, om området?

kram :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad vet vi om slaveri i Trakorien?

-jorerna som bosatte öarna precis innan Den tredje konfluxen använde slavar
-yndarerättlingarna från Cruri framstår som av ett kynne där slaveri åtminstonde inte förbinds med några moralska skrupler
-dvärgar fördes som slavar till Trakorien från fastlandet 380 eO
-?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Moskorerna använder slavar. eller i alla fall astrologerna i Fontracilor;
tänk tempel/skorpionscenen från o4ö

I Lasemos tänker jag mig att man snarare har långt gången livegenskap i många fall.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

På Paratorna använder man i alla fall slavar som jag förstår. Och straffångar som man drogar sönder och samman :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

När slavar nämns kommer de oftast från Morëlvidyn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Filmen Den Gyllene Blommans Förbannelse hade en variant Rabdokrigare som kejsarens särskilda elitkrigare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ny info om Trakorien som kan vävas in med vad källor och vi har sagt så här långt.
http://erik-granstrom.blogspot.com/2012 ... orien.html
Skriv svar