Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev:Tricilvekartan något för EA-projektet?
Självklart! Tricelve måste fläskas ut avsevärt och då är arki-kartan lysane som grund.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Brior, jag vill minnas att du nämnt något om att du löst refererar till Caddo (eller liknande ö-land) i din kommande bok, men kallade den något annat - med "Q" som begynnelsebokstav. Jag har letat på forumet utan att hitta inlägget...

Hur var det med det?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

anders skrev:Brior, jag vill minnas att du nämnt något om att du löst refererar till Caddo (eller liknande ö-land) i din kommande bok, men kallade den något annat - med "Q" som begynnelsebokstav. Jag har letat på forumet utan att hitta inlägget...

Hur var det med det?
Jag skrev om Querdo i kapitlet "Kistan från Cruri". Tasenbar Örtkänne blev inbjuden som hedersmedlem i alkemikerskrået vid akademien på Querdo.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ah, just så var det. Tack!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Marjuri lokering:
Det finns sm bekant många tankar om vad som egentligen är Marjuras exakta läge, vissa tror att det ligger i norra ishavet mot Orghin till, andra parkerat mellan paratorna och palamux. Själv är jag från och med idag av en annan uppfattning:
Tog vägen upp mot kusten i nordöstra Uppland. Tittade ut genom vindrutan och får syn på en vägskylt. Det var en gammal skylt, den gula färgen flagnade, men man kunde fortfarande läsa vad där stod, och om mina ögon inte svek mig stod där N Marjura. :o
Kommentarer?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Regil skrev:Marjuri lokering:
Tog vägen upp mot kusten i nordöstra Uppland. Tittade ut genom vindrutan och får syn på en vägskylt. Det var en gammal skylt, den gula färgen flagnade, men man kunde fortfarande läsa vad där stod, och om mina ögon inte svek mig stod där N Marjura. :o
Kommentarer?
Jag kan köpa storsjöodjur och små gröna män, men det här fallet kräver nästan bildbevis. Jag lutar åt att du såg en av bakdörrarna till HOXOH.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Brior skrev:
Regil skrev:Marjuri lokering:
Tog vägen upp mot kusten i nordöstra Uppland. Tittade ut genom vindrutan och får syn på en vägskylt. Det var en gammal skylt, den gula färgen flagnade, men man kunde fortfarande läsa vad där stod, och om mina ögon inte svek mig stod där N Marjura. :o
Kommentarer?
Jag kan köpa storsjöodjur och små gröna män, men det här fallet kräver nästan bildbevis. Jag lutar åt att du såg en av bakdörrarna till HOXOH.
:lol:

Det finns ju en liten risk att jag såg fel. Tyvärr så dröjer det nog innan jag åker samma väg igen...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Trakorien?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier på trakoriska öarna (eller fanns det en period då Saphynas bördighet kunde brukas av bosättare?), men borde ha gjort strandhugg och plundringståg mot de folk som bodde där. Hur gick det till, betalades det tribut till Halle? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Jorduashur står på höjden av sin makt ca år 100 fO, men då uppnår Ransard, Klavykerna och Magilre tillräcklig styrka för att kunna stå emot jorderna. Något annat?
Tankar :?:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Aesirguden Wodur hade sagt åt sitt folk att hålla sig långt borta fran stallen dar onda crurier satt spår, vilket de gjort på de trakoriska oarna? :?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Hade man redan på den tiden kompetens/tekniska förutsättningar för att segla så långt från kusten?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo då, nog var skeppskonsten väl utvecklad och jordukaerlarna seglade långväga. Första gången skedde nog år 607 fO när två skepp blåstes över till öarna av en storm. De reparerade sina skepp i Ruhl där de blåst iland innan de seglade hem till Svalöarna.
Senare seglade en modig expedition mot öarna. Reslutatet blev (förslagsvis) så här:

Trinsmyra: På östkusten möter isbarbarernas ättlingar jorduakaerlarna med vildeld vilket sänker flera skepp, och när man når andra sidan inser man omgående vilken ondskefull svartkonst som finns här. Trinsmyra omnämns i fortsättningen som det onda Iskra.

Palamux: Man gör strandhugg längs östkusten, men finner mkt lite värt att plundra. Ön anses sedan värdelös.

Paratorna: En liten koloni av en klan jorder utkastade från Svalöarna efter en blodsfejd finns i Ruhl. ca år 100 eO finns endast en liten by med fiskare kvar. De jordiska inslagen i befolkningen är få och idag 610 finns inga "jorder" kvar, men några få traditioner som tex "Midvinterblot" lever kvar i Ruhl och firas även av ankorna. Några runstenar står att finna. Kanske är även namnet Ruhl sprunget ur jordiskan?

Saphyna: Besöks sist och blir den ö man återkommer till. Först plundrar man, sedan tar man tribut och plundrar endast efter svårs missväxt i hemlandet. Saphynas bönder delar gärna med sig så förhållandet är rätt gott. :? Någon kolonisering blir det aldrig.

Kring år 0 har jorduashur inte längre samma äventyrslusta och allt mer sällan besöker jorduakaerlar Saphyna ens för tribut. Hundra år senare har ransarderna istället monopol på Saphyna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra Mikael.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Brior skrev:
Regil skrev:Marjuri lokering:
Tog vägen upp mot kusten i nordöstra Uppland. Tittade ut genom vindrutan och får syn på en vägskylt. Det var en gammal skylt, den gula färgen flagnade, men man kunde fortfarande läsa vad där stod, och om mina ögon inte svek mig stod där N Marjura. :o
Kommentarer?
Jag kan köpa storsjöodjur och små gröna män, men det här fallet kräver nästan bildbevis. Jag lutar åt att du såg en av bakdörrarna till HOXOH.
En titt på en detaljerad bilkarta avslöjar orten Marjum som trolig orsak till min observation... :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Handlar trakorierna med de maskbärande dalkättlingarna på ögruppen Pandarealia?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Handlar trakorierna med de maskbärande dalkättlingarna på ögruppen Pandarealia?
En trakorier handlar väl med alla så länge den heliga penningens förmerandes princip kan upprätthållas?
Skriv svar