Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Peter: Båda ideérna är utmärkta. Att ghaeril blir ett helgon hos den Palinorska kulturen ökar bara motsättningen mot Ransard och verifierar Ransards tro att Palinor är ett gäng ondingar:)
Om de dessutom förvränger det goda och medelst ren hädelse låtsas personifiera en god guddom så är sveket komplett. Vänta ni bara, det är bara en tidsfråga tills vi korstågar tillbaka. Ska bara näpsa dom däringa lössläppta och ohedersamma trakorierna först ;)
Dina idéer är tokbra och så gott som klara, försöker bara finslipa med 00:ans sandpapper på sista biten så att Palinor-Ransard pusslet blir komplett. Och jag anpassar det jag skriver efter ditt material.

Tycker om Palin Hjallbrand idéen. Om nu Hjallbrand uppgår i Aesir (fritt tolkat enligt Ransardiska kronologin), var då Palins efetrnamn en slump, ett taget namn för att lättare underkasta sig Nargurerna, en språkförbistring?
Funderingen från min sida snurrar kring faktumet att ngn låtsades vara en god gudom(eller troddes vara).
Samma fundering kring Ransardiska för Etin. Etin är ju som alla känner till en mjäkig låtsasgud som förtjänar smörj med en pansarhandske. Om detta skulle vara fallet, så måste ju snarare konflikten ligga i att dom falsktroende hundarna snattar en av Aesirs guddommar och låter det vara ngt annat.

öh, nu snurrar det igen. Pausar...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Var Palin helt enkelt en nargurbarbarisk "väringakrigare" på Caddo som tog sig namnet Hjallbrand efter den gamla aesirsolguden när han konverterade till Lysande Vägen. Det skulle förklara hans missioniver: han vill omvända sina narguriska bröder.

Är Palin Hjallbrand Ereb Altors Wulfila? :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag är helt förlorad i Hjallbrand, kallbrand, Palin, Palinor och Aesir och Ransard och hans morfar och husdjur...

...har dock fullt förtroende att ni gör detta överskådligt för oss dödliga. ;)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Peter skrev:Var Palin helt enkelt en nargurbarbarisk "väringakrigare" på Caddo som tog sig namnet Hjallbrand efter den gamla aesirsolguden när han konverterade till Lysande Vägen. Det skulle förklara hans missioniver: han vill omvända sina narguriska bröder.

Är Palin Hjallbrand Ereb Altors Wulfila? :P
Tycker att det låter som en LYSANDE :lol: (Undrar hur måmga gånger man kan dra det skämtet innan man bannas från forumet) lösning.

Palin rider alltså ut från sitt hemland (på en pansarhäst) och in i den civiliserade världen, konverterar, joinar en riddarorden(?), grundar en egen orden, återvänder och börjar frälsa landsmän på löpande band med solsvärd i hand. Somliga tror att det är en Aesirgud i farten och konverterar från Aesir till PalinAesir vilket egentligen är lysande vägen. I ett försök att vända bort folk från elaka dödsgudar så upptas dödsguden i lysande vägens helgon/ängelskara underställd Solguden (Etin) vilket folk tror är Palin (som ju heter solgud=Hjallbrand i nytt namn) Oavsett så tycker Ransard att det är åt helvete. Rätt så? :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tackar för de vänliga orden :D

Mer specifikt Palin Hjallbrand kan jag tänka mig följande:

Äventyraren Palin slår sig ned på Caddo efter ett händelsefullt liv som köpman och svindlare. Han frånsäger sig sitt giriga förflutna, och ägnar sig åt lugn meditation. När Odo predikar ansluter sig den nu själslige sökaren Palin. Han tar sig tillnamnet "Hjallbrand", narguriska för Solskivans guddom.

När palinmissionärerna predikar i nargurien använder de ofta Palins tillnamn "Hjallbrand" för att få gratispoäng från hjallbranddyrkare bland stammarna. Nargurerna börjar bruka namnet "Hjallbrand" om både hjältehelgonet Palin och guden Etin. En vanlig form till denna dag är "Etin Hjallbrand" - vilket används bland massorna som namn på Etin som solgud, eller bland riddarna som namn på Etin palinordens beskyddare.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Spikat... :D

Då får du snart läsa den Ransardiska versionen av samma story :twisted:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Spikat... :D

Då får du snart läsa den Ransardiska versionen av samma story :twisted:
Strålande :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Utdrag ur "Ransarder rimmen"

Minns att en enda grodd
kan begynna en skog
När du ansar, så ansa med vett

Om du rike skall så
som för evigt skall stå
se till att allt ogräs är svett


När du segrat var viss
den som bedjer om frid
står snart åter med svärdet i hand

När du lämnar en strid
låt på stridsplatsen vid
endast kvarlämna benen i sand

Dessa ovanstående två verser anses som de som skapat Ransardernas dåliga rykte som hänsynslösa stridsmän. Vanligt är att inga fångar tas. Ingån nåd ges och ingen väntas. I en kultur där blodshämnd är vardag låter man ingen fiende av mankön som bevistat en strid överleva för att vittna om den. Ynglingar som livnär sig på hämndbegär finns allt för gott om i Ereb ändå.


Ytterligare en vers delges nedan som ger en antydning av kvinnans status. ( Inte ett dugg inspererad av "300" :oops: )

Mö är fredad å land
hon är jämlik sin man
En skändningsman Niding ock är

Kvinnfolk brukar ej svärd
vill du städsla en här
endast kvinna Ransardfoster bär
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Lite funderingar som jag behöver mina visa medforumiters kloka reflektioner över:

Vortiger: Ransardernas ord för kung. Enligt efterforskning en tidig brittisk kung eller möjligen en titel med ungefärlig betydelse high lord eller overlord. Ska detta vara Rasardnarguri för kung rätt och slätt? Om inte, vad kommrer ordet ifrån. (Andragoor?)

Ljusna: Ljusna halvön har delvis varit Ransardisk mark (fr 24 eO-130e.O Därefter smiskades de stackars fredsälskande Ransarderna av elaka Klavyker under ledning av Kornella Byxlös). Finns ngn info om Ljusna?
Är det måhända Klavykiskt? Om så är fallet, vart kan man hitta mer om dessa nidingar?

Ghaerîten av Palinor: 310 utropar Ghaerîten av Palinor korståg. Är detta en Palinorsk titel? Guden Ghaeril har vi ju redan debatterat lite ;) Ransardiskt ord för Palinorsk highpriest, eller? 510 dräps den Palinorska härföraren; krigsmagikern Krarr. Samma visa där?

I övrigt: Min tanke är att ge Ransard ett "fornnordiskt ursprung gällande exempelvis konsthantverk etc för att knyta an dem till broderfolket i Jordaushur. Rustningsdetaljer etc kommer utseendemässigt vara influerat av detsamma, men i modernare snitt med armskenor etc. I stället för stor rundsköld nämns här [img]tarque[/img], vilket snarare är en bucklare eller targ. Seax är det förhärskande närstridsvapnet vilket beskrivs som ett mellanting mellan kort och bredsvärd. Fornnordiskt sett är det snarare ett kortsvärd så jag korsar väl helt sonika en nordisk seax med de klingor som Spartanerna använde i "300" :) Dessutom så används glamorg, vilket är ett tvåhandssvärd, ngt som Ransard är tämligen ensamma om. Och långa spjut, hårda bågar etc.
Klädesmässigt ger beskrivning lite "skotte"vibbar med klanfärger och kiltliknande plagg. Jag tänkte defenitivt inte använda mig av tartans, vilket skulle bli för uppenbart.
Det stolta folk som älskar striden som beskrivs ger mig sparta vibbar, och gripryttarna som vi tidigare har nämnt ger mig insperation från de polska bevingade husarer.

Således funderar jag på att låta ransardernas smältdegel bygga på vikingar, skottar, spartaner och bevingade husarer.

Åsikter? Funderingar?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Dina inspirationskällor för Ransarderna låter mycket intressanta och spännande :D På svavelvinterromanens forum diskuterades en smula om den världens ransarder, och det verkade som det ryska och polska (så dina bevingade husarer känns helt rätt) skulle kunna bli utgångspunkt. Alla dessa tankar är väldigt intressanta.

Ang. Klavykerna är dessa ju de palamoxiska förelöparna till det Trakoriska riket, och har sedan länge fallit. Även under sina höjdpunkter hade de inga kolonier på fastlandet utöver Torilia vid Kardien, så antagligen rörde det sig om en tillfällig ockupation. Dock inget som hindrar att Ljusna är influerat av Trakoriska kultur. Ser ö.h. gärna många länkar till Trakorien i nordvästereb.

Ang. Ghaerit visar det sig att jag dabbat mig:
Ordens kärna sitter i klosterstaden Khartotum, och utgår från den Innersta Cirkeln, vilken leds av en Ghaerît (västnarguriskt ord för "Lagman" eller "Ordförande vid lagting"), eller Stormästare. Riddarna och i klosterstaden och i Palinors andra kasaler (klosterherrgårdar) härstammar från de ursprungliga kolonisatörerna och missionärerna, eller från de legoknektar och korsfarare som genom århundradena anslutit till det lilla landets sak. Börd är mycket viktigt för dessa vildmarksaristokrater, och beroende på vilka anor man kan uppvisa upptas man till olika rang inom orden.
Eftersom ordet Ghaerit är uppenbart kopplat till gudanamnet kanske det snarare rör sig om titeln på Ghaeriels shamaner som gått i arv till Stormästarna. Vad tror du?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Låter mumma :)
Och trollisen som vi ärorika slåssmän nobelt och ärofullt bankade bajset ur 510? Var han dåtidens Ghaerit som av oss benämns trollis eller var det någon annan lagom viktig karaktär?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Låter mumma :)
Och trollisen som vi ärorika slåssmän nobelt och ärofullt bankade bajset ur 510? Var han dåtidens Ghaerit som av oss benämns trollis eller var det någon annan lagom viktig karaktär?
Du menar Hans Upplysta Excellens Stormästare Ghaerît Morrigander Bianco ap Klovis tragiska, hjältemodiga och legendomsjungna martyrdöd för barbarernas händer?

Stormästaren är helt enkelt även ärkeshaman och illans stygg trollis.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...med smeknamnet Krarr...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

:oops:

Hans Upplysta Excellens Stormästare Ghaerît Krarr Bianco ap Klovimeste
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Börjar med att repetera min frågeställning, borträknat det som redan Peter löst :)
Vortiger: Ransardernas ord för kung. Enligt efterforskning en tidig brittisk kung eller möjligen en titel med ungefärlig betydelse high lord eller overlord. Ska detta vara Rasardnarguri för kung rätt och slätt? Om inte, vad kommrer ordet ifrån. (Andragoor?)

Ljusna: Ljusna halvön har delvis varit Ransardisk mark (fr 24 eO-130e.O Därefter smiskades de stackars fredsälskande Ransarderna av elaka Klavyker under ledning av Kornella Byxlös). Finns ngn officiel eller "semiofficiel" info om nuvarande Ljusna?
Lägger till en reflektion: I alla historiebeskrivningar står det att bosättare kommer till ransard västerifrån. Om dom inte kom från sjön och då är av annan stam än Nargurer, vilket jag håller för osannolikt, så borde det stå österifrån :)

Hittade Ransardtråden på svavelvinterforumet som jag på något sett helt missat :oops: Bra insperation. Tackar Peter & Brior för att ha uppmärksammat mig på det. :D

Ytterligare en reflektion. Om nu Ransardernas lagsamling går under namnet Lex Magnum, så bör ngn form av Jorpangniska influenser finnas i Ransard. Varför annars döpa ngt viktigt med kejserlig Jori? Detta kan i sin tur förklara den oerhörda diciplin och militära strategi som särskiljer dem från övriga "barbar"folk.
Skriv svar