Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter väldigt bra. Hade dessa även samröre med slättnargurerna i Palinor innan orden etablerade sig där?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänker mig att flodsarderna handlade med dagens norra Palinor och de såkallade östbelgotherna som bosatte sig där efter sin utvandring från gamla Belgoth.
18-24 e.O.
Det stora frihetskriget utkämpas i västra Kard mellan Ransard och upprörare i Belgoth. Ransarderna segrar och stora delar av de västbelgothiska klanerna utvandrar mot Ljusna i söder.


24-63 e.O.
De östbelgothiska klanerna som inte deltog i Stora frihetskriget, upproret mot Ransard, drabbas mycket hårt av det nya styre som nu införs i gamla Belgoth. Att söka sig till Ljusna dit västklanerna utvandrat är uteslutet för de stolta belgotherna som inser sitt misstag att stå utanför kriget.

63 e.O.
Brandnatten. En månmörk höstnatt brinner östbelgotherna ner sina byar efter att ha tömt alla förråd och dödat de ransardiska garnisonerna. Samlade går de österut upp i bergen och lämnar sitt gamla hemland för att aldrig återvända.

64 e.O.
Efter en lång vintermarsch uppe i bergen där de kämpar mot svartfolk, kyla och arga narimer når östbelgotherna Kardbergens sydöstra sluttningar. Framför dem ligger Erebs öppna inland som belgothernas förfäder för niohundra år sedan korsade under den Fjärde narguriska vandringen.
Under ungefär ett hundraår utvecklades handeln mellan dessa folk och östbelgotherna förmedlade även varor från Kuldkres dvärgar. De strövnarguriska folken som bebodde både delar av Östbelgoth, Nordådalen, Ängarna och hela Barghan hade av tradition och urgammal fruktan undvikit skogen (de flydde och fördrevs från Nargur niohundra år tidigare) kom även efter vart att dras in i handelsnätvärket och kom således även de att indirekt handla med flodsarderna.

Sen till tanken hör även att flodsarderna huvudsakligen förmedlade handelsvaror från Östbelgoth (m.fl.) till Västerhavet där bla. Klavykiska riket i Trakorien var ivriga köpare.

Det var i denna gryende källa till stora rikedomar som de palinoriska missionärerna och sedemera ordensriddarna anlände ...för att sen få avskuren av timolerier och ransarder ca år 200 eO.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Flodnamnen är de som går i södra ransard och in i palinor?
Floderna i Ransard tänkt så här:
Bild

Kripblutstrum kallas således Nordå i Palinor. Att Aesel och Blå Fyle även de ändrar namn när de rinner in i Ransard är också en möjlighet?

Gillar förövrigt dina strum-namn Fafnir! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Absolut! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Dt tycker jag absolut det ser ut som. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan vi utveckla Ransards förhållande till Magilre och Klomellien utöver vad som finns i wikin?
Magilre
Även Magilre plundras stundvis, men på senare tid har detta i stort upphört. Rykten gör gällande att Magilre betalat sold till Ransard för att slippa dylika tilltag och att visst utbyte och handel nu sker. Det ryktas vidare om att Magilre finner visst intresse i Ransards upptrappade konflikt gentemot Trakorien.

Klomellien
Klomellien får också dom stifta bekantskap med ransardisk plundrare. De är inte de såtaste av vänner, men undantagsvis sker viss handel.
Särskilt Ransards förhållande till Magilre vore intressant då både dessa länder är involverade i Trakorien på olika plan.

Tankar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är det ett tänkbart scenario att Ransard på senare tid börjat handla med Magilre för att på detta vis få en allierad gentemot Trakorien? Magillerna är troligen inte intresserade av att själva ta till vapen mot trakorierna men om ransarderna gör det borde ekonomiska fördelar kunna vinnas och kanske även den urgamla tvisten Magilre har med Trakorien angående ön Bzegusta. Magilre har brist på metall men gott om spannmål. Tvärtom i Ransard? Kanske kan även magillerna förse Ransard med skepp stora nog att frakta gripar över havet (om då ransarderna inte redan har sådana förstås)?

En sådan handelsallians borde sen kunna ge rum till krafter som vill motverka detta och öppna upp för intriger och maktspel i både stor och liten skala. Trippeldramat Ransard-Magilre-Trakorien borde vara något vi kan utveckla till den huvudsakliga drivkraften i Västerhavets politiska och ekonomiska liv.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Är det ett tänkbart scenario att Ransard på senare tid börjat handla med Magilre för att på detta vis få en allierad gentemot Trakorien
Undrar hur ranernas arrogans och högmod avspeglar sig i deras diplomati och tankar om att man skulle behöva allierade? :lol:

Det skulle iofs vara skönt om man kunde runda av värsta udden av det till att man faktiskt gillar tanken på att andra med skulle kunna tänka sig att banka på trakorierna. Sedan kanske Magilre rent utav har något som Ransard behöver?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittade följande i Magilre-tråden:
Fafnir skrev:Jag vill minnas att det finns hintar om en möjlig utveckling av ransarderröjet i "Oraklets fyra ögon". Och om jag inte helt missminner mig så uppstår ngn form av samarbete/allians/någonting mellan just ransard och magilre.
Baserat på dessa vaga minnesfragment utformade jag ransards utrikespolitiska relation med magilre... (finns på wikin)
Fafnir skrev:Det enda som ÄR huggget i sten är att de trakoriska blekfeta vällustingarna ska hävas i havet en gång för alla(... efter den självklara segern( ) är det den onda fienden i öster som skall näpsas så rejält att de fredsälskande ranerna slipper ha en massa spring över gränserna vart hundrade år...)
Magilre lär ju inte sörja om ranerna lyckas med att krossa trakorierna, så om inte en allians(vilket kanske är föga troligt?) så åtminstone en "icke aggresions pakt" och en ökad handel..
Ranerna är stolta och arroganta, men med ett storkrig, som om det vill sig illa får handhas på två fronter, så ser man nog hellre magilre som en (tillfällig) "vän" än fiende...
Snibben skrev:Enligt Magilre modulen så exporterar man vete, majs, torkad och saltad fisk, skaldjur (främst musslor). Och importerar "allt utom livsmedel och timmer".
gtjorgo skrev:från EA spelledarbok sida 103

"Landet försörjer sig på handel med Trakorien och Kardien, fiske och jordbruk."

Enligt EAs kampanjboks handelskarta sida 43 så exporterar man ytterst Spannmål och Skaldjur

Hela landet är i stort behov av metaller utifrån (vilket gör Zipelondit-rälsarna än mer skumma...). Detta är kanske en anledning till att man ännu inte tagit över Mercena, då man är oerhört beroende av det järn som via Mercena skickas från Hamur?

Jag kan dock tänka mig att kungen i Munzga samt många sydligt levande grevar vill att Magillre tar tillfället i akt under det allt närmare kommande "Ransardersvinget" och stormar mot Mercena då Trakoriens intresse riktas mot sina egna öar? Att säkra denna hamnstad med kontroll över järnhandeln lär vara väldigt lockande för Magillerna.
Handelskontakterna borde således kunna röra sig om metaller från Ransard till Magilre i utbyte mot spannmål från Magilre till Ransard.

Denna handel gillar nog inte Trakorien då den stärker ransarderna som hotar med öppet krig. Även magillerna vinner på detta och kan på sikt bli ett militärt hot även om de än så länge är ekonomiskt beroende av handeln mellan Tricilve och Moril Dilaz. För att undvika intervensjon från trakoriernas sida så länge som möjligt är det kanske så att handeln mellan Ransard och Magilre sker på magilliska skepp och att själva varubytet sker i ransardiska hamnar?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det går absolut att fördjupa och brodera ut ransards utrikespolitiska relation till magillre. Brist på tid och en självmordsbenägen dator har hållit mig från arbete med ereb under en tid. (Läser dock frekvent medelst telefonen)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Angusor ApHelliNar - aleriska adelsman som stod dess siste aleriske vortiger (kung) Hortiger nära. Död i kriget mot Ransard år 601 eO. Gömde aleriska "Konungens svärd" undan ransarderna, ännu inte återfunnet. - EAS

Jag har idag funderat lite på denna man.
1. Alerierna har inte bara anammat en del feodala titlar från Magilre utan även "ap" skulle kunna vara en magillisk tradition...även om det inte finns något i källorna att det skulle vara så. Kejserlig jori använde "a" och "ab", vilket i nyjorin även blivit "af"...så i Kontinentaljorin kan ab blivit "ap"?

2. "Ap" är en felskrivning av ab och Angusor är lojal ättling till en jorisk-palinoriske krigsfånge som efter förra soltåget blev Alerien lojalt. Det jorpagniska ättenamnet ab Helliobar förvrängdes till ApHelliNar när den lojale fången befriades och blev alerisk "adelsman" under Vortigern. Familjen ApHelliNar har förblivit Aleriens vortiger trogen.

3. ApHelliNar är en sydbelgothiskt namn från exiltiden och sådana namn är inte ovanliga.

Personligen föredrar jag nog 2, vad tycker ni?
Senast redigerad av Mikael den 2012-10-07 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

1 eller 2
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ngt som den joriska släkten ab Hellobar bestämt förnekar?

2 funkar för mig. (1&3 också) :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kommer med en värdelös åsikt men jag tycker att alla tre fungerar. Gillar dock att vi här har en möjlighet att bygga ut kontinentaljorin och röstar därför på nr 1 :)
Skriv svar