Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Gillar Trädgårdsstaden som en plats för kloster. Är det då tänkt några av de fyra konventen som finns namngivna i beskrivningen av Kartotumext eller ligger dessa i uppe i själva Palineon? I så fall, vilka andra munkar kan ha kloster i Trädgårdsstaden? Vanliga solmunkar? Odosmunkar?

Ser gärna oavsett att ett litet kloster tillhörande odosmunkarna får plats i Kartotum. En gammal orden med kontroversiella lärda teorier borde platsa väl i Palinor ...eller?

Sen angående befästningsvärken borde dessa inte vara utformade för att åtminstonde delvis kunna motstå angrepp från luftburna gripryttare?
Tror på rak arm att munkarna är inskrivna i Palinéon, men detta ändrar vi raskt på :) Fixar även in lite Odosmunkar
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Språket i Palinor kom vi väl fram till att skulle vara nyjori bland överklass och riddarskap som en spegling av ordens internationella prägel och sitt sedan den förste missioneringstiden stärka fäste i Jorpagna? Det vanliga folket och till stor del strövnargurerna talar palinoriska, ett västnargurisk språk besläktad med språken i det forna Timolerien. Jag tänker mig att det var östbelgotherna som förde detta språket med sig först till strövnargurerna och sedan mixen av löst folk som nu bebor de mer civiliserade delarna av Palinor.

Jag har tidigare varit lite oklar kring vilket språk strövnargurerna talat och talar (beroende på deras också oklara härkomst) men lutar åt att de i botten rör sig om ett centralnarguriskt språk (där bla. dagens narguriska språk och det ovatiska språket i Torshem/Sjölandet ingår). Strövnargurerna kallar detta språk något i stil med barg, bargh, barghnor ... Många strövnargurer talar dock ren palinoriska, några också mireliska.
Ridderskapet talar defintivt Nyjori.

Är lite osäker på det här med Palinorska och Strövnargurernas språk. Är inte detta egentligen samma språk?

Som jag ser det finns det A) Nyjori B) Strövnarguriska dialekter och däremellen olika pidginformer som inte är fullt utvecklade språk
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så var det ja. Vile bara påminna om att det inte bara är jori som talas i Palinor så en del namn vore väl inte fel om de var mer narguriklingande. I USA tex kryllar det av indianspråkinspirerade städer, ex Milwaukee, Makwanego mfl.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Så var det ja. Vile bara påminna om att det inte bara är jori som talas i Palinor så en del namn vore väl inte fel om de var mer narguriklingande. I USA tex kryllar det av indianspråkinspirerade städer, ex Milwaukee, Makwanego mfl.
De namn som inte har en direkt svensk eller kontinental klang är tänkta att vara vagt narguriska. Tar gärna emot ytterligare förslag för sådan namn och ord
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

En liten undran bara.

Vad är det som hindrar Palinor från att expanera söderut mot Mefamirs sjö? Öster om Mirel finns det ett stor område som inte tillhör någon nation. Rent logiskt borde palinor vilja expandera ner till sjön för att få bättre tillgång till handeln från söder. vad är det som hindrar dem?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra fråga som behöver förklaras. Så här ligger det till utifrån mirelisk-nargurisk håll:

I sydväst finns Mirel och den fruktade mireliska dimman. Även jättar. Mirel har dock avstannat i utveckling här på forumet så vi vet inte fullt ut varför Palinor inte agerar. Mirel hade tills för sextio år sedan ett kungastyre i det urgamla Am-Korum och det kan ha haft med saken att göra?

I sydöst ligger regionen Sar Saru längs Mefamirsjön. Här härskar mäktiga strövnargurstammar som aldrig har böjt nacken för palinriddarna. Precis vid sjöns nordöstra ände ligger också en infekterad maginod som gör den trakten obeboelig. Den kvinnliga narguriska stamhövdingen Amasitha är för tillfället den största maktfaktorn i Sar Saru och hon står även stark i Mirel.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Men - finns det någon att handla med vid Mefamirs sjö? Jag tror att det helt enkelt handlar om infrastruktur. Tidigare rutter gick via västerhavet - handelsrutter börjar dyka upp österut genom Nargur, men det betyder inte att man kan ta sig ned vilken väg som helst. Utan tillgång till havet så finns det liksom inte så mycket som rekommenderar just Palinor som mellanhänder.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi var i en annan sammanhang inne på gränsen mellan det civiliserade Jorpagna och det barbariska Nargur under kejserlig tid före den tredje konfluxen. Mirel tillhörde det joriska imperiet, således även den del av Nargur som ligger närmast söder om Sar Saru. Den fysiska gränsen utgjordes av ett system av jordvallar, stenfort och patruljerande legionärer - limez nargurikuz. Nargurervallen existerar fortfarande som ett landmärke väster om Trasimotrakten (nybyggartrakten i sydvästra Nargur). Vart vallen gick i dagens Mirel har vi ännu inte ritat ut på kartan men att det är den som förklarar landets östgräns och även nordgräns skulle kunna vara en lösning. Förslagsvis är vallen mycket mera nergången här norr om Mefamir men den utgör ändå den traditionella gränsen som strövnargurer och mireler iallafall delvis respekterar. Den skulle även kunna vara med på att förklara varför Palinor inte överträtt sin sydgräns mot Mirel, palinriddarna har i sin urgamla ordensregel inskrivet att de inte skall missionera på andra platser än utanför civilisationen, dvs den joriska kultursfären, och överträder därför inte det gamla limez nargurikuz. Palinorden känns redan som en orden med rätt speciella tankar så en femhundraårig textrad om att respektera en gräns de troligen rent militärt skulle kunna erövra känns inte omöjlig.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Lägg till det att det är mycket kostsamt att administrera det området - särskilt direkt efter annektering. Det är en kostnads-nyttoanalys som inte går ihop för en lite, fattig och glesbefolkad ordensstat dessutom.

Att realpolitikerna i det läget har gamla principtexter som de kan använda som slagträ mot hökar och expansionister - desto bättre
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:
birkebeineren skrev:Språket i Palinor kom vi väl fram till att skulle vara nyjori bland överklass och riddarskap som en spegling av ordens internationella prägel och sitt sedan den förste missioneringstiden stärka fäste i Jorpagna? Det vanliga folket och till stor del strövnargurerna talar palinoriska, ett västnargurisk språk besläktad med språken i det forna Timolerien. Jag tänker mig att det var östbelgotherna som förde detta språket med sig först till strövnargurerna och sedan mixen av löst folk som nu bebor de mer civiliserade delarna av Palinor.

Jag har tidigare varit lite oklar kring vilket språk strövnargurerna talat och talar (beroende på deras också oklara härkomst) men lutar åt att de i botten rör sig om ett centralnarguriskt språk (där bla. dagens narguriska språk och det ovatiska språket i Torshem/Sjölandet ingår). Strövnargurerna kallar detta språk något i stil med barg, bargh, barghnor ... Många strövnargurer talar dock ren palinoriska, några också mireliska.
Ridderskapet talar defintivt Nyjori.

Är lite osäker på det här med Palinorska och Strövnargurernas språk. Är inte detta egentligen samma språk?

Som jag ser det finns det A) Nyjori B) Strövnarguriska dialekter och däremellen olika pidginformer som inte är fullt utvecklade språk
Jag ser att jag förklarade mig något otydligt... :?

Vad jag vill ha fram är att strövnargurernas språk finns kopplat till det västnarguriska språket östbelgotherna engång talade även om strövnargurerna är huvudsaklig centralnargurisk härkomst. Vet att detta är en liten modifiering av vad jag skrivit tidigare men för att passa ihop nargurianan behöver jag göra så. Återkommer om detta. Hur som helst återstår frågan vad vi avser med palinoriska, är detta namnet på språket strövnargurerna talar eller är det ett gemensamt namn på de olika pidginformerna mellan jori och narguri? Jag kan fläta in båda i min narguriska språkhistoria men behöver ett avklarande för att spika namnbruken.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

I så fall tycker jag att palinoriskan i första hand skall vara ett samlingsnamn på strövnarguriska språkformer. Sedan kan det även tänkas att man använder det bredare för pidingformer också (har svårt att se att det finns ett palinoriskt standardspråk, med tanke på att det rör sig om stamsamhällen).

Men med de två valen (och möjligen delvis stick i stäv med vad som skrivits tidgare) skulle jag hellre sätta etiketten på stamspråken.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Här kommer första utkastet på Kartotum. De ljusa partierna skall bli berg så småningom. Vill bara kolla att jag är på rätt spår. ser allt rätt ut? Ska något ändras?
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det ser ut som en god början. :)

En detalj som kan vara relevant för kartan är hur olika helgedomar ser ut arkitektonisk. Enskilda byggnaders utformning kommer kanske inte att synas på en karta med den här skalan men ifall att så står det att läsa om LVs helgedomar i wikin.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... Helgedomar

Vanliga soltempel är förslagsvis utformade som Nordaidniska försvarstempel.

Eller vad säger du Peter?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Som sagt var - en mycket god början. Jag insåg att det var en detalj jag glömt nämna: Marknaden skall ligga där paradgatan (den nord-sydliga gata som löper från palinéon, och som du har med i din karta) möter karavanvägen (skall vara en öst-västlig gata som klyver igenom både bergstaden och vinterstaden).

Birke: Tack för påpekandet. Defintitivt!

Snyggt med det inhägnade klosterområdet vid palinéon. Trädgårdskvarteren får gärna vara kvar som namn både för det området och för området utanför (dvs. den del av bergstaden som ligger direkt nedanför palineon).

Möjligen skall man även göra sig av med klippbranterna till höger om vinterstaden - där bör det snarare vara en öppen sluttning. Till vänster blir det däremot strax berg (därav "Bergstaden").

Tycker inte riktigt att det framgår än att Palineon ligger högst upp på en brant. Kanske skall man rita in en faktisk klippbrant nedanför Palineon?


Och sist men inte minst: efter att ha klurat lite grann så måste det vara så att norr är nedåt på den här kartan, eller hur? (Med tanke på stadens läge)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:
Snibben skrev:Palinordens och Palinors vapensköldar.

Bild
Skulle man kunna få dessa lite större Snibben? :)
Jo, det skall gå. Vilket format önskas?
Skriv svar