Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

WOW! :D
Skitsnyggt!

Ska port till Küldkres finnas med?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mycket snygg karta. Du lägger helt klart en hög ribba för mig att uppnå med min stadskarta nu....
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

clercon skrev:Mycket snygg karta. Du lägger helt klart en hög ribba för mig att uppnå med min stadskarta nu....
Äh, några av dina kartor slår mina med hästlängder. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Riktigt tjusigt Spelknepe. 😊 Ser att du hittade grevskapskartan.

Handelsvägar är det ont om i Palinor men någon karavanstig leder troligen ner genom Mirel på västsidan av Kärnmassivet, passerar Mirhavn och slutar i Yttre Sänk vid den norra brädden av Mefamir. Sen även en led från Tila skans mot Mastika Agga. Mellan Kartotum, Karneke och Tila skans går det kanske även ridstigar eller liknande? Tidigare gick även någon sorts väg mot det bergspass där Nordån försvinner in i Ransard.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vill bara ge ett glatt tillrop.

Hurra för ordensstaten! Må den leva...-ish
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jäklar vad snyggt! Spelknepe - kartornas mäster-mästare. Jag skall genast ordna lite grevskapsnamn odyl
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Jag hade lite tid över ikväll och gjorde en snabb skiss av kartotum (obs den är kladdig). Jag tänkte att det lättaste sättet att komma vidare med staden var att slänga upp något som vi kan diskutera ifrån. Jag vet inte om det finns en skiss sedan tidigare.

Hursomhaver här är skissen, titta begrunda och kom med kommentarer. Vad är rätt, vad är fel, vad ska bort och vad skall tillkomma. Jag lade också till en stadsdel som jag kallade Ängastaden där Dvärgdammen (dammen som skapar den konstgjorda sjön skapades av dvärgar, därav namnet) ligger. Ett område där nomaderna slår upp en tältstad under vintern. Tänkte att det kändes logiskt, men jag kanske är helt ute och cyklar.

Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Grevskap

Inlägg av Peter »

Namnen går uppifrån och ned, och sedan vänster till höger

Grevskapen:

1- Nordskans
2- Nya Mark
3- Else
4- Miramark

5- Kardum
6- Fylersborg
7- Kartosa
8- Västerslätt

9- Nordslätt
10- Österslätt
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skissen ser fin ut i mitt tycke clercon, välkommen hit förresten! :)

Sen har ni väl inte glömt denna bild på Kartotum: http://www.erebaltor.se/other/khartotum.jpg

Gillar grevskapsnamnen. Nordskans och de västra delarna av Kardum och Fylersborg borde vara där Östbelgoth en gång låg. Väster om gränsen mot Ransard låg de nu förlorade grevskapen Alermark och Müle.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Skulle du kunna skriva ner cirka 15 stycken namn på byar eller mindre bosättningar. :)

Tar gladeligen gärna emot massor med namn på skogar, toppar, ängar, biflodar, områden och allt möjligt.

Jag hjälper dig lite genom att bifoga en karta med nummer.
Självfallet kan du ju välja bort några nummer ifall du inte vill ha de namngivna. Eller kanske ifall du tycker att vissa småskogar är -en-och-samma- skog?

http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/ere ... inor_p.jpg


1. Skog:
2. Skog:
3. Skog:
4. Biflod:
5. Väg
6. Biflod:
7. Biflod:
8. Biflod:
9. Biflod:
10. Biflod:
11. Skog:
12. Sjö:
13. Sjö:
14. Sjö:
15. Väg:
16. Sjö:
17. Biflod:
18. Biflod:
19. Biflod:
20. Biflod:
21. Skog:
22. Bergstoppar/kullar:
23. Sjö:
24. Sjö:
25. Skog:
26. Kullar/Berg:
27. Sjöar:
28. Kullar/Berg:
29. Skog:
30. Sjö:
31: Kullar/Berg
32: Skog:
33. Sjö:
34. Vad heter denna jätteskogen?:
35. Biflod:
Senast redigerad av Spelknepe den 2012-07-23 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Årtalen för Östbelgoth:

Ca 100 eO
Östbelgotherna har bosatt sig i ett stort område sydöst för Kardbergen och etablerta handelskontakter med både flodsarder i Kardskogen och strövnargurer ute på Barghan. De kallar sitt nya land Heidirmot. Dagens palinoriska kasalbyar Fossa, Thurb och Tilarud ligger alla på platser som först bosattes av östbelgotherna.

103 eO
Ett caddisk handelskepp med en grupp palinistiska trosbröder rundar Ljusnahalvön och seglar in i Lerigattviken. De för med sig Palins portolan, den berättelse S:t Palin själv gjorde av sin resa mot nord, och palinisterna letar efter spår från sin mästares mission. Vid Aeselflodens mynning hittar de stenen Palin troligen använde som bönepemod och grundar ett läger vid platsen. Senare kommer lägret att växa och bli staden Cormwak.

105 eO
Efter två år av expeditoner uppför Aeselfloden når palinisterna med flodsardernas hjälp Östbelgoth

132 eO
Flyktningar från det västbelgothiska Ljusna seglar uppför Aeselfloden och når Östbelgoth. Fyra generationer har gått sedan västbelgotherna och östbelgotherna splittrades under Stora frihetskriget mot Ransard men minnet om deras meningsskiljaktigheter är ännu friska.

176 eO
Västbelgotherna från Ljusna utropar kungariket Timolerien i Kards södra skogar och berg. De hävdar överhöghet över även östbelgothernas länder.

183 eO
Östbelgotherna anfaller Cormwaak som nu är ett timolerisk fäste men slås tillbaka efter stora förluster.

210 eO
Under det första soltåget förlorar östbelgotherna stora landområden till Palinorden. Rikets sydgräns dras tillbaka till Aeselfloden (se kladdkartan). När den ransardisk-timoleriska invasionen (mot slutet av året?) har drivits tillbaka befäster Palinor de vunna östbelgothiska landområderna.

298 eO
Kung Atalir avlider och Östbelgoth tvingas ingå en personalunion med Timolerien.

392 eO
Timolerien splittras och Östbelgoth utropar sin självständigt under kung Mabrog.

401 eO
Östbelgoth blir en del av Timora. Kung Mabrog avrättas tillsamman med sina klanhövdingar.

410 eO
Östbelgoth erövras av Palinor när Timora besegras i det Tredje palinoriska soltåget. Östbelgoths inlämmas i Palinor.


Öppen för diskussion om något inte passar! :)
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-11-16 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Peter: Skulle du kunna skriva ner cirka 15 stycken namn på byar eller mindre bosättningar. :)

Tar gladeligen gärna emot massor med namn på skogar, toppar, ängar, biflodar, områden och allt möjligt.

Jag hjälper dig lite genom att bifoga en karta med nummer.
Självfallet kan du ju välja bort några nummer ifall du inte vill ha de namngivna. Eller kanske ifall du tycker att vissa småskogar är -en-och-samma- skog?
Jag vill gärna få in flodnamnet Jotuna och bergsnamnet Tornjotnavakt enligt följande karta: viewtopic.php?p=32729#32729

Kanske även Müle och Alermark?

Den bifogade karten visar inga nummer verkar det som... :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I nordost på din karta Spelis finns några vatten jag inte är säker på vilka de är? Ska det vara Drakrännan redan där eller är det andra vatten?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Birke: Ser du inte numren - tryck på F5 för att uppdatera kartan. Den gamla karta är fortfarande i ditt cache-minne

Mikael: Det är nya vatten som jag lade till. Sjöar faktiskt. Med de kullar och berg som finns omkring så borde det logiskt finna en del vattensamlingar - därav de nya sjöarna. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

1. Skog: Lekermården
2. Skog: Til Nole
3. Skog: Til Sunne
4. Biflod: Rillån
5. Väg: Stenvägen
6. Biflod: Gula Fyle
7. Biflod: Nolå
8. Biflod: Sunnå
9. Biflod: Ormalinga
10. Biflod: Karr
11. Skog: Elseskog
12. Sjö: Helga Elsebrunn
13. Sjö: Ghaerïels brunn
14. Sjö: Etinsvattnet
15. Väg: Mirelsleden
16. Sjö: Marksjön
17. Biflod: Sushum
18. Biflod: Aesel
19. Biflod: Brykundelå
20. Biflod: Blåmuren
21. Skog: Kuzems vila
22. Bergstoppar/kullar: Kasalåsarna
23. Sjö: Eheall
24. Sjö: Trugalts vatten
25. Skog: Svartskäkteskogen
26. Kullar/Berg: Ulvåsarna
27. Sjöar: Nödvattnen
28. Kullar/Berg: Jotunåsarna
29. Skog: Höga Gherem
30. Sjö: Ugarrasjön
31: Kullar/Berg: Hittar inte denna på kartan ??
32: Skog: Urdveden
33. Sjö: Vindelkärret
34. Vad heter denna jätteskogen?: Birke? Vad sägs om Ransvald? För palinorerna - kanske "Västanskog", "Storveden"?
35. Biflod: Sisunne

Wow - det är fantastiskt roligt att jobba med något som omedelbart blir så j-la snyggt!!

Lite mer än 15 namn här. Det går lite slentrian i en del av de här, så jag tar tacksamt emot ändringar, rättningar och förslag. Särskilt om ni som är nargur, mirel och ransardexperter har kommentarer på skogar och vattendrag som rinner över i andra kartor. Samt de strövnarguriska namnen, som är egna hjärnfoster
Skriv svar