Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Griparna hjälper väl lite... :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:http://www.nurturalhorse.com/images/Shire-Horse.jpg skalar nästan som palinorisk stridshäst om man tänker sig att ryttaren i själva verket är en reslig riddare.
Ooh, den finns på riktigt! Tack, Gunther, för att du tog den långa resan till det riktiga Palinor för att ta lite arkivbilder!!!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan någon vara behjälplig med vad som står om dvärgars medverkan i ett av de palinoriska soltågen? Jag minns att det står något i EA-boxen under Ransards historia men har inte tillgång till den för tillfället.

Letar efter det lilla material som finns om dvärgarna i Küldkres.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har inte originaltexten där jag är nu, men palinors tåg 410 får dvärgahjälp. Jag ska se om jag får fram det...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Det står inte mycket mer än att dvärgarna ( Küldres) hjälper till och att korståget överraskar Timora som faller. "Korsfararna" besegras senare vid Heriklos vad, det ges dock inga detaljer om detta enbart är Palinoriska styrkor som besegras eller om deras paktbröder från Küldres deltar i nederlaget.

Vad har för övrigt Ransard för relation till Küldresdvärgarna nuförtiden? Hatisk, starkt misstroende eller indifferent? Dvärgarna kanske är ännu mera avogt inställda till Vortigerns folk då hela Timolerien nu ockuperas av ranernas styrkor? Fanns/finns något av intresse för Küldres att hämta i området eller var/är man mera intresserad av att näpsa till de sturska ranernas expansionslusta? Kanske var Küldres egentligen aldrig i klinch med ranerna utan egentligen bara i konflikt med Timoras nybyggare, konflikten med ranerna blev möjligtvis en bieffekt av detta?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

intressanta funderingar :) Jag fortsätter dem i Ransardtråden...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Min tanke är att Kuldkres och Palinor ingått en konvenansallians, baserat på att de har gemensamma kommersiella intressen: dvs. tidigare levde båda rikena gått på handeln norr-söder. Ransards framväxt har trängt undan dem som regionala aktörer, och skurit av handelsrutterna. Nu hittar jag inte sidan ovan, men bilden jag målade av Kuldkres var ett förlegat och tomt rike under Kardbergen.

Tanken med det var väl också att undvika att spackla en uniform "dvärgkultur" över hela Ereb, utan låta norden vara ganska ociviliserat ur dvärgperspektiv: kuldkres som en nedgången utpost, och norddvärgar som barbarer (är det inte även så de beskrivs i EA).

Nu hittar jag inte mina poster (är på jobbet...) men jag tror de ligger högre upp i tråden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Min tanke är att Kuldkres och Palinor ingått en konvenansallians, baserat på att de har gemensamma kommersiella intressen: dvs. tidigare levde båda rikena gått på handeln norr-söder. Ransards framväxt har trängt undan dem som regionala aktörer, och skurit av handelsrutterna. Nu hittar jag inte sidan ovan, men bilden jag målade av Kuldkres var ett förlegat och tomt rike under Kardbergen.

Tanken med det var väl också att undvika att spackla en uniform "dvärgkultur" över hela Ereb, utan låta norden vara ganska ociviliserat ur dvärgperspektiv: kuldkres som en nedgången utpost, och norddvärgar som barbarer (är det inte även så de beskrivs i EA).
Tycker jag låter bra, båda tankarna. Vad jag skrivit om uniformitet i dvärgatråden på senaste är avsett att gälla grynnerdvärgarna och inte nödvändigtvis de dvärgar som (lite otydligt?) definerats som nordadvärgar.
Peter skrev:Nu hittar jag inte mina poster (är på jobbet...) men jag tror de ligger högre upp i tråden.
Länkade för ett tag sedan i wikin till vad som tänkts om Kuldkrës, tror dina poster hittas där: http://www.erebaltor.se/wiki/K%C3%BCldkres

Vill understrecka ideen om riket Narims koppling till handeln i norra Palinor. Detta rike (Gauland) är numera kopplat till Ransard men var självständigt fram till ca 500 eO.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Birke, du är en ängel!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl från Furgiatråden skrev: Palinor - Visst har Kärnmassivet växt på höjden, men på EA-kartan finns det ändå kullar, alltså en smärre förändring. :) Odlade områden kan det väl ändå vara bland blandvegetationen. Tänker mig att områden som målas ut som odlade i stor utsträckning domineras av odlad mark, därav att det är så få sådana på EA-kartan. Apropå ändrade gränser är du säker på att EA-kartan är över erebs länders gränser år 610 eO? :)
Jag kanske skall skriva om så att Kärnmassivet istället blir en sammling kullar (kanske kallade Himmlabergen, med en elak pik till danmark :P )

Vad gäller odlad mark så är det bara det att jag har svårt att förstå vad Palinoreerna annars lever av....
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Peter skrev:
Vad gäller odlad mark så är det bara det att jag har svårt att förstå vad Palinoreerna annars lever av....
Boskap? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Snibben skrev:
Peter skrev:
Vad gäller odlad mark så är det bara det att jag har svårt att förstå vad Palinoreerna annars lever av....
Boskap? :)

Mhmm... men då gäller det att förkara hur en nomadpastoralekonomi kan upprätthålla en riddarhär...

Kanske större fokus på gläntjordbruk kan vara en bra kompromiss

Förresten, tydligen funkar inte boskapskötsel i isolering: nomadkulturer har alltid en jordbrukarbefolkning som handelspartner, åtm. enl. Collin Renfrew.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Palinors riddare kan kanske själva leva på handlat gods från narimer (i Ransard) och mireler, samt plundrat och handlet från strövnargurer bortomgräns, men för att klara av riddjuren krävs förmodligen mera... Kan de tänkas klara sig på endast enorma beteshagar kring kasalerna, hästsorten lär ju göra det i villt tillstånd?

Kul förresten att se dig igen i tråden Peter! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ja, jättekul att se dig igen Peter! :D

Jag körde ju om dig lite där med Caddo, men det är skoj att se Palinor utvecklas igen. Grymt spännande land som jag gärna skulle se dig ro i hamn!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tycker inte det borde vara något jätteproblem med jordbruk under vissa tider på året. Det är inte en öken de bor i trotts allt. Dessutom var ju Mongolerna hyggligt framgångsrika med lans till häst. (Ja de använde lans också förutom sina pilbågar) De var ju i princip hästuppfödare ifrån början. Om man tänker att bergen i Palinor faktiskt har den metal som behövs så borde det inte vara så svårt att slänga ihop en trupp av riddare som kanske inte är numrärt så jävla många men som definitivt dominerar väldigt stort i krig särskilt om några av dem är dödsriddare.

Sedan är jag ganska kär i bliderna på staden och hoppas verkligen att de ska kunna ha en så stor matproducerande klass att den faktiskt logiskt sätt ska kunna existera som något annat än en spökstad (pun intended).
Skriv svar