Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Se där var det! Visste att jag hade sett idén, tack Peter!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Hans höghet Rekleschau, Kerigass av Västra Nargurien, har ett knivigt uppdrag
Låter riktigt smarrigt :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hade glömt bort det här äventyrsuppslaget. Mycket spännande! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan jag lägga till honom på kerigass-listan under "Lysande Vägen"? Vad säger Anders? Är han Koscher?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker absolut!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I det område med den mycket lösa geografiska avgränsningen "väster om Nargurs skogar" finns vad som gärna benämns strövnargurer. Dessa berör i viktig grad Palinor och för ett tag sedan samlade jag allt(?) som skrivits om dessa i några inlägg här:

viewtopic.php?p=20267#20267
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Birke: Just det ja, allt det där är ju 100% giltligt

Det enda är väl att Strövnargurerna talar strövnarguriska, och palinoriska används om nybyggarnas och blandättlingarnas jori. Fast jag tror vi har gått igenom det här förut...

Vad är strövnagurernas status? Skall någon ta sig an dem? Skriver du om dem?

P.s. Ang. kartan över nargurernas utsträckning: går det att låta dem leva längre norr och västerut i Palinor? Min tanke är att de i det närmaste finns över 3/4 eller åtm 2/3 av territoriet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Det enda är väl att Strövnargurerna talar strövnarguriska, och palinoriska används om nybyggarnas och blandättlingarnas jori. Fast jag tror vi har gått igenom det här förut...
Vi har gått genom det tidigare men jag har glömt att rätta till. :oops: Skall försöka åtgärda (måste bara konstruera en god förklaring till varför EA uppger palinoriska som ett nargurisk språk ...något jag tror jag har...).
Peter skrev:Vad är strövnagurernas status? Skall någon ta sig an dem? Skriver du om dem?
Du får gärna ta dig an dessa, eller någon annan. Jag vill själv mest vara med på ett hörn så att sammanhangen stämmer. Något slags samarbete kanske?
Peter skrev:P.s. Ang. kartan över nargurernas utsträckning: går det att låta dem leva längre norr och västerut i Palinor? Min tanke är att de i det närmaste finns över 3/4 eller åtm 2/3 av territoriet.
Tänker du utifrån språkkartan i EAKampanj? I så fall visar den till nargurisk utsträckning i hela norra Ereb och tycker därför du kan bre ut strövnargurerna så som du beskriver. Palinor har huvudsakligen tillkommit i projektet och måste oavsett passas in. Har också gjort det med Nargur (där bla centralnarguri har tillkommit till språkkartan). Inga problem med strövnargurier i 3/4-2/3 av territoriet tycker jag.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Det enda är väl att Strövnargurerna talar strövnarguriska, och palinoriska används om nybyggarnas och blandättlingarnas jori. Fast jag tror vi har gått igenom det här förut...
Vi har gått genom det tidigare men jag har glömt att rätta till. :oops: Skall försöka åtgärda (måste bara konstruera en god förklaring till varför EA uppger palinoriska som ett nargurisk språk ...något jag tror jag har...).
Äeh, fånigt av mig att köra palinorska som namnet på blandspråket. Skall vi köra på den här lingvistiska varianten istället:

Palinors riddare och nybyggarbefolkning talar Nyjori
Palinors västnarguriska stammar talar Palinorska ett timolerisk-västnarguriskt språk.

Easy peasy och i linje med EA.

Ber om ursäkt för att jag velat. Det här är enklare, snyggare och mer i linje med EA.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Grymt
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Peter skrev
Palinors västnarguriska stammar talar Palinorska ett timolerisk-västnarguriskt språk.
Spred Timolerien sig ända in i det som nu är palinor eller hur menar du här Peter?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

gtjorgo skrev:
Spred Timolerien sig ända in i det som nu är palinor eller hur menar du här Peter?
Det här blir lite klurigt.

Enligt språkkapitlet i EA så tillhör Palinorskan den timoleriska grenen av de västnarguriska språken. Tillsammans med t.ex. Timoriskan så uppstod det efter timoleriens splittring. Här får jag rådslaga med Birke och Fafnir om hur det nu en gång hänger ihop. Eller så struntar vi i det

P.s. Den enklaste och mest källtrogna lösning jag kan komma på är att de palinorska västnarguriska dialkterna helt enkelt härstämmar från ett västnarguriskt-timoleriskt språk som nu är timoriska, aleriska, palinorska och ev andra dialekter.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hmmm

Är palinorerna på något sett härstammande från belgotherna eller kan det vara så enkelt att belgotherna och palinorerna utförde sin expdus från nargur samtidigt, under en tid då båda hade samma tungomål....fast då borde de ju inte heta timoleriska då riket inte skapats än...
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Satt just och funderade på samma sak.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Palinors riddare och nybyggarbefolkning talar Nyjori
Palinors västnarguriska stammar talar Palinorska ett timolerisk-västnarguriskt språk.
Låter förträffligt.

Hur språken har utvecklats finns följande att läsa i wikin: http://www.erebaltor.se/wiki/V%C3%A4stnarguri

Endast basfakta utvecklat från EAboxen och diskussioner i Språktråden (m.fl.) men det ger den grundläggande språkhistorien. Vad som (än så länge) står som Strövnarguriska (Palinoriska) har uppstått från både den sardiska språksorteringen och den belgothiska språksorteringen.

För hur västnarguriernas översiktliga historia ser ut se följande under Ransards historia: http://www.erebaltor.se/wiki/Ransard#Historia
Skriv svar